Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Re: Hvilke film/serier har du set for nyligt?

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: ons 12. jan 2022 22:47
Vi anbefaler eller miskrediterer film her i tråden :)

viewtopic.php?p=581036#p581036
Ok, beklager. Det havde jeg ikke læst.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Palm Springs (2020)

Rigtig fed. Kan du lide Groundhog Day? Så har du muligvis en gang siddet med en kammerat til en snaldret fest efter en håndfuld Tequila Rapido'er og snakket filosofisk:

Ville det kunne lade sig gøre at lave en slags gentagelse af Groundhog Day –– som ikke blev en stinker? Hvor man ændrede tilstrækkeligt til, at det allermest grundlæggende koncept egentlig er det samme –– alligevel uden at det bare blev en træls to'er?


Måske er det sådan, Max Barbakow og Andy Siara begyndte på denne fine lille charmetrold af en film.

Der er for meget musik. Ellers tror jeg ikke, jeg har noget at brokke mig over.

Og så er begge hovedrollerne skuespillere, jeg IKKE har set en milliard gange før. Og de er gode, begge to. Herligt!

9/10



https://www.imdb.com/title/tt9484998/?ref_=nv_sr_srsg_0
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

God Bless America (2011)
https://www.imdb.com/title/tt1912398/

Jeg kender ikke en eneste af skuespillerne. Og de er temmelig gode. Okay, den unge pige har klart ikke så megen erfaring. Endnu. Eller også skulle hun have haft lidt mere person-instruktion hist og her. Men den er stadig god.

Det er den særeste seriemorder-film, jeg har set. 
Jeg er nødt til at anbefale den.

Der er enkelte scener som kunne have været lidt kortere. Og instruktøren –– eller hvem der nu bestemmer den slags –– har en fascination af at spille mere af baggrundsmusikkens rocknumre end hvad godt er. Altså, hvis det kun er omkvædet, som er fedt, så skal en film kun bruge omkvædet. 

Men det er småting. Det er stadigvæk en god film.

Lidt sjov –– og ret syret. 
Den underligste hovedperson i en standard amerikansk film.
 Rigtig godt castet.

IMDb gi'r den 7,2 –– fuldt fortjent.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Dagbladet Politiken er ... ikke omhyggelige med deres informationer. Manden har lavet vistnok tre andre film. Den ene af dem har jeg set i en af de store københavnske biografer engang.

______________

Anyway –– Jean-Jacques Beineix lavede den helt fantastiske trilogi Diva, Månen i Rendestenen, og Betty Blue.

At den trilogi er hans hovedværk, er der vist ikke megen tvivl om.
Jeg har også set Rosalyne og Løverne –– husker den som billedmæssigt flot. Dét var dét, Beineix var bedst til. Men ikke noget hit. Jeg har yderligere vistnok hans Mortel Tranfer (2001) liggende et sted. Måske er det tid at få den set.

Han døde i sidste uge. (Jeg ved ikke hvad han døde af. Han var ikke ret gammel.)

Som barn var det en STOR oplevelse at se trilogien. Vi var vistnok mange, der havde det på samme måde. Der var vildt mange, som havde Betty Blue-plakaten hængende i de følgende fem-ti år.
Vedhæftede filer
20220118_091748.jpg
20220118_091748.jpg (2.52 MiB) Vist 1202 gange
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: tirs 18. jan 2022 13:23 Dagbladet Politiken er ... ikke omhyggelige med deres informationer. Manden har lavet vistnok tre andre film. Den ene af dem har jeg set i en af de store københavnske biografer engang.

______________

Anyway –– Jean-Jacques Beineix lavede den helt fantastiske trilogi Diva, Månen i Rendestenen, og Betty Blue.

At den trilogi er hans hovedværk, er der vist ikke megen tvivl om.
Jeg har også set Rosalyne og Løverne –– husker den som billedmæssigt flot. Dét var dét, Beineix var bedst til. Men ikke noget hit. Jeg har yderligere vistnok hans Mortel Tranfer (2001) liggende et sted. Måske er det tid at få den set.

Han døde i sidste uge. (Jeg ved ikke hvad han døde af. Han var ikke ret gammel.)

