Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: tors 4. nov 2021 17:48 Okay, det begynder at give lidt mening. Som sagt Massive X er jeg ved at blive lidt gode venner med, Kelvin ligeså, men som en anden frimærkesamlernørd er jeg da nødt til at ha´ Bazille i min samling af synths. :lol:
Angående en erstatning for Native Instruments FM 8. Jeg har lige prøvet Toybox Audio Nano FM Oscillator, fås her:
https://www.toyboxaudio.com/pages/nano-pack

Har aldrig åbnet modulet før, men på 2 minutter har jeg den standard fm bass lyd jeg havde i hovedet. 3 operators, 3 fm algoritmer. Sluger så godt som intet cpu.
Det er så godt nok monofonisk (går jeg ud fra....). Det vil man alligevel oftest vælge til bass. Alternativt loader du endnu en oscillator, og laver det pitch offset du vil.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Christoffer I. N. skrev: tirs 9. nov 2021 17:24
Hugo skrev: tors 4. nov 2021 17:48 Okay, det begynder at give lidt mening. Som sagt Massive X er jeg ved at blive lidt gode venner med, Kelvin ligeså, men som en anden frimærkesamlernørd er jeg da nødt til at ha´ Bazille i min samling af synths. :lol:
Angående en erstatning for Native Instruments FM 8. Jeg har lige prøvet Toybox Audio Nano FM Oscillator, fås her:
https://www.toyboxaudio.com/pages/nano-pack

Har aldrig åbnet modulet før, men på 2 minutter har jeg den standard fm bass lyd jeg havde i hovedet. 3 operators, 3 fm algoritmer. Sluger så godt som intet cpu.
Det er så godt nok monofonisk (går jeg ud fra....). Det vil man alligevel oftest vælge til bass. Alternativt loader du endnu en oscillator, og laver det pitch offset du vil.
Okay, fedt. Tak for tip.

Bortset fra det så er Bazille temmelig CPU tung (hos mig).
Normalt ligger jeg på 20-25 %. Bazille banker den helt op på 80% :?: En Intel Core i9 9900K
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: tirs 9. nov 2021 18:11 ...
Bortset fra det så er Bazille temmelig CPU tung (hos mig).
Normalt ligger jeg på 20-25 %. Bazille banker den helt op på 80% :?: En Intel Core i9 9900K
Hvis du bruger det traditionelle skin:
Gå på tweaks siden. Reducer antal voices. Hvis du spiller en akkord med 4 tangenter, så kan du evt. reducere til et sted imellem 4 og 8. Hvis der er meget release i lyden, kan du overveje 8, for at de forrige voices klinger ordentligt ud. Du kan også overveje 4, for at rydde op i lyden.
Men det lyder mærkeligt at den skal bruge så meget cpu. Den bruger ikke det store på min i7 2600k. Jo, måske hvis jeg bruger 8 voices eller noget..

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Christoffer I. N. skrev: tirs 9. nov 2021 18:19
Hugo skrev: tirs 9. nov 2021 18:11 ...
Bortset fra det så er Bazille temmelig CPU tung (hos mig).
Normalt ligger jeg på 20-25 %. Bazille banker den helt op på 80% :?: En Intel Core i9 9900K
Hvis du bruger det traditionelle skin:
Gå på tweaks siden. Reducer antal voices. Hvis du spiller en akkord med 4 tangenter, så kan du evt. reducere til et sted imellem 4 og 8. Hvis der er meget release i lyden, kan du overveje 8, for at de forrige voices klinger ordentligt ud. Du kan også overveje 4, for at rydde op i lyden.
Men det lyder mærkeligt at den skal bruge så meget cpu. Den bruger ikke det store på min i7 2600k. Jo, måske hvis jeg bruger 8 voices eller noget..
Det er et preset jeg faldt over, som lyder fedt til mit næste projekt. Jeg har ikke testet så meget andet.
Presettet er et FX preset, og hedder Orbit Reversal. Den har et meget langt release, så nu prøver de tip du skrev her.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: tirs 9. nov 2021 19:18
Christoffer I. N. skrev: tirs 9. nov 2021 18:19
Hugo skrev: tirs 9. nov 2021 18:11 ...
Bortset fra det så er Bazille temmelig CPU tung (hos mig).
Normalt ligger jeg på 20-25 %. Bazille banker den helt op på 80% :?: En Intel Core i9 9900K
Hvis du bruger det traditionelle skin:
Gå på tweaks siden. Reducer antal voices. Hvis du spiller en akkord med 4 tangenter, så kan du evt. reducere til et sted imellem 4 og 8. Hvis der er meget release i lyden, kan du overveje 8, for at de forrige voices klinger ordentligt ud. Du kan også overveje 4, for at rydde op i lyden.
Men det lyder mærkeligt at den skal bruge så meget cpu. Den bruger ikke det store på min i7 2600k. Jo, måske hvis jeg bruger 8 voices eller noget..
Det er et preset jeg faldt over, som lyder fedt til mit næste projekt. Jeg har ikke testet så meget andet.
Presettet er et FX preset, og hedder Orbit Reversal. Den har et meget langt release, så nu prøver de tip du skrev her.

