Rum i rum og gummiklodser?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Re: Rum i rum og gummiklodser?

Indlæg af LarsRøv »

Ishockey pukke har også været brugt, men rockwool gulvbatts giver en meget bedre isolering af både lyd og varme og er nok også den billigste løsning.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Men ligemeget hvad. Lige nu er der 2,30 i højden. Hvis man skal lægge bare 10 cm terrænbatts + gulv og tilsvarende 10 cm + loft er vi næsten nede i 2,0 m i højden. Tag så også lige 25-30 cm af længde og bredde!

Det ville ikke være et rum jeg ville bryde mig om at opholde mig i i flere timer. Og akustisk bliver det et mareridt, der højst sandsynligt vil gå ud over primæraktiviteten, komponering og mix for penge. Det bliver ikke bedre af at man højst sandsynligt skal pille al inderbeklædning og eksisterende isolering ud, for at undgå en 3-blads konstruktion.

Min nabo har en søn der spiller trommer og jeg må sige det ikke er storetrommen der spreder sig, det er lilletromme, Crash og tommer vi kan høre. Så måske skulle du lige hive et sæt ind i rummet og en ven til at spille, så du kan vurdere hvad problemet egentlig er. For hvis storetrommen ikke banker igennem, skal der jo ikke dæmpes mere den vej.

Lige nu arbejder du ud fra en teori om at bassen er et stort problem og/eller du har særlig lydudspild fra gulvet. Det bør testes af.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Vent, hvad? Skulle terrænbats give en dårlig akustik og dårligt indeklima? Det har jeg altså ikke oplevet, og jeg er nærmest omgivet af dem her i min lille stue. (Jeg har brugt 36 terrænbats i alt, hvilket vel må være cirka 2 kubikmeter.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Joachip skrev: ons 5. jan 2022 09:23 Vent, hvad? Skulle terrænbats give en dårlig akustik og dårligt indeklima? Det har jeg altså ikke oplevet, og jeg er nærmest omgivet af dem her i min lille stue. (Jeg har brugt 36 terrænbats i alt, hvilket vel må være cirka 2 kubikmeter.)
Terrænbatts giver ikke i sig selv dårlig lyd eller indeklima. Men hvis du laver et rum på under 2 m i en af dimensionerne får man en masse følgevirkninger akustisk set. Og hvis man laver et rum i rummet som er lydtæt - så skal der luftskifte til.

Der er forskel på lyd regulering (batts på væggen) og dæmpning (forhindre lydudspild)
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Michailov skrev: ons 5. jan 2022 09:08 Men ligemeget hvad. Lige nu er der 2,30 i højden. Hvis man skal lægge bare 10 cm terrænbatts + gulv og tilsvarende 10 cm + loft er vi næsten nede i 2,0 m i højden. Tag så også lige 25-30 cm af længde og bredde!

Det ville ikke være et rum jeg ville bryde mig om at opholde mig i i flere timer. Og akustisk bliver det et mareridt, der højst sandsynligt vil gå ud over primæraktiviteten, komponering og mix for penge. Det bliver ikke bedre af at man højst sandsynligt skal pille al inderbeklædning og eksisterende isolering ud, for at undgå en 3-blads konstruktion.

Min nabo har en søn der spiller trommer og jeg må sige det ikke er storetrommen der spreder sig, det er lilletromme, Crash og tommer vi kan høre. Så måske skulle du lige hive et sæt ind i rummet og en ven til at spille, så du kan vurdere hvad problemet egentlig er. For hvis storetrommen ikke banker igennem, skal der jo ikke dæmpes mere den vej.

Lige nu arbejder du ud fra en teori om at bassen er et stort problem og/eller du har særlig lydudspild fra gulvet. Det bør testes af.
Du har ret i at jeg måske bør test først og se hvad der breder sig.

Jeg vil dog kun bygget et mindre rum i mit rum (til trommer) og det er ikke noget jeg skal opholde mig i, i lang tid. Så der er ingen eksisterende inderbeklædning eller noget som skal væk, da konstruktionen (trommerummet) ikke findes endnu.

:)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ok, så kommer vi til selve rummet (nu når jeg har fundet ud af at jeg bare kan klodse konstruktionen op på regler eller lign).

Jeg tænker et træskelet, nok forbant, så der er 10cm luft imellem hver side af væggene
Så alm Rockwool i luftrummet/skelettet (Eller skal der bruges terrænbatts?, eller er det unødvendigt med bats i lufthullet overhovedet?).

Og så 1 lag gips på hver side af skelettet? + en masse fugning. Og så til slut et lag terrænbats på siden der vender ind mod rummet, som akustisk regulering?


Og så en god dør med masser af masse. Oooog så skal jeg også ha et vindue af en art, men det skal jeg lige læse op på, det der med vinduer.

Eller? Tusind tak :)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

I forbindelse med lydisolering har masse en væsentlig betydning. Jeg har desværre ikke lige links i baghånden pt. men der er en del tråde på bl.a. gearspace's forum for studio-builds omkring dæmpningsgrad ved hhv 13-26-39 mm gips (1-2-3 lag).
Men den korte version for et rum i rummet er (fra lydkildens side), masse - (luft) - isolering - masse.
Den helt skrabede - som typisk bruges i alm. bolig byggeri er 1 lag gips-100 mm A-batt - 1 lag gips.
hvis man derimod lægger 2 lag gips på indersiden får man en markant bedre dæmpning - og man undgår at de to gipsmembraner har samme egenresonans (ligesom trommeskind). Hvis man har mere plads kan man med fordel lave et mellemrum af luft fra gipsvæg til isolering.

jeg vil i øvrig anbefale fibergipsplader da deres masse er næsten 2x alm gips pr m2 i samme tykkelse. De koster også lidt mere,
men du skal hele tiden vurderer din isoleringsgrad i forhold til arealforbrug og samlet udgift.

Endelig. du skal undgå 3-lags isolering, altså masse-isolering-masse-isolering-masse. Det kan nemt skabe problemer i forhold til transmission. Det betyder også at du skal vurdere hvordan du går til opgaven på de sider af rummet, som støder til ydervæg (og loft/gulv).

Alt det her kan godt blive langhåret.
Faktum er at i det øjeblik du bygger 1 lag gip+100 mm isolering, vil det gøre en forskel og du og dine naboer vil bemærke det.
Men det kan være du synes dit rum er blevet dårligere (du æder jo også af dit mixrum og to små rum er generelt en dårligere løsning end et stort) og det kan være du stadig generer dine naboer og det er bare ærgerligt at bruge tid og penge på noget som ikke virker tilsvarende godt.
Så jeg håber ikke at det tager modet fra dig.

Personligt ville jeg ikke bygge rum i rum. Jeg ville opgradere hele pavillionen af hensyn til indeklima og akustik. Problemet er ikke så meget at hive inderbeklædningen ned og lave dobbelt så meget isolering med afkoblet skelet til nyt gipslag, problemet er at det er dyrt med alt det der følger efter (ventilation, el, vinduer, døre) og den tid rummet er nede/tid forbrugt på bygge i stedet for at lave musik.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg vil lige slå et slag for at anskaffe Rod Gervais' "Home Studio Recording - Build it Like the Pros". Kan købes som E-bog på stort set alle større sites der sælger E-publikationer. +300 siders gode råd og løsninger for ca 75 øre pr side. Eneste minus er at alle mål er i tommer/fod og der refereres til amerikanske materialer som ikke bare lige kan ombyttes til danske 1:1.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ok, tak. Lad os sige (bare for eksemplets skyld), at mit rum skal være:

Bredde: 2m
Længde 3m
Højde 2m
(vil selvfølgeligt lave det i ulige mål, så jeg ikke får for mange stående bølger).

Så ialt m2=
Den ene væg m2:
BxH=4m2 (og så 2 af dem, da jeg har to B vægge)= 8m2
Den anden væg m2:
LxH=6m2 (og så 2 af dem, da jeg har toL vægge)= 12m2
Gulv m2:
BxL=6m2 (og så 2 af dem, da jeg har både loft og gulv)= 12m2

8+12+12

Ialt 32m2 gips skal bruges. Hvis jeg bruger fibergipsplader.

Med en ca pris på 67kr pr plade (ifølge dem her: https://www.10-4.dk/varer/byggematerial ... rFEALw_wcB), bliver det lige under 2000kr for en gang fibergipsgips udvendigt på trækonstruktionen.

Midt budget er lidt stramt, så jeg tænker at begynde med fibergips yderst, da jeg ikke kan lægge flere lag på bagefter, hvis hele konstruktionen skal hvile på regler eller noget.

Hvor jeg vil spare er så indvendigt, hvor jeg så vil ha alm gipsplader. Også 32m2.

Ifølge dem her bliver det så ca 570kr for gipsplader
https://www.10-4.dk/varer/byggematerial ... DS-5726565
Efter jeg har fuget etc og hvis det så viser sig at jeg ikke synes det er nok med et lag gips invendigt, kan jeg bide i det sure æble og lægge et lag til ovenpå.

Så fibergips og alm gips ialt: ca 3000kr.
Så tænker jeg at træskelet+fugemasse+det løse kan gøres for noget i stil med 1500kr (måske lidt mere).

Dertil kommer en dør. Ser ud til at de går brugt for ca 1500kr for noget i stil med en 35db lyddør (dba).
Så til sidst et vindue (nok 2 stk), eller er en enkel med dobbeltlag mon nok? Skal findes brugt. Ca 500kr vil jeg mene.

Så ialt for gips=3000kr
Træskelet=1500kr
Dør=1500kr
Vindue=500kr

Ialt 6500.

Er der noget jeg har overset, eller noget jeg har regnet helt forkert?

Og igen, dette er bare et tænkt scenarie, med delvis fiktive mål, bare for at finde ud af ca hvad tingene koster.

Igen, TUSIND tak for alle tanker tips jeg allerede har fået.

:)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Altså bort set fra at træ er steget voldsomt og du nok skal gange med 3 og du ikke har beslag og skruer med (og det løber også op) - så har du ikke noget strøm/lys eller udluftning.
Så bør du også overveje noget xlr-panel i væggen så du kan smide mikrofoner den ene vej og noget monitor/headphone den anden vej.
Du behøver ikke dampspærre da du jo bygger inden for den eksisterende klimaskal.

Og så tror jeg du er meget optimistisk mht priser på dør og vindue - selv brugte.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja det er rigtig at jeg skal ha xlr panel etc. Jeg har ledning og strømstik liggende allerede. Udluftning er ikke nødvendigt, da jeg ikke skal være derinde lang tid ad gangen.
Du har en pointe med træ og at det er steget så forbandet meget.

Vil lige lure lidt mere på priser på træ, døre og vinduer.

Jeg har faktisk dampspærre (og vindpap) liggende, men som du siger er det fuldstændigt ligegyldigt, da det hele laves indendøre.

Tak igen.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Nu har jeg lige lavet et par hurtige "slag på tasken"-beregninger på dit nuværende rum, hvis du hakker 3 meter af den lange ende. Og det er lidt nedslående. For du flytter en masse egenresonans op i det hørbare område.
Jeg har krydstjekket med bl.a. bob golds room mode caculator og blev bekræftet i 1) dit nuværende rum har faktisk (teoretisk) en rigtig god dimensionering 2) dit mix-lokale vil blive væsentlig påvirket i negativ retning hvis du reducerer længden med 3 meter.

og du så har i øvrigt ikke medregnet gulv og loft! Jeg siger ikke at et inder-rum ikke vil hjælpe, men du kan stadig komme ud for at du kun opnår at spilde tid og kræfter (og penge).

Jeg synes stadig du skal få et trommesæt ind i pavillionen og tage en lytter ude fra. Hvis du vil være mere præcis så laver du et sine-sweep og lytter - eller endnu bedre laver en måling med fx Room EQ wizard og en måle mikrofon placeret ca 1 m. fra vindue eller taghætte eller ventilationsåbninger i øvrigt (hvor man må forvente mest lydudspild).

Jeg vil være meget tilbageholdende med at lave 2 dårlige rum. Så hellere bruge penge på at lave en bedre inderskal på hele rummet.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Nyt svar