Hjælp til valg af western guitar

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Hjælp til valg af western guitar

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har besluttet at købe en western-guitar med pick-up over nettet til lejlighedsvis all-round brug

Har isoleret det til 3 forskellige ,.. men det kniber med det endelige valg

Hælder svagt til den første, måske den tredie, da jeg foretrækker 4 bånds EQ ,.. frem for tuner


Hvilken af disse tre western-guitarer, (alle 90-120 øvro), bør jeg foretrække ?


Harley Benton har jeg hørt godt om ,.. J & D kender jeg intet til

Tak for enhver hjælp :)



1 Harley Benton D-120CE BK

https://www.thomann.de/dk/harley_benton ... itarre.htm



hb120.JPG
hb120.JPG (28.03 KiB) Vist 849 gange


Steel-String Guitar
Design: Dreadnought with cutaway
Top: Spruce
Body: Mahogany (Entandrophragma cylindricum)
Neck: Mahogany
Fretboard: Roseacer (thermally treated maple wood)
Neck profile: C
Fretboard inlays: Dot
Cream-coloured bindings on the body and neck
Scale: 650 mm (25.59")
Nut width: 42.5 mm (1.67")
20 Frets
Bridge: Roseacer (thermally treated maple wood)
Pickup includes preamp with volume control and 4-band EQ
Machine heads: Chrome-plated diecast
Strings: .010 - .047
Colour: Black, high-gloss

Top Spruce
Back and Sides Sapelli, Mahogany
Cutaway Yes
Fretboard Roseacer
Nut width in mm 42,50 mm
Frets 20
Pickups Yes
Colour Black
Case No
Incl. Gigbag No
Fås siden Januar 2003
Artikelnummer 157819




2 Harley Benton CLD-60SCE TB

https://www.thomann.de/dk/harley_benton ... sce_tb.htm


harben.JPG
harben.JPG (52.92 KiB) Vist 859 gange
Top Spruce, Solid
Back and Sides Mahogany
Cutaway Yes
Fretboard Roseacer
Nut width in mm 43,00 mm
Frets 643
Pickups Yes
Colour Blue
Case No
Incl. Gigbag No
Fås siden December 2020
Artikelnummer 500960

Steel-String Guitar with Pickup
Custom Line Standard Solid series
Type: Dreadnought with cutaway
Top: Solid spruce
Bottom and sides: Mahogany (Sapele, Entandrophragma cylindricum)
Scalloped X bracing
Neck: Mahogany (Sapele, Entandrophragma cylindricum)
Fretboard: Roseacer (thermally treated maple wood)
Fretboard inlays: Dots
Dovetail construction
Dual-action truss rod
Scale: 643 mm
Nut width: 43 mm
Nut and bridge inlays: ABS
20 Vintage sized frets
Pickup: HB-03 Preamp with integrated tuner
Bridge: Roseacer (thermally treated maple wood)
DieCast machine heads
Ex-factory stringing: Phosphor Bronze .012 - .052
Colour: Translucent blue burst high gloss






3 J & D D-110CE

https://www.musicstore.de/de_DE/EUR/J-D ... 030765-000


J&D.JPG
J&D.JPG (37.49 KiB) Vist 859 gange

Die J & D D-110CE im Überblick:

* Elektroakustische Westerngitarre
* Laminierte Konstruktion
* Dreadnought-Bauform mit Cutaway und 650 mm Mensur
* Fichtendecke mit mehrlagigem Binding
* Boden und Zargen aus Mahagoni
* Nato-Hals mit Sonokeling-Griffbrett, 20 Bünden und Dot-Inlays
* Aktives Tonabnehmersystem mit Zargen-Preamp
* Verchromte Druckgussmechaniken
* Hochglanzlackierung


Features:

Hersteller: J & D
Bauform: Dreadnought
Cutaway: Ja
Decke: Fichte
Massive Decke: Nein
Finish Decke: Hochglanz
Verstrebung: X-Bracing
Boden & Zargen: Mahagoni
Massive Boden & Zargen: Nein
Finish Boden & Zargen: Matt
Binding: ABS
Hals: Nato
Griffbrett: Sonokeling
Inlays: Dot
Anzahl Bünde: 20
Sattelbreite in mm: 43
Mensur in mm: 650
Steg: Sonokeling
Mechaniken: Druckguss
Hardware: Chrom
Saitenzahl: 6
Tonabnehmerhersteller: J & D
Tonabnehmersystem: Ja
Stimmgerät: Nein
Rosette: Multi-Stripe
Schlagbrett: Schwarz
Bridge Pins: Kunststoff
Farbbezeichnung: Natural
Koffer enthalten: Nein
Gigbag enthalten: Nein
/Dub

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det synes jeg er svært at vejlede omkring. Men mine tanker kan du da få.

