[Løst] Mac HD ledig plads er forkert + TM kan ikke backe up

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

[Løst] Mac HD ledig plads er forkert + TM kan ikke backe up

Indlæg af Holger »

Jeg prøver at lave backup til min eksterne Time Machine, men selvom jeg er under 1 TB på min Mac og backupdisken er på 1 TB, så vil OS X ikke. Den siger disken er for lille, hvilket den jo ikke er - selv når man tager højde for lidt spildplads.

Den burde jo bare overskrive gamle backups, når den er fuld. Men det vil den heller ikke.

Her er hvad jeg har prøvet:

· Købt en ny disk (også 1 TB) og prøvet igen. Samme fejl.

· Slettet over 100 GB data på HD for i alt 170 GB ledig plads, men OS X rapporterer stadig kun 60 GB ledig plads (117 GB purgeable)

· Tømt nogle caches

· Tømt skraldespanden

· Genstartet for at få OS X til at purge automatisk - uden held

· Kørt Disk Utility repair

· Tændt og slukket for Time Machine/automatisk backup og genstartet Mac'en for at slette local snapshots automtisk

· Prøvet manuelt at slette local snapshots for Time Machine i Finderen, hvilket man ikke kan

· Prøvet manuelt at slette local snaphots i Terminalen, hvilket jeg ikke får lov til, ej heller ikke med sudo - men de ser i øvrigt tomme ud (0 Kb). Der dukker en eller anden override ting op, som ikke vil acceptere et Yes.

Jeg nægter at installere semi-scam apps som Clean My Mac, som jeg i øvrigt har dårlige erfaringer med fra gamle dage.

Synes ellers jeg plejer at have godt styr på min Mac, men den her nød kan jeg ikke lige knække selv.

What to do?

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Nok et dumt spørgsmål, men har du tømt din Recycle bin (eller hvad det lige er den hedder på en mac, sidder ved en PC lige nu), jeg mener ikke den reelt frigiver pladsen før du har gjort det.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, den er tømt. Den skriver jeg lige på.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: fre 21. jan 2022 19:16 Jeg prøver at lave backup til min eksterne Time Machine, men selvom jeg er under 1 TB på min Mac og backupdisken er på 1 TB, så vil OS X ikke. Den siger disken er for lille, hvilket den jo ikke er - selv når man tager højde for lidt spildplads.

Den burde jo bare overskrive gamle backups, når den er fuld. Men det vil den heller ikke.

Her er hvad jeg har prøvet:

· Købt en ny disk (også 1 TB) og prøvet igen. Samme fejl.

· Slettet over 100 GB data på HD for i alt 170 GB ledig plads, men OS X rapporterer stadig kun 60 GB ledig plads (117 GB purgeable)

· Tømt nogle caches

· Tømt skraldespanden

· Genstartet for at få OS X til at purge automatisk - uden held

· Kørt Disk Utility repair

· Tændt og slukket for Time Machine/automatisk backup og genstartet Mac'en for at slette local snapshots automtisk

· Prøvet manuelt at slette local snapshots for Time Machine i Finderen, hvilket man ikke kan

· Prøvet manuelt at slette local snaphots i Terminalen, hvilket jeg ikke får lov til, ej heller ikke med sudo - men de ser i øvrigt tomme ud (0 Kb). Der dukker en eller anden override ting op, som ikke vil acceptere et Yes.

Jeg nægter at installere semi-scam apps som Clean My Mac, som jeg i øvrigt har dårlige erfaringer med fra gamle dage.

Synes ellers jeg plejer at have godt styr på min Mac, men den her nød kan jeg ikke lige knække selv.

What to do?
Så du har prøvet at starte en helt ny backup til en 1TB disk, korrekt? Bare så vi ikke begynder at kigge på hvilke snapshots der ligger i din gamle backup. Dem kan man liste og rydde op i med nogle tmutil-kommandoer i terminalen.

Anbefalingen er som en tommelfingerregel at du bruger en disk med dobbelt så meget plads som den disk du vil lave backup af, men jeg har altid troet det mest var et krav for at kunne bevare nok snapshots til at det giver mening at bruge timemachine i stedet for en klon.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, jeg har prøvet tmutil kommandoerne i terminalen, men no luck.

Ja, har også prøvet at starte en helt ny backup på både den gamle 1 TB disk samt på den nye 1 TB disk uden held. Begge påstår at der ikke er nok plads.

Det er jeg i gang med nu er at lave endnu en ny backup på en ny disk, men efter jeg altså har slettet yderligere 100 GB (som dog ikke dukker op som reel fri plads i oversigten på HD'en).

Det yderligere mystiske er at Time Machine er uenig med sig selv om tingene. Den aktuelle backup estimeres til de forkerte 960 GB i Time Machine panelet, mens selve backuppen den er i gang med kun er på 822 GB i statuslinjen (og intet er ekskluderet).

Mit håb er at denne backup går i gennem og at når det hele er faldet på plads og restartet at Mac HD måske så purges.

Det lugter lidt af noget med local snaphots, men de står til 0 Kb. Så noget med purgingen måske - fatter hat.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: fre 21. jan 2022 22:40 Ja, jeg har prøvet tmutil kommandoerne i terminalen, men no luck.

Ja, har også prøvet at starte en helt ny backup på både den gamle 1 TB disk samt på den nye 1 TB disk uden held. Begge påstår at der ikke er nok plads.

Det er jeg i gang med nu er at lave endnu en ny backup på en ny disk, men efter jeg altså har slettet yderligere 100 GB (som dog ikke dukker op som reel fri plads i oversigten på HD'en).

Det yderligere mystiske er at Time Machine er uenig med sig selv om tingene. Den aktuelle backup estimeres til de forkerte 960 GB i Time Machine panelet, mens selve backuppen den er i gang med kun er på 822 GB i statuslinjen (og intet er ekskluderet).

Mit håb er at denne backup går i gennem og at når det hele er faldet på plads og restartet at Mac HD måske så purges.

Det lugter lidt af noget med local snaphots, men de står til 0 Kb. Så noget med purgingen måske - fatter hat.
Har ikke lige energi til at se om jeg er bedre til at google end dig.

Den nemme løsning er at købe en disk i en ordentlig størrelse - men jeg formoder du ikke har tålmodighed/tid til at vente på at du kan få den, eller bare er blevet stædig.

Den anden mulighed er at clone disken med super-duper eller Carbon Copy Cloner, så kommer du ud over timemachineproblemerne. Selv hvis du lykkes er det usandsynligt at du kan lagre nye snapshots og risikoen for at timemachine knækker og korrumperer backupen selv, er alt for stor når du kører under anbefalingerne.

Uanset hvad årsagen er, så skynd dig at få lavet en ordentlig kopi af dine data efterfølgende.
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvilken version af MacOS X? (så det er nemmere at finde noget om hvis den har en kendt svaghed med TimeMachine)

Tænker da at du skal lave TimeMachine backup til din fine server fremover.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

@Hald Catalina 10.15.7.

Jeg ønsker ikke mine private/regnskabsdata på serveren, selvom jeg måske kunne kryptere det. At de ligger på en ekstern HD koblet på min iMac er lige et ekstra lag af sikkerhed, bilder jeg mig ind.

@Pastorius Jeg har allerede lige købt en ny HD på 1 TB så er ikke meget for at købe endnu en i 2 TB, selvom jeg nok burde have gjort det i stedet fra starten.

Det lykkedes mig over natten at lave en backup af de ca. 820 GB nu, men det er nok rigtigt, at jeg vil løbe ind i problemer snart igen, da der ikke vil være plads til (så mange) snapshots. Men TM burde bare overskrive de eksisterende - der er tydeligvis en eller anden dum ting going on her...

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det der lyder præcis som den slags knald man altid oplever med Windows. :?

Jeg kan se du nævner at du har prøvet noget der hedder "tmutil", men har du også prøvet den her kommando (som jeg ikke ved hvad gør, for jeg er ikke mac mand):

Kode: Vælg alt

tmutil thinlocalsnapshots / 1000000000000 1
Kilde: https://wpguru.co.uk/2020/03/fixed-maco ... ace-usage/
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

LIge den tmutil kommando havde jeg ikke prøvet og den skabte lidt mere plads, tak! <3 De andre tmutil kommandoer brokkede sig i form en override.

Men der er stadig en stor diskrepans:

Capacity: 1,03 TB
Available: 291,25 GB (116,75 GB purgeable)
Used: 845,9 GB

I det mindst modsvarer used ca. det reelle forbrug, men available er helt off.

Jeg har også prøvet tricket med at skabe en kæmpe fil for at tvangspurge, dvs. fx $ cd Desktop $ mkfile 120G slettes.txt men virker ikke, da den kun vil bruge af den alm. frie plads og ikke tvangspurger undervejs.

Nu kører jeg lige en reindex af Spotlight.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Succes.

Den der thinner kommando + Spotlight re-index + Disk Uility kørt individuelt på hver del af startup disken (Fusion Drive > Container disk2 > Mac HD + Mac HD Data) + genstart did the trick.

Der er sikkert et trin eller to man kan springe over (men ikke tmutil thinner - den var synlig med det samme).

Nu matcher alle tal op på HD'en ned til den sidste megabyte (og blot 13 GB purgeable) og min OCD har det godt igen.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt!! 💪
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Fedt du fik det til at lykkes.

Jeg er nok overallergisk overfor at købe for tæt på grænserne med diskplads. Selv på de store gennemtestede system jeg arbejder med til hverdag, er det altid når man nærmer sig 80-90% udnyttelse af kapaciteten at alle de "sjove" fejl begynder at opstå.

Hvis du alligevel har købt en ekstra HD, så brug den som en klon, sammen med din ™-backup. Så mister du ikke det hele, hvis du skulle for brug for at restore og der så var problemer med det. Eller selvfølgelig få en større disk til backupen.
--
Robert

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Blindfolded Support A/S. :dollargrin:

Fedt det virkede.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar