Fra pc til Mac - tips?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Fra pc til Mac - tips?

Indlæg af Briannielsen79 »

Nåh…..jeg er sgu kommet til at bestille en Macbook Air M1 16 gb Ram 1 tb harddisk til bl.a lidt simpel beatmaking. Jeg kommer hermed mere eller mindre for første gang til at rode med musik på Mac.

Nogle gode råd? Noget I ønsker, I vidste fra starten? Rosetta 2 tips? Opsætningstips? Osv

Jeg er helt ny i Mac verdenen og alle råd tages imod med kyshånd.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Briannielsen79 skrev: tirs 23. nov 2021 11:53 Nåh…..jeg er sgu kommet til at bestille en Macbook Air M1 16 gb Ram 1 tb harddisk til bl.a lidt simpel beatmaking. Jeg kommer hermed mere eller mindre for første gang til at rode med musik på Mac.

Nogle gode råd? Noget I ønsker, I vidste fra starten? Rosetta 2 tips? Opsætningstips? Osv

Jeg er helt ny i Mac verdenen og alle råd tages imod med kyshånd.
Der er vist ikke så meget at være opmærksom på. Tingene er fornuftigt sat op out of the box. Min (korte - det var en maskine jeg købte til mine forældre og den er afleveret videre) erfaring med M1 er at Rosetta bare gør det den skal uden man behøver konfigurere noget overhovedet. Jeg ved ikke engang om man kan.

Prøv at kigge et par youtubevideoer omkring "most useful apps for Macos" eller "Macos Apps I use every day". Der kan være gode utility apps der kan hjælpe med overgangen. Varmeste anbefaling herfra er Magnet, som hurtigt kan hjælpe med at holde styr på dine vinduer, men man kan også bare vænne sig til Mac-måden at gøre tingene på og køre sine primære apps makismerede, så de får hver deres virtuelle skærm og så skifte mellem dem. Så kan du bladre mellem dem med trackpad/mus, eller skifte med F3.

Det værste er at det tager lidt tid at vænne sig til et andet tastaturlayout og nogle lidt andre genvej, men det er et rent tilvænningsspørgsmål.

...og ellers så spørg.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja, window management kunne være en af de sværeste ting at vænne sig til for Windows brugere.
Kan også anbefale Tiles, som jeg bruger selv: https://www.sempliva.com/tiles/

Men ellers er der jo 1000 ting man kunne komme med gode råd til. Men ellers må du spørge løs.
Husk at lukke vinduer på den røde knap i øverste venstre hjørne i stedet for krydset i øverste højre hjørne, og byt Control tasten ud med Command tasten til genveje :)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja, bruger pc på mit arbejde og det er et helvede at omstille sig til de to verdener

Well, sid og brug noget tid på at øve key commands i det program du kommer til at bruge. Det burde jeg osse selv gøre, sidder i Luna (UAD's DAW) som er forholdsvist nyt for mig at redigere i.

Logic Pro X key commands kan programmeres i det uendelige så du måske kan komme udenom at omprogrammere dig selv. Ved ikke hvad de andre programmer har af konfigurationer.

Nok lidt niche men mega nice, jeg sparer en masse tid på at bruge Keyboard Maestro til at bl.a. åbne programmer jeg bruger samtidigt, åbne programmer eller dokumenter via en tastekode eks #fedsang.
Har osse lige fået det til at åbne det projekt jeg arbejder på når jeg tænder mit lydkort og en luk alt og sluk cmd.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Okay….det lyder som om at der ikke er en vej udenom trial and error 🥴. Jeg takker for jeres tanker 🙏🏻

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Du kommer til at hade mouse acceleration og den måde mac os reagerer på scroll wheel. jeg bruger et program der hedder Smooze til at håndtere de to ting for mig. Den gratis udgave er nok.
Vinduer er mærkelige, ikke nær så konsekvent hvordan de opfører sig, som det er i windows.
Hvis man klikker på den røde knap i venstre hjørne, for at lukke et program, kører programmet videre i baggrunden, det er kun selve vinduet der lukker. Hvis du lukker et program i windows, så lukker det rigtigt.

Jeg bruger Mac OS og Windows i mange timer hver dag, og skifter mellem dem flere gange om dagen, på grund af de ting jeg laver. Ud over at lave lyd, udvikler jeg også software, både til Mac og til Windows, så jeg kender begge systemer ret godt.

Jeg bruger Windows keyboard på min mac, det gør det nemmere, for mig, at skrifte frem og tilbage. Jeg har et Corsair K70 RGB MK.2 MX Red på alle mine computere da jeg laver alt for mange fejl når jeg skifter mellem forskellige keyboards.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kommer til at hade mouse acceleration og den måde mac os reagerer på scroll wheel.
Mon dog det giver mening at tage en anden persons sorger på forskud.

Jeg foretrækker macOS' feel på Magic Trackpad, som slår mus til mine kontor/grafik-Macs.

Man kan skifte mellem såkaldt "natural" eller "normal" scroll retning, samt en lang række andre præferencer.

I studiet foretrækker jeg en Logitech mus, som har eget kontrolpanel.
Vinduer er mærkelige, ikke nær så konsekvent hvordan de opfører sig, som det er i windows.
Hvis man klikker på den røde knap i venstre hjørne, for at lukke et program, kører programmet videre i baggrunden, det er kun selve vinduet der lukker. Hvis du lukker et program i windows, så lukker det rigtigt.
Mærkelige er de kun, hvis man er mere vant til eller er startet på Windows.

Jeg har ikke tal på de gange på hvor Windows har lukket hele programmet ned bare fordi jeg har ramt luk-vinduet-knappen. Om man kan slå den ting fra på Windows ved jeg ikke, men det ville være rart.

macOS gør det på optimale måde, især hvis man har gang i mange ting og ikke gider at åbne og lukke programmer hele tiden bare fordi man lukker et vindue.

Det er bl.a. smart fordi man på Mac kan bruge drag & drop til næsten alt og det ofte giver mening at have programmer kørende i baggrunden. Når man er power user giver det også mening at bruge Spaces og have nogle vinduer lukkede men andre åbne - og programmet stadig kørende.

Vinduer er både konsekvente og logiske:

Rød = luk vindue (ikke program - det quitter man på fx Command+Q, så man ikke kommer til at lukke et program ned bare fordi man lukket vinduet)
Gul = Minimér til dock
Grøn = Resize til full screen/max

Man kan også sætte dobbeltklik på vindue-header til = minimize eller til at grabbe og flytte vindue.

Det er også nemmere at grabbe og resize vinduer i macOS end i Windows, hvor hitboxen er meget mindre og upræcis.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Det er sjovt så forskellige vi er. Jeg skifter også frem og tilbage mellem windows (arb) og Mac (privat) jævnligt (og var på windows fra 3.1 og op indtil 2011) - og i denne Coronatid står maskinerne ved siden af hinanden. Jeg bruger Windowstastatur og logitechmus på windows og Apple tastatur og applemus på Mac - kun ved email-adresser misser jeg snabel-a'et ind imellem, når jeg har glemt hvor jeg