Gammelt gear blæretråd

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2972
Sted: Fyn

Gammelt gear blæretråd

Indlæg af Mr. Soundman »

Lad os se, hvad folk har af gammelt musikudstyr fra den allerbagerste hylde :)


Jeg fandt lige et lille gammelt lydteknisk monster frem idag, da jeg var igang med at rydde lidt op i alt muligt gammelt.

Jeg ved ikke, hvad sådan en tingest hedder... "ORGEL" står der på den :-D

Men altså den er beregnet til at spille på ved at man rører de forskellige "tangenter" med stikket der sidder for enden af den løse ledning.

Det er noget jeg har fået af min onkel for maaaange år siden... Jeg tror jeg var 4 år plus/minus et eller andet. Det er noget han har fået eller købt af en eller anden som har bygget den - jeg husker ikke hvem eller hvor.

Det ligner noget der er lavet af et lydinteresseret geni der ingen sans har for æstetik :lol:

20220112_191739_B.jpg
20220112_191739_B.jpg (159.87 KiB) Vist 1345 gange
20220112_191919_B.jpg
20220112_191919_B.jpg (124.71 KiB) Vist 1345 gange
20220112_191909_B.jpg
20220112_191909_B.jpg (143.25 KiB) Vist 1345 gange
20220112_191849_B.jpg
20220112_191849_B.jpg (122.19 KiB) Vist 1345 gange
20220112_192122_B.jpg
20220112_192122_B.jpg (122.19 KiB) Vist 1345 gange

Der er vel kun 2 muligheder for sådan et apparat: Enten skal det doneres til et lydteknisk museum eller også må det få en særlig plads som stemningsskabende pynteobjekt i hjemmestudiet en dag :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Lyder det godt?

Det ligner lidt sådan noget, der godt kunne være et projekt i Ungdomsskolens Elektroniktimer (som jeg gik til tilbage i 80erne og start 90erne)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hmm.. «På» og «Av» lyder ikke helt som dansk? :-)

Med mindre det er en humoristisk feature på tænd/sluk knappen, så er oprindelsen nok norsk?

Her oppe siger man nemlig:
«Kan du skru/slå den på?»
«Kan du skru/slå den av?»

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Sådan een, hvor man slet ikke kan gætte, hvordan det lyder.
Synes den er lidt damppunk-flot.

Jeg ved ikke, om jeg har noget gammelt at vise frem. Jeg havde en Atari Falcon med Cubase på. Første musikcomputer. Men den skilte jeg mig vist af med under en flytning.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Er der nogen der har en rumlepot?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: tors 13. jan 2022 08:47 Hmm.. «På» og «Av» lyder ikke helt som dansk? :-)

Med mindre det er en humoristisk feature på tænd/sluk knappen, så er oprindelsen nok norsk?

Her oppe siger man nemlig:
«Kan du skru/slå den på?»
«Kan du skru/slå den av?»
Så må det være et norsk forsøg på at slå fjendens Clavia af pinden 😀
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fik fat på en Necklace reverb fra et gl Hammond

Kult inden for fjeder-rum


Får en ny kasse når/hvis der bliver tid



NECKLACE_rerverb_IN_M_OKOK-1.jpg
NECKLACE_rerverb_IN_M_OKOK-1.jpg (57.03 KiB) Vist 1267 gange
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Fed tråd, men den ville være endnu federe hvis folk også smed lydeksempler op. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2972
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mike-air skrev: tors 13. jan 2022 08:47 Hmm.. «På» og «Av» lyder ikke helt som dansk? :-)

Med mindre det er en humoristisk feature på tænd/sluk knappen, så er oprindelsen nok norsk?

Her oppe siger man nemlig:
«Kan du skru/slå den på?»
«Kan du skru/slå den av?»

Ja - eller det kan være svensk.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2972
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Smittefar skrev: tors 13. jan 2022 08:05 Lyder det godt?

Nææ :lol:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2972
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: tors 13. jan 2022 11:30 Fik fat på en Necklace reverb fra et gl Hammond

Kult inden for fjeder-rum


Får en ny kasse når/hvis der bliver tid




NECKLACE_rerverb_IN_M_OKOK-1.jpg

:thumbup:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

En go´ gammel Akai 2-spors som tjente os godt i studiet i -70´erne.
Billedet er fra nettet, da jeg ikke gad at gå op på mit loft og ta´ et billede. (dovenskab)
Den jeg har stående er lige så flot, men trænger i den grad til at få slebet tonehovederne. Det kræver 16 - 20 af og på - lodninger, som ikke er min stærke side (mere)
Vedhæftede filer
da3fe961-02bd-4c9c-9852-1d22d8a1c1fb.jpg
da3fe961-02bd-4c9c-9852-1d22d8a1c1fb.jpg (44.47 KiB) Vist 1223 gange
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2972
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: tors 13. jan 2022 16:49 En go´ gammel Akai 2-spors som tjente os godt i studiet i -70´erne.
Billedet er fra nettet, da jeg ikke gad at gå op på mit loft og ta´ et billede. (dovenskab)
Den jeg har stående er lige så flot, men trænger i den grad til at få slebet tonehovederne. Det kræver 16 - 20 af og på - lodninger, som ikke er min stærke side (mere)

Men ellers virker den stadig, eller hvad...? :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: tors 13. jan 2022 17:38
Hugo skrev: tors 13. jan 2022 16:49 En go´ gammel Akai 2-spors som tjente os godt i studiet i -70´erne.
Billedet er fra nettet, da jeg ikke gad at gå op på mit loft og ta´ et billede. (dovenskab)
Den jeg har stående er lige så flot, men trænger i den grad til at få slebet tonehovederne. Det kræver 16 - 20 af og på - lodninger, som ikke er min stærke side (mere)

Men ellers virker den stadig, eller hvad...? :)
Ja, jeg brugte den så sent som i 00´erne, da jeg overspillede alle vores gamle mastertapes til Wav-filer. Der manglede en anelse treble i højre side pga slidt tonehoved, men det kunne jeg ordne i Audacity.
Den er et af de projekter der hedder "en dag" gør jeg noget ved den.

Når den dag kommer med alle hængepartierne, får jeg sq travlt :lol: :lol:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2972
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: tors 13. jan 2022 19:15 ... Den er et af de projekter der hedder "en dag" gør jeg noget ved den. ...

Åååh det der kender jeg godt :dollargrin:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

TC765 havde jeg, blir nostalgisk, trods suset noget af den fedeste lyd jeg har haft

Undskyld mit high-jack :)


sony_t.jpg
sony_t.jpg (141.68 KiB) Vist 1156 gange
/Dub

Medlemsavatar
Old Dub Dude
Forum Donator
Indlæg: 1179
Sted: 3730

Indlæg af Old Dub Dude »

Åhhhh TC765 havde jeg osse indtil for et par år siden! Den er i mine øjne en af de smukkeste båndmaskiner og lyder osse godt, men da jeg fik en nyserviceret Revox A77 mk4 kunne den jo slet ikke følge med på lydsiden - og så kan “looks” være nok så besnærende - men den røg videre, og A77 kører stadig derudaf og fylder stuen med vellyd👍
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg savner også "klonket" fra solonoid-spolerne ved start/stop :(

Kikkede lige i DBA ,.. der er en til 6500 kr ,.. så meget savner jeg den heller ikke :)


Jeg må nøjes med plugs nowadays hvad tape-lyd angår


Fik hele striben fra IK hældt i nakken ved sidste sale stort set gratis

Får ikke tid til at lege med dem før måske langt ude i fremtiden, om nogensinde

Der er strammet op på prioriteterne


Necklace, DIY-plate, og Amplitube-controllere kommer laaang tid før evt tape-simulering
/Dub

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Hugo skrev: tors 13. jan 2022 16:49 En go´ gammel Akai 2-spors som tjente os godt i studiet i -70´erne.
Billedet er fra nettet, da jeg ikke gad at gå op på mit loft og ta´ et billede. (dovenskab)
Den jeg har stående er lige så flot, men trænger i den grad til at få slebet tonehovederne. Det kræver 16 - 20 af og på - lodninger, som ikke er min stærke side (mere)
Jeg har én magen til - klunset fra en bunke storskrald. Hovederne skulle renses, men den kører ellers perfekt. Jeg har altid været lidt imponeret af den lavpraktiske måde man skifter hastighed på - en bøsning spændes på capstanakslen, og så trækkes båndet gennem med den dobbelte hastighed - snildt.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

NilsOlav skrev: man 17. jan 2022 18:18
Hugo skrev: tors 13. jan 2022 16:49 En go´ gammel Akai 2-spors som tjente os godt i studiet i -70´erne.
Billedet er fra nettet, da jeg ikke gad at gå op på mit loft og ta´ et billede. (dovenskab)
Den jeg har stående er lige så flot, men trænger i den grad til at få slebet tonehovederne. Det kræver 16 - 20 af og på - lodninger, som ikke er min stærke side (mere)
Jeg har én magen til - klunset fra en bunke storskrald. Hovederne skulle renses, men den kører ellers perfekt. Jeg har altid været lidt imponeret af den lavpraktiske måde man skifter hastighed på - en bøsning spændes på capstanakslen, og så trækkes båndet gennem med den dobbelte hastighed - snildt.
Jeg er i det hele taget imponeret af mekanikken i den. Har haft kassen åben for at rense, og justere spolebrems. Det foregår med lodder og trisser. Fantastisk. Som et Sweisisk urværk.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Mr. Soundman skrev: tors 13. jan 2022 01:12
Der er vel kun 2 muligheder for sådan et apparat: Enten skal det doneres til et lydteknisk museum eller også må det få en særlig plads som stemningsskabende pynteobjekt i hjemmestudiet en dag :)
Du kunne også finde én mere og gå i gang med det her:


Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg har iøvrigt også en stylophone liggende et eller andet sted :-D købte den for 200kr af en venlig dude her inde fra (studie i Aarhus). Ikke lige det instrument jeg har brugt mest, men den er da meget sjov.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Joachip skrev: tors 13. jan 2022 11:37 Fed tråd, men den ville være endnu federe hvis folk også smed lydeksempler op. :-D
Værsågod
Her har udover Akai 4000 osse været en Revox A77 involveret til at doble guitar og voice
Optagelsen er fra ca. 1976.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3338
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det er altså solidt det der! Ja lydkvalitet er ikke helt i top, men jeg har en svaghed for 70er æstetik når det kommer til musik. Og så MEGA fede trommer i det nummer.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: tirs 18. jan 2022 15:26
Joachip skrev: tors 13. jan 2022 11:37 Fed tråd, men den ville være endnu federe hvis folk også smed lydeksempler op. :-D
Værsågod
Her har udover Akai 4000 osse været en Revox A77 involveret til at doble guitar og voice
Optagelsen er fra ca. 1976.
Dit band eller er du bag pulten? :-D
the19thbear skrev: tirs 18. jan 2022 15:30 Det er altså solidt det der! Ja lydkvalitet er ikke helt i top, men jeg har en svaghed for 70er æstetik når det kommer til musik. Og så MEGA fede trommer i det nummer.
Enig - det er så organisk og "levende" på en måde. Superfedt.

Nyt svar