Fabfilter Volcano 3

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

0:37 inde, det der ikon over valg af envelope follower mode, det med pilen ind i kassen, er det ikke noget lignende den måde de plejer at vise ekstern sidechain? Det ville være torskedumt ikke at give envelope followeren mulighed for at følge et eksternt signal, og de har jo allerede lavet den slags i Saturn 2.

Kan ses igen ved 0:51 til envelope mod (ikke followeren).

Og forøvrigt, nu vi snakkede piano roll i eq plugins for nyligt, så er det også en mulighed, se slutbilledet.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

GUIet og funktionaliteten har fået en god og velfungerende overhaling i opdateringerne af både Saturn og Timeless, så det ville være tosset ikke også at inkludere det i den nye Volcano. Det ser godt og lovende ud - jeg er køber!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Købt. Normalpris 109€, min pris med alle slags rabatter (loyalitetsrabat for at eje the full monty i forvejen + EDU rabat) 38,15 €.

Glæder mig til at prøve den af!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvorfor kan de ikke bare lave det grimt, og kluntet at bruge? Det er altså for fristerende at prøve af som det er nu... :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tilføjet introvideo i toppen.

Åååh men jeg er jo allerede solgt... Håber der kommer rabat på den til deres kommende udsalg.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Ham Dan Worrall laver sgu nogle overlegende præsentationsvideoer - Det er en fornøjelse at se dem hver gang :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

petal skrev: fre 19. nov 2021 20:08 Ham Dan Worrall laver sgu nogle overlegende præsentationsvideoer - Det er en fornøjelse at se dem hver gang :)
SPOILER: Den der trommemaskine feature, det er altså seriøst sejt lavet!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Nysted
Medlem
Indlæg: 553
Sted: Aalborg, Nordjylland

Indlæg af Nysted »

Synes det er et træls plugin. Havde sværget jeg ikke skulle købe noget i år 🙈 Men synes virkelig det ser nice ud, og kan virkelig give noget kreativt udover at et alm sweep filter, og så bare på en nem og intuativ møde.

@david mondrup så det skuffer bare slet ikke ? 🙈😁

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Meget lækkert ,.. men min hoved-interesse er vowel og formante filtre ,.. samt meget voldsomme filtre ala Z-planes (E-mu)


Nu har jeg pløjet manualer og søgt info ,.. det ser ud til at hele det formante område, vowels, osv stadig er forsømt


I version 2 manualen nævnes det blot under "interakativt filter display", at man da på egen hånd "kan sætte noget op her"

I version 3 manualen samt online help nævnes "vowel" og "formant" ikke en eneste gang, (har enda søgt på keyword + google).


Jeg ved ikke om der overhovedet skulle gemmes sig et par under-prioriteret formant-preset et sted langt nede i bunken ?


Det er tilsynladene generelt ikke et område de prioriterer , gider nævne, eller regner for noget


Har heller ikke kunnet finde noget på You Tube ,.. og vel heller ikke meningen man skal lede i blinde der


Q eller slope topper ved 48 db/oct i deres filtre, hvor f eks Philta XL by Vengeance Sound rækker til 96 db/oct


Højt Q er at foretrække når der skal arbejdes med de mere voldsomme kreative ting og er en stor del af hemligheden i Z-planes


Volcano er ellers dyr nok ,.. og skulle vel være deres svar på et all-round "kreativt filter" ?
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev: lør 20. nov 2021 13:08 ... vowel og formante filtre ...

...
Q eller slope topper ved 48 db/oct i deres filtre, hvor f eks Philta XL by Vengeance Sound rækker til 96 db/oct


Højt Q er at foretrække når der skal arbejdes med de mere voldsomme kreative ting og er en stor del af hemligheden i Z-planes
...
Q er vel ret beset resonans.


Angående Vowel m.m., der er mange alternativer derude. Det mest oplagte af nyere dato er UVI Shade, som jeg tror kan alt det du gerne vil, udover emuleringer af z-plane:
viewtopic.php?t=82521

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Du virker næsten som om, du er lidt vred over at denne her hammer ikke kan skrue søm i, Dubtemple? :-D Nej, vowel filtre er ikke lige et selling point for det her plugin, og jeg er heller ikke faldet over noget der tyder på at de har haft det specielt meget i tankerne under udviklingen. I dit sted ville jeg nok bare kigge et andet sted efter det, du søger ;-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev: lør 20. nov 2021 16:46
DUBTEMPLE skrev: lør 20. nov 2021 13:08 ... vowel og formante filtre ...

...
Q eller slope topper ved 48 db/oct i deres filtre, hvor f eks Philta XL by Vengeance Sound rækker til 96 db/oct


Højt Q er at foretrække når der skal arbejdes med de mere voldsomme kreative ting og er en stor del af hemligheden i Z-planes
...
Q er vel ret beset resonans.


