Aktive højtt. til krystalklar stagepiano og sang

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Aktive højtt. til krystalklar stagepiano og sang

Indlæg af Kewin »

Hej folkens

Jeg har besluttet at investere i nyt grej.

Har tidligere haft:
EV SX300
HK Premium Pro 12”
Yamaha 01V digitalmixer

Jeg søger en lidt mindre komprimeret lyd denne gang, og vil egentlig gerne fortsætte med digitalmixer, så tænker at skulle finde aktive højttalere.

Jeg har kigget på Yamaha DZR12 som en mulighed. Har dog aldrig hørt dem. De koster ca. 8.000,-/stk.
Har I gode erfaringer med disse, eller andre gode bud?

Højttalerne skal som sagt primært bruges til sang og digital klaverlyd (som fylder en del i lydbilledet, og er primært behov).

Hilsen Kewin

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Hvad er dit max budget, og hvor mange mennesker skal du spille op? Tror såmænd de Yamaha'er er ganske fint, men du kan også sagtens få noget mere Fanny, hvis finanserne er til det
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Det fremgår ikke rigtig om du vil have en ny digitalmixer… Konverterne i 01V er ikke noget at skrive hjem om, der er sket en del på det område siden. DZR er fremragende IMHO. Meget mere raffinerede end DSR og DXR. Du skal op i nogle voldsomme priser for at finde noget nævneværdigt bedre. F.Eks L’acoustic, D&B o.l….
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Den er godt nok svær, hvis det ikke må være passive æsker...

Hvis det er aktivt du er ude efter, så alt fra EV, Yamaha, Turbosound og RCF duer i din prisklasse. Husk at handle hos din lokale musikforretning i IRL 🧐
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

@adgangfolmer skal spille 2-300 mennesker op. Budgettet er ca. de 8.000,- pr. højtt.

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

@Nicolai tak for inputtet omkring modellerne.
Jeg har godt overvejet en opgradering af mixer, men har ikke sat mig ind i hvilke modeller der kan hvad og hvordan.

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

@Michael Østerz tak for inputtet!

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

@Michael Østerz jeg bliver lidt nysgerrig. Hvad vil dit bud være, hvis ikke det skulle være aktive højttalere?

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

2 af denne https://nordicsales.dk/products/2handge ... d-b/d-b-e3

og 2 af disse https://nordicsales.dk/products/2handge ... /d-b-e-pac

Det er et godt bud for the kristall clear piano sound you've aiming for..Ring til Lars Bo og hør med ham 👍😊
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

@Michael Østerz okay, det var noget helt andet. Tusind tak.
Kan se de bruges til større spillesteder og scener som monitor og delayhøjttalere.

Havde ikke troet jeg skulle ned i 6,5”.

Kan to af dem spille 2-300 mennesker op?

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Arh, lige på grænsen, men de her kan sagtens:

https://nordicsales.dk/products/2handge ... with-p1200

Så kunne du evt senere skifte den analoge amp ud til en ny digital d&b D-20 som koster penge!

Ellers ved jeg, at der er en masse brugte D-6 amps rundt omkring.

Med de digitale amps får du mulighed for (p)EQ, delay og bedre monitorering af hvad der sker med amp og kasser.
Alle nye d&b amps kan drive d&b heritage højttalere.

I øvrigt er en P1200 en formidabel bas amp for bassister

Håber at du blev klogere 😊
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

@Michael Østerz tusind tak - det ser mere realistisk ud med 12”!

Jeg må se om jeg kan finde et par E9’ere uden sub :)

Vil du mene at E-pac kan drive dem til en start?

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Hej Kewin

I ovennævnte pakke medfølger en analog P1200 amp - så du mangler kun kabler og stativer - ellers burde det komme plug and play. Ring til Lars Bo fra Nordicsales og hils fra mig (Østerz) så kan det være, at han kyler et par speakon kabler med i pakken til dig 😊
Viel spaß!

kh

Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

@Michael Østerz tusind tak endnu engang!

Jeg har snakket med Lars, og vi er ved at finde ud af at jeg kan prøve E9’erne af.

I mellemtiden skal jeg dog have fat i en mixer.
Lars anbefalede en analog Midas, som en af de mest reelle 12-kanals mixere, men foreslog at jeg også lige hørte dig ad.
Så har du evt. et godt bud? (jeg sætter det digitale mixer-ønske på pause)

Hilsen Kewin

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Hej Kewin

Det lyder godt, at du får lov til at prøve dem.

Midas er et fint bud, bygger videre på gammel DDA viden, men rimelig basic og uden effekter, A&H mix Wizard har en fin eq og nogenlunde effekter, Soundcraft tabte sutten længe før Corona og er ikke længere på listen...

Lige nu bruger jeg selv en Tascam M24 som keyboardmixer i studiet, den har en masse features, hul igennem, intern recording og alt godt, dog synes jeg at effekterne støjer lidt, så dem bruger jeg ikke.

Har tænkt mig at lave koncerter på jazzfestivalen i sommer, tror at Tascam er fin nok til det, men det kan også være, at jeg går tilbage til en A&H mixwizard med to sweeps på EQ og 6 sends, funker formidabelt til selv bigbands.

Men, ta-da...

Den bedste pult af de små, jeg nogensinde har spillet med er en Schertler Arthur modular pult.

Jeg har fornøjelsen af, at kende Stephan Schertler og bortset fra, at være en behagelig og ydmyg person, også er en ildsjæl, og bygger nok ikke ligefrem mixerne som en tank, men som fintfølende kirurgiske organiske lyddimser.

Notér, at der ikke bliver brugt kondensatorer i kredsløbende, hvilket giver et sjældent hul igennem!

Du kan se dem her
https://www.schertler.com/en_IT/pro-aud ... mic-line-x


Lyder himmelsk og jeg kan love for, at det fjederrumklangs modul sparker røv.

Jeg kan godt hjælpe dig igennem til en skræddersyet pult, det er ikke billigt, men d&b og Schertler er perfect match!

Jeg overvejer at hurtigt flikke een sammen til et job den 12 marts, hvis det er muligt for mig, at nå, så kan du låne den til demo.

Uhh, det blev langt, men jeg har også det sorte bælte i små og mellemstore analogpulte..

🤺🖤

Alt godt fra Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!


Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

@Michael Østerz tusind tak for de gode inputs og tilbuddet med at låne mixer!
Beklager den lange svartid - jeg har været midt i flytterod frem til nu.

E9’erne kommer inden længe, og jeg har fundet en 01V96 som jeg vil starte ud med.
Når sommeren er ovre, er der lidt mere mønt i kassen til at kigge nærmere på en af de analoge du har nævnt 🙏🏼😃

Jeg er spændt på at høre lyden inden længe, og giver lige en update efter påske, hvor udstyret er landet herhjemme.

Tak🙏🏼
Kewin

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Det lyder super godt Kewin - lykke til 😊
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

Tak Michael!😃🙌🏼

Mens jeg venter på påsken:

Har du en go-to mic?:

Kor-mikrofoner til gospelkor (tænker overheads)
Tenorer, alter og sopraner (mænd og kvinder)

De skal bruges sammen med E9’erne😉

Bedste hilsner Kewin

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Hej Kewin

Er det noget du vil leje eller købe?

Jeg plejer at bruge 2 stk AKG414 i nyre på 45° i hvert forhjørne af koret med ca 2m afstand fra første sanger.

Mikrofonerne skal placeres i højde med den midterste sangers mund, hvis det f.eks er tre rækker højdeforskudt, som sjungerne står på.

Man skal lige lytte på summeringen, hvis der skulle være fase issues.

En anden metode er et fransk jern med x/y montering af 2 Neumann KM184 midt foran koret, 2m afstand til første sanger og højt placeret.

Lav en lowcut på 80-100 Hz for at undgå fodtramp og rummel.

Hvis ovenstående ikke virker, så er det SM58'ere på tråd eller DPA 4066 D:fine med kugle som gør det.

Kugle efter min mening, da det tager ambience og noget af sidesangerne med. Hvis det er nyre, synes jeg at det kan blive noget spidst at mixe med.

Men måske, er der nogen der er uenige?

Hvis du skal bruge noget i påsken, så sig til

Kh Østerz 😊
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Kewin
Medlem
Indlæg: 45

Indlæg af Kewin »

Hej Østerz

Det er et af de kor jeg spiller med, som gerne vil investere.
Men måske de forinden kunne være interesseret i leje her til den kommende sommerkoncert.

Jeg har planer om at stille PA op en øvegange eller to forinden, så de kan vende sig til at være mic’et up. Kirken er håbløs ift. lyd.

Hvad skal du have i leje for KM184 sættet?😃

Kh Kewin

Nyt svar