Harald Blåtand (Vikingemusik)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Harald Blåtand (Vikingemusik)

Indlæg af mediumaevum »

Som inspiration fra @Gothi's seneste nummer, har jeg lavet denne komposition i lidt "filmisk" stil, der på musikalsk vis skal vise overgangen fra vikingernes hedenskab til kristendommens indførelse i Norden.



Stykket går i 5/4, men skifter lidt undervejs, især ved koret.

Instrumenter:

Jødeharpe, psalter (arpeggio), Tagelharpa, bastromme, kor.
Senest rettet af mediumaevum søn 9. jan 2022 11:50, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Fungerer stykket?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hvad skal der egentlig til for at få feedback her på stedet?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev: man 10. jan 2022 13:20 Hvad skal der egentlig til for at få feedback her på stedet?
Lad mig se ... at man bliver urimeligt utålmodig, needy og opmærksomhedskrævende? Naah, det er ikke sikkert at det virker.

Du får altså masser af feedback og opmærksomhed her på stedet. Mere end de fleste. Klap hesten.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev: man 10. jan 2022 13:33
mediumaevum skrev: man 10. jan 2022 13:20 Hvad skal der egentlig til for at få feedback her på stedet?
Lad mig se ... at man bliver urimeligt utålmodig, needy og opmærksomhedskrævende? Naah, det er ikke sikkert at det virker.

Du får altså masser af feedback og opmærksomhed her på stedet. Mere end de fleste. Klap hesten.
Det er ikke for at være opmærksomhedskrævende. Jeg var bare nysgerrig efter at vide om stykket fungerer. Om det fungerer med en blanding af hedenskab/folkemusik og "kirkemusik".

Default avatar
RasmusJ
Medlem
Indlæg: 23
Sted: 5260

Indlæg af RasmusJ »

Hej @mediumaevum .
Hvis jeg skal prøve med lidt konstruktiv kritik, så kan jeg godt høre din intention med stykket: I første halvdel den hedenske musik og i anden halvdel kirkemusikken. På den måde formidler du fint stykkets tema. Jeg kan dog ikke høre, hvad koret synger, så jeg ved ikke, om teksten relaterer sig til temaet. Endelig er stykket - I lighed med dine andre stykker - ret kort, så for mig virker det mere som en vignet end et egentligt værk, hvor du udfolder temaet. For en med dine musikalske interesser kunne temaet "overgangen fra hedenskab til kristendom" være udgangspunkt for et større værk, fx en suite bestående af flere stykker eller et større korværk. Her til sidst vil jeg komme med en mere generel betragtning, som du kan vælge at bruge til noget eller lade være: Jeg oplever gennem dine indlæg om musik her på LM, at du har en "materiel" tilgang til det at lave musik, bl.a. illustreret i din kommentar til Brylas arr. af En rose så jeg skyde. Du syntes, at der skulle være meget mere kor og stryg på, og så ville alt være godt. Du vil også lave kontrapunkt, selvom du ikke mestrer teknikken, og dit seneste stykke går i 5/4, fordi du vil lave noget i stil med, hvad en anden bruger har lavet. Selvpåførte benspænd kan være udmærket, men måske vil det opleves som befriende, hvis du tog udgangspunkt i, hvad du vil udtrykke med musikken, frem for hvilken form, du vil gøre det i og måske også uden at skele så meget til, hvad du mener, regler og konventioner tillader. Bare til overvejelse - som sagt: brug eller ignorer.
God dag.
Mvh.
Rasmus

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Til @RasmusJ:

Tak for din kommentar :)

Ja, det du skriver lyder meget fornuftigt. Bestemt værd at tage med i mine overvejelser.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Hej M
Altid dejligt at vide man kan inspirere nogen. :-D Et sødt lille stykke (og sjovt med vikinge råb). Jeg kan især godt lide fiolen. Men jeg synes ikke dine 5/4 slår særligt godt igennem. For at markere denne rytme, skal der altid være et accentueret nedslag på første slag ud de fem. Det hører jeg ikke her. Dertil kan man så eksperimentere med accenter og feeling. Fx havde jeg nedslag 1 og 4, som blev hele grundrytmen i mit nummer. Mit var i virkeligheden i 5/8, men i B stykket laver sækkepibe melodien det om til 5/4 ved at forlænge perioden for 1-nedslaget. Bagefter vender jeg tilbage til 5/8 følelsen. Det indretter man så melodierne efter, og hos dig lyder det ikke som om, at perioderne helt passer ind i de 5, ja som om du roder det lidt sammen med perioder på 4 i noget uspecificeret polyrytmik. Så om det fungerer, tjaa, det afhænger af hvad du ville, men en tydelig clave i 5/8 eller 5/4 er det altså ikke lige i mine ører. Som min gamle percussion lærer ofte sagde, når vi ikke kunne finde ud af taktarten: "Who is in charge of one?". Altså lyt efter den tromme, som markerer 1-nedslaget.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: tirs 11. jan 2022 11:30 Hej M
Altid dejligt at vide man kan inspirere nogen. :-D Et sødt lille stykke (og sjovt med vikinge råb). Jeg kan især godt lide fiolen. Men jeg synes ikke dine 5/4 slår særligt godt igennem. For at markere denne rytme, skal der altid være et accentueret nedslag på første slag ud de fem. Det hører jeg ikke her. Dertil kan man så eksperimentere med accenter og feeling. Fx havde jeg nedslag 1 og 4, som blev hele grundrytmen i mit nummer. Mit var i virkeligheden i 5/8, men i B stykket laver sækkepibe melodien det om til 5/4 ved at forlænge perioden for 1-nedslaget. Bagefter vender jeg tilbage til 5/8 følelsen. Det indretter man så melodierne efter, og hos dig lyder det ikke som om, at perioderne helt passer ind i de 5, ja som om du roder det lidt sammen med perioder på 4 i noget uspecificeret polyrytmik. Så om det fungerer, tjaa, det afhænger af hvad du ville, men en tydelig clave i 5/8 eller 5/4 er det altså ikke lige i mine ører. Som min gamle percussion lærer ofte sagde, når vi ikke kunne finde ud af taktarten: "Who is in charge of one?". Altså lyt efter den tromme, som markerer 1-nedslaget.
Tak for din kritik. Det vil jeg lige arbejde lidt mere på. Ja, stykket blev nok lidt noget rod, fordi jeg ville kombinere 2 tidsaldre og genrer.

Apropos snakken om takter i folke- og kirkemusik:

Jeg kender forresten til at stykke kirkemusik der går i 8/7 og 7/7.
https://hymnary.org/tune/genevan_42_bourgeois

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

mediumaevum skrev: tirs 11. jan 2022 17:22
Jeg kender forresten til at stykke kirkemusik der går i 8/7 og 7/7.
https://hymnary.org/tune/genevan_42_bourgeois
Nej,det gør du ikke.
Jeg vil anbefale dig at læse op omkring navngivelse af taktarter.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

mediumaevum skrev: tirs 11. jan 2022 17:22 Jeg kender forresten til at stykke kirkemusik der går i 8/7 og 7/7.
Der findes ikke noget, der hedder syvende dele i musik, M. Nævneren er altid fjerde-dele eller subdivisioner i fx 1/8 og 1/16 dele :) .

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: tirs 11. jan 2022 19:30
mediumaevum skrev: tirs 11. jan 2022 17:22 Jeg kender forresten til at stykke kirkemusik der går i 8/7 og 7/7.
Der findes ikke noget, der hedder syvende dele i musik, M. Nævneren er altid fjerde-dele eller subdivisioner i fx 1/8 og 1/16 dele :) .
Sorry my bad...

:oops:

Der var jeg sq' lige hurtig nok...

Tælleren kan være 7, nævneren er rigtig nok i fjerdedele.

Nyt svar