mindske rumklang med broadband absorber?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

mindske rumklang med broadband absorber?

Indlæg af the19thbear »

Hej. Jeg skal til at flytte mit setup ud et andet sted.
Helt nøgent rum (uh det er frækt). Derfor er der ret meget efterklang. Ikke noget flutter echo eller noget, men helt almindelig rumklang.
Jeg har lagt et stort gulvtæppe derind, men det hjælper ikke nok.
Har 2 stk. broadband absorbers som jeg har haft hængende over lyttepositionen i mit nuværende setup (2x terrænbatts oven på hinanden i træramme med stof udover). De måler ca 1,3m x 1 m. (to styks af dem)
Det har jeg i mit nuværende setup brugt til at rydde op i bassen.

Mit spørgsmål går på om det vil hjælpe noget på rumklangen at tage dem med ud det nye sted?
Jeg tænker at de vil æde lidt over alle frekvenser, men går bare ud fra at de simpelthen ikke er store nok.

Jeg kunne hænge en del scene-molton op, men orker det ikke med alle de nullermænd og edderkopper der kan hygge sig i sådan et.

Mit mål er at kunne sidde og mixe i rummet med højtalere uden alt for meget rumklang.
Rummet i sig selv måler ret fint, rent frekvensmæssigt (ud fra dimensionerne på rummet i hvertfald. Har ikke prøvet det i praksis endnu), så det drejer sig ikke om regulering/dæmpning af frekvenser.

Min umiddelbare tanke er at jeg skal til at bygge nogle flere broadband absorbers, ud over de 2 over lytteposition. Og jeg går ud fra at det er lige over lytteposition man får mest "bang for the buck"?.

Nogle andre billige gør-det-selv forslag?

Tak.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Jeg har to i overskud. Du kan få dem, hvis du orker at hente dem. DIY - men ikke bygget af mig.

Fredericia (ved ikke, hvor du er i landet)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

To terrænbats gør ikke meget i et normalt størrelse rum. Men det er da bedre end ingenting

Mit setup er byg-selv, og vi gik faktisk primært efter at sætte dem i hjørnerne, og det virker godt - også i bassen. Bas elsker jo hjørner.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg tillader mig ydmygt at henvise hertil

viewtopic.php?p=725836#p725836
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tjj: tusind tak! Der er dog lidt for langt fra Fredericia til Roskilde:) men ellers tusind tak

Og tak for link michailov

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ja, det er noget billigere at bygge to selv end at køre herover :) Nok også hurtigere.

Nyt svar