Problemer med formaldehyd ved regulering af akustikken i kontrolrum/sunde byggematerialer?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
RenoHK
Medlem
Indlæg: 5

Problemer med formaldehyd ved regulering af akustikken i kontrolrum/sunde byggematerialer?

Indlæg af RenoHK »

Hej

Jeg har for nyligt besluttet mig for at give mit kontrolrum en seriøs opgradering. Havde set et opslag på lydmaskinen på facebook hvor et medlem postede nogle målinger af hvilken type rockwool der er bedst til at dæmpe dybe frekvenser (lige omkring 40kg/m3 blev anbefalet) - og har desuden den oplevelse at rockwool er det absolut bedste materiale til den opgave. Jeg fik købt mig en masse rockwool og gik igang med at bygge. Lynhurtigt måtte jeg dog desværre erfare at den rockwool, samt de osb plader jeg har købt lugter så forfærdeligt at jeg får hovedpine og hudgener. Jeg har undertiden talt med en medarbejder ved rockwool som siger at det er formaldehyd og at jeg skal lade de åbne pakker rockwool stå ude i 3-4 dage hvorefter de så skulle være afgassede, Det er ikke helt min oplevelse, kan nemlig stadig ikke holde ud til at være i samme rum som rockwoolen og osb pladerne, selvom de ikke lugter længere.

Er der nogen herinde som har erfaring med hvor længe det tager før sådanne materialer er afgassede og man kan tage sit studie i brug uden fare for ens helbred?
Hører ydermere folk snakke om små glaspartikler der vil hvirvle rundt i luften fra rockwoolen, til trods for at den er pakket ind i stof, nogen der kender sandheden om det, og, evt har en løsning på det problem?

En anden løsning kunne selvfølgelig også være at forsøge sig med andre materialer, hvilket ville være ærgerligt nu hvor jeg har investeret en del i konventionelle materialer, men ikke desto mindre måske nødvendigt? Så, er der nogen der har erfaring og/eller kendskab til nogle materialer som er effektive til formålet - selvfølgelig helst bakket op af målinger og videnskab?

Vil ha et seriøst kontrolrum hvor der ikke er for lang efterklangstid, og hvor der er styr på bassen, uden at risikere helbredet.
Alt hvad der kunne ha relevans bliver modtaget med kyshånd, er nemlig efterhånden lidt desperat.

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig på sporet.

Ha en skøn dag derude.

Dbh Reno

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Hej Reno

Jeg har ikke nogen stående gode råde sådan lige. Desværre kommer der med mellemrum opslag som dit op. Når jeg siger desværre, så er det fordi jeg tænker, det må være mega træls at være i den situation. De fleste der bygger med stenuld eller glasuld rammes ikke.
Jeg ved ikke om der en særlig allergen, der får nogle til at slå ud. Eller om der nogle gange er udsving i produktionen, så det tager længere tid at afgasse.
Formaldehyd er der jo i stort set alle materialer, så jeg ved ikke hvad der vil være bedre end Rockwool. Når det typisk er rockwool der anbefales handler det om at det er et produkt der er både erfaringer med og data på. Men enhver porøs absorbent med de rette specs kan bruges.
Og OSB er jo bare en billig grov sammenlimet plade, så her kan alt stort set bruges som erstatning, med mindre der er særlige æstetiske eller økonomiske forhold.

Det kan være du skal søge på byggematerialer designet til sterile eller allergi-venlige lokaler? I start-90'erne var kampen mod formaldehyd på sit højeste - og jeg husker min læge dengang brugte en formue på at ombygge sin klinik. Men hvad der kan lade sig gøre i dag ved jeg ikke. Men hvis du finder noget, må du meget gerne poste det her, så vi andre kan lærer noget nyt.
mvh
Nicolai
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Jeg roder for tiden med noget Kooltherm fra Kingspan.

Rimeligt lovende, uden at jeg har målt på det endnu 👍
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Michael Østerz skrev: man 14. mar 2022 16:48 Jeg roder for tiden med noget Kooltherm fra Kingspan.

Rimeligt lovende, uden at jeg har målt på det endnu 👍
Kingspan er jo en helt anden type isoleringsmateriale, så ud fra et formaldehyd-perspektiv kan det jo godt være interessant. Men har du noget data på dets lyddæmpende egenskaber.

Jeg har kun kigget på det i forhold til at lambdaværdien er det halve af alm. sten/glasuld, så man kan nøjes med den halve tykkelse i forhold til.
Det er pebret i pris, hvis det ikke har markant bedre lyddæmpende egenskaber i 5-15 cm tykkelse, set ud fra et hobby-entusiast perspektiv.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du husker selvfølgelig at bruge en passende maske når du monterer rockuld. Du kan godt blive overfølsom for partikler du udsættes for over lang tid, eller i høje koncentrationer. Hvis du får hudgener samt vejrtræknings problemer af at være i rummet kunne det godt tyde på det. Du kan prøve at udskifte luften i rummet mange gange samt støvsuge alle flader mange gange for at afhjælpe det. Ellers må du tage en kulfiber maske på når du er i studiet.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg ved at Holger plejer at sige han nærmest er ultra-allergisk men ikke har disse problemer du omtaler med disse materialer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

K12 Kooltherm fåes ned til 40mm.

Jeg har noget 70mm til overs fra et gulvprojekt, og i forbindelse med en øver i mit B studie med et noget livligt orkester, stillede jeg nogle plader op langs væggene og det gjorde det, det skulle.

Jeg har tænkt mig at droppe rockwool og bygge nogle pæne rammer til pladerne og muligvis lægge en tynd skumplade foran Kingspanen og skyde noget stof foran. Jeg er lidt loren over staniolfronten, hvad den gør, så alm højttalerskum, skal nok få bugt med den frygt..

Derefter sætter jeg øjer i rammerne og laver et skinnesystem hvor jeg kan køre dem rundt i A og B studiet, bytte rundt og kunne hæve og sænke for at kunne regulere løbende.

Det bliver et sjovt, dyrt, men modulært koncept. Lad os se hvad det ender med, lige nu er det bare lidt ustruktureret og meget grimt...🥴

Uden at have målt, simuleret eller tænkt nærmere over det - så er det, det jeg gør. Færdigt før sommer, forhåbentligt...😊
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Maximum bass - on ALL frequencies!


Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg har trawlet kingspan hjemmeside og været på tur på de klassiske steder. Det har affødt to iagttagelser.
1) der er ikke nogle valide data på produktets luftgennemstrømningsmodstand. Selv deres egen hjemmeside har ikke noget rigtig brugbart. Man skal dog huske at der er krav omkring bygningsmaterialer og deres lydmæssige egenskaber
2) kingspan er grundlæggende set en tæt stiv skumplade lavet af harpiks. De lyddæmpende egenskaber vil derfor være tættere på styroform/flamingo end på sten/glasuld. Det vil ikke være urimeligt at antage at de dæmpende egenskaber under 200 hz er minimale.

Indtil der er noget mere data, vil jeg anbefale man bruger sine surt opsparede lommepenge på et billigere og mere gennemtestet materiale.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Default avatar
RenoHK
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af RenoHK »

Hej

Beklager min sene update, men skulle lige finde hoved og hale i det hele. Besluttede mig på et tidspunkt bare for at det skulle fungere, nu hvor jeg har smidt en del penge i materialer og ikke sys jeg har råd til bare at hælde dem i storskrald, så gik igang med at lufte ud hver dag i rummet, og sætte godt med varme på om natten - sys det har hjulpet ret godt på problemet. Fandt ud af at Rockwollen ret hurtigt mister lugten, men at det nok mere var OSB pladerne der blev ved med at skabe ballade. Tænker at når OSB-pladerne er pakket godt ind i gips, filt og maling er afdampningen yderst minimal og vil derfor ikke skabe problemer længere.

Tak til alle som har budt ind.

DBH Reno

Nyt svar