Øvelokale til trommer

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Funde
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Stenløse

Øvelokale til trommer

Indlæg af Funde »

Hej alle sammen.

Jeg er så heldig at have fået mig et anneks på 5 x 4,5 m. Der er 2 vinduer og en dør. Annekset er isoleret.
Rummet er helt bart og der er meget dårlig akustik derinde. Jeg bor lidt ude på landet og har mere eller mindre kun 1 nabo som jeg kan genere.
Jeg har som sagt et trommesæt som jeg elsker at spille på og kan få besøg af lidt andre instrumenter fra tid til anden.

Jeg leder efter en nogenlunde billig løsning til bedre akustik og eventuelt en smule reducering af lyden mod naboen. Jeg har læst en del hist og her umiddelbart kommet frem til at hænge noget 500g/m2 molton op hele vejen rundt cirka 10-20 cm fra væggen og måske få lidt mere gulvtæppe derude. Er lidt i tvivl om det er godt at gardinener folder meget i forhold til at være strakt ud.

Måske skal man også have noget oppe i loftet eller nogle bass traps i hjørnerne bag gardinerne?

Håber der er par kloge mennesker herinde der kan komme med lidt input og fortælle om jeg er helt gal på den :)

Mvh.
Christian

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg bor i Veksø hvis du vil have selskab. Spiller alle instrumenter lige dårligt, osse trommer.

Pt bor jeg i et sjakbajsskur hvor jeg har haft trommesæt og jeg er overrasket over hvor lidt lyd der slipper ud trods 5 cm tykke vægge og store vinduer.

Der hvor det måske kan gå galt er i vinduer og døre.

Jeg ville tjekke det med støjen, evt. i samarbejde med din nabo og en db-måler. Evt. have en hængende så du lige kan holde øje med niveauet når du spiller. Det lyder osse ofte bedre når man ikke hamrer igennem.

Default avatar
Funde
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Stenløse

Indlæg af Funde »

Jeg tror jeg lidt over 80 db lige uden foran vinduet (taget med en mobil app). Henne mod deres hus er vi lidt over 70 cirka. Det ville jo være lækkert hvis vi kunne få skraldet 10 db af mere ved hjælpe af lidt molton :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker et lag gips på indersiden, så på det noget isolering og noget troldtekt, så har du både masse der bremser noget lyd, noget dæmpende materiale og beklædning der er diffuser.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Er der ikke noget med at vådrumsgips tager mere lyd?

Nyt svar