Som barn var det en STOR oplevelse at se trilogien. Vi var vistnok mange, der havde det på samme måde. Der var vildt mange, som havde Betty Blue-plakaten hængende i de følgende fem-ti år.
Betty Blue er en fantastisk film, og en af de få, hvor filmen var en god oplevelse, selv når man har læst bogen.
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: tirs 18. jan 2022 14:38Betty Blue er en fantastisk film, og en af de få, hvor filmen var en god oplevelse, selv når man har læst bogen.
Nå ja, det var en filmatisering.
Måske skulle jeg finde bogen på biblo ... kunne være skægt og godt at læse den. Jeg var sygt glad for filmen.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: ons 19. jan 2022 19:38
Pastorius skrev: tirs 18. jan 2022 14:38Betty Blue er en fantastisk film, og en af de få, hvor filmen var en god oplevelse, selv når man har læst bogen.
Nå ja, det var en filmatisering.
Måske skulle jeg finde bogen på biblo ... kunne være skægt og godt at læse den. Jeg var sygt glad for filmen.
Bogen hedder "37°2 le matin" og er skrevet af Philippe Djian, som er af armensk oprindelse (som jeg).
Edit: ...men det gjorde filmen vist også på Fransk?
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Pastorius skrev: ons 19. jan 2022 19:47 Bogen hedder "37°2 le matin" og er skrevet af Philippe Djian, som er af armensk oprindelse (som jeg).
Edit: ...men det gjorde filmen vist også på Fransk?
Ja, det tror jeg. At Betty Blue blev tilføjet titlen til den danske distribution.

Nu fik jeg bestil på bib. Det er et godt biblioteksvæsen, vi har.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

tomcat skrev: tors 20. jan 2022 09:18
Pastorius skrev: ons 19. jan 2022 19:47 Bogen hedder "37°2 le matin" og er skrevet af Philippe Djian, som er af armensk oprindelse (som jeg).
Edit: ...men det gjorde filmen vist også på Fransk?
Ja, det tror jeg. At Betty Blue blev tilføjet titlen til den danske distribution.

Nu fik jeg bestil på bib. Det er et godt biblioteksvæsen, vi har.
Jep, ellers står den på reolen i Sorø, men kan ikke huske på hvilket sprog.
--
Robert

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Spider-Man No Way Home (2021)

Pu ha, den var ikke særlig god. Man skulle nok ha' set den da jeg var mellem 12 år og 20 år.
Nu sidder jeg og iagttager min indre slåskamp mellem "Nøijjj, de er dygtige til at lave det visuelle" på den ene skulder. Og på den anden sidder en voksen som småkeder sig og kigger på klokken.

For det er dillettant på filmskolen. Selvom budgettet er kolo- mega-univers-enormt.
Pengene er *meget* synlige.

Den slappe fortælleteknik er hele tiden nøjagtig lige så synlig.

Der er masser af "Fan-Godbidder" ... eller hvad man skal kalde det. Altså lissom det er sejt at man kan købe TinTin-raketten og gisp, det er sq da fed!!!!

Og det ER det.
Men .... det er altså en dårlig film. Plottet er grundlæggende stupidt. Der er ALT for mange "Ej Det Ville Han /Hun /De Sgudda ik' Gøre" .... Måske hvis jeg var teenager, kan man nemmere sluge det?

Som voksen er det ... for slattent, at Parker & kompagni er flyttet tilbage til et univers, hvor både bifigurer og hovedpersonen jævnligt gør ting, som er indlysende stupide. Og derefter høster de forventelige konsekvenser.

Nøøj, det er for børn.
Ej, faktisk er det en tynd kop the at servere for børn. Som om børn ikke har bedre ting at tage sig til end at blive talt ned til.

3 netskydere til skuespillerne, effekt-designerne, lysfolk, lydfolk, påklædere og al den slags. Det er flot cosplay.
Disclaimer: Selvfølgelig skal du se den. Hvis du er tegneserie-fan. Jeg skal da også se den næste. Selvom niveauet er meget lavt.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Code 8 (2019)

En slags "ghetto" superhelte-film. Der er dog ingen kapper, masker og dragter. Foregår i en verden med superkræfter hos tilfældige mennesker. Rimelig straight fortælling. Fornemmelsen er som at se en tv-serie. Hvis man kan acceptere dét –– samt at der ikke er Marvel-budget –– så er det en god, lille fortælling.

