Hvilken MacBook Dec 2021

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kardia
Medlem
Indlæg: 85
Sted: DK Nord - Aalborg

Hvilken MacBook Dec 2021

Indlæg af Kardia »

Hej kloge folk

Min gamle MB Pro 2012 har sagt stop. Det er vel også ok efter mange års tro tjeneste :)

Jeg skal have en ny, og er nysgerrig på hvad i har af viden og anbefalinger her.
Behovet er en maskine jeg kan producere op når jeg er på writing camps. Jeg pudser som regel mix/produktion af når jeg er tilbage i studiet (computer med masser af power) så den behøver ikke kunne trække alle de tunge plugs på en gang.

Har mest kigget på MB Pro M1 512 gb 8 gb ram. Hvad siger panelet :?:
amazingspace.dk

Logic Pro X 10.7.2
Mac Pro, Monterey, 48GB Ram, RME Fireface 800, Rostec LM8
Macbook PRO M1, Monterey, 2020, 8GB Ram

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det lyder som en fremragende idé! Det er vist den bedste Mac laptop du kan få for pengene i øjeblikket.
Du skal selvfølgelig lige sikre dig at dit software er optimeret til M1 chippen :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

benjisan skrev: tirs 7. dec 2021 13:34 Det lyder som en fremragende idé! Det er vist den bedste Mac laptop du kan få for pengene i øjeblikket.
Du skal selvfølgelig lige sikre dig at dit software er optimeret til M1 chippen :)
+1

Det er en fantastisk maskine, og hvis du bare bruger Logic og Pages, så er det bare at trykke bestil! Bruger du andet skal du som Benjisan skriver checke om det er kompatibel med M1 (ARM) processoren og evt Macos Monterey. Dette gælder også et evt lydkort/interface og drivere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Nu man ikke kan opdatere RAM efterfølgende, så ville jeg nok overveje at hoppe på 16 GB fra start for at være bedre fremtidssikret.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Hans H
Medlem
Indlæg: 46
Sted: DK

Indlæg af Hans H »

Den mindste af de nye 2021 modeller har 16GB ram.

Hvis du har kig på en model med 8 GB er den fra 2020, og det er (Såvidt jeg har forstået) ikke smart at spare de forholdsvis få $ der er op til en af de nye modeller.

Alternativt vil jeg downgrade til en MacBook Air M1 der bestemt er hurtig nok til det du beskriver. De fås til omkring 7.000kr for tiden

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Mig bekendt er der ikke nogen reel CPU forskel på en Air og så en Pro, så hvis den mindre skærmstørrelse er fin, så hellere opgradere en Air til 16Gb ram end at købe en Pro med 8GB

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Indlæg: 402
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

Morten Hjort skrev: ons 8. dec 2021 13:38 Mig bekendt er der ikke nogen reel CPU forskel på en Air og så en Pro, så hvis den mindre skærmstørrelse er fin, så hellere opgradere en Air til 16Gb ram end at købe en Pro med 8GB
Forskellen på air og pro (2020) er at der sidder en blæser i pro'en. Hvis air bliver for varm, så nedgraderes arbejdskraften. Så hvis der ofte er længere arbejdstunge opgaver, så er pro'en bedst. Men prisen er lige nu skarp på air'en, så den ville jeg nok også anbefale. Hvis du tænker pro med 16gb ram og 512 gb hdd, så ville jeg måske nok også kigge på til den mindste af de helt nye pro-modeller. Den vil koste 3000 kr. mere - men til gengæld får du fuld smadder for pengene, langt flere porte, lækker skærm og crazy hurtig cpu.

/Søren

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Buddy76 skrev: tors 9. dec 2021 00:28
Morten Hjort skrev: ons 8. dec 2021 13:38 Mig bekendt er der ikke nogen reel CPU forskel på en Air og så en Pro, så hvis den mindre skærmstørrelse er fin, så hellere opgradere en Air til 16Gb ram end at købe en Pro med 8GB
Forskellen på air og pro (2020) er at der sidder en blæser i pro'en. Hvis air bliver for varm, så nedgraderes arbejdskraften. Så hvis der ofte er længere arbejdstunge opgaver, så er pro'en bedst. Men prisen er lige nu skarp på air'en, så den ville jeg nok også anbefale. Hvis du tænker pro med 16gb ram og 512 gb hdd, så ville jeg måske nok også kigge på til den mindste af de helt nye pro-modeller. Den vil koste 3000 kr. mere - men til gengæld får du fuld smadder for pengene, langt flere porte, lækker skærm og crazy hurtig cpu.

/Søren
True. Det skal dog siges at jeg til tider klipper 4K video på min Air og det bliver ikke engang lunken af...

Nyt svar