Jeg har en western guitar i den prisklasse fra HB. Købte den sidste sommer. Den er fin nok men altså ikke noget vildt. Der er masser af småting, hvor det er tydeligt, at den er billig. F.eks båndene der skal pudses og kanter på bånd, der er skarpe. Så skarpe at man faktisk river sig på dem.

Til gengæld har jeg for nogle måneder siden købt en HB semi-hollowbody guitar til 1.900 kr. Den er til gengæld et sindssygt køb for pengene. Jeg har en forkærlighed til high end guitarer, men jeg kan simpelthen ikke få hænderne ned over kvaliteten på denne guitar til 2k.

Så hvad vil jeg sige? Godt spørgsmål 🤣.

- Men jeg vil nok gå efter en akustisk til lidt mere end 1.000 kr selv. Det kan godt betale sig.

- Personligt ville jeg ikke prioritere eq og tuner i min guitar. Skal man bruge guitaren live har man jo alligevel ofte tuner med i pedal eller clip-on, eq og effekter på mixer osv. Jeg anser det som en måde at få især nye guitarister til at springe på et køb af disse, fordi det ser smart ud. Men folk der har spillet i mange år, har ofte selv preamp, eq osv købt ved siden af. Men smart er det selvfølgelig. Og især med begge dele. Det er der i min billige HB.

- Men skulle jeg vælge mellem eq og tuner, ville jeg selv vælge tuner. Alene af den grund at du ofte vil sidde med den uden at den er plugget til et PA-anlæg og her vil eq så ikke gavne på nogen måde. En tuner lige ved hånden vil om andet lige være langt mere brugbar. Og eq på disse billigere guitarer har jeg ikke den store fidus til. De er sikkert ok. Men det er det.

- Jeg kan ikke anbefale en af de 3. I virkeligheden findes der så vanvittigt mange producenter, som sprøjter guitarer ud. Og det sker i hastigt tempo og med stor forskel i kvalitet og pris og forholdet imellem dem. Så hvad du skal gå efter er svært. Men måske nogle kender de specifikke modeller.

- Overvej at købe brugt. Og Overvej at hæve loftet lidt. Så kan du til gengæld komme langt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Briannielsen79 skrev: lør 27. nov 2021 08:23 - Jeg kan ikke anbefale en af de 3. I virkeligheden findes der så vanvittigt mange producenter, som sprøjter guitarer ud. Og det sker i hastigt tempo og med stor forskel i kvalitet og pris og forholdet imellem dem. Så hvad du skal gå efter er svært. Men måske nogle kender de specifikke modeller.

- Overvej at købe brugt. Og Overvej at hæve loftet lidt. Så kan du til gengæld komme langt.
Tak for ordene ,.. taget til efteretning

Er på lavt budget ,. og skal bare bruges lejlighedsvist i studiet

Har før haft held med billige guitarer til under 1000 der gav en ydelse som noget til 1500-3000

Tænker det er lotto uanset hvad :)

Havde klunset en fin Venstrehånds Cort jeg ville have ombygget ,.. men det blev for bøvlet og tidskrævende

Orker ikke heller at køre runde i hovedstaden for at lede efter noget på ca samme niveau som en ny Harley Benton

Kan dog godt slibe lidt bånd m.m. ,.. og rette en ny lidt til ,..


Hælder lige nu til nr 1 eller 2 ,.. tror de er ret ens på nær det med EQ vs Tuner

Nr 1 koster 598 kr

Nr 2 koster 749 på BF-tilbud lige nu ,.. nedsat fra 977 kr

Stemmeskruer virker som samme type ,.. materialer nogelunde ens

Selv om Nr 2 er knap 50 pct dyrer end Nr 1 i normalpris skal man nok ikke lægger for meget i det ?


Sjovt nok det er vores Smittefar der gir den gas på produkt-videoen til Nr 1 :lol:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fandt lige compare-funktionen

Nedkogt syntes forskellen ud over tuner/eq at være følgende ,.. som jeg ikke ved om er vigtigt

Alle anmeldelser virker tillidsvækkende

Hører jeg ikke andet så slår jeg plat og krone om Nr 1 og Nr 2 sidst på dagen :lol:


hbp.JPG
hbp.JPG (57.51 KiB) Vist 803 gange
/Dub

Medlemsavatar
jeobas
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af jeobas »

Jeg smider lige et par betragtninger/erfaringer:
Jeg har haft et par billige akustiske, til at have stående i mit sommerhus. Der kommer jo en del temperatursvingninger og ture ud til lejrbålet, som jeg ikke vil udsætte mine gode instrumenter for.
For tiden har jeg en Harley Benton stående og kan sige følgende om den
Skulle bruge lidt tid på at justere den. Måtte slibe mindst 2 mm af sadlen/broen for at få god strengehøje, men ellers er finish ret ok. Det er en ok pick up med tuner, men ville aldrig bruge den til indspilning.
Jeg havde tidligere en billig Ibanez som gik i “opløsning” efter et par år. Den havde ikke massivt dæk som min HB og det udgør altså efter min mening en afgørende forskel. Jeg synes at lamineret dæk på en akustisk lyder af papkasse. Min HB lyder ikke som et dyrt instrument, men den er ret ok til prisen. Skal lige bemærkes at min HB er en CLA 28, som jo koster ca det dobbelte

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

I nogle tilfælde her i livet får man hvad man betaler for. Køb hellere en brugt på DBA - eks. en Sigma, som er fornuftige guitarer. Gerne en uden PU - de fleste PU´s i især billigere guitarer lyde a.h. til. Guitarer til en tusse - og tilmed med indbygget PU - ville jeg ikke røre ved. Lyder af pap og er ikke mindst forfærdelige at spille på.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg var ude i de samme betragtninger, men endte med at smide lidt mere mønt i kassen, og købte en Fender. Lyder som en drøm og finsh perfekt fra start.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for alle 4 synspunkter ,.. noget rigtigt i dem alle ,..

Men jeg holder nu fast i mit udgangspunkt som jeg klart definerede fra start ,.. det er et valg mellem disse 3

Nej, støver ikke byen rundt efter brugt til SAMME pris som ny HB ,.. Smittefar og mange andre har igen og igen sagt god for HB

Peavey Raptor til 1200 kr har været super og tjent mig vel i 20 år ,.. brugt billig-Epiphone LP jeg købte til 300 kr er også keeper

Jeg er ikke guitarist, men spiller lidt ind hver anden, eller tredie måned måske, mest lidt simpel rytme-guitar

Ellers må jeg opgradere senere

JEOBAS: Super info, og netop den slags jeg spurgte ind til i min åbningspost !!!!

Valget falder derfor på nr 2, den blå Harley Benton CLD-60SCE TB, nedsat til 750 fra 977 kr

På denne får jeg netop massive sider og top ,.. og ikke laminat som det også ses i f.eks. Fender et godt stykke op af pris-skalaen

Jeg giver båndende et puds om nødvendigt

indbyggede mic er bare til hurtig indspildning uden bøvl

Bruger Studio Projects B1 stormembran ellers
/Dub

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Håber du bliver glad for dit valg 🙂 Bare husk på at folk som Smittefar kan få et stykke pap til at lyde som en drøm.

Og så ja….HB har tilsyneladende uppet sit game. Jeg finder dette delvist sandt ift deres elguitar-segment og om det forholder sådan med deres akustiske modeller, kan jeg ikke svare på. Jeg baserer det udelukkende på de to akustiske HB’ere jeg har haft købt. Den ene gav jeg væk, da den var forfærdelig hele vejen igennem. Den anden er jeg heller ikke imponeret over. Til gengæld er min elguitar fra HB vanvittig fed til prisen. Hvad der er på spil, ved jeg ikke. Det kan være at dobbelt pris faktisk er det værd. Men det er gætværk. Ligesom alle dem som sidder og roser HB til skyerne. De baserer det jo på den specifikke model, de har siddet med i hænderne og skimter man i kommentarer på youtube, viser billedet sig at være noget mere varieret, når folk fortæller om netop deres version af den guitar, som bliver rost til skyerne i videoen.

Men uanset hvad kan den jo sagtens være spilbar efter nogle timers arbejde med bånd, bro osv. Men ja….jeg synes desværre, at dem jeg har prøvet i Thomann lød meget flade i lyden. Jeg købte reelt kun en billig guitar, fordi jeg ville have den på min båd og der ville jeg ikke have en dyr liggende. Nu er båden solgt og min akustiske HB har jeg så ikke rørt i 1/2-1 år. Den er for ringe i den stand, den er i og jeg gider ærlig talt ikke gå i gang med at file og pudse bånd osv. Det er den ikke værd. Men der er vi jo forskellige. Det kan være, at du ville synes, den er fantastisk til prisen.

Men held og lykke 🙂

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg syntes at ved akustiske guitarer, får man som regel det man betaler for.

Elektrisk er noget andet. Jeg har bla. en billig Cruiser By Crafter jeg elsker at spille på . Andre sværger til Squier.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Nej, støver ikke byen rundt efter brugt til SAMME pris som ny HB
Du har da helt ret - det er tusind gange nemmere at sidde på sin r.. og taste Visa-kortet ind hos Thomann og så håbe på det bedste :-D .
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bluefonia skrev: lør 27. nov 2021 16:24
Nej, støver ikke byen rundt efter brugt til SAMME pris som ny HB
Du har da helt ret - det er tusind gange nemmere at sidde på sin r.. og taste Visa-kortet ind hos Thomann og så håber på det bedste :-D .
Så er vi enige :thumbup:

Nej, spøg til side :)

Vi ved at den billige ende af mærkevarer godt kan være fra samme fabrik som en af pap-modellene

Og hos HB ses f.eks. den første massive model uden laminat top/bund ved omkring 1000 kr

Dette skillepunkt er så meget højere for en mærkevare som også holder prisen bedre brugt som gennemsnit

Altså jeg skal være UALMINDELIGT heldig for at matche en brugt mærkevare med en ny HB i området 500-1500 kr

F.eks. vil en laminat-fri massivt opbygget mærkevare måske koste min. 1600-2000 fra ny samt lande på 1300 brugt

Her er det så svært at konkurrere med den valgte HB til 1000 kr når den yderligere er sat ned til 750 kr som her


Anyway, det kommer ned til den enkelte model, dyr såvel som billig


Vi skal også lige holde fast i konteksten ,..

Nemlig at jeg ikke er krævende ,.. end ikke guitarist,.. og før har været "heldig" og tilfreds med noget ydmygt


Indrømmet jeg kan også være et dovent svin som de fleste andre :)
Senest rettet af DUBTEMPLE lør 27. nov 2021 17:05, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Briannielsen79 skrev: lør 27. nov 2021 14:29 Håber du bliver glad for dit valg 🙂 Bare husk på at folk som Smittefar kan få et stykke pap til at lyde som en drøm.

Og så ja….HB har tilsyneladende uppet sit game. Jeg finder dette delvist sandt ift deres elguitar-segment og om det forholder sådan med deres akustiske modeller, kan jeg ikke svare på. Jeg baserer det udelukkende på de to akustiske HB’ere jeg har haft købt. Den ene gav jeg væk, da den var forfærdelig hele vejen igennem. Den anden er jeg heller ikke imponeret over. Til gengæld er min elguitar fra HB vanvittig fed til prisen. Hvad der er på spil, ved jeg ikke. Det kan være at dobbelt pris faktisk er det værd. Men det er gætværk. Ligesom alle dem som sidder og roser HB til skyerne. De baserer det jo på den specifikke model, de har siddet med i hænderne og skimter man i kommentarer på youtube, viser billedet sig at være noget mere varieret, når folk fortæller om netop deres version af den guitar, som bliver rost til skyerne i videoen.

Men uanset hvad kan den jo sagtens være spilbar efter nogle timers arbejde med bånd, bro osv. Men ja….jeg synes desværre, at dem jeg har prøvet i Thomann lød meget flade i lyden. Jeg købte reelt kun en billig guitar, fordi jeg ville have den på min båd og der ville jeg ikke have en dyr liggende. Nu er båden solgt og min akustiske HB har jeg så ikke rørt i 1/2-1 år. Den er for ringe i den stand, den er i og jeg gider ærlig talt ikke gå i gang med at file og pudse bånd osv. Det er den ikke værd. Men der er vi jo forskellige. Det kan være, at du ville synes, den er fantastisk til prisen.

Men held og lykke 🙂
Tak for det ,.. er spændt på at modtage den

Skal lige se om der er andet der skal med i bestillingen ,..

Måske FCB1010 ,... til Amplitube 5

Eller HB's version af en midi-controller

Der er jeg også i tvivl :lol:
/Dub

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Thomann er fantastisk. Kun kærlighed til dem herfra i hvert fald. At de så har sendt mig to stk af den samme high end Ibanez guitar, jeg har måttet sende retur, er så en anden sag. Man kunne ønske, at nogle lavede en QC på det, inden det røg afsted. Men der er til gengæld ingen sure miner ved reklamationssager og ting der skal sendes retur. Det er god service. Og et stort udvalg. Så….at svinge kortet hos Thomann er ingen skam 😉

Kun Kemper Profiling Amp og det guitarbrand jeg bruger, har bedre service. Det er til gengæld ikke set magen til nogensinde.

Ja, stort set alle billige guitarer produceres på de samme få fabrikker i Kina, Sydkorea, Indonesien osv. HB ved så ikke hvor deres specifikke modeller, bliver produceret henne. Det er blevet lidt et gedemarked. Og ja….du vil selvfølgelig betale mere for et større brand pga navnet. Men der findes sgu mange udmærkede brands til få penge. Et hurtigt kig på dba kan man se at man kan få både Seagull og Norman akustiske til ok priser. De er ejet af Godin og fine til prisen umiddelbart. Men ja….du skal jo gå efter det, der føles rigtigt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så har jeg spillet et par timer på den nye Guitar ,.. og førstehånds-indtrykket er over al forventning !!


https://www.thomann.de/dk/harley_benton ... sce_tb.htm


Den lyder sprød og lækkert, Halsen er fast, fin, og lige. Intet virker skævt eller forkert

Strengene ligger i en fin højde, lavt, og letspillet uden raslen, både åbne akkorder og barre

Stemmeskruerne er måske ikke lige schaller, men helt OK,

Båndene virker ikke så skarpe og grove som der er blevet advaret om, tænker ikke jeg behøver slibe dem

Den virker ren i stemning og lyd ud over hele gribe-brættet ,.. og de forskellige flagoletter sider også lige i øjet

Tuneren virker rigtig godt og er super at have ved hånden ,.. guitaren holder stemningen fint

Der er også 3 bånds EQ hvilket jeg slet ikke troede

Finishen er flot og bedre end forventet ,.. ingen helligdage eller fejl har jeg fundet


Har endu IKKE prøvet det indbyggede pickup-system, og dermed heller ikke EQ, samt erfaring med støj


Anyway, kritiske optagelser blir med Studio Projects B1 stormembran kondensator samt en hæderlig preamp

(DBX1086 , 286A , ART Dual MP tube ,.. eller ch-strip i GL2000 pulten)


Tak igen for hjælpen !!!! :)



20211208_012619-01.jpeg
20211208_012619-01.jpeg (416.74 KiB) Vist 633 gange
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tillykke med det - godt at du er tilfreds med den :)

DUBTEMPLE skrev: ons 8. dec 2021 01:29 Den lyder sprød og lækkert, ...

Den virker ren i stemning og lyd ud over hele gribe-brættet ,.. ...

Anyway, kritiske optagelser blir med Studio Projects B1 stormembran kondensator samt en hæderlig preamp

(DBX1086 , 286A , ART Dual MP tube ,.. eller ch-strip i GL2000 pulten)

Du kan jo evt. give os en lytter... :)

Har du et okay akustisk rum at indspille i?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Tillykke med den. Gribebrættet ligner at det godt kunne tåle lidt olie, men derudover ser den rigtig fin ud.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Tillykke - godt du er glad for den...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Tillykke herfra også. Jeg overvejer kraftigt at købe et par af deres DIY-kits. Jeg har ikke ejet en elektrisk guitar siden jeg var 14, og det er en voldsomt billig måde at komme igang på, samtidig med at man så kan hygge sig med at samle og tilpasse den, uden man bliver alt for ked af det, hvis man ikke får det gjort helt korrekt.

...og kan man få en forsmag om drømmen om engang at bygge sin egen bas/guitar fra bunden har ben at gå på.

https://www.thomann.de/dk/search_dir.ht ... y%20benton
--
Robert

Medlemsavatar
jeobas
Medlem
Indlæg: 21

Indlæg af jeobas »

Tillykke med den. Kan se, at du valgte en “solid top”👍

Nyt svar