studiemonitors på hængende platforme?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

studiemonitors på hængende platforme?

Indlæg af Morten Bjørn »

Hej!

Jeg tænker at stille mine Genelec 8040A på nogle platforme af kirsebærtræ som skal hænge ned fra loftet i nogle reb eller kæder.

Jeg synes at have læst at det er en dårlig idé at hænge sine højttalere frem for vægbeslag eller standere men nu kan jeg ikke finde det.

Min idé er at afskære nogle vibrationer ud i mit tiny house som er lavet af 100% træmaterialer

Nogen der har en holdning?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja det vil jeg ikke gøre, når du lader dem hænge i friluft vil alle rystelser på kabinettet som dannes af enhederne være spild af energi og nøjagtighed.

Newton's Third Law of Motion, når du sætter enheden til at lave en lyd, flytter den pappet og skubber til luften, men samtidig vil kabinettet også blive skubbet i modsatte retning, derved vil du miste detaljer og stramhed i lyden.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ah det giver mening,

men hvad nu hvis jeg tillægger platformene noget vægt, nogle lodder under?

I så fald, gad vide hvor meget der skal til.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det kan være de ender på nogle podier på gulvet. Gulvet er koblet fra væggene, så det skulle være fint.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tør ikke sige hvor meget det betyder, personligt har jeg mine på stativer, men de er tynde og flimsede, så hvor folk køber seriøse stativer og fylder dem med sand er det nok for at sikre stabiliteten.

Hvis kæderne hænger ud fra hjørnerne så vægten af højttaleren presser ned, så bør den ikke kunne gynge.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jo, der må være en grund til at ingen har dem i reb eller kæder men i beslag eller på stativer

God idé med sand eller en form for stabilisering. Jeg har ikke pokkers meget plads, så måske bliver det noget hyldeværk ned fra loftet (af en hems), måske et par lægter med hyldeknægte på og så overfladen af kirsebærtræ hvor højttalerene står på.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hos TV2 har de en del Genelec højttalere til at hænge ned fra loftet i stativer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
pace
Medlem
Indlæg: 260
Sted: Østerbro

Indlæg af pace »

Uden at lyde bitter, så tror jeg at det er nørderri, ligesom guldstik og guldkabler…

Alt det der gør ikke din musik værre eller bedre. 😉

Hæng dine højtalere op 🙂


🤘✌️
[color=#FFFFFF]Spank my onions!...[/color]

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

mikrofoner på en akk guitar er osse noget pjat

direct input, det lyder jo fint og dem der ikke sys det kan lade være at lytte

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Morten Bjørn skrev: man 17. jan 2022 20:16 mikrofoner på en akk guitar er osse noget pjat

direct input, det lyder jo fint og dem der ikke sys det kan lade være at lytte
Haha, så let kan det siges! :D

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Jeg havde engang en lille lejlighed i Nansensgade i Kbh –– gulvplads var det småt med. Jeg hængte mine højttalere op. Fire øskner omhyggeligt skruet lige ned , tæt på kabinet-hjørner.

Reb igennem til kroge skruet op i loftet.
Det var godt nok også blot til lytning –– jeg hørte meget musik, men det var nogle år før, jeg anskaffede min første daw.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg kan jo prøve med et par store fliser i wire, hvis jeg går den vej. Kunne være fedt at male dem sorte.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hald skrev: tirs 28. dec 2021 22:11Newton's Third Law of Motion, når du sætter enheden til at lave en lyd, flytter den pappet og skubber til luften, men samtidig vil kabinettet også blive skubbet i modsatte retning, derved vil du miste detaljer og stramhed i lyden.
Ud fra den logik må det jo også gælde, at jo tungere membranen (den bevægelige del) er i forhold til resten af højttaleren, jo værre må problemet være.

Sådan et par Focal Twin Be 6 vejer eksempelvis nok til en mindre rygskade, men de to store enheder er kun 6,5 tommer, og når man rører ved kabinettet mens de spiller noget dyb bas (f.eks. Rhythm'n'Sound), kan man slet ikke mærke nogen rystelser. Så jeg ville næsten tro de stadigvæk ville opføre sig pænt, selvom de var monteret lidt alternativt.

Heybrook HB1 er til gengæld langt tyndere i materialet. Dem ville jeg nok altid sætte på noget der ikke bevæger sig som f.eks. en tung flise, en hylde eller lignende.

Det kunne være interessant om nogen havde lavet en videnskabelig test af fænomenet. Nogen målinger.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Hmm, man flyver jo næsten altid PA højttalere. Jeg ved godt de vejer en del mere, men de flytter godt nok også mere luft.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

amolin skrev: tirs 18. jan 2022 22:21 Hmm, man flyver jo næsten altid PA højttalere. Jeg ved godt de vejer en del mere, men de flytter godt nok også mere luft.
Good point, knap så hysterisk i forhold til monitors, men ja.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar