Arj jeg ved godt det nok er et lidt dumt spørgsmål.
Men - jeg sidder og bixer med en cover version, som er ved at blive fed nok til at jeg godt vil dele den med verden. Jeg er smerteligt klar over at jeg nok højst vil opnå ca. 263 streams, og forventer ikke at tjene en penny på det! Men - når nu jeg kun har brugt teksten, og akkord-rundgangen fra originalen - må jeg så publicere værket på streaming tjenester, eller skal jeg indhendte explicit tilladelse fra rettighedshavere?
Musikken på min version er MIN egen, og minder ikke om originalen - men sangen er deres så jeg er lidt i tvivl???? hvis jeg ovenikøbet ville prøve at få 81øre i royalties for mine streams, fordi musikken er min - vil jeg så skulle søge rettighedshavere (label) om samtykke til evt. deling af rettigheder?
Peace up og god Søndag
Cover version tilladelse
- Old Dub Dude
- Forum Donator
- Indlæg: 1179
- Sted: 3730
Cover version tilladelse
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Hvis du synger teksten til deres melodi, uanset hvilken akkordprogression du bruger, skal du indhente tilladelse.
Men hvis du kun synger teksten som del af akkorden, ser jeg ikke et problem, medmindre selvfølgelig teksten er deres, og du ikke har tilladelse til at bruge teksten. Teksten i sig selv er der også copyright på.
Akkordprogressioner er så almindelige, og de samme akkorder er brugt af alle og enhver - så dem kan du sagtens bruge uden copyrightproblemer.
Det er mere i forhold til melodi og tekst.
Men hvis du kun synger teksten som del af akkorden, ser jeg ikke et problem, medmindre selvfølgelig teksten er deres, og du ikke har tilladelse til at bruge teksten. Teksten i sig selv er der også copyright på.
Akkordprogressioner er så almindelige, og de samme akkorder er brugt af alle og enhver - så dem kan du sagtens bruge uden copyrightproblemer.
Det er mere i forhold til melodi og tekst.
I udgangspunktet udstedes automatisk licens til coverversioner.
Det kræver i udgangspunktet således ingen særskilt tilladelse.
Tilladelsen udsteder KODA/NCB automatisk for registrerede værker som har været opført/udgivet før. På engelsk en såkaldt “statutory license”.
Det er altid tilladt at fremføre en coverversion - også værker som ikke er registrerede - så længe det har været opført før og man observerer de ideelle rettigheder (mere om dem senere).
Undtagelsen for udgivelse er for værker som ikke er tilmeldt NCB. Her kræves særskilt, skriftlig tilladelse fra ophavsretsmanden, fx sangskriverne i Shubidua.
Derfor bør du altid kontakte NCB for at checke, om værket er tilmeldt NCB, før du udgiver en coverversion. Er værket tilmeldt NCB - hvilket 99,99% af alle udgivelser er - så udgiver du bare en coverversion uden yderligere palaver.
Dog skal du altid observere ophavsretsmandens ideelle rettigheder, dvs. du må ikke:
• lave et eneste ord om i teksten
• lave om i melodien, udover alm. frasering
• lave om i grundstrukturen (du må ikke fjerne et vers, flytte et omkvæd, osv. - undtaget herfra er at du fx gerne må repetere det sidste omkvæd eller lægge en instrumental intro ind)
• udgive nummeret i usmaglig/seksuel/politisk/religiøs sammenhæng eller i forb. m. reklame
Du må gerne lave om i akkorder og arrangement, så længe grundstrukturen ikke laves om (som nævnt tidligere).
Og det er dit ansvar, at det originale værks titel og ophavsretsmand bliver registreret korrekt i forb. m. udgivelsen, så ophavsmanden kan få sine penge.
Pengene fordeles således:
KODA: 100% til org. ophavsretsmand på værket (KODA/NCB)
NCB: 100% til org. ophavsretsmand på værket (KODA/NCB)
Det er underordnet hvad du har bidraget med af nyt arrangement. Du får intet af KODA/NCB, ej heller arrangementsdelen, med mindre du har forhandlet dig til det, hvilket ikke sker på 1:1 coverversioner.
Gramex: 100% til dig/udøvende musikere/dit pladeselskab
Masterowner royalties: 100% til dig/producer/artist på din udgivelse/dit pladeselskab.
Det kræver i udgangspunktet således ingen særskilt tilladelse.
Tilladelsen udsteder KODA/NCB automatisk for registrerede værker som har været opført/udgivet før. På engelsk en såkaldt “statutory license”.
Det er altid tilladt at fremføre en coverversion - også værker som ikke er registrerede - så længe det har været opført før og man observerer de ideelle rettigheder (mere om dem senere).
Undtagelsen for udgivelse er for værker som ikke er tilmeldt NCB. Her kræves særskilt, skriftlig tilladelse fra ophavsretsmanden, fx sangskriverne i Shubidua.
Derfor bør du altid kontakte NCB for at checke, om værket er tilmeldt NCB, før du udgiver en coverversion. Er værket tilmeldt NCB - hvilket 99,99% af alle udgivelser er - så udgiver du bare en coverversion uden yderligere palaver.
Dog skal du altid observere ophavsretsmandens ideelle rettigheder, dvs. du må ikke:
• lave et eneste ord om i teksten
• lave om i melodien, udover alm. frasering
• lave om i grundstrukturen (du må ikke fjerne et vers, flytte et omkvæd, osv. - undtaget herfra er at du fx gerne må repetere det sidste omkvæd eller lægge en instrumental intro ind)
• udgive nummeret i usmaglig/seksuel/politisk/religiøs sammenhæng eller i forb. m. reklame
Du må gerne lave om i akkorder og arrangement, så længe grundstrukturen ikke laves om (som nævnt tidligere).
Og det er dit ansvar, at det originale værks titel og ophavsretsmand bliver registreret korrekt i forb. m. udgivelsen, så ophavsmanden kan få sine penge.
Pengene fordeles således:
KODA: 100% til org. ophavsretsmand på værket (KODA/NCB)
NCB: 100% til org. ophavsretsmand på værket (KODA/NCB)
Det er underordnet hvad du har bidraget med af nyt arrangement. Du får intet af KODA/NCB, ej heller arrangementsdelen, med mindre du har forhandlet dig til det, hvilket ikke sker på 1:1 coverversioner.
Gramex: 100% til dig/udøvende musikere/dit pladeselskab
Masterowner royalties: 100% til dig/producer/artist på din udgivelse/dit pladeselskab.
- Old Dub Dude
- Forum Donator
- Indlæg: 1179
- Sted: 3730
Tak Holger - det var hvad jeg håbede (og forventede) at høre!
Jeg ved med sikkerhed at den er tidligere udgivet og registreret så derfor kan jeg altså publicere min egen version i henhold til dine klare og tydelige pointers! Nice - tak igen!
Jeg ved med sikkerhed at den er tidligere udgivet og registreret så derfor kan jeg altså publicere min egen version i henhold til dine klare og tydelige pointers! Nice - tak igen!
Mer bass i hi-hatten
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com
k [color=#FF0000]snabel-a[/color] daffydub [color=#FF0000]punktum[/color] com
- ThomasRiem
- Forum Donator
- Indlæg: 285
- Sted: Kjøbenhavnstrup
Også tak fra mig, Holger. Har jeg iøvrigt overset en noob-guide til rettigheder i f m udgivelse, indspilning osv..?
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....
-
- Medlem
- Indlæg: 371
Jeg er list forvirretHolger skrev: ↑søn 28. nov 2021 21:03
• lave om i grundstrukturen (du må ikke fjerne et vers, flytte et omkvæd, osv. - undtaget herfra er at du fx gerne må repetere det sidste omkvæd eller lægge en instrumental intro ind)
Du må gerne lave om i akkorder og arrangement, så længe grundstrukturen ikke laves om (som nævnt tidligere).
Man må ikke lave om i grundstrukturen, men man må godt lave om i arrangementet. Med arrangement…..menes der så instrumenterne? Jeg gik og troede, at arrangement dækkede over sangens struktur.
Og hvis man ikke må lave om på melodien, begrænser det vel også lidt hvilke akkorder, man kan ændre. Jeg er med på, at man kam tage akkorderne fra den pågældende toneart og se om melodien passer eller transponere hele sangen.
Grundstruktur = fx intro, vers, omkvæd, vers, omkvæd, breakdown, omkvæd, omkvæd
Arrangement = akkorder, stemmer i instrumenter, andre figurer, rytmik, osv.
Produktion = valg af lyde, performance, "sound", mix oa.
Mht. akkorder og melodi, så er det mest fantasien og evnerne der sætter grænsen. Man kan med lidt snilde beholde en melodi 100% men skifte akkorderne ud fra mol<>dur eller jazze den helt op.
Det er ikke min stærke side, men det kan fx Bryla eller Hippo fortælle meget mere om.
Arrangement = akkorder, stemmer i instrumenter, andre figurer, rytmik, osv.
Produktion = valg af lyde, performance, "sound", mix oa.
Mht. akkorder og melodi, så er det mest fantasien og evnerne der sætter grænsen. Man kan med lidt snilde beholde en melodi 100% men skifte akkorderne ud fra mol<>dur eller jazze den helt op.
Det er ikke min stærke side, men det kan fx Bryla eller Hippo fortælle meget mere om.
- ThomasRiem
- Forum Donator
- Indlæg: 285
- Sted: Kjøbenhavnstrup
I den forbindelse kan jeg bidrage med en klassisk dansk historie om, hvor lidt eller meget der skal til. I min familie var der en faster, som til sine sidste dage forsøgte at få fradømt Kim Larsen retten til at bruge “Det er idag et solskinsvejr”, fordi han havde pillet ved en enkelt tone i melodien (og sikkert osse fordi hans fremførelse var respektløs og hippieagtig).
At sangen - som et af 70’ernes absolut største hits - spillede rigtig mange penge ind til hendes afdøde mands bo (han havde skrevet melodien) var så ligegyldigt for hende. Personligt havde jeg nu nok sendt Larsen et julekort og spurgt om der ikke var andre af mandens melodier, han havde lyst til at se på…Your mileage may vary…
Men een tone og et flabet grin…
At sangen - som et af 70’ernes absolut største hits - spillede rigtig mange penge ind til hendes afdøde mands bo (han havde skrevet melodien) var så ligegyldigt for hende. Personligt havde jeg nu nok sendt Larsen et julekort og spurgt om der ikke var andre af mandens melodier, han havde lyst til at se på…Your mileage may vary…
Men een tone og et flabet grin…
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....
Jeg kan også lige bidrage med dengang vi måtte betale 1 million i erstatning til Shu-Bi-Dua for at lave en cover af Stjernefart:
viewtopic.php?p=159273#p159273
Så sørg for at checke NCB!
viewtopic.php?p=159273#p159273
Så sørg for at checke NCB!
-
- Medlem
- Indlæg: 371
Tak for svarHolger skrev: ↑ons 22. dec 2021 11:21 Grundstruktur = fx intro, vers, omkvæd, vers, omkvæd, breakdown, omkvæd, omkvæd
Arrangement = akkorder, stemmer i instrumenter, andre figurer, rytmik, osv.
Produktion = valg af lyde, performance, "sound", mix oa.
Mht. akkorder og melodi, så er det mest fantasien og evnerne der sætter grænsen. Man kan med lidt snilde beholde en melodi 100% men skifte akkorderne ud fra mol<>dur eller jazze den helt op.
Det er ikke min stærke side, men det kan fx Bryla eller Hippo fortælle meget mere om.