Afro-House

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Afro-House

Indlæg af Joachip »

@metal fik mig inspireret til at se om jeg kunne lave noget house som har et afrikansk præg, så det blev aftenens projekt. :dollargrin:

https://www.robotplanet.dk/files/music/ ... elebap.mp3
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

God stemning, lytter bare i biblioteket på iMac'en.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lyder fint og finurligt ,.. falder lidt over sig selv ,.. kan ikke lige placere det

Hvordan er det bygget op rytmisk ? noget skævt ? eller en poly-rytme ?
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 29. dec 2021 21:39, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er en vestafrikansk rytme, så ja, det er slet ikke normale trioler.

Normale trioler er jo lige lange, så for hvert beat ville man have "1 - 2 - 3" som hver er 33% lange. Her er de 40% - 30% - 30%. Det giver sådan en sær gyngende fornemmelse. Der findes også en anden vestafrikansk rytme som er 30% - 30% - 40%, og som jeg har indtryk af er mere almindelig.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Super fedt!!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev: ons 29. dec 2021 21:27 Det er en vestafrikansk rytme, så ja, det er slet ikke normale trioler.

Normale trioler er jo lige lange, så for hvert beat ville man have "1 - 2 - 3" som hver er 33% lange. Her er de 40% - 30% - 30%. Det giver sådan en sær gyngende fornemmelse. Der findes også en anden vestafrikansk rytme som er 30% - 30% - 40%, og som jeg har indtryk af er mere almindelig.
Vilde rytmer og vilde instrumenter man finder i Africa ,.. og mange af instrumenterne går fint ind i andre sammenhænge

https://www.youtube.com/watch?v=TG5CjuPrmR4

Jeg har NI biblioteket West Africa ,.. det ryger meget snart ind på den nye computer :)
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Dub med kora på (ja, det hedder det instrument der). Nice!

Billede

Heh, og så tror jeg det er en Oktava MK-012 mikrofon, han har.

Billede
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Fedt at det kunne inspirere dig :)

Lyder faktisk slet ikke så tosset. Rytmerne må gerne udfordre, så længe man bare kan følge den tunge 4/4 kick :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

metal skrev: ons 29. dec 2021 23:02Rytmerne må gerne udfordre, så længe man bare kan følge den tunge 4/4 kick :)
Ren visdom ^^

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Og lige netop dét er jeg ikke helt sikker på om man kan. En af mine venner sagde "nej". Og det er nok derfor at, når man har lavet et track, bør man lige sove på det før man poster det offentligt.

Jeg har så valgt at få et par bajer, og lade impulsiviteten vinde over fornuftige regle. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Joachip skrev: ons 29. dec 2021 23:20 Og lige netop dét er jeg ikke helt sikker på om man kan. En af mine venner sagde "nej". Og det er nok derfor at, når man har lavet et track, bør man lige sove på det før man poster det offentligt.

Jeg har så valgt at få et par bajer, og lade impulsiviteten vinde over fornuftige regle. :-D
Haha, herligt!

Du kan jo evt. bare ligge et kick med en tungere (men stadig stram?) bund oveni, og så eq'e så det ikke ændrer lyden for meget 🤷‍♂️ Jeg har ikke nogen sub i min hule, så jeg kan ikke rigtig sige så meget om bunden.

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

@Joachip fed tyk bas og dejligt for ørene, lyder noget fra monark hvis jeg skulle gætte
synth padden lyder lidt som

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

@michel Wow, det kan jeg faktisk godt høre. Det minder sgu om. Og at jeg har ramt lidt den samme synth pad some snoop dogg åbenbart kan lide, har jeg bestemt ikke noget problem med.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 456
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Der er helt sikkert en både en houset vibe og afro vibe, som jeg tilskriver den vestafrikanske rytme “der falder lidt over sig selv”, som du har beskrevet foroven.
Og produktionen lyder jo godt som altid :)

Jeg synes måske stadig at nummeret er mere på skitsestadiet end egentlig færdigt, hvilket måske hænger sammen med bajerkvalitetskontrollen ;)
Uden at kende for meget til afro-house, så tænker jeg at der er plads til mere variation og udvikling i nogle af trommeelementer. For eksempel så så synes jeg at “bongo-trommen” stikker ud. Den bliver introduceret tidligt og er det samme loop helt til slut. Den kunne du nok godt puste lidt mere liv i.


Man tak for smagsprøven. Det er altid spændende at høre nyt fra Joachims afro-dansegulv :)

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Jeg har netop tilbragt 2 måneder i Kenya hvor Nigeriansk pop musik er meget populært. En af de ting jeg lagde mærke til er netop at rytmen er meget mere gyngende end den traditionelle 4/4 vi er vant til herhjemme, uden at jeg var klar over hvorfor det var det. De lokale er meget underholdt af at se vesterlændinge forsøge at danse til den musik i clubberne :wink:

Jeg har selv tænkt over at det kunne være interessant at inkorporere de rytmer i min egen musik, så det er fedt at høre dit forslag!

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

He, he. Sjov lille ting med den meget kantede og snublende rytme. Det er faktisk ikke så lige at lave sådan en afbrudt ting. God synth bass lyd og generelt en god og laid back stemning. Spændende lille afviger.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Joachip skrev: ons 29. dec 2021 21:27 Det er en vestafrikansk rytme, så ja, det er slet ikke normale trioler.

Normale trioler er jo lige lange, så for hvert beat ville man have "1 - 2 - 3" som hver er 33% lange. Her er de 40% - 30% - 30%. Det giver sådan en sær gyngende fornemmelse. Der findes også en anden vestafrikansk rytme som er 30% - 30% - 40%, og som jeg har indtryk af er mere almindelig.
Interesant ! Hvordan tegner du det ind ?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg bruger en tracker, hvor jeg sætter pattern length til 40 meget hurtige "ticks", som tilsammen så giver 1 takt (4 bars). Og så må man kun bruge tick 0, 4, 7, 10, 14, 17, 20, 24, 27, 30, 34, 37.

Så det ser temmeligt underligt ud sammenlignet med en normal DAW a'la Cubase, StudioOne eller Ableton. I sådan nogen kan man typisk lave et "groove pattern", og jeg har faktisk lavet et lille hjælpeværktøj til det formål. Bare vælg nummer to "West African triplets II" her og hent et groove pattern i midi format:
https://www.robotplanet.dk/audio/midi_g ... attern.php
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

Joachip skrev: tors 13. jan 2022 17:54 Jeg bruger en tracker, hvor jeg sætter pattern length til 40 meget hurtige "ticks", som tilsammen så giver 1 takt (4 bars). Og så må man kun bruge tick 0, 4, 7, 10, 14, 17, 20, 24, 27, 30, 34, 37.

Så det ser temmeligt underligt ud sammenlignet med en normal DAW a'la Cubase, StudioOne eller Ableton. I sådan nogen kan man typisk lave et "groove pattern", og jeg har faktisk lavet et lille hjælpeværktøj til det formål. Bare vælg nummer to "West African triplets II" her og hent et groove pattern i midi format:
https://www.robotplanet.dk/audio/midi_g ... attern.php
FEDT MAND ! Tak !
Jeg så en video på mix with the masters med young guru (tror jeg det var).
Han var ude i at have femtoler som underdelinger. Tænkte nok det var noget af det samme du arbejder med.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ja, her er det så endda 10. Det er ikke en rytme jeg selv har fundet på. Hvis du hører hvordan hihatten ligger her, så er det vist nogenlunde det samme, såvidt jeg kan høre:

Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar