Laptop til DAW

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
cyberspaced
Medlem
Indlæg: 48

Re: Laptop til DAW

Indlæg af cyberspaced »

DUBTEMPLE skrev: lør 18. dec 2021 01:24 Ok ,.. jeg købte "lorte-computeren" så må vi jo se ;-)

Bliver rigget til hen over en periode

Vil godt lige have opdateret til W11 allerførst, hvilket skulle være gratis, skal lige have fundet ud af hvordan det skal gøres

Et par gode små plusser jeg lige har fundet ud af, er at der sandsynligvis kan sættes endu en disk i ud over den på 1TB

Der skulle også være mulighed for upgrade af RAM til 32 GB

Desværre mangler SD-reader

Da jeg er storforbruger af USB-stik vil jeg nok fastmontere en slimline USB-hub / SD-reader i bunden ,.. (vendt bagud)
Du kan opdatere til Win 11 her:
https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Tjek! Dog værd at notere:

"If you are upgrading from Windows 10, we recommend that you wait until you are notified through Windows Update that the upgrade is ready for your PC"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har downgraded en del maskine fra Windows 11 til Windows 10 den sidste uges tid. Folk opgraderer uden omtanke og beklager sig først efterfølgende over ting der ikke er supporteret. Men det er nogle meget specifikke ting der ikke er understøttet. Personligt syntes jeg at win11 tyder på at blive rigtig godt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev: lør 18. dec 2021 15:11
DUBTEMPLE skrev: lør 18. dec 2021 01:24 Vil godt lige have opdateret til W11 allerførst, hvilket skulle være gratis, skal lige have fundet ud af hvordan det skal gøres
Det er ikke rullet fuldt ud endnu, du får en invite når du kan installere. Jeg har ikke fået endnu.

Kan godt være der er en omvej, men officielt er det sådan det kører i hvert fald.
cyberspaced skrev: lør 18. dec 2021 15:58 Du kan opdatere til Win 11 her:
https://www.microsoft.com/software-download/windows11
Morten B skrev: lør 18. dec 2021 16:08 Tjek! Dog værd at notere:

"If you are upgrading from Windows 10, we recommend that you wait until you are notified through Windows Update that the upgrade is ready for your PC"
Hald skrev: lør 18. dec 2021 21:41 Jeg har downgraded en del maskine fra Windows 11 til Windows 10 den sidste uges tid. Folk opgraderer uden omtanke og beklager sig først efterfølgende over ting der ikke er supporteret. Men det er nogle meget specifikke ting der ikke er understøttet. Personligt syntes jeg at win11 tyder på at blive rigtig godt.
Tusind tak til jer alle for nyttige input ,.. bliver i tvivl ,.. vil virke fuldstændig vildt at starte på en frisk uden opgraden først

Har dog snildt tid til at vente nogle få uger hvis dette er nok ?

1. Vigtigste programmer bliver: Studio One, Resolve/Fusion, Affinity,. men der er dusinvis af andet også, hundrevis af plugs osv

2. Vigtigste hardware: RME Babyface, Resolve Speed-editor, Novation Impulse 61 ,.. men også masser af andet f.eks. Cameraer

3. Selve computeren er jo i7 11800H samt gængs chipset og perifirere enheder, de fleste PC er vel skåret over ens skabeloner ?

Havde egentligt regnet med at alt der virkede under Windows 10 ville virke ,.. da driverne skulle være kompatible

Hvad skal jeg især checke samt være "bange" for ?
/Dub

Medlemsavatar
cyberspaced
Medlem
Indlæg: 48

Indlæg af cyberspaced »

Hej igen

Du kan starte med at installere alt i Win 10, tjekke at alt virker som det skal. Lav så en backup af din istallation (Image), opdater til Win 11, tjek om alt er som det skal være. Hvis der er problemer i Win 11 har du 10 dage til at gå tilbage til Win 10, eller du kan "restore" din backup og være tilbage til start ...

God fornøjelse og god Jul (:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

cyberspaced skrev: søn 19. dec 2021 13:46 Hej igen

Du kan starte med at installere alt i Win 10, tjekke at alt virker som det skal. Lav så en backup af din istallation (Image), opdater til Win 11, tjek om alt er som det skal være. Hvis der er problemer i Win 11 har du 10 dage til at gå tilbage til Win 10, eller du kan "restore" din backup og være tilbage til start ...

God fornøjelse og god Jul (:
Tak for forslag ,.. måske værd at overveje :)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg er oppe at køre på den nye maskine ,.. den blir jeg vist glad for ,.. det flyver afsted ,.. mere støjsvag end forventet

Med læsebriller ingen probs med fuld 2560 x 1440 på den lille 15.6" skærm som jeg er dybt imponeret over

Det går nu op for mig hvor dårligt netværket har været på den gamle Lenovo


Den er klar til windows 11 hvis MS eget testprogram køres ,.. men det er ikke tilgængeligt endu på normal vis


Af mine 3 hoved-programmer S1, Affinity, og Resolve,.. lader det til at problemerne allerede starter,.. Resolve er ikke officielt klar

Nvidias studio-drivere som er det foretrukne lader til ikke at spille med Windows 11 og resolve ifølge en video på Tuben

Præcis sådan noget man frygter

Tænkte på at checke alle mine plugs også, men allerede da jeg startede med IK var der ikke officielt support for W11


Alt er åbenbart shady, og uden deadline


Jeg har mere eller mindre besluttet at bruge Windows 10 på ubestemt tid indtil jeg bliver tvunget væk,

Jeg gider INGEN potentiel bøvl, spildtid, eller dårlige nerver


Ville RIGTIG gerne have skiftet, men kun hvis det kunne klares nu maskinen er ny, uden bøvl
/Dub

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Jeg kommer meget sent til festen, men hvis det er Acer du har købt... ak.
I hvert fald kan jeg berette om en Acer Nitro 5, hvor hængslerne gav op efter halvandet år., vel at mærke med normalt efterskole / gymnasiebrug og behandlet pænt. De skulle være notoriske på det punkt. I hvert fald må jeg råde jer til ikke at åbne og lukke den bærbare alt for mange gange. Vores Acer har nu hængslerne sat fast med gaffertape og er blevet til et mediecenter ved fjernsynet.
BONUS: da jeg prøvede at åbne den for at rense den, opdagede jeg, den er designet på en sindssyg måde, at det er ganske vanskeligt at komme til.
Skal lige siges, at hvis du kun bruger den som nærmest stationær DAW, skulle den nok holde længere.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

DanF skrev: ons 12. jan 2022 22:16 Jeg kommer meget sent til festen, men hvis det er Acer du har købt... ak.
I hvert fald kan jeg berette om en Acer Nitro 5, hvor hængslerne gav op efter halvandet år., vel at mærke med normalt efterskole / gymnasiebrug og behandlet pænt. De skulle være notoriske på det punkt. I hvert fald må jeg råde jer til ikke at åbne og lukke den bærbare alt for mange gange. Vores Acer har nu hængslerne sat fast med gaffertape og er blevet til et mediecenter ved fjernsynet.
BONUS: da jeg prøvede at åbne den for at rense den, opdagede jeg, den er designet på en sindssyg måde, at det er ganske vanskeligt at komme til.
Skal lige siges, at hvis du kun bruger den som nærmest stationær DAW, skulle den nok holde længere.
Som skrevet ovenover, en dyr Lenovo har ikke gjort mit liv problemfrit :wink:

Jeg er superglad for den ny Acer, og passer godt på den, har besluttet at lave en lille handy kasse til den i finer

Udklappet en musseplade

I kassen blir der også plads til mit RME Babyface ,.. samt en 8 ports USB hub så der er stik nok, og sliddet ligger i hubben

Vil kun blive åbnet/lukket når den bliver flyttet, f.eks. når jeg tager til Sverige, i campingvognen, eller en sjælden opgave

Max et par gange ugentligt, og forsigtigt, ikke som når unge mennesker klapper låget i med et brag :shock:



Acer er nok den mest solgte og tit til f.eks. studerende, så rasler den rundt i tasken og blir åbnet 50x dagligt


Lader til der også er Thunderbolt i den ,... (ikke at jeg umidelbart skal bruge det)
/Dub

Nyt svar