Temperatur på på forstærker med deaktiveret blæser

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Temperatur på på forstærker med deaktiveret blæser

Indlæg af gasolin »

Har en img stage line sta 225

Den spiller godt men har en blæser der larmer, som ikke er nogen overraskelse, men selv ved meget lav belastning med blæseren deaktiveret, i forhold til hvad effekt dem har, bliver den over 70 c ved under 1 watt (ja den har display der kan vise hvor mange watt og grader den bruger,er på)

Hvad temperatur kan en forstærker tåle, er 70 + normalt ?

Kan man få en meget mere støjsvag 2 pin blæser ?

Hvilken passiv kølet pa forstærker findes der ?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

gasolin skrev: lør 12. mar 2022 15:35 ...
Kan man få en meget mere støjsvag 2 pin blæser ?
...

Ja.

Hvad er dimensionerne på blæseren? højde bredde dybde.

Hvilken spænding får blæseren? 12V?

Og det er ikke normalt at have en regulerbar blæser med 2 pins, man plejer at have en styrespænding på 3. pin på eksempelvis computerblæsere.
Man kan garanteret godt få en PWM blæser med 2 pins, men den skal så passe til systemet den sættes ind i.
Hvis du vil vide om den nuværende blæser bare er variabel DC eller PWM styret på 2 pins, så må du sætte et oscilloskop henover blæserens poler.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

glemte helt at kigge efter, den er 80 eller 90/92mm, aner intet om den for 12 volt

Har ikke noget oscilloskop

I betragning af hvor lidt den watt den bruger når jeg spiller musik (udgangseffekt) er det utroligt den bliver så varm når blæseren er deaktiveret og at den køre så høje omd når blæseren er tilsluttet, den er trods alt temperaturstyret og var netop derfor jeg valgt den, når den blæseren køre ligger idle temperaturen på niveau med en standard i5 eller ryzen 5 med en stor cpukøler på omking 700-800omd, omkring 25c i starten da den ikke have været op på ca 80c så var den under 20c ved under 1 watt, peak var måske 3 watt

Ender med med jeg returnere den pga temperaturen og blæseren


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Når man i IT verden mod’er professionelt grej for at sænke lydniveauet, bruger man oftest Noctua fans
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

jeg aner jo intet om det vil virke med en 3 eller 4 pin fra noctua.

Havde engang en fra subzero, den var på 24 volt og kunne nemt forstille mig det ikke bare er at køb 2x 12 volt blæsere og så der mindre støj

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Bliver nød til at have noget passivt

Super fedt med angivelse på temperaturen og watt med mere i displayet, ikke vigtigt at have det

Jeg kan godt li den power som den har, det gir noget andet bas end den lille forstærker jeg bruger med analog ud og ind i forstærkeren, balanceret hele vejen fra min pc ind i img forstærkeren.

Der bare mere power, mere bas, mere bundtræk i img forstærkeren, den jeg pt bruger lyder tynd ved lav lydstyrke og lettere indelukket (pga alm analog ind ? )

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Du får svært ved at finde en rigtig PA forstærker der er passiv. Især når du kommer lidt op i watt. Ummidelbart er temperaturen du nævner ikke ultra kritisk. Den er helt sikkert også lavet til at slå fra automatisk, inden den bliver så varm at den tager skade. Det eneste man skal tænke på er slitage. Komponenterne er ikke lavet til at køre ved så høj temperatur, så du nedsætter levetiden på din forstærker. Men det behøver ikke at være super svært at finde en blæser du overhovedet ikke kan høre. Nu er IMG jo ikke super high end, og det kan derfor være at de bruger billige noname blæsere. Men på de fleste blæsere kan du finde info på en label på bagsiden af selve blæseren. Men du skal måske skrue den ud, for at kunne se det. Ellers skal du have gang i et multimeter. Hvis du så finder ud af hvad det er for en, kan man finde noget tilsvarende, der bare ikke kører lige så mange rpm. Det meste PA er lavet rimelig overdimensioneret mht. køling, da det ofte bliver placeret i et skab med en masse andre varme ting, og skal kunne virke under sådanne forhold. Jeg har selv moddet en rimelig heftig Lab gruppen forstærker med 4 nye kølere. Den lød som en jetjæger, og er totalt lydløs nu. Hald er ikke helt på vildspor med hensyn til Noctua blæsere. Det er rigtig gode blæsere, men jo lavet til computere. Hvis du skal have noget godt og holdbart som også findes med 2 kabler, så ville jeg nok kigge efter en PAPST blæser. Det bliver nærmest ikke bedre, i hvert fald ikke i forhold til holdbarhed. De er rimelig dyre, og det er ikke det eneste rigtige. Men holdbarhed er konge når vi snakker PA. Om du så finder en med nøjagtigt det stik som dine blæsere har er mere tvivlsomt. Så skal de have klippet skikkene af de gamle blæsere, og sat over på ledninger på de nye blæsere. Du kan så købe nogle af de der pres fiduser til at samle det med, hvis du ikke kan lodde, eller kender nogle der kan. Men det er bedst hvis de lige bliver loddet sammen, og får noget krympeflex.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Har været igennem det med en anden forstærker som jeg bare brugt uden blæsere, fungerede fint, den blev ikke super varm selv om det også var en ab forstærker.

Havde også købt en papst blæser, til over 300kr mener jeg, den er for længst solgt og fik den aldrig brugt, fungerede jo fint uden.

Den jeg har, har jeg bedt om at sende tilbage, benytte min returret, den bliver varm som en klasse a forstærker med blæseren deaktiveret og larmer når den kører, trods det den er temperaturstyret, det kan jeg ikke leve med, det jo ikke 100 watt jeg belaster den med, det langt under 10 watt

Skal sige jeg blev super imponeret over hvor højt jeg kunne spille og at den allerede spillede højt selv om den viste under 1 watt, ofte viste den bare 0.0 watt (86-87 db følsomme højttalere), trods det synes jeg bare der er mere bundtræk, mere bas ved lav lydstyrke og der er selvfølgelig mere "clean" power eller dynamik om man vil, 30 -40 watt pr kanal i 8 ohm er nok, men det som om en kraftig pa forstærker og ikke en ældre brugt forstærker til samme pris med en beskeden effekt i forhold til en nyere pa forstærker, spiller bedre bas og føles mere dynamisk.

Der et eller andet magisk over at have et par 100 watt i 8 ohm til alm hifi højtaler, kan man få det til under 2000kr altså en effektforstærker eller integreret hifi forstærker, nej, kan man få en pa forstærker med den effekt, ja og endda en del mere.

Går man til ekstremerne så for man en subzero pa 1600 klass h forstærker på 2x800 watt i 8 ohm for 2100kr eller f.eks en Behringer NX3000 med 3000 watt brokoblet til under 2000kr, måske lyder de hæderligt men alt krudtet er brugt på at gi dem mange watt, rigtig mange watt og så er de på ingen måder stille, de har en eller 2 blæser, som bestemt ikke er hifi venlige.

Lige pt ønsker jeg en over 100 pr kanal i 8 ohm effektforstærker som ikke har en rund og blød bas, men en stram, kraftig og punchy bas, må indrømme det her en img stage line sta 225 har, om det er hifi rigtig,studio monitor agtigt, skal jeg ikke kunne sige, men det lyder fedt at forstærkeren faktisk har en rigtig god bas.

Kunn godt være fristet af en af thomann.de egen t amp da de ikke koster så meget og har ok med effekt selv om der findes andre pa fortærker til prisen der har markant mere effekt

Konklusionen er at det er fedt med mange watt, store set alle billig pa forstærker har en blæser der larmer for meget til hifi og at det svært at finde en passiv kølet pa forstærker med god effekt, med mindre man har det ok med en Behringer A800 til ca 1800kr.

Faktisk når jeg søger efter passiv kølet pa forstærker så kommer der mest restultater frem om højttalere og alt mulig andet, det jo ikke ligfrem det jeg leder efter

Default avatar
Bonné
Medlem
Indlæg: 121

Indlæg af Bonné »

Find en gammel Yamaha P2200 forstærker i god stand. Den er fantastisk og har passiv køling.

Vh Bonné

Default avatar
Kenneth...
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Kenneth... »

Sorry jeg lige blander mig... Men har selv flere LabGruppen amps som jeg altid har brugt når jeg har været på job. Men da jeg ikke job'r ude mere, har jeg vildt godt kunne tænke mig at få dem i studiet og stuen. Meeen selv om de ikke siger meget, er de ikke jo lydløse. Har skrevet og talt med alle jeg kunne forstille mig gennem årene der vil kunne hjælpe, men uden held! Og så skriver du Scamstar at du har prøvet :-D VILDT 8-) Så nu er jeg helt oppe at køre...Hvordan og med hvad har du moddet din Lab??
Scamstar skrev: søn 13. mar 2022 00:36 Du får svært ved at finde en rigtig PA forstærker der er passiv. Især når du kommer lidt op i watt. Ummidelbart er temperaturen du nævner ikke ultra kritisk. Den er helt sikkert også lavet til at slå fra automatisk, inden den bliver så varm at den tager skade. Det eneste man skal tænke på er slitage. Komponenterne er ikke lavet til at køre ved så høj temperatur, så du nedsætter levetiden på din forstærker. Men det behøver ikke at være super svært at finde en blæser du overhovedet ikke kan høre. Nu er IMG jo ikke super high end, og det kan derfor være at de bruger billige noname blæsere. Men på de fleste blæsere kan du finde info på en label på bagsiden af selve blæseren. Men du skal måske skrue den ud, for at kunne se det. Ellers skal du have gang i et multimeter. Hvis du så finder ud af hvad det er for en, kan man finde noget tilsvarende, der bare ikke kører lige så mange rpm. Det meste PA er lavet rimelig overdimensioneret mht. køling, da det ofte bliver placeret i et skab med en masse andre varme ting, og skal kunne virke under sådanne forhold. Jeg har selv moddet en rimelig heftig Lab gruppen forstærker med 4 nye kølere. Den lød som en jetjæger, og er totalt lydløs nu. Hald er ikke helt på vildspor med hensyn til Noctua blæsere. Det er rigtig gode blæsere, men jo lavet til computere. Hvis du skal have noget godt og holdbart som også findes med 2 kabler, så ville jeg nok kigge efter en PAPST blæser. Det bliver nærmest ikke bedre, i hvert fald ikke i forhold til holdbarhed. De er rimelig dyre, og det er ikke det eneste rigtige. Men holdbarhed er konge når vi snakker PA. Om du så finder en med nøjagtigt det stik som dine blæsere har er mere tvivlsomt. Så skal de have klippet skikkene af de gamle blæsere, og sat over på ledninger på de nye blæsere. Du kan så købe nogle af de der pres fiduser til at samle det med, hvis du ikke kan lodde, eller kender nogle der kan. Men det er bedst hvis de lige bliver loddet sammen, og får noget krympeflex.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Hey Kenneth. Send mig en pm. Så finder jeg noget info. Og du kan godt glæde dig - der er en video med i puljen :shock: :lol:

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Bonné skrev: tors 17. mar 2022 16:08 Find en gammel Yamaha P2200 forstærker i god stand. Den er fantastisk og har passiv køling.

Vh Bonné
Der ikke nogen til salg og den er en gammel meget tung forstærker, har max plads til 1ca 14kg tung forstærker

Der en gammel og slidt Yamaha P2150 til salg for kun 600kr (17kg) på dba, valægte en anden passiv kølet forstærker, som dog lader vent på sig (skal sendes fra tyskland)

Kan ikke finde artiklen men hifi & elektronik lavede engang en artikel om shu bi dua som netop brugte yamaha p2000 forstærker når de var ude og spille

Update fandt artiklen i første udgave af hifi & elektronik, 19 Yamaha p2200 brugte de http://www.worldofhifi.dk/?page=galleri ... &img=12862

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

gasolin skrev: fre 18. mar 2022 06:48 Update fandt artiklen i første udgave af hifi & elektronik, 19 Yamaha p2200 brugte de http://www.worldofhifi.dk/?page=galleri ... &img=12862
Sjovt gensyn med den artikel, som jeg kan huske jeg læste da bladet kom ud. Det var vores trommeslager der holdt bladet.
--
Robert

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Pastorius skrev: fre 18. mar 2022 08:39
gasolin skrev: fre 18. mar 2022 06:48 Update fandt artiklen i første udgave af hifi & elektronik, 19 Yamaha p2200 brugte de http://www.worldofhifi.dk/?page=galleri ... &img=12862
Sjovt gensyn med den artikel, som jeg kan huske jeg læste da bladet kom ud. Det var vores trommeslager der holdt bladet.
Ja

Forstår bare ikke hvorfor de brugte 8 martin mellemtonehorn sammen med jbl og hvorfor så mange forskellige mellemtonehorn

Billede

Nyt svar