Meditativ flygel og violin

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Meditativ flygel og violin

Indlæg af mediumaevum »

Et stykke meditativ klavermusik:
Kommentar, ris og ros modtages gerne :)


Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Generelt meget, meget smuk klaver lyd / "sound" du har fundet dig der. Klaver kompositionen er også rigtig fin synes jeg. Det der kommer ind omkring 1:45 spiller også fint sammen med.

Er det violiner der er i baggrunden hele vejen igennem, eller hvad er det? Det starter super fedt ud, men jeg savner noget bevægelse eller ændring undervejs i de der baggrundsstrygere eller hvad det nu er. Det bliver lidt for statisk. Måske flere akkordskift eller noget mere dynamik. Jeg kan ikke sætte en finger på præcis, hvad det er jeg mangler.

Men alt i alt meget meget fint stykke du har lavet synes. Jeg var faktisk noget imponeret over kvaliteten. Er det lavet med virtuelle instrumenter / samples? I så fald hvilke biblioteker har du brugt?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Peter F-J skrev: ons 26. jan 2022 19:26 Generelt meget, meget smuk klaver lyd / "sound" du har fundet dig der. Klaver kompositionen er også rigtig fin synes jeg. Det der kommer ind omkring 1:45 spiller også fint sammen med.

Er det violiner der er i baggrunden hele vejen igennem, eller hvad er det? Det starter super fedt ud, men jeg savner noget bevægelse eller ændring undervejs i de der baggrundsstrygere eller hvad det nu er. Det bliver lidt for statisk. Måske flere akkordskift eller noget mere dynamik. Jeg kan ikke sætte en finger på præcis, hvad det er jeg mangler.

Men alt i alt meget meget fint stykke du har lavet synes. Jeg var faktisk noget imponeret over kvaliteten. Er det lavet med virtuelle instrumenter / samples? I så fald hvilke biblioteker har du brugt?
Takker.
Det er halvt år gammelt nummer. Jeg tror også jeg fremover vil indsætte flere akkordskift - måske kombineret med lidt kontrapunktisk-agtig bevægelse.

Det er lavet udelukkende med virtuelle instrumenter.
Jeg har brugt 8Dio 1928 Piano, 8Dio Adagio violiner - Sustains/Thrills samt Performance Samples Solo Violin A.

En del arbejdet er gået til at lave dynamikken, som jeg har lavet med håndtegnede dynamics-kurver på hhv. MIDI Dynamics og Expression (CC1 og 11) for især soloviolinen.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det lyder meget håndspillet - ikke mindst timingen. Er du begyndt at spille selv, i stedet for at plotte toner ind?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

- og det er da en helt fin lille neoklassisk meditation du har fået lavet her!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev: tors 27. jan 2022 13:13 Det lyder meget håndspillet - ikke mindst timingen. Er du begyndt at spille selv, i stedet for at plotte toner ind?
Ja.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

OK, det er slet ikke dårligt. Det giver et nice touch, som ville være gået tabt hvis det havde været stramt kvantiseret eller plottet ind omkring et grid. Jeg kan godt lide det - mere af det!

Men nogle råd, fra én pianist til en anden, ville være dels at øve-øve-øve-øve; selv på teknisk ukomplicerede ting som dette skinner manglende overskud meget nemt igennem, så jo mere du kan spille det i søvne forfra og bagfra og fra siden og oven og neden, jo mere sikker og bedre performance får du på din endelige indspilning. Og selvsagt, jo mere du helt generelt spiller, jo mere overskud får du foræret fra starten når du går i gang med et nyt stykke. Dernæst vil et råd være at give dig tid i din udførelse. Der er nogle af de længere pauser i kompositionen der simpelthen bliver afviklet for hurtigt, og hvor der går så kort tid fra du slipper en frase til du starter på den næste, at pulsfornemmelsen ryger. Der skal man have mod nok til at vente med at spille videre indtil man har talt hele takten færdig indvendigt (eller højt - der er jo alligevel ingen der kan høre dig tælle på det MIDI du indspiller ;-) ) i det samme tempo som man lige har spillet i. Pauserne var faktisk det give-away, der fik mig til at tænke at du helt sikkert måtte være gået over til at indspille live.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev: tors 27. jan 2022 14:26 OK, det er slet ikke dårligt. Det giver et nice touch, som ville være gået tabt hvis det havde været stramt kvantiseret eller plottet ind omkring et grid. Jeg kan godt lide det - mere af det!

Men nogle råd, fra én pianist til en anden, ville være dels at øve-øve-øve-øve; selv på teknisk ukomplicerede ting som dette skinner manglende overskud meget nemt igennem, så jo mere du kan spille det i søvne forfra og bagfra og fra siden og oven og neden, jo mere sikker og bedre performance får du på din endelige indspilning. Og selvsagt, jo mere du helt generelt spiller, jo mere overskud får du foræret fra starten når du går i gang med et nyt stykke. Dernæst vil et råd være at give dig tid i din udførelse. Der er nogle af de længere pauser i kompositionen der simpelthen bliver afviklet for hurtigt, og hvor der går så kort tid fra du slipper en frase til du starter på den næste, at pulsfornemmelsen ryger. Der skal man have mod nok til at vente med at spille videre indtil man har talt hele takten færdig indvendigt (eller højt - der er jo alligevel ingen der kan høre dig tælle på det MIDI du indspiller ;-) ) i det samme tempo som man lige har spillet i. Pauserne var faktisk det give-away, der fik mig til at tænke at du helt sikkert måtte være gået over til at indspille live.
Takker.

Ja, jeg øver mig stadig i at spille klaver. Det bliver jeg nok aldrig færdig med.

Nyt svar