Måske et halvdumt spørgsmål:
Har set nogle plugins der reklamere med, at kunne afspille musikken som den vil lyde på forskellige tjenester eller forskellige anlæg (bil, earpods osv).
Er der noget af det der er noget værd, nogle er jer der selv bruger eller har erfaring med ovenstående?
Plugin til lydtjek på forskellige tjenester, er det noget?
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Som Sonnox Codec Toolbox og Codec preview i iZotope Ozone?
https://www.sonnox.com/plugin/codec-toolbox
https://www.izotope.com/en/products/ozone/features.html
https://www.sonnox.com/plugin/codec-toolbox
https://www.izotope.com/en/products/ozone/features.html
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Nej, jeg gør ikke, det var mere for at få det bekræftet.
Holger og andre må næsten kende til det. Jeg er usikker på om der også ligger sådan et codec tjek i Apples MFiT.
Hvis du sørger for at lave en intersample peak måling i eller efter din sidste mastering limiter, så kan du også selv tage forbehold, som eksempelvis at dæmpe output nogle tiende-dele. Det fortæller dig så ikke det de fleste nok bruger de her codec previews til, som vel oftest er hvordan frekvensrespons og stereo bliver påvirket.
Holger og andre må næsten kende til det. Jeg er usikker på om der også ligger sådan et codec tjek i Apples MFiT.
Hvis du sørger for at lave en intersample peak måling i eller efter din sidste mastering limiter, så kan du også selv tage forbehold, som eksempelvis at dæmpe output nogle tiende-dele. Det fortæller dig så ikke det de fleste nok bruger de her codec previews til, som vel oftest er hvordan frekvensrespons og stereo bliver påvirket.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Til Apples MFiT, som nu hedder Apple Digital Masters (ADM), findes det gratis plug-in "AURoundTripAAC" til real-time preview.
Bemærk, at den eneste rigtige måde at checke lossy encoding overs i stedet er med "afclip" utility, som skal køres fra Terminalen i macOS.
AURoundTripAAC plug-innet er ikke præcist nok desværre, så det giver falsk tryghed. Selve AAC lyden er dog mere eller mindre korrekt, men ikke ISP/lossy encoding overs.
Alle store services konverterer til en lang række formater og kvaliteter (bl.a. AAC og Opus i en lang række bitrates og både 44k1 og altid 48k for Opus), så det giver det ikke megen mening at faktisk previewe noget gennem et plug-in for at høre ændringen, med mindre man ved at det kun ender i 1 specifikt playback format (hvilket det aldrig gør til alm. musikudgivelse).
TL;DR: disse plug-in giver ikke meget mening. Bemærk og reagerer evt. på ISP'er og hold dig et par fraktioner af en dB under fuld skala og move on. Mht. playback levels, så får de fleste af de her plug-ins det forkert, fx har Spotify tre forskellige playback niveauer, hvoraf 1 af dem har en limiter på.
Bemærk, at den eneste rigtige måde at checke lossy encoding overs i stedet er med "afclip" utility, som skal køres fra Terminalen i macOS.
AURoundTripAAC plug-innet er ikke præcist nok desværre, så det giver falsk tryghed. Selve AAC lyden er dog mere eller mindre korrekt, men ikke ISP/lossy encoding overs.
ISPer og lossy encoding kan være op til et par dB (teoretisk endnu højere, men oftest <2 dB). Der er typisk en målingsupræcision på ±0.2 dB, som man evt. kan tage højde for ved at sænke output yderligere -0.1 eller -0.2 dB, men igen: målingsupræcisionen gælder også ved spec test i den anden ende - men andre ord kan den teoretisk set ignoreres.Hvis du sørger for at lave en intersample peak måling i eller efter din sidste mastering limiter, så kan du også selv tage forbehold, som eksempelvis at dæmpe output nogle tiende-dele. Det fortæller dig så ikke det de fleste nok bruger de her codec previews til, som vel oftest er hvordan frekvensrespons og stereo bliver påvirket.
Alle store services konverterer til en lang række formater og kvaliteter (bl.a. AAC og Opus i en lang række bitrates og både 44k1 og altid 48k for Opus), så det giver det ikke megen mening at faktisk previewe noget gennem et plug-in for at høre ændringen, med mindre man ved at det kun ender i 1 specifikt playback format (hvilket det aldrig gør til alm. musikudgivelse).
TL;DR: disse plug-in giver ikke meget mening. Bemærk og reagerer evt. på ISP'er og hold dig et par fraktioner af en dB under fuld skala og move on. Mht. playback levels, så får de fleste af de her plug-ins det forkert, fx har Spotify tre forskellige playback niveauer, hvoraf 1 af dem har en limiter på.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Godt med en opklaring.Holger skrev: ↑søn 28. nov 2021 18:04Til Apples MFiT, som nu hedder Apple Digital Masters (ADM), findes det gratis plug-in "AURoundTripAAC" til real-time preview.
Bemærk, at den eneste rigtige måde at checke lossy encoding overs i stedet er med "afclip" utility, som skal køres fra Terminalen i macOS.
AURoundTripAAC plug-innet er ikke præcist nok desværre, så det giver falsk tryghed. Selve AAC lyden er dog mere eller mindre korrekt, men ikke ISP/lossy encoding overs.
ISPer og lossy encoding kan være op til et par dB (teoretisk endnu højere, men oftest <2 dB). Der er typisk en målingsupræcision på ±0.2 dB, som man evt. kan tage højde for ved at sænke output yderligere -0.1 eller -0.2 dB, men igen: målingsupræcisionen gælder også ved spec test i den anden ende - men andre ord kan den teoretisk set ignoreres.Hvis du sørger for at lave en intersample peak måling i eller efter din sidste mastering limiter, så kan du også selv tage forbehold, som eksempelvis at dæmpe output nogle tiende-dele. Det fortæller dig så ikke det de fleste nok bruger de her codec previews til, som vel oftest er hvordan frekvensrespons og stereo bliver påvirket.
Alle store services konverterer til en lang række formater og kvaliteter (bl.a. AAC og Opus i en lang række bitrates og både 44k1 og altid 48k for Opus), så det giver det ikke megen mening at faktisk previewe noget gennem et plug-in for at høre ændringen, med mindre man ved at det kun ender i 1 specifikt playback format (hvilket det aldrig gør til alm. musikudgivelse).
TL;DR: disse plug-in giver ikke meget mening. Bemærk og reagerer evt. på ISP'er og hold dig et par fraktioner af en dB under fuld skala og move on. Mht. playback levels, så får de fleste af de her plug-ins det forkert, fx har Spotify tre forskellige playback niveauer, hvoraf 1 af dem har en limiter på.
Jeg havde egenligt lyst til at skrive, at jeg har et ceiling på -1.5 på alt jeg uploader til youtube og soundcloud, det var bare knap så relevant når der spørges til deciderede udgivelser.
Ved du om den der loudness måling spotify, youtube, osv. laver og gainer ned med, sker inden encoding? Altså, forhindrer det reelt intersample peaks, eller sker intersample peaks, og så gaines der ned efterfølgende?
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Der måles først, konverteres (så ISPer påvirker konverteringen), så gaines ned i software (ikke destruktivt). Evt. ISP'er kommer derfor med i målingen, hvilket Spotify mener påvirker målingen.
Det gør det ganske korrekt også i teorien, men ikke i praksis, da en integreret LUFS måling ikke påvirkes målbart af ISP'er fordi de udgør en forsvindende lille del af en integreret måling. Det er nemt at bevise selv, i øvrigt.
Mens ISPer i teorien er dårligt for lossy konvertering rent distortionmæssigt, så A) påvirker de ikke loudness negativt, modsat hvad Spotify påstår og B) en ISP detected limiter næsten uden undtagelse lyder dårligere lyder værre og umusikalsk/urytmisk end ej (undtagelsen er når man knap limiterer i forvejen, fx til vinyl).
Måden du gør det på er altså mere rigtig: ignorer ISP'er rent limitingmæssigt og drop output ceiling ned. Det kan virke lidt fy-fy at gøre det sådan, men det er mere korrekt for lyden. -1.5 dB er dog et arbitrært tal, du kan måle dig frem til det teknisk set optimale tal ved at kigge på max ISP og sænke det yderligere -0.2 dB for en sikkerheds skyld*
*Den hardcore nørd bruger et >7x oversamplet ISP meter, hvor den godkendte standard er blot ≥4x oversampling. Det har Izotope fx, så slipper du for de yderligere -0.2 dB, da >7x oversampling fanger virtuelt alt.
Det gør det ganske korrekt også i teorien, men ikke i praksis, da en integreret LUFS måling ikke påvirkes målbart af ISP'er fordi de udgør en forsvindende lille del af en integreret måling. Det er nemt at bevise selv, i øvrigt.
Mens ISPer i teorien er dårligt for lossy konvertering rent distortionmæssigt, så A) påvirker de ikke loudness negativt, modsat hvad Spotify påstår og B) en ISP detected limiter næsten uden undtagelse lyder dårligere lyder værre og umusikalsk/urytmisk end ej (undtagelsen er når man knap limiterer i forvejen, fx til vinyl).
Måden du gør det på er altså mere rigtig: ignorer ISP'er rent limitingmæssigt og drop output ceiling ned. Det kan virke lidt fy-fy at gøre det sådan, men det er mere korrekt for lyden. -1.5 dB er dog et arbitrært tal, du kan måle dig frem til det teknisk set optimale tal ved at kigge på max ISP og sænke det yderligere -0.2 dB for en sikkerheds skyld*
*Den hardcore nørd bruger et >7x oversamplet ISP meter, hvor den godkendte standard er blot ≥4x oversampling. Det har Izotope fx, så slipper du for de yderligere -0.2 dB, da >7x oversampling fanger virtuelt alt.