Jeg fandt lige presettet. 6 samtidige toner sluger omkring 40% på cubase's performance meter her. Jeg ved ikke lige hvor gode U-He er til AAX plugins, det kan være der er noget der..

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Christoffer I. N. skrev: tirs 9. nov 2021 20:25 Jeg ved ikke lige hvor gode U-He er til AAX plugins, det kan være der er noget der..
Det var osse sådan noget lign. jeg tænkte.
Prøver i morgen at ændre release på den.
Muligheden er osse at jeg måske enten skal tømme cache, eller reinstallere Pro Tools. Det har været tosset de sidste par mdr.

Jeg vil jo gerne videre med Bazille og lære det at kende. Alene presets´ne er meget fede.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

For lige at afslutte problemet med system usage, har det hjulpet at jeg slog knappen "multicore" til.
Den sidder til venstre for osc. skærmen over HQ. Det hjalp helt enormt at slå den til.
Forbrug er nu kun ca. 20-22 %

Det som er weird, er at jeg kan se på billederne, at den er slået fra hos dig :shock:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Heh, super. Ja jeg plejer vist ikke at ha' brug for den i Bazille og Diva.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er så småt igang med at lære mine nyerhvervelser, Volcano 3, Saturn 2 og U-He Colour Copy, at kende. Fabfilters modulation system er lige efter min smag, selvom det kunne være fedt at kunne lave en unipolar S&H/"random" shape LFO.
De passede ind i min arbejdsgang efter et kvarter, eller en halv time, eller noget. Det er let og ligetil at bruge, og der er stadig meget at udforske. Uden at have søgt efter hvor mange af den slags videoer der eksisterer, så kunne jeg godt finde på at lave en video om eksempelvis LFO'erne i Fabfilters kreative plugins.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kom igang med at lege med VCV Rack i aftes. (viewtopic.php?t=74202)
Har skrevet lidt om det i VCV tråden, og i Soundcloud beskrivelsen til klippet i denne post.
Har - indtil videre - lavet 2 eksterne effekter i Cubase, som så kan sende og modtage lyd og CV til VCV Rack standalone programmet. Jeg kan som minimum lave 2 sends mere, dog muligvis 8 i alt, men jeg er ikke stærk i RME's Totalmix software, og hvordan intern loopback eventuelt kan virke i mit lydkort. Jeg ville bare gerne ha' det til at virke, det fik jeg så.

Klippet her er et gammelt Stealth trommeloop (nyere eksempler: viewtopic.php?p=690746#p690746), ind i meget af min sædvanlige slags processing, og så tilføjet VCV Rack. I VCV Rack bruger jeg Audible Instruments Texture Synthesizer, bedre kendt som Mutable Instruments Clouds, et digitalt eurorack modul, der laver granular processering. Position, Size, Density og Texture bliver modulated af 4 sample & holds i VCV Rack, de 4 S&H's bliver trigged af en temposynced DC kilde fra Cubase, lavet med Polyverse Gatekeeper. Jeg ser frem til at prøve at sende DC fra Reaktor Blocks til VCV Rack, da det så stadig bliver temposynced, men der kan modulates amok i Blocks...

Kæden var vist noget i stil med:
D16 Decimort 2
Eventide Ultrareverb
Fabfilter Pro-C 2
VCV Rack
Pro-C 2

I hører hele kæden, første 8 bars er med Blend i VCV Rack på helt tør (men altså stadig processeret af resten af kæden). Resten er med Blend i VCV Rack full wet.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg nød at kunne arbejde over monitors i nat, eneste nat om året hvor jeg synes jeg kan tillade mig det.
Det blev til mere udforskning med VCV Rack.
Istedet for ovennævnte Texture Synthesizer blev det Grayscale Supercell, der kan det samme, men har alle Blend modes tilgængelige på samme tid. Link: https://library.vcvrack.com/Grayscale/Supercell
Jeg splittede en lyd jeg allerede havde lavet (denne: viewtopic.php?p=726594#p726594) op i 2 bånd, lavede noget high pass modulation på hver af båndene, så hvert bånd åbnes og lukkes for, og så ind i hver sin Supercell, hvor en del parametre bliver modulated af Random moduler. Tilbage i Cubase blev de to bånd samlet på en gruppe med lidt squash comp med 2 Pro-C 2. Den første af dem bruger jeg Punch mode, det er den der laver langt det meste af compressor arbejdet. Sidechainen i den får de to splittede frekvens-bånd inden de bliver filtreret. Den anden compressor er i Pumping mode til at fange peaks.

Selvom jeg synes Supercell/Clouds lyder godt, så irriterer det mig lidt med det 16kHz cutoff i 1 og 2 sekunds bufferen, har ikke prøvet andet end 1 sekund. Næste gang jeg leger med Supercell vil jeg prøve at køre lyden igennem Cableguys Timeshaper, pitche 1 oktav ned, ind i Supercell, og tilbage i Cubase pitche 1 oktav op i Timeshaper. De tests jeg har lavet med Timeshaper har lydt ret godt iforhold til at bevare den oprindelige lyd. På den måde burde jeg få fuld frekvensrespons, og jeg har ikke indtryk af at Supercell arbejder med frekvensafhængige parametre. Om den så slipper 20hz istedet for 40hz igennem ligeså fint ved jeg ikke.

Supercell inkluderer iøvrigt mange forskellige alternative firmwares, det skal jeg google noget mere for at blive klogere på. Her var lidt brugbart, til en start:
https://mutable-instruments.net/modules ... ate_modes/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev: lør 1. jan 2022 17:51 ...
Selvom jeg synes Supercell/Clouds lyder godt, så irriterer det mig lidt med det 16kHz cutoff i 1 og 2 sekunds bufferen, har ikke prøvet andet end 1 sekund. Næste gang jeg leger med Supercell vil jeg prøve at køre lyden igennem Cableguys Timeshaper, pitche 1 oktav ned, ind i Supercell, og tilbage i Cubase pitche 1 oktav op i Timeshaper. De tests jeg har lavet med Timeshaper har lydt ret godt iforhold til at bevare den oprindelige lyd. På den måde burde jeg få fuld frekvensrespons, og jeg har ikke indtryk af at Supercell arbejder med frekvensafhængige parametre. Om den så slipper 20hz istedet for 40hz igennem ligeså fint ved jeg ikke.

Supercell inkluderer iøvrigt mange forskellige alternative firmwares, det skal jeg google noget mere for at blive klogere på. Her var lidt brugbart, til en start:
https://mutable-instruments.net/modules ... ate_modes/
Så har jeg prøvet det af med Cableguys Timeshaper. Det virker ligesom jeg havde håbet på, så de bliver nok faste makkere når jeg skal bruge Supercell/Clouds/Texture Synthesizer. Det virker også fint med 2 Timeshapers før og efter VCV, når jeg bruger 4/8 sekunds bufferen.

Derudover har jeg også lige prøvet den første alternative firmware, pitch & time, den får jeg meget gavn af tror jeg. Uden at ha' arbejdet med de gamle Akai samplere, så kan jeg godt følge hvad der menes med beskrivelsen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Dejligt med sådan en blog her som et lille opslagsværk, det fik mig til at tænke lidt idag.
Angående de to ovenstående posts, så har jeg fået genbesøgt patchen jeg lavede til nytår, den om at splitte en eksisterende bass-lyd op i 2 bånd, og køre hvert bånd igennem hver sin Supercell.
Genbesøget bestod i at indsætte 4 Timeshapers, 1 før og 1 efter VCV send'en på de to bånd.

Det giver (indimellem) lidt ringning i diskanten, det kan jeg nok fjerne eller mindske ganske fint når lyden engang skal bruges til noget.
Igen, det er den lyd der er demoer af i denne post:
viewtopic.php?p=726619#p726619

Og her er 2 udklip fra hver variation med VCV processeringen:






Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Natten til igår fik jeg lavet en lille 4-lags lyddesign-dreven atmosfære. Det blev til denne videolog:




Normalt plejer jeg at vise noget mere af plugins m.m., men jeg konkluderede at der ikke var nok tid til at vise noget der gav mening i videoen. Så jeg er gået lidt mere i dybden i videobeskrivelsen end jeg plejer, selvom det langt fra er en fuldkommen beskrivelse af de 4 lyde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gode tips til ambience-lytning og kreation fra Tim Prebble her:
https://hissandaroar.com/v3/edu007-list ... xercise-1/

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg ved at det er 3-4 måneder siden jeg også skrev, at jeg var godt igang med at lære at bruge nyindkøbene, især fra Fabfilter. Det er jeg nu stadig.
Nu hvor Volcano 3 har indbygget delay pr filter, fik jeg prøvet at lave en simpel flanger. Det virker perfekt, som forventet med alle delays der kan modulate delay-tid, udover at det langt fra er alle delays der starter helt nede på 0ms. Så har man dog ikke feedback i Volcano 3, det er også sjældent jeg bruger det i flangere.
Men det fede er jo, at du så har adgang til at styre Volcano 3 "flangeren" med de indbyggede modulators. De er virkelig lækre. Eneste kritik jeg har er stadig mangel på unipolar S&H/Random i LFO'en, og så evt. gerne en LFO rate op i nogle kHz, men den går vist til 500 som det er nu, og det er også ganske brugbart.
Det er også meget ligetil at sætte 2 flangere op, en for hver kanal, panne dem til hver sin side, modulate med samme (bipolar) LFO, og trykke Minus istedet for Plus på modulationen på den ene kanal, hvis man vil ha' sådan en flipped stereo flanger.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den seneste tid har jeg brugt en del EQ foran distortion, ofte er det UAD distortion pedalerne, eller Mercuriall tubescreameren, selvom det meste distortion burde reagere på det.

Tone Projects Kelvin gør det let med den indbyggede pre og post EQ, det virker også glimrende i den, hvis Kelvin knækker sig for meget grundet en kraftig grundtone kan man dæmpe den pre, for at få lidt mere kul på overall. Det omvendte kan også være fedt.
Denne post var egenligt ikke rettet mod Kelvin, den har ikke været åbnet i måneder her, nok fordi jeg er blevet virkelig glad for Fabfilter plugins'ne.

Jeg plejer at bruge Fabfilter Pro-Q 3 til opgaven, evt. med dynamiske bånd.
Så den anden dag gik det op for mig, at Volcano 3 også har Bell mulighed, så jeg kunne lave noget rytmisk styret, eksempelvis med den indbyggede LFO.
Udover at LFO'en lyder til at skabe træls HF ringning ved for hurtige og evt. firkantede kurver, så virker det helt efter hensigten. Så vil man have mere variation og bevægelse ind i sin distortion e.l., så giver det rigtig fede muligheder at kunne lave sådan en sekvens med LFO, midi triggede envelopes, eller hvad man nu har lyst til.

Har man ikke prøvet det her med at booste eller cutte før distortion, så skylder man virkelig sig selv at prøve det af. Oftest bruger jeg det som et parallelt lag, hvor der EQ'es heftigt efterfølgende, så laget mest af alt bare tilføjer noget interessant mid og/eller top.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg skrev jo den anden dag om Volcano 3 før distortion.
Nu fik jeg prøvet det før bit og samplerate reducer:




Det er lavet med D16 Decimort 2, som jeg normalt bruger uden hørbar Bit/SR lyd, men jeg syntes jeg måtte give det et skud, nu det lød så lækkert i den nye waveTracing DQ5010 (viewtopic.php?t=84004).

Denne gang blev det en envelope generator, der trigges af inputtet, og styrer de to Bell filtre i Volcano 3. Nu jeg syntes det var den vigtigste del af lyden, blev det til billedet på soundcloud, men her er samme billede lidt større:

2022-05-26 - 808 para Decimort sc pic.png
2022-05-26 - 808 para Decimort sc pic.png (129.89 KiB) Vist 2764 gange

Der står lidt mere om processen på soundcloud. Klippet kan downloades, hvis man vil.
Jeg har selvfølgelig skåret en masse bund af det parallelle spor, ducking af anslaget på både det parallelle spor og rumklangen, m.m.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Efter at være blevet lun på idéen om at have et delay plugin, hvor alle mine plugins kan loades i feedback loopet (blue cat audio late replies: viewtopic.php?t=74391), kom jeg den anden dag til at tænke på, at jeg måtte kunne lave et feedback loop i Reaktor Blocks.
Jeg har vist alle Toybox Audios pakker nu, da jeg købte synth og tangle pack for en uges tid siden, da der var god rabat.

Jeg fik lavet en rigtig brugbar patch igår, med 2 delays og en rumklang imellem dem. Delays er "synced delay" og rumklang er "reverb" modulerne fra Nano Pack: https://www.toyboxaudio.com/pages/nano-pack
Jeg kan nok optimere lidt på patchen ved at finde en (minimum) 2 stereo input mixer, gerne en der kan modulate volume pr input, da jeg lige nu bruger 2 af de standard bento mixere, hvor input 1 er lyden i Reaktors input, og input 2 er feedback signalet.
For at styre input 2 volume på begge mixere ens, har jeg loadet en "fader", ligeledes fra nano pack.
I den udgave af ensemblet, hvor en synced S&H varierer niveau på "fader" har jeg en bento CV Processor imellem S&H out og Fader in, for at skalere mængden af modulation.
En patch der bruger 5-7% cpu, og lyder som et dejligt dubbed, udvasket delay.

Næste gang jeg leger med effekter i feedback loopet, bliver det først og fremmest en flanger jeg skal prøve, da jeg har vanskeligt ved at forestille mig resultatet, men jeg tror det kunne blive fedt. Derudover et filter der svinger mellem LP og HP, som mange af filtrene i Nano Pack gør via shape parameteret.
Nu det er muligt at swappe/krydse kanalerne i feedback loopet, kunne det også være sjovt at proppe en pitch shifter ind, der shifter minimalt op i den ene kanal, og tilsvarende ned i den anden, nu det vil udjævne sig efter et par gange rundt i loopet.

Dejligt at få lavet en patch der ikke er så specifik, men nærmere er en effekt der kan loades hist og her, og frem for alt at cpu-forbruget er til at leve med. Jeg vælger oftere og oftere ting der er for tunge fra, medmindre det konkrete projekt skal ende ud i en enkelt lyd, som eksporteres og bruges som audio i et andet projekt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

I forlængelse af ovenstående post, altså "lav selv delay feedback kæder med diverse effekter", så kom jeg for nyligt i tanke om, at jeg burde kunne noget lignende med Soundtoys Effect Rack.
Jeg har tidligere leget med den globale feedback i Effect Rack (kaldes Recycle), og det virkede fedt. Der proppede jeg dog en gate på efterfølgende, så der kun blev åbnet for outputtet når den tøre lyd spillede, da der hurtigt går amok-rundhyl i den, når der ikke er eksempelvis delays i effektkæden.
Nu har jeg så fået prøvet det af med Echoboy og Echoboy Jr, og det virker helt perfekt. Har blandt andet prøvet Filterfreak, Crystallizer, Phase Mistress, Radiator, og vigtigt for mig, PanMan. Dejligt at have endnu en mulighed for den slags, og det sluger ikke den store mængde cpu.
Jeg regnede egenligt med, at nogle af de åbenlyse begrænsninger ville tænde mig af, manglende modulation muligheder, men der er alligevel tilpas til at det bestemt er brugbart.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Istedet for at lave en ordentlig post i en separat tråd, så bliver det bare lige her, en liste af links m.m.

Hvis man har info om Dytronics Tri-Stereo Chorus (og lignende, Eventide TriceraChorus, nok andre...), så del gerne.

Det info jeg kunne tænke mig er:
Hvad er delay tiden? [tilføjelse: Tricera Manual: Sets the amount of delay for the chorusing effect, ranging from 0.39 ms to 200 ms. Short delays can be used to create light flanging.
Typical chorus delays range from 1.5-10 ms. A chorused slapback sound can be achieved by using values between 50 and 100 ms.
In Chorus Mode, Delay sets the predelay for all voices.
In Chorale Mode, Delay sets the delay range for all voices. The actual amount of time a particular voice is delayed depends on its Depth: as the Depth increases, the voice’s delay time decreases, and vice versa. This behavior is part of the classic trichorus sound, and also can be a powerful tool for adding spatial depth to a sound. Because of the precedence effect, voices with higher depths will sound more prominent than voices with lower depths.]

Er delay tiden ens for alle 3 voices?
Er mængden/dybden af modulation ens for alle 3 voices? Hvor mange millisekunder modulater man? [tilføjelse: Tricera Manual: Mulighed for forskellig depth på de forskellige voices...]
Hvor mange grader er lfo'erne offsat fra hinanden? 45? 90? 120 ville give mening iforhold til 3 voices.. [tilføjelse: Tricera Manual: + og - 120 graders offset på L&R]
Jeg kan se i en af de gamle Eventide algoritmer, at man har mulighed for andre waveforms til modulation, end bare sine/triangle. Link er med på listen her i posten.
Er de to "side-voices" hard panned? Modulates selve panoreringen også, eller er panningen statisk?
Det er (i mit nutidige hoved) oplagt eksempelvis at bruge venstre signal til den voice der er panned til venstre, osv. Men er det sådan det er gjort i hardwaren? Så: Hvilket signal får hver voice? Mono Sum til alle 3?

Hvad gør den der Choral Enhance mode? Evt. ting jeg ikke har været inde over, som er vigtige for lyden og opførslen. [tilføjelse: Tricera Manual: Chorale Mode produces lush, swirling choruses inspired by classic rackmount trichorus units. It adds two three-phase LFOs, one slow and one fast, to the primary LFO, creating an effect similar to combining the Preset and Manual modes on the DYTRONICS Tri-Stereo Chorus. This increases the complexity of the modulation, producing a richer sound. Additionally, Chorale Mode changes the behavior of the Delay parameter.]

[Tilføjelser om EventideTriceraChorus: Den har også klassisk eventide micropitch detune, eks. hvis L modulates +5 cents modulates R samtidigt -5 cents. Derudover Swirl effekt, frequency shifter efter micropitch trin.]


Jeg har nogle muligheder for at efterligne noget i software. Er man doven kan man selvfølgelig bare købe Eventide Tricera, eller UAD Dytronics Tri-Stereo Chorus (lavet af Softube)..... Eller vente på at UAD's eksklusive licens løber ud, og Softube sælger den selv. Det er ren spekulation herfra, men det er da set før, at Brainworx, Eventide og Softube frigiver plugins der tidligere var eksklusive hos UAD.
Ok, tilbage til de åbenlyse muligheder jeg har:
U-he MFM2.5 - sæt de 3 lfo'er til temposynk og offset start fase på 2 af dem, alternativt sørg for at de retrigger/genstarter på samme tid, det kunne være midi-styret.
Fabfilter Volcano 3 - Samme som MFM2.5 hvad angår temposynk lfo'er. Justering af start fase er også ligetil i denne. Jeg mener ikke dens lfo'er kan resettes via midi, så det skulle være ren temposynk.
Og her det kanin-hul jeg allermest har lyst til at prøve det af i, fordi free running/ikke-temposynk'ede ikke er et problem:
NI Reaktor Blocks. Find en lfo der kan synk'e på gate signal, og som har justering af start fase. Dem skal der bruges 3 af. Dernæst en 4. lfo, eller anden lavfrekvent puls, som gate kilde. Dette gør at man er ude over temposynk "problemet". Jeg har masser forskellige delay moduler, som burde opføre sig fint også i de korte delay-tider. Mit bud er at jeg kan finde mange af de moduler jeg har brug for i Toybox Audio's Nano pakke.
Blocks bliver nok også hurtigt den af de 3 muligheder der sluger mest cpu. Kan jeg blive på 10% eller derunder, kunne det godt blive en brugbar effekt.. MFM og Volcano vil sluge under 5% hver, så hvis jeg kan få noget brugbart ud af dem, er det også helt i orden.

Her følger links. Jeg har ikke nærlæst dem.
- UAD:
https://www.uaudio.com/uad-plugins/dela ... horus.html
- Eventide:
https://www.eventideaudio.com/plug-ins/tricerachorus/
https://downloads.eventide.com/audio/ma ... +Guide.pdf
- Shiva Audio Devices - The Wave:
https://www.redseven-amplification.com/ ... e-t-a-m-c/
- Fulltone TERC:
https://www.fulltone.com/products/custo ... ack-chorus
https://www.fulltone.com/sites/default/ ... 3-2015.pdf
- Div.:
http://www.italodeangelis.com/public/co ... yPiano.pdf
https://gearspace.com/board/music-compu ... ative.html
https://www.musicradar.com/reviews/univ ... reo-chorus
https://reverb.com/item/201801-tri-ster ... ael-landau
https://www.youtube.com/watch?v=hdtPMDOiJ5w

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ikke fået prøvet det ovenstående af, emulering af tri-stereo chorus, men det bliver nok i første omgang i fabfilter Volcano, fordi den er let at sætte op med "makro" funktion til styring af flere parametre på samme tid med XY pad'en, og det vil være brugbart til styring af delay tider, mod depth osv.. Vender tilbage om det, når jeg får det prøvet af.

I aften prøver jeg BX Crispytuner af, fordi den er på udsalg til 20$ (istedet for normalpris 400$...................... :dollargrin: :luny:). Fint at kunne fucke en Ariana Grande acapella up, det lyder som forventet.
Tilgengæld laver det nogle super fede glitches på nogle af mine egne bass'er. Virker til at der er nogle rigtig fede lyddesign muligheder.
Ja og derudover kan det sagtens være brugbart at have sådan en autotuner i arsenalet. Jeg har hvad der er indbygget i de gamle Cubase udgaver jeg bruger, det her virker til at være noget dybere.
Og så har jeg nogle idéer til at bruge det til wavetables.