Musikken er belastende –– nogle få akkorder kører i loop, under store dele af filmen. Uanset, hvad der ellers sker af sceneskift o.s.v.

Kendte ikke skuespillerne. Hovedrollen klarer sig fint. Og det gør alle de andre også. Der er tydeligt ikke lagt stor vægt på personinstruktionen. Jeg tror det nok mest er dét, der giver fornemmelsen af tv-serie.

Foregår mest blandt voldelig kriminel underklasse. Lidt pågående, man skal ikke være sart.

Jeg var fint underholdt hele vejen.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Predestination (2014)

[OBS –– spoilere nederst. Men bare rolig. Jeg siger til, før jeg spoiler –– længere nede]

Ethan Hawke og Sarah Snook (fede navne) giver den max gas i deres alt-dominerende roller.

Skrevet og instrueret af brødrene Spierig –– siger IMDb. Kender dem ikke. Åbenbart baseret på en novelle af Heinlein. (Dén får jeg straks lyst til at læse. Læste engang en roman af ham, som var pisse god.)

En rimelig krøllet historie med tidsrejser og menneskeligt svigt.
Forvirrende. Men rigtig godt lavet.

Musikken stopper aldrig. Jeg tror ikke, der sammenlagt er fire minutter uden underlægningsmusik. Belastende. I stedet for at stoppe musik, når der ikke er brug for det –– så det *netop* får større effekt, NÅR man så bruger musik.
https://www.imdb.com/title/tt2397535/



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
SPOIL SPOILSPOIL SPOILSPOIL SPOILSPOIL SPOIL
SPOILSPOIL SPOILSPOILSPOIL SPOIL SPOILSPOIL SPOIL
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jeg er ret forvirret til sidst. Filmen lægger op til, at der kommer en reel løsning. Og man får da også flere og flere tråde redet ud, det accelererer heftigt hen mod slutningen.

Og så ... dér i vaskeriet ... tror man ENDELIG, der kommer en forklaring. Og så er det bare et lille, fesent "Jeg sprænger bygninger i luften, mange bygninger hvor der dør tusindvis af uskyldige –– for at redde ENDNU flere uskyldige"

Øh. Hvad fanden er det?
Det er sq da ik' nogen forklaring. Hvoffor skal 11.000 mennesker dø i den næste terror-handling? Som man har hørt om i HELE filmen.

Det kommer der aldrig nogen forklaring på.
Nederen slutning.

Hvis der var kommet en rigtig ordentlig slutning, kunne jeg godt se gennem fingre med alle de andre huller i ræsonnementet /plottet.

Men når der nu IKKE er en ordenlig forklaring –– så er der heller ikke noget af alt det foregående, der giver mening.

Hvorfor skal de pine hende /ham? Hvorfor lade det hele udspille sig, igen og igen? Når nu Tids-Tjenesten ikke har det fjerneste i mod at dræbe for at redde en masse andre –– hvorfor så ikke bare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og her kan man så indsætte femten andre muligheder. Ting, de kunne ha' gjort. Dræbt barnet, helt fra starten. Eller tidsrejst til den dato, hvor bombningerne begyndte. Eller, eller, eller . . . .

Det er stadig en fin film. Men frygtelig ukomplet. Uafklaret.
Og så kan man hævde, at "det er meningen".
At det er med vilje.

Fint nok. Hvis man syns, dét er et sjovt standpunkt.
Jeg syns stadig det er bulsjit. De gad ikke lave en ordentlig slutning. Og det ville edder hakme også være svært. For de lægger i ovnen, og lægger i ovnen, bliver ved og ved ...

*Selvfølgelig* kan de ikke lave en afslutning, som er tilfredsstillende.

For man har stablet alt for højt op. Ovnen kan ikke bage så stort et brød.

Fail Movie Making Mission.
Insert Coin.
Try Again.


______________
Selvom slutning er fis i en hornlygte, så er møget godt lavet. Fin instruktion o.s.v.
Så jeg vil nok checke brødrene's andre værker ved lejlighed.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

TimeCop (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0111438/?ref_=nv_sr_srsg_0
Endnu en tidsrejse-film.

En 'lille' een af slagsen. Den prøver ikke på at være super meget. Og det er meget godt. For plottet er nærmest lavet af huller, der er syet sammen i kanten.

Men det fungerer okay. Man er bare nødt til at underlægge sig dén regel, at tids-springene virker som situationen /plottet dikterer.

Faktisk ligesom alle tidsrejserne i tegneseriernes Superman i Swan-alderen 1950-60'erne: Man kan aldrig vide, hvordan det fungerer –– nogengange kan Superman rejse tilbage og fikse et eller andet. Andre gange kan han ikke. Uden nogen regelret forklaring.

Sådan er det også her i TimeCop. Ikke så meget vrøvl. Men masser af tju-bang. Jeg kom til at spole et par gange –– når man *har* regnet ud, at nu kommer man ikke videre i handlingen, før han har lammetævet en skurk eller to.

De er ikke så interessante at kigge på, de dér slåskampe. Det er vist meningen, de skal være blærede –– vanDamme er jo pissedygtig til spark o.s.v.. Kamp-koreografien er gammel /primitiv. Så det er godt man kan lave sit eget lille jump tredive sekunder ind i fremtiden. Så vi kan komme videre frem i handlingen.

En ren skabelon-film. Mest for begyndere. Og det er helt i orden.

Mia Sara er dejlig som Lois Lane, der hele tiden er i fare.
Ron Silver er ond som skurken.
Gloria Reuben er god som forræder, og Bruce McGill er rigtig, rigtig god som bedste ven. Van Damme er van Damme. Alting er som det skal være. Den skal jeg ikke se igen.

PS:
Det ekstra positive var, at den ikke var angst som en kylling for at lade publikum få et hvil. Det er nærmest en salvelsesfyldt oplevelse at se en film, der IKKE har væg-til-væg muzak. Tænk, at man som publikum i 1994 rutinemæssigt fik lov til at selv at mærke følelser.

Musikken er her brugt, når den understreger. Hvis man understreger alle ord i teksten, mister værktøjet sin effekt. Det er nærmest svært at fatte, at dén viden er gået tabt for SÅ mange nye film.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Sidste time (1995)

Utrolig sjovt at se denne igen, den er såpas amatør agtigt lavet at man ikke har de store forventninger, og så alligevel overrasker den. Min kæreste blev ihvertfald overrasket en gang eller to.

7/10 morgen sheriffstjerner

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Remember Me (2010)


Kendte intet til den. Overrasket over at finde en rigtig god film. Nogen realistiske mennesker. To familier, fra den ene en ung mand, fra den anden en ung kvinde. De kærester lidt, og der sker ting i deres respektive bagland.

Ingen asteroider. Ingen superhelte. Ingen krig.

En amerikansk film af den slags, som minder om en måske spansk eller fransk film. Hér brugt som en ros. Realistiske samtaler mellem figurer, der bliver levende for mig undervejs.

Har en høj IMDb-karakter, helt fortjent.
Vældig god person-instruktion. Vældig god kemi mellem spillerne. Fortællingen opnår, så vidt jeg kan se, alt hvad den sætter sig for at opnå.

Fornemt produkt.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nogen der har set den der nye Dune film fra sidste år?
https://www.imdb.com/title/tt15331462/

:? :? :? :dollargrin:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

WTF is that ???
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Januars film, og en enkelt serie:

Strange Days (1995): https://www.imdb.com/title/tt0114558/
Sjovt lige at støde på en Fatboy Slim sample-kilde.. :)
Den holder sig godt over niveau, iforhold til hvad jeg ville forvente af en så gammel scifi film. Men nu er det jo heller ikke ukendte folk der har lavet filmen..

Loading - historien om Danmarks Spilpionerer (2021):
https://www.dr.dk/drtv/serie/loading-_- ... rer_282628
Den tror jeg flere herinde vil være interesserede i.
Jeg kunne godt ha' brugt dobbelt så mange vinkler på de forskellige tider/emner. Det burde være til at opstøve andre af de gamle demo-folk, men så igen var det nok endt med 8 afsnit, istedet for 4, eller 1-times afsnit istedet for halve timer.
Dejligt hvordan man derudover kommer rimelig bredt omkring.

Wild Mountain Thyme (2020): https://www.imdb.com/title/tt6842770/
Baseret på et teaterstykke, og det virker da ofte også som sådan et, uden at jeg er den store teatergænger eller kender.
Jeg nød vejen til endemålet, men primært selskabet. Det var hyggeligt uden at blive for dramatisk. Jeg kan sagtens forstå hvis andre føler det som 100% spild af tid.

Mud (2012): https://www.imdb.com/title/tt1935179/
Selvom der er flere kendte med, så føltes det som om der var mange nye ansigter med i størstedelen af filmen, og det var dejligt forfriskende.
Ganske fed film.

Kajillionaire (2020): https://www.imdb.com/title/tt8143990/
Sjov, spøjs, til tider absurd, men alligevel ganske menneskelig. Lidt anderledes, men jeg er glad for at ha' set den.

The Rhythm Section (2020): https://www.imdb.com/title/tt7134096/
Jeg bliver mere og mere fan af Blake Lively, jo flere film jeg ser. Det her synes jeg er ganske godt. Dejlig action.

Inheritance (2020): https://www.imdb.com/title/tt7923220/
Simon Pegg gjorde det til en interessant film, for mig.
Elendigt halv-squashed autocompressor lydmix. Ganske fedt soundtrack af Marlon Espino, der spænder godt og bredt, passende til historien og genren.

Repo Men (2010): https://www.imdb.com/title/tt1053424/
Mod slutningen gik det op for mig, at jeg da havde set den før. Klart et godt gensyn værd.

State Of Play (2009): https://www.imdb.com/title/tt0473705/
Ret fed politisk mysterie thriller ting.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Naomi afsnit 1 til 4 (2022)

https://www.imdb.com/title/tt13624900/? ... _sr_srsg_3

Tv-udgaven følger tegneserien ret tæt. Og det er en god ting.

Faktisk er det næsten kun een ting, der for alvor trækker ned: Musikken, som er væg-til-væg. Der er musik, når de kører bil. Der er musik, når de spiser. Der er musik, når de snakker i skolen. Der er musik, når der sker noget farligt, der er musik når der sker noget sjovt, der er musik når de er bange, der er musik når de griner ........

Man bliver træt i pæren af at skulle forholde sig til musik *hele tiden*. Producenterne skyder virkelig sig selv i foden. Hvis ikke de havde tabt spanden med musik ud over serien, ville jeg sige den er NÆSTen lige så god som tegneserien.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Law Abiding Citizen (2009)

https://www.imdb.com/title/tt1197624/?ref_=nv_sr_srsg_0

Godt skruet sammen. Mand bliver urimeligt behandlet af systemet. Så han tager lang, grusom hævn.

Instruktør F. Gary Gray er åbenbart kendt for f.eks. Men in Black: International og Fast & Furious 8 og NWA-filmen Straight Outta Compton –– det tætteste på, som jeg har set, er nok F&F 6 eller 7 og MiB 2 eller 3. Kan ikke huske præcis, hvormange jeg har set. Så for mig var han ukendt. Men han hører tydeligt til blandt eliten i Hollywood, at dømme efter standarden hér.

Alle spiller godt, Gerard Butler og Jamie Foxx i hovedrollerne. Og det er tydeligt ikke en lav-budget film. Historien folder sig logisk og musikalsk ud i størstedelen af fortællingen. Slutningen er 20 procent for lille til al den gode opbygning.

Slutningen trækker den ned til omkring 6/10, måske 7.
Fungerer fint som standard-underholdning i hævn-genren.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

The Power of the Dog (2021)
Solidt filmhåndværk og fremragende skuespil af Benedict Cumberbatch. En film som bliver bedre og bedre - det er ellers ofte at film snubler hen i mod slutningen. Klart anbefalet. 8/10

Ich bin dein Mensch (2021)
Sjov tysk komedie (findes det!?). Hele setuppet ligger lidt til højrebenet i forhold til at lave sjove scener og jokes, men den bliver ikke plat og kedelig og får en smule mere tyngde jo længere hen vi kommer. Den bliver aldrig rigtig dyb og interessant, selvom konceptet godt kunne rumme nogle mere spændende ideer. Men alle film skal jo ikke være super dybe og tænksomme. Den er ganske fin og underholdende. Anbefalet. 7/10

The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (1989)
Meget unik måde at lave en film på. Alt virker meget kunstigt og teatralsk, på en feberdrøm agtig måde. Det er ikke en horror, men den er klam og uhyggelig på en helt ny måde. Meget fascinerende og fedt at se en film som jeg ikke kan sammenligene med noget andet. Anbefalet hvis men har mod på noget avantgarde. 8/10

Tremors (1990)
I forhold til hvad filmen vil være er den perfekt. En action-horror-monster film med en meget uhøjtidelig tone hvor man bare kan slå hjernen fra. Helt vildt gode practical effects. Ikke stor filmkunst men lige som den skal være. Anbefalet især hvis man har tømmermænd. 7/10

Near Dark (1987)
Kult vampyrfilm. Lidt kedelig men den har en ret unik atmosfære og helt sikker et, på det tidspunkt, nyt syn på hvad en vampyr er. Kan godt forstå dens kult status og den hænger lidt fast hos mig, men vil nok kun anbefale den til folk som har hørt om den og er nysgerrige. 6/10

A Beautiful Mind (2001)
Meget mainstram film. Er glad for at så meget af filmen bliver brugt på han sindslidelse, men generelt en ikke så med rivende film. Russell Crowe spiller halv-dårligt. Anbefalet hvis man kan lide mainstream film. 6/10

The Theory of Everything (2014)
Lidt det samme A Beautiful Mind, bortset fra at Eddie Redmayne spiller væsentligt bedre end Russell Crowe. Ærgerligt at den lægger så meget vægt på hans sygdom, for det var jo ikke det som var interessant ved Steven Hawking, men jeg er helt med på, at det er for at bringe hans kone ind i billedet. Jeg ville ønske at filmen havde brugt mere tid på Steven Hawkings opdagelser, men er med på at en sådan film kun lige kan skrabe overfladen, for at den ikke bliver for teknisk og nørdet. Af den grund synes jeg den var lidt uinteressant. 6/10

Notes on a Scandal (2006)
Meget spændende britisk drama/krimi. Judi Dench spiller fantastisk. Anbefalet. 8/10

Bin-jip (2004)
Super fin, dvælende og poetisk film. Nærmest uden dialog. En god film som får en til at tænke. Anbefalet. 8/10

Fried Green Tomatoes (1991)
Hyggelig drama/eventyr film. Lidt Forest Gump agtig på en måde. Ikke en der gjorde det store indtryk, men sød og underholdende. Anbefalet. 7/10

Titane (2021)
Jeg kan godt lide mærkelige film så længe de er medrivende, men jeg var bare ikke fanget af Titane. Den virker bizar bare for a være Bizar, og så er den utroligt utiltalende og kold. For 5 år siden ville jeg nok havde syntes mere om den, men jeg er blevet lidt træt at den slags klamme og kolde film, hvor alle karakterer ikke minder om rigtige mennesker. Ikke anbefalet selvom den er godt lavet. 6/10

Vinterbrødre (2017)
Det er lang tid siden jeg har set en interessant "dansk" (og Islands) film. Det er ikke en let spiselig publikums pleaser dog. Anbefalet. 8/10

Alone (2020)
Lidt ligegyldig amerikansk indie-thriller. Ikke pivringe, men heller ikke god. Ikke anbefalet. 6/10

The Truffle Hunters (2020)
Bedste dokumentar jeg har sæt længe. Fantastiske mennesker man følger og utroligt velproduceret. Lækker kinematografi og lækker lyd. Anbefalet 9/10

Flash Gordon (1980)
Jeg var vild med den som barn og kan godt se hvorfor. Totalt vilde kostumer og scener, med alt for mange forskellige farver. Lidt en øjebæ, men på en så kitschet 80'er måde at jeg ikke kan blive sur over det. Det er ikke en god film, men den er sjov og kikset. 6/10

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Kan godt lide de dér ultrakorte omtaler.
Selv har jeg som regel *mange* flere ting at sige. Men jeg beundrer de korte, informative omtaler.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

The Batman (2022)

https://www.imdb.com/title/tt1877830/me ... 474894849/

Hmn-tjae. Er den god? Nej.

Men er den så dårlig? Njaøee. På en del måder er den dårlig, ja.
Den er for lang. Omkring halvanden time for lang. Dét hænger også sammen med flere af de andre dårlige valg, man har foretaget.



For eksempel musikken. Den er middelmådig, når den er bedst. Og den er der næsten hele tiden. Når man er tvunget til at sluge middelmådig sprøjtemusik i knap tre stive timer, så bliver avlelemmet altså helt u-stift. Man bliver blød og lang, alle de steder man ikke vil være det.



Og så er filmen *hele tiden* dunkel, hele tiden trykkende, hele tiden tung. Alt sker langsomt. Dvælende ser man scener blive ved. Et godt stykke ud over det punkt, hvor man som garvet film-nyder HAR fattet, hvad der sker. Jeg nåede mange gange at tænke "Jo jo, men skal vi ikke snart videre, kom nu."



Hvad er godt:
Castingen er god. Jeg godtede mig over, at man som Selina Kyle har valgt en skuespiller, som næsten ligner Mazzucchelli's udgave. Og Wayne selv er troværdig, bortset fra enkelte scener, hvor man ser hans arme uden dragten på. De er omtrent så tynde som mine egne. Så lige dà sank troværdigheden i et par øjeblikke.



Men i det store hele fungerer Robert Pattinson fint. Også Gordon, Alfred og skurkenes roller er fornuftigt besat. Og naturligvis er alt det ydre i orden. Kulisser og køretøjer og våben er upåklageligt gestaltet.

Men ... hvorfor er det så ikke en god film? Tja. Du skal selvfølgelig selv ind at se den. Så jeg vil advare mod at læse videre.

.
.
.
______________________________________
______________________________________
SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL
SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL
SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL SPOIL
______________________________________
Screen Shot 2022-03-04 at 20.08.13.png
Screen Shot 2022-03-04 at 20.08.13.png (1.15 MiB) Vist 934 gange
______________________________________
.
.
.
SPOIL STARTER HER:

Man laver om på grundlæggende ting ved f.eks. Wayne's forældre. Både deres etiske karakter og deres dødsfald piller man ved. Det er ufattelig dumt. Det er omtrent HVER gang, giga-koncernerne laver tegneserier om til film. Som om det er en slags "tic" ... noget Tourette-agtigt. At manuskriptforfattere *skal* ændre på strukturer der ellers er fast etableret gennem to eller endda tre generationer af serielæsere.



Og hvad skal det til for? Der er INGEN fortællemæssigt gode begrundelser hér.

Ligesom da man forleden aflivede Parker's tante May –– hun har jo ellers levet i bedste velgående på dødens rand siden 1962. Alle disse uforklarlige grund-ændringer gør ingen som helst gavn. For læseren, for tilskueren, for forbrugeren. Som jo betaler gildet.

Men er den underholdende, så?
Hmnjae, mnjoeh, njæææe. Ikke rigtig. I starten er den. Men .... hurtigt bliver den intense stemning kedelig. Den evigt trykkende fornemmelse af uhygge og varsel om kommende tragedier bliver .... kedsommelig. Ligesom musikken. Som synes at gentage og gentage det samme lille uhygge-motiv nærmest hele filmen igennem. Og filmen er altså lang.

Hvad er det gode så?

At det billetkøbende publikum nok er uenig med mig.

Det er for mig en deprimerende film.
På flere måder. Tænk, hvis man havde brugt disse enorme mængder af kreativitet på et bedre manuskript, en bedre musik-redaktør, en klipper som fik lov at fjerne alt unødigt fedt ... hvad kunne det så ikke have blevet til?



Der er jo MASSER af godt materiale. Masser af gode Batman-historier. Hvilke filmmagerne formodentlig har copyright-mæssigt fuld adgang til. De kunne bare vælge noget af alt guldet. Og så filmatisere dét.



I stedet for at blive véd med at forsøge disse delvis selvstændige 'fortolkninger' af figuren.


Tænk, hvis de kunne slække på deres fjottede ambitioner. Bare lave en god film. Som lægger sig klinisk tæt op ad forlægget. Hyre en alvorligt dygtig action-instruktør. Som ikke forsøger at lave et gotisk auteur-værk, uden at have format til at fuldføre det alligevel.

Jeg fatter ikke helt, hvem målgruppen er.
På mange måder er det en børnefilm. De afgrundsstore plothuller, det dødssyge musik-tapét, den monokrome stemning. Men –– jeg ville sgu itte lade mine børn under seksten år sidde og kigge på makabre torturhenrettelser udført af sindssyge skurke.

Hvor mange voksne vil *ikke* kede sig over denne langgaber?
Jeg forstår ikke, hvilket segment man sigter på.

Eftertanke:
På grund af den fortættede stemning af gotisk, tung uhygge udført med lange, mørke scener, bliver dette værk formodentlig til en kultfilm.

Den er både visuelt flot samt kedeligt langtrukken og ulideligt påtaget intens –– og så bliver man vel kult. Jeg synes ikke rigtig, den kan andet. Desværre.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Margrete den første (2021): https://www.imdb.com/title/tt9308390/
Jeg så serie-udgaven. Om der er tilføjet noget iforhold til filmen ved jeg ikke, men jeg tvivler, da de tidsmæssigt bliver ca. lige lange.
Det var faktisk ganske fint. Mængden af indhold taget i betragtning ville jeg nok foretrække at se det i én køre som film.

Youth in Revolt (2009): https://www.imdb.com/title/tt0403702/
Kan man li' de der 12-15 år gamle Michael Cera film, så tror jeg også man synes om den her. Jeg gjorde ihvertfald. Ret sjov.

Get Smart (2008): https://www.imdb.com/title/tt0425061/
For mig ganske sjov. Er man allergisk overfor Steve Carell's komik, så spring den over. Det er dog ikke anchorman og dinner for schmucks niveau af dumhed..

Big Time Adolescence (2019): https://www.imdb.com/title/tt3824648/
Noget bedre end frygtet, men også fint at se lidt mere med de her folk, ihvertfald når det her er slutproduktet.

The Adjustment Bureau (2011): https://www.imdb.com/title/tt1385826/
Jeg så først ved rulleteksterne, at den er baseret på en historie fra Philip K. Dick.
Ganske fed og relativt original sci-fi. Den kunne jeg godt li'. Et lidt atypisk Thomas Newman soundtrack, hans mere kendte udtryk pipper frem hist og her.

Seberg (2019): https://www.imdb.com/title/tt1780967/
Endnu en nyere film om den her tidsperiode og del af det amerikanske samfund, dog et lidt andet perspektiv. Den har 5.8/10 på imdb, det er lidt hårdt imho.

Echo Boomers (2020): https://www.imdb.com/title/tt4353270/
Fin action-agtig film, godt med lidt mere ukendte folk.

Mortal Kombat: Annihilation (1997): https://www.imdb.com/title/tt0119707/
Nu så jeg den første, gamle MK film sidste år, og den her løb ud på Prime, så jeg måtte bare lige nå et gensyn med denne også.
Jeg skulle nok ha' lyttet til min storebror, da han sagde "det behøver du ikke"................... :)
CGI i den første var skod. CGI i denne er muligvis marginalt bedre, men der er tilgengæld også meget mere af den. De er virkelig gået all in på elendig 90'er CGI.
Til tider elendig musik-redigering, men jo ellers fed musik, som vi også havde på soundtrack dengang.
Mærkeligt hvordan man sådan lige glemmer CGI drager osv. i de der barndomsminder. Jeg huskede filmen som værende vildt fed. Der skal vist mere til at imponere mig i dag... :-D

Love the Coopers (2015): https://www.imdb.com/title/tt2279339/
Sjov nok julefilm.

Badehotellet sæson 9: https://www.imdb.com/title/tt2960144/
De holder niveauet godt. Lidt ærgeligt med endnu en forkortet sæson. Forhåbentligt kommer der et eller flere afsnit mere fra næste sæson igen.

Light of My Life (2019): https://www.imdb.com/title/tt6063090/
Ganske fed post apokalyptisk film.

BBC Earth - Attenborough's Wonder of Song (2022): https://www.imdb.com/title/tt16921402/
Kaldes også "Attenboroughs magiske sang" på dansk.
Er man bare middelmådigt dyreinteresseret, og lydnørd, så hermed en klar anbefaling.
Meget spændende, med tæt på 100 år gamle optagelser, historik omkring forskning i dyrelyde osv.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev: søn 6. mar 2022 22:47 Margrete den første (2021): https://www.imdb.com/title/tt9308390/
Jeg så serie-udgaven. Om der er tilføjet noget iforhold til filmen ved jeg ikke, men jeg tvivler, da de tidsmæssigt bliver ca. lige lange.
Det var faktisk ganske fint. Mængden af indhold taget i betragtning ville jeg nok foretrække at se det i én køre som film.
Hvor har du set den? I biffen? Jeg bor som du ved i udlandet, og ville super gerne se denne :)

Nyt svar