Hindenburg spørgsmål

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Hindenburg spørgsmål

Indlæg af Holger »

Jeg prøver at hjælpe nogen med Hindenburg, et program jeg ikke kender så godt.

1) Er der en måde at få "Auto Levels" til at opføre sig mere som fx Izotopes Leveler, dvs. at den ikke kun ændrer volume per region, men mere generelt leveller ord og sætninger i stedet for blot per region (som typisk har et arbitrært indhold/længde uden sammenhæng med auto levelingen).

2) Findes der et gain plug-in og i så fald hvad hedder det? Subsidiært findes der manuelt justérbar clip gain (pre-processing)?

3) Kan man bruge en ekstern audio editor med Hindenburg, fx sende til Izotope RX?

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

1) "Auto Level" er altid på hele regioner og regner ud fra gennemsnitlig LUFS.

"Magic Levels" laver fades og arbejder på passager i regionen, så det er nok hvad du savner. NB: Er kun i "Hindenburg PRO". "Magic Levels" kan også lave ducking og cross-gating hvis man har optagelser over flere spor.



2) Vocal Rider, f.eks.

3) Ja, der er mange Hindenburg brugere der også bruge iZotope RX.
Tricket er, at man kan arbejde direkte på filerne i den mappe som Hindenburg lægger sessionsfilerne i. Hvis man gemmer sin session som XYZ, så laver Hindenburg en "XYZ Files" mappe hvor alle wav filerne ligger, og dem man man behandle i RX.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fedt, det kan være PRO udgaven er løsningen for at få Magic (Adaptive) Levels så.

Bare lige for en sikkerheds skyld, mht. spørgsmål 3: der er ikke nogen måde at automatisk sende filer over i RX, dvs. uden at skulle en tur i folderen og hive ind manuel? Fx via en key command.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Holger skrev: tirs 14. dec 2021 17:02der er ikke nogen måde at automatisk sende filer over i RX, dvs. uden at skulle en tur i folderen og hive ind manuel? Fx via en key command.
Nej, ikke hvad jeg ved af (og jeg burde vide det!).

Jeg er ikke så meget inde i RX, men måske det kunne lade sig gøre hvis det bare var et spørgsmål om at starte RX med en fil på kommandolinien. Det skal dog helst også både virke på Mac og Windows hvis vi laver den slags løsninger.
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Klart. Det er i hvert fald røvsmart og noget jeg bruger meget selv, selvom workarounden med XYZ folderen også fungerer - det kræver bare man har godt styr på sine filnavne.

Region (=fil) i arrangement vælges og så fx Command+W åbner filen i RX (og åbner RX hvis RX ikke er åbent).

Saves filen i RX, så opdateres waveform automatisk bagefter i fx Logic Pro, når man returnere til Logic.

Medlemsavatar
Preben Friis
Medlem
Indlæg: 3170
Sted: CPH

Indlæg af Preben Friis »

Kan Logic gøre det? Så kunne jeg måske sniffe hvordan de gør (Omend det så kun er Mac)
[size=85][url]http://hindenburg.com[/url][/size]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det virker - med min begrænsede viden om programmering - ikke som noget voldsomt odiøst (selvom alle features potentielt åbner op for nye cans of worms...).

Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live, jeg mener alle kan det.

I Logic Pro er key commanden vist Command+W og er en Global Command der hedder "Open in External Sample Editor", når man først har valgt en region (reelt hele den underlæggende fil selvfølgelig).

Man vælger external sample editor i Preferences > Audio > File Editor > External Sample Editor: hvor man så peger på appen, fx RX én gang for alle.

Hindenburg er jo meget brugt til lydbøger, podcasts, o.a. så det giver god mening at kunne integrere RX tættere.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Preben Friis skrev: tors 16. dec 2021 14:25 Kan Logic gøre det? Så kunne jeg måske sniffe hvordan de gør (Omend det så kun er Mac)
Ableton Live gør det også. Alle audio clips har en "Edit " knap (nederst ved siden af waveformen), som kan indstilles til en hvilken som helst app via programmets preferences. I mit tilfælde har jeg sat den til netop RX, så når jeg trykker på Edit, åbnes filen i RX, hvorefter jeg foretager hvad jeg nu skal, trykker Save i RX og lukker den, og når jeg så vender tilbage til Ableton opdateres filen automatisk. Det er supersmart.
Skærmbillede 2021-12-16 kl. 21.34.09.png
Skærmbillede 2021-12-16 kl. 21.34.09.png (103.62 KiB) Vist 362 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar