Korgs nye Keytar! RK-100S2

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Gad vide hvorfor den og videoen både ligner og lyder som noget taget ud af 80'erne?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

petal skrev: tirs 7. dec 2021 07:08 Gad vide hvorfor den og videoen både ligner og lyder som noget taget ud af 80'erne?
Fordi det er det folk vil ha' :)

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Morten B skrev: tirs 7. dec 2021 08:09
petal skrev: tirs 7. dec 2021 07:08 Gad vide hvorfor den og videoen både ligner og lyder som noget taget ud af 80'erne?
Fordi det er det folk vil ha' :)
I know - Jeg har dog aldrig forstået folks vedvarende fascination af 80'erne.
Jeg voksede selv op i 80'erne, og allerede dengang fornemmede jeg, at der var noget helt galt. Især inden for musikken ;)

90'ernes grunge-bølge og udviklingen inden for elektronisk musik kom som en stor befrielse :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg er enig med dig Petal.
Jeg er fra 1982. Kan huske som barn at jeg synes at de fleste ting var ulækre. Alt det hår. Alt det rumklang. Adr. Selvom Guns and Roses kunne noget;)
Så kom Kurt Cobain+RHCP etc og gjorde alting bedre.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg sagde heller ikke jeg forstod 😅

Er også barn af 80'erne. Der foregik mange fede ting, men generelt et meget mærkeligt årti. 70'erne - flippere, jo jo, det var bestemt noget. Men folk gik stadig i brunt fløjel og strik. 80'erne - velkommen til lycra og pangfarver, keytar og crepet hår. Hvor kom det lige fra?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg tror, romantiseringen af 80erne kan være nemmere at fange for folk der ikke var der selv, eller som ikke faldt udenfor de ret snævre rammer. Jeg er fra '71, var teenager i 80erne, kunne ikke genkende mig selv i nogle af de relativt få typer man kunne vælge imellem som usikker ungersvend der ikke lige magtede at opfinde min egen definition af det at være menneske (eller overhovedet at identificere at det var det, der var projektet, hvis man gerne ville være til på en tilfredsstillende måde), og jeg har ærligt talt ikke meget godt at sige om 80ernes mainstream scene. Hold nu kæft, det var grimt ...

Jeg tror ikke lige, jeg står i kø til en keytar ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

david mondrup skrev: tirs 7. dec 2021 10:41 Jeg tror, romantiseringen af 80erne kan være nemmere at fange for folk der ikke var der selv, eller som ikke faldt udenfor de ret snævre rammer. Jeg er fra '71, var teenager i 80erne, kunne ikke genkende mig selv i nogle af de relativt få typer man kunne vælge imellem som usikker ungersvend der ikke lige magtede at opfinde min egen definition af det at være menneske (eller overhovedet at identificere at det var det, der var projektet, hvis man gerne ville være til på en tilfredsstillende måde), og jeg har ærligt talt ikke meget godt at sige om 80ernes mainstream scene. Hold nu kæft, det var grimt ...

Jeg tror ikke lige, jeg står i kø til en keytar ;-)
Enig, jeg er fra 66, og der var ikke meget af det mainstream der gik ind her, men der var jo masser af god musik alligevel. Firserne var meget andet end dynejakker og moonboots.

I min blå bog fra Gymnasietiden stod der: "Musiksmag: Alt det vi andre ikke kan li'"
--
Robert

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg synes at noget af det fedeste musik er fra 80'erne. Både mainstream men også ikke mainstream. Men med 80'er pop er der dog en ret fin linje mellem kitsch på den fede måde og kitsch på det ikke så fede måde.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Dansk pop havde dog sin guldalder i 80erne vil jeg mene. Med shit & chanel og senere da de gik solo hver for sig. Thomas helmig. Sebastian. CV jørgensen. Dodo and the dodos etc. Der skete ret mange gode ting. Super solidt og nyskabende sangskrivning. Men rent produktionsmæssigt synes jeg det er hæsligt(AAAAALT for meget rumklang og alt lyder koldt og sterilt).

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AvS skrev: tirs 7. dec 2021 10:55 Jeg synes at noget af det fedeste musik er fra 80'erne. Både mainstream men også ikke mainstream. Men med 80'er pop er der dog en ret fin linje mellem kitsch på den fede måde og kitsch på det ikke så fede måde.
Men, spørgsmålet er: Har du bestilt en keytar, eller har du IKKE bestilt en keytar? :lol:

Der kom tonsvis af fedt musik ud af 80'erne, no doubt about it. Men som du også pointerer, så var der ligepludselig mulighed for en masse amatører for at oprette et spartansk lydstudie med et ret tvivlsomt output. Blot få år før, altså i 70'erne, var studie udstyr ikke ret nemt tilgængeligt, hvorfor bundlinjen nok også lå lidt højere.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Nu er der jo pæn stor forskel på 80’erne i
NYC 1980
London 1983
Århus 1986
LA 1987
Osv…

Pangfarverne kom i øvrigt fordi videoteknologien ikke var så god og krævede meget lys og man derfor var nødt til at vælge farver der lyste op i musikvideoerne - med mindre man jo hed Michael Jackson og havde gakket budget til 36 mm film og ordentlig studiebelysning.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg ELSKER musikken fra 80'erne. Alt fra Stock, Aitken & Waterman produktioner over Kim Larsens "Midt Om Natten" og "Forklædt Som Voksen" pladerne til Donald Fagen "Nightfly" og TOTO IV.

Men jeg har kun 3 keytars (herunder den originale RK-100) plus et vælg af Poly-800'ere og CS-01 og må vel hellere investere i den nye Korg.... :)

Kh
Nicolai (årgang 1974)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Nyt svar