Angående Vowel m.m., der er mange alternativer derude. Det mest oplagte af nyere dato er UVI Shade, som jeg tror kan alt det du gerne vil, udover emuleringer af z-plane:
viewtopic.php?t=82521
Q er flankestejlhed i en del lærebøger ,.. samt typisk også i alm parametriske eq ,.. men måske jeg bruger ordet forkert

Tak for at du nævnte Shade ,.. havde glemt den ,.. UVI har vist normalt 30-40 pct sale storewide ved BF

Tager et dybere kik
david mondrup skrev: lør 20. nov 2021 16:53 Du virker næsten som om, du er lidt vred over at denne her hammer ikke kan skrue søm i, Dubtemple? :-D Nej, vowel filtre er ikke lige et selling point for det her plugin, og jeg er heller ikke faldet over noget der tyder på at de har haft det specielt meget i tankerne under udviklingen. I dit sted ville jeg nok bare kigge et andet sted efter det, du søger ;-)
Dub er ikke vred, bare skuffet :)

Ja, VOW2 2 er f.eks. fin med visse formante ting ,.. og nok spændt mere op til leg

Havde bare håbet på at FF ville rykke lidt mere på det område ,.. for deres ting er bare over-lækre


/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Bare lige for at være forberedt, så ville jeg glo lidt mail historik på tilbuddene.
Sidste års "vinter" tilbud kom 16. december og varede til 1. januar. Dette års sommer tilbud kom 13. juli og varede til 1. august.

I Black Friday tråden (viewtopic.php?t=83353) omtalte jeg "40% rabat". Det må være minimums procenten fra min egen plugin oversigt hos dem, da de tilbuder 25% rabat for førstegangskunder.


Så jeg væbner mig lige med 2-3 ugers tålmodighed................. Det bliver svært. :banan:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Opflølgning på ovenstående om tilbud:
De er hoppet med på black friday, og har deres 25% rabat (og mere for tilbagevendende kunder) fra i dag, til d. 30. november.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har spottet det, 28 øvro hvis man upgrader, er loyalt medlem af familien og alt det der.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8691
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg fik prisen ned på 34 øvro med den seneste rabat oven i hatten ,.. og valgte så at slå til

Har mestendels kun deres "kreative" plugs ,.. ikke de langhårede :-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Første indtryk fra egen demoing:
Som jeg måske ku' ha' forventet, så virker mods ikke under vst3, ligesom de ikke gør i Saturn 2. Det er min dinosaur-udgave af Cubase der ikke understøtter den VST3 SDK version der er brugt (hvis man vil vide mere, kan man følge dette link: viewtopic.php?p=724928#p724928)

VST2 virker som forventet.
Oversampling sluger umiddelbart meget lidt ekstra, generelt er der uhyrligt lavt cpu forbrug.
Mangler at lytte ordentligt til farvelade fra de forskellige filter styles, umiddelbart er der ikke gigantisk forskel på dem ved moderat Drive.
Dejligt at filter styles også gælder for All Pass shape, selvom jeg stadig ikke fatter hvordan dét kan hænge sammen, når der kun er ændring i fasen.. Det behøver jeg ikke tænke mere over, det er bare lækkert med farve-mulighed der også.
Delay pr bånd funktion ér allerede blevet voldtaget til døde her, det er godt nok fedt.

Indtil videre lever den op til det jeg håbede på.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Så røg den osse i indkøbsposen her.
Der er da mange fede presets, som sådan en som jeg benytter mig af, til jeg lærer den at kende.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fik lige lavet en test eller to ekstra, nu er jeg da helt solgt.
Standard kedelig 1 saw osc fra Bazille ind i 9 instanser, i alt 28 filtre i brug, mange af dem med modulation.
+ 5-6 compressorer, en gate og noget stereo. ~25% brugt på performance meteret. Vildt man kan få så meget lyd for så lidt cpu.

Audiorate modulation fra XLFO'en gør det ret godt. Har vist ikke tunet noget til over 200 hz, den går til 500, det er helt fair. Det lyder og opfører sig som man håber audiorate modulation i et plugin gør i 2021.

Envelope generatoren er virkelig et lækkert redskab, som fint kommer til at gøre det ud for at jeg ikke har sidechain adgang i vst2.

Det er dog let at lade sig rive med af den Drive funktion, det kommer jeg til at skulle lære at styre min begejstring for, eller bare filtrere efterfølgende.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her efter et par dages test, har jeg lyst til allerede at kalde den uundværlig. Virkelig et sjovt redskab, som bare er let og ligetil at bruge. At det intet cpu bruger er også et kæmpe plus for mig.
Modulation af andre modulaters virker også godt og let.

Det kommer ikke som sådan til at erstatte nogle af de andre fede filtre jeg har (D16 Godfazer, UAD Moog XL, div. til Reaktor Blocks), det skulle da lige være FXPansion Etch.
Etch bliver oftest fundet frem, når jeg skal lave pan og/eller level Mod med FXPansions lækre modulation system, som intet har med filtrering at gøre, eller hvis jeg skulle bruge dens stadig fede comb filtre, eller er løbet tør for cpu og mangler et vilkårligt filter. Sidste scenarie kan Volcano 3 fint erstatte.

Lydmæssigt har jeg stadig svært ved at greje de der distortion modes. Det virker ikke på mig som lyden af et helstøbt filter, det virker mere som et filter tilføjet noget distortion. Og det gør mig ikke noget, jeg har som sagt andre fede filtre til den slags, som bruger betydelige mængder cpu.



Lige en note, hvis nogen skulle være interesserede i noget så specifikt.
Audiorate modulation af drive parameteret opfører sig lydmæssigt ikke helt "pænt". Det giver god mening, nu det er et parameter de vil kompensere volume gain på, og det så skulle opdateres flere hundrede gange i sekundet.

Nyt svar