Det her burde være pensum i Kristendoms-undervisning i Folkeskolen

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Re: Det her burde være pensum i Kristendoms-undervisning i Folkeskolen

Indlæg af benjisan »

Ok, fair nok. Men en anden gang, når du siger jeg tager fejl i et debatforum og læser noget forkert, så burde du måske i første omgang overveje om du er i stand til at forklare og argumentere for hvorfor og hvordan jeg tager fejl, ellers bliver det nogle hokus pokus diskussioner vi får.

Men om ikke andet, så har du indirekte svaret på mit spørgsmål om de 10 bud.

God aften. :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev: fre 3. dec 2021 17:13
Hugo skrev: fre 3. dec 2021 17:06 Hvis ikke du kan se de nuancer som jeg kan se, så kan jeg nok ikke vise dig dem.
Så du kan se nogle nuancer, men du er ikke i stand til at formulere dem, eller hvordan skal det forståes?
Hugo skrev: fre 3. dec 2021 17:06 Hvad de 10 bud gør i en kristendoms diskussion? Ja, hvad gør en guitarforstærker i en guitardiskussion?
Igen, jeg forstår godt hvad de gør i debatten her, jeg forstår ikke hvad vi skal bruge dem til. Hvordan er de relevante for dig og mig og hvorfor bliver de altid hevet frem som værende et brugbart moralsk kodeks?
Jeg tror jeg hev dem frem; for mig er der som jeg nævnte nogle komponenter jeg selv lever efter og dermed ‘bruger’: 5) Du skal ikke slå ihjel, 7) Du skal ikke stjæle, 8) Du skal ikke lyve, 9) Du skal ikke begære andres ting 10) Du skal ikke begære andres koner eller hvor mange trælle de har.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Men tror du virkelig at du ville ha' svært ved at navigere dit moralske kompas uden disse bud?
Tror du ikke at det giver sig selv -specielt i et moderne samfund?

Beklager mine spørgsmål, men jeg undrer mig hver gang at folk bringer dem på bane, da de i mine øjne er temmelig ubrugelige og uddaterede.
Fx nævner du: "10) Du skal ikke begære andres koner eller hvor mange trælle de har." -dvs du legitimerer det at holde slaver, eller hvad? Selvfølgelig gør du ikke det, men kan du se hvad jeg mener? Du tager en lille del til dig, som du finder gode, men du "hænger" bare også lige pludselig fast i alt det andet bras der følger med når det kommer til biblen.

Hitchens har nogle gode pointer, synes jeg


Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

benjisan skrev: fre 3. dec 2021 17:24 Ok, fair nok. Men en anden gang, når du siger jeg tager fejl i et debatforum og læser noget forkert, så burde du måske i første omgang overveje om du er i stand til at forklare og argumentere for hvorfor og hvordan jeg tager fejl, ellers bliver det nogle hokus pokus diskussioner vi får.

Men om ikke andet, så har du indirekte svaret på mit spørgsmål om de 10 bud.

God aften. :)
Jeg har vist ikke på noget tidspunkt skrevet at du tager fejl :?: Vi opfatter forskelligt. Det er noget andet.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev: fre 3. dec 2021 17:46 Men tror du virkelig at du ville ha' svært ved at navigere dit moralske kompas uden disse bud?
Tror du ikke at det giver sig selv -specielt i et moderne samfund?

Beklager mine spørgsmål, men jeg undrer mig hver gang at folk bringer dem på bane, da de i mine øjne er temmelig ubrugelige og uddaterede.
Fx nævner du: "10) Du skal ikke begære andres koner eller hvor mange trælle de har." -dvs du legitimerer det at holde slaver, eller hvad? Selvfølgelig gør du ikke det, men kan du se hvad jeg mener? Du tager en lille del til dig, som du finder gode, men du "hænger" bare også lige pludselig fast i alt det andet bras der følger med når det kommer til biblen.

Hitchens har nogle gode pointer, synes jeg
Trælle var noget jeg tilføjede i morskab..

Jo det giver fuldstændigt sig selv i et moderne samfund, men hvordan så det moderne samfund ud uden kristendommen? 🤔

Det er ganske let at referere til noget man har hørt om i sine barndomsår. Og det kan jeg jo til de ti bud, takket være DF. Til gengæld kan jeg også referere til nogle af budskaberne fra sai baba, som resonerede stærkt med mig (ikke personen, men tankerne om et midtpunkt mellem alle religionerne, og deres vigtigste formål).