Ellers sjældent at jeg køber ren 64 bit, men det bliver heller ikke mit mest brugte plugin.
Den medfølgende crispyscale er også ganske brugbar for mig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Et par posts oppe skrev jeg en masse indledende tanker og en mikro smule research om:
Christoffer I. N. skrev: søn 11. sep 2022 01:02 ...... Dytronics Tri-Stereo Chorus (og lignende, Eventide TriceraChorus, nok andre...)....
Jeg har nu fået prøvet det af i Fabfilter Volcano 3. Jeg har ikke sammenlignet med hvordan en "rigtig" Tri-Stereo chorus lyder.
Jeg kan dog konstatere, at det er relativt let at sætte et - IMHO - rigtig vellydende chorus i samme stil op, altså med 3 ens men fase-forskudte LFO'er.
Jeg læste mine noter igennem igen, blandt andet det med at jo højere modulation depth, jo kortere delay tid.
Hvis man skal efterligne Eventide plugin'et, så kan man bruge 3 separate Slider mods, 1 til hver. I mit første og indtil videre eneste forsøg, der lavede jeg en fælles Slider til L og R, så de begge modulates og forskydes lige meget, og Center bliver hvor den er.
Jeg kunne sagtens finde på at lave en video om det (Ja ja, video, det har jeg vist skrevet om i nogle år nu...... Intet lovet.).
Hvis man selv vil prøve det af i Volcano e.l., så mener jeg at jeg landede på en statisk delay tid på 9 millisekunder (eller 8), og så modulate med bipolare sinus LFO'er.
LFO'en til de to side-delays modulater Delay tid, og en lille smule pan, det lød ganske godt.

Jeg har ikke dykket ned i Chorale mode, eller blend af Preset og Manual modes, det med at der introduceres flere LFO'er, som måske modulater de 3 normale LFO'er(? igen, jeg har ikke researchet yderligere).
Der er vist mulighed for 6 samtidige LFO'er i Volcano 3, om der var plads til mere end 6 totale Mods kan jeg ikke huske. Hvis man mangler Mods kan man jo altid bytte en Slider ud med en XY pad, og styre 2 "Sliders" på samme tid på den måde.

Jeg har ikke noget indtryk af hvor mange Volcano 3 brugere der er herinde, men jeg kunne da måske dele presettet, hvis det har interesse.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Måske har nogle fulgt med i Ircam Lab tråden (viewtopic.php?t=76048) i denne uge.
Hvis ikke, så kan jeg opsummere med, at jeg fik købt programmet til crazy billig pris, og har brugt ugen på at blive bedre bekendt med det.

Jeg er bestemt ikke superbruger endnu, men det går godt fremad med at lære det at kende. Hvor iZotope RX jo mest er rettet mod at fikse ting (selvom jeg gør mit til også at bruge det kreativt), så er Ircam Lab TS2 jo primært, hvis ikke nærmest kun rettet mod kreativ brug.

De første 5 eksempler jeg fik lavet med det over de første par dage er her, med lidt mere info på Soundcloud, og download mulighed:




Og de sidste par dage har jeg eksperimenteret med at stretche bass'er ud, så de kunne bruges til breaks o.l.
Den ene dag fandt jeg en bass jeg havde lavet i foråret, stretchede den i TS2, og processerede færdig med effekter og lidt automation i Cubase.
Den næste dag lavede jeg så en meget basic Reese bass, i 2 variationer, så den ene var ment som dry den første halve bar, derefter fade ud i timestretch og diverse filtrering, verb m.m., og den anden variation lige omvendt, altså start ud med effekter, og slutte den sidste halve bar af dry.
Nu det hele er klippet sammen i en wave editor, er det med tempo-synk gået lidt fløjten. De separate filer snapper som de skal til 172 bpm, men man kan selv line det up, skulle man have lyst, da download også er mulig på denne:




Til at starte med syntes jeg TS2's tidslinje var lidt irriterende, fordi tiden ikke tilpasses når der timestretches. Men til lige netop sådan noget her, hvor jeg ved at stretch skal starte eller slutte ved et præcist tidspunkt, der er det helt perfekt.

Som det kan høres i (næst)sidste eksempel i 2. upload, den lige ovenover dette afsnit, så kræver det meget nørkle-pille for at opnå så tæt på den oprindelige klang, når først man har stretchet i en fil, og senere går ned på 1x stretch/oprindelig tid. Det kræver en medium FFT size for at få en god lyd. Til de to Reese eksempler brugte jeg vist FFT size omkring 4500, og 4x window overlap. Og det er også tydeligt i Reese Var 1 (den der starter uden stretch, og slutter i langt stretch), at den lader lyden være så godt som original, ved den her FFT size.
Ved endnu højere FFT, som det kan høres i nogle af eksemplerne i det øverste Soundcloud klip, påvirkes den tøre lyd, også uden stretch, og laver den her udtværende effekt, som jeg glæder mig til at udforske meget mere.

Angående det at lyden bliver påvirket så snart der er stretchet, så fik jeg i denne stund en idé til at reverse filen inden TS2, og reverse tilbage efterfølgende. Der skal være styr på tempo snap/tiden, for at det bliver tight, men i teorien burde det virke. Det skal jeg ha' prøvet af ved lejlighed. De her par tests til "break bass'er" var netop bare for at prøve teknikken af.


Omkring Reaktor Blocks:
Urelateret til TS2, men bestemt relateret til de to færdigprocesserede Reese eksempler, så havde jeg også en idé til det der "hakkede" volume automation. Normalt ville jeg bruge Polyverse Gatekeeper, men jeg mangler at blive klog på, om den kan det jeg har gjort her, så jeg lavede det jeg havde brug for i Reaktor Blocks.
Gatekeeper vil spare mig betydeligt i CPU forbrug, hvis jeg kan opnå det samme.

Det jeg gør i Blocks er at have en helt åben VCA, som så skrues ned for af et unipolar CV signal.
VCA'en skrues ned af "Modulation lane" block'en fra Toybox Audio Tangle Pack:
https://www.toyboxaudio.com/pages/tangl ... ation-lane
*Se bunden af posten for tanker om alternativer til Modulation lane, og et alternativ til Blocks.

Jeg tegnede en kurvet fade op og ned i Modulation lane, og så bruger jeg en unipolar rising saw til at drive den. Saw LFO'en forbindes til Position input på Modulation lane. Det virker også til audio rate signaler, nok derfor det er relativt CPU tungt. Godt lød det ihvertfald.
Saw LFO'en der driver Modulation lane har et reset input, som jeg trigger med MIDI.
Saw LFO'ens hastighed modulates af en standard Bento ADSR envelope.
Derudover, og det er her hvor jeg umiddelbart mangler en feature i Polyverse Gatekeeper:
Jeg bruger endnu en Bento ADSR envelope til at fade Level på Modulation lane ind og ud. Denne "Level" kan vi også kalde en modulation amount, hvor meget skal der skrues ned for VCA'en.
I første Reese eksempel kommer det her "volume chop" gradvist ind, og i andet Reese eksempel starter det med fuld amount, og bliver så mindre hen mod at lyden bliver tør/uden break effekterne.

Problemet i Gatekeeper er, at man mig bekendt ikke kan automatisere niveau på bestemte punkter i envelopen. Man har en dry/wet knap, som kan give noget lignende, men det er stadig ikke det samme der sker. Om det så er godt nok ved jeg ikke, jeg har som sagt ikke prøvet.
Derudover virkede det dejligt snappy og gentageligt at kunne midi-trigge alt i Blocks, fordi LFO'er, envelopes m.m. alle resettes af samme midi signal.

*En vilkårlig "looping envelope" med mulighed for justering af rate/hastighed burde virke. Jeg vidste Modulation lane kunne det jeg havde brug for. ... En sinus/trekant LFO e.l. burde vel også virke, det må da prøves... Jeg har vist gjort det mere komplekst end det behøvedes.
Mit nye yndlings-volume-tool Fabfilter Volcano 3 kan da vist også, jeg mener LFO'en kan restartes med midi trig. Det bliver prøvet som noget af det første, næste gang maskinen bliver tændt, da det bliver meget hurtigt at sætte op, og sluger intet CPU.
- Tilføjelse: Fabfilters XLFO'er kan kun retrigge når de er sync'et. Til mit Tri-chorus projekt (posten ovenover) fandt jeg jo ud af, at man sagtens kan få noget der føles u-sync'et, og stadig opfører sig som en sync'et LFO. Så er spørgsmålet om Offset knappen rækker langt nok i hver sin retning til at få det her store spænd i LFO hastighed.
Den går fra halv til dobbelt hastighed, så kan man finde noget der minder om 3 hz ved minimum offset, kan man komme op på 12 hz ved max, osv.. Det er nok ikke helt nok....


... Det blev da en længere smøre. Håber det giver mening, og kan bruges. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Opfølgning på ubesvarede spørgsmål fra ovenstående post:
- Reverse fil før TS2, lave den timestretch man vil ha' i slutningen af filen istedet for i starten, eksportere og reverse igen. Virker helt perfekt.
- Fabfilter Volcano 3 til midi trigged volume chop dyk effekt, virker helt som forventet. Virker til at det er lettere at skalere LFO'ens frekvens med freerunning LFO, som så ikke har midi reset i LFO'en.

Nyt svar