Og på mine ældre dage kan jeg sige, at for mig, er det mest meningsfulde ved livet kærlighed - til hele universet. Også dem der tror på eller finder trøst i kristus, mohammed, buddha, jahve, lenin, stalin, mao, kim, adam smith, queen victoria, steve jobs, elon musk, ted bundy, jeffrey dahmer, donald trump, eller Mette Frederiksen.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hugo skrev: fre 3. dec 2021 18:08 Jeg har vist ikke på noget tidspunkt skrevet at du tager fejl :?:
Jo, du skrev:
Nej det er ikke det som TJJ skriver

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

benjisan skrev: fre 3. dec 2021 17:46 Men tror du virkelig at du ville ha' svært ved at navigere dit moralske kompas uden disse bud?
Tror du ikke at det giver sig selv -specielt i et moderne samfund?

Beklager mine spørgsmål, men jeg undrer mig hver gang at folk bringer dem på bane, da de i mine øjne er temmelig ubrugelige og uddaterede.
Fx nævner du: "10) Du skal ikke begære andres koner eller hvor mange trælle de har." -dvs du legitimerer det at holde slaver, eller hvad? Selvfølgelig gør du ikke det, men kan du se hvad jeg mener? Du tager en lille del til dig, som du finder gode, men du "hænger" bare også lige pludselig fast i alt det andet bras der følger med når det kommer til biblen.

Hitchens har nogle gode pointer, synes jeg



Nu har jeg fortalt en gang at jeg har mit eget moralske kompas, men vi kan ikke udelukke at tusindevis af år med f. eks de 10 bud har smittet af helt op til i dag.
Så vil jeg osse lige tilføje at her i Juletiden med julefrokoster, er der jo desværre nogle som får travlt med at begære hinandens koner/mænd, når først sprutten er gået indenbords.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

benjisan skrev: fre 3. dec 2021 19:35
Hugo skrev: fre 3. dec 2021 18:08 Jeg har vist ikke på noget tidspunkt skrevet at du tager fejl :?:
Jo, du skrev:
Nej det er ikke det som TJJ skriver
Oversat: det er som jeg læser det. Ikke at du tager fejl.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: fre 3. dec 2021 16:34 Helvede findes ikke noget sted, man skaber det inde i sig selv
Der findes masser af torturkamre i verden.
De er fysiske nok, og kan observeres af uafhængige observatører.

Jeg vil gå så langt som til at sige, at den verden vi eksisterer i - er i sig selv et helvede.
Der er ihvertfald mere ondskab (skade) end godhed (heling).

Gud er ond, hvis han/hun/den/det har skabt verden.
Punktum.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hvordan kan en god skabergud overhovedet få den idé at skabe en verden, hvor skrig og smerte er ens første indtryk, ved indgangen til livet?

- Og hvor udgangen er fyldt med endnu flere rædsler?

Samt alt det ind-imellem er en blanding af gode ting og folk, man altid ender med at miste?

Tænk over det her:

Vi mennesker og andet liv, er skabt af kul (kulstof). At leve betyder i helt bogstaveligste forstand at brænde op.
Jorden er i sig selv skabt i et flammehav, med lavestrømninger. Det er jo præcis definitionen på helvede. Ild, smerte og skrig.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: fre 3. dec 2021 20:22
Hvordan kan en god skabergud overhovedet få den idé at skabe en verden, hvor skrig og smerte er ens første indtryk, ved indgangen til livet?

- Og hvor udgangen er fyldt med endnu flere rædsler?
Det er heller ikke min opfattelse at han kan det, da jeg mener at han ikke findes.
Samt alt det ind-imellem er en blanding af gode ting og folk, man altid ender med at miste?
Det er en meget sort tankegang. Der er masser af gode ting i livet, hvis man kigger efter dem.
Tænk over det her:

Vi mennesker og andet liv, er skabt af kul (kulstof). At leve betyder i helt bogstaveligste forstand at brænde op.
Jorden er i sig selv skabt i et flammehav, med lavestrømninger. Det er jo præcis definitionen på helvede. Ild, smerte og skrig.
En meget nihilistisk tankegang.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: fre 3. dec 2021 20:22 Hvordan kan en god skabergud overhovedet få den idé at skabe en verden, hvor skrig og smerte er ens første indtryk, ved indgangen til livet

Det kommer vel an på, hvem man spørger.

Spørger du kristne, så vil en del af dem udlægge teksten sådan, at ondskab og lidelser er noget der er kommet ind i verden ved, at Adam og Eva med deres frie vilje har fravalgt Gud på vejene af hele menneskeheden samt hele dyreriget...

Nogle religiøse mennesker mener, at Gud giver plads til nogle lidelser og strabadser i vores tilværelse, eftersom det ofte er dette, der får mennesker til at søge mod Gud, og Gud vil jo gerne have at de kommer til ham frivilligt og på eget initiativ, så der kan lidelser tjene som en motivator til at begynde at rette sine tanker og sin søgen hen mod Gud.

Så findes der andre slags religiøse eller spirituelle mennesker, der mener, at livsformer har sjæle, der har valgt at lade sig inkarnere midlertidigt i denne her lidelsesfulde tilværelse med det formål at få nogle svære men lærerige lektioner, som skal få sjælen til at modnes. Så her kan man altså se det sådan, at Gud har skabt denne jordiske tilværelse for, at vi skal have mulighed for at komme her til sådanne lektioner - en slags sjæle-træningslejr som man kan komme til for at lære nogle vigtige ting på den hårde måde.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hugo skrev: fre 3. dec 2021 19:41 Oversat: det er som jeg læser det. Ikke at du tager fejl.
OK, så skriv det næste gang i stedet.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mike-air skrev: fre 3. dec 2021 19:26 Trælle var noget jeg tilføjede i morskab..
Var det nu også det? Det står der jo faktisk i nogle versioner af buddene: "Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde"

https://da.wikipedia.org/wiki/De_10_bud
Mike-air skrev: fre 3. dec 2021 19:26 Jo det giver fuldstændigt sig selv i et moderne samfund, men hvordan så det moderne samfund ud uden kristendommen? 🤔
Efter min mening har samfundet det betydeligt bedre jo mindre religion har indflydelse på det.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

benjisan skrev: fre 3. dec 2021 23:21 Efter min mening har samfundet det betydeligt bedre jo mindre religion har indflydelse på det.
Amen!
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

benjisan skrev: fre 3. dec 2021 23:15
Hugo skrev: fre 3. dec 2021 19:41 Oversat: det er som jeg læser det. Ikke at du tager fejl.
OK, så skriv det næste gang i stedet.
Nej, jeg vil ikke skrive sådan næste gang, eller en anden gang.
Jeg skriver jo som jeg skriver, så er det jo osse lidt op til dig at gøre et forsøg på at forstå hvad jeg og alle andre mener.

Om jeg skriver "Det som TJJ skriver" eller "Som jeg læser det" må enhver kunne tolke til, at det er som jeg forstår det, især da det er mig der skriver det.
Jeg fornemmer en vis uvilje til at ville forstå hvad jeg skriver.

Og en sidste ting:
Så har vi da stadigvæk trælle. De får bare løn nu. De fleste bor i Asien, og nogle få "Østarbejdere" bliver udnyttet i Europa, DK incl.

Og en allersidste ting;
Jeg er helt enig med dig i at du og jeg ikke har noget at bruge religion til. Og der er millioner af andre som ikke har brug for religion. Der er altså osse millioner som har brug for religion. Det er deres valg. Vi har frihed til at ha´ en religion og frihed til ikke at ha´ en.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hugo skrev: lør 4. dec 2021 00:08 så er det jo osse lidt op til dig at gøre et forsøg på at forstå hvad jeg og alle andre mener.
...
Jeg fornemmer en vis uvilje til at ville forstå hvad jeg skriver.
Du har lige bekræftet at du ikke er i stand til at formulere de ting du mener.

Jeg skriver noget.
Du modsiger mig.
Jeg beder dig om at uddybe din mening.
Det kan du ikke, siger du.
Jeg har gjort et forsøg på at forstå hvad du mener.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev: fre 3. dec 2021 23:21
Mike-air skrev: fre 3. dec 2021 19:26 Trælle var noget jeg tilføjede i morskab..
Var det nu også det? Det står der jo faktisk i nogle versioner af buddene: "Du må ikke begære din næstes hustru, hans træl eller trælkvinde"

https://da.wikipedia.org/wiki/De_10_bud
Mike-air skrev: fre 3. dec 2021 19:26 Jo det giver fuldstændigt sig selv i et moderne samfund, men hvordan så det moderne samfund ud uden kristendommen? 🤔
Efter min mening har samfundet det betydeligt bedre jo mindre religion har indflydelse på det.
Ja, det var det, for jeg kopierede fra norsk leksikon hvor der var tale om ansatte. Men det er da ikke overraskende at træl har været nævnt når man tænker på tidspunktet kristendommem kom til DK på. Mener jeg det er OK at holde træl? Nej. Det er så forrykt at det nærmest er morsomt. Derfor ændrede jeg den norske tekst.

Nu gider jeg ikke diskutere dette mere. Ha en god weekend allesammen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: lør 4. dec 2021 08:21 Nu gider jeg ikke diskutere dette mere. Ha en god weekend allesammen.
Yep, trods gode indslag på halvvejen, var det vist alligevel en deadend, død allerede i fødslen

Må prøve at huske på det ,.. til næste gang ,... gab

Go Weekend også herfra

:)
/Dub

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

DUBTEMPLE skrev: lør 4. dec 2021 09:09
Mike-air skrev: lør 4. dec 2021 08:21 Nu gider jeg ikke diskutere dette mere. Ha en god weekend allesammen.
Yep, trods gode indslag på halvvejen, var det vist alligevel en deadend, død allerede i fødslen

Må prøve at huske på det ,.. til næste gang ,... gab

Go Weekend også herfra

:)
Tråden er da ellers blevet et glimrende eksempel på alle spirituelle teksters grundlæggende lære om menneskets indre slagsmål (hellig krig). Fra Bhagavad Ghita over Biblen til New Age-halløj. Lige her på LM!

Men ja, det bliver ofte ganske destruktivt, når egoet (djævlen, hvis jeg skal blive i Bibelsproget) tager teten. I det store som i det små.
En af mine gode venner plejede at sige, hvis jeg var ved at diskutere et eller andet åndsvagt: “Thomas, vil du have ret, eller vil du være lykkelig?”

Desværre må jeg sige, hvis jeg skal være ærlig, at ganske ofte vil jeg stadig gerne have ret.
Men hvem faen har også tid til at beskæftige sig med Jesus’ eller andre læremestres vejledninger til at overvinde det rethaveriske ego, når det nu snart er jul og alt muligt :-D

Peace :)
Senest rettet af TJJ lør 4. dec 2021 11:36, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

@Hugo Jeg har i øvrigt skrevet en sang om det der med original sin - arvesynden - kom jeg i tanke om. Sig til, hvis du vil se teksten :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

TJJ skrev: lør 4. dec 2021 11:26 Men hvem faen har også tid til at beskæftige sig med Jesus’ eller andre læremestres vejledninger til at overvinde det rethaveriske ego, når det nu snart er jul og alt muligt :-D

Peace :)
Well.. hvis man virkelig er troende skulle man nok skrue lidt ned for julen og noget op for at efterligne Jesus, årstiden ændrer intet for mig. 😉😄
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mht. al diskussionen om de 10 bud og hvordan gamle tekster skal udlægges...

Det sjove her er, at det (bl.a.) var nøjagtig samme sag, der gav anledning til Jesu korsfæstelse... En diskussion om, hvorledes de gamle jødiske religiøse lovtekster skulle fortolkes... Må man f.eks. helbrede en syg på sabbatten, når loven siger, at der skal hviles? Osv. osv. ... Den diskussion er så åbenbart ligeså aktuel i dag, og kan stadig gøre folk ophidsede.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

TJJ skrev: lør 4. dec 2021 11:31 @Hugo Jeg har i øvrigt skrevet en sang om det der med original sin - arvesynden - kom jeg i tanke om. Sig til, hvis du vil se teksten :)
(med Annie Lennox stemme) "I was born in original sin - if I got a dime for all the sins I´ve done - I´d got a pile of money all over me"
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det sjove er at Jul, Youle er en hedensk fest, som blot er tilpasset kristendommen, da man i sin tid havde svært ved at aflive gamle skikke.
En anden sjov ting er, at hos Jøderne venter man stadig Messiahs (Jesus). Hos dem har han ikke været på jorden endnu.
I nogle kristne kredse holder man ikke Jul, da man godt ved at det er en hedensk fest.
Kun Lutheranere og Katholiker, samt får andre, fejrer jul, og det endda på forskellig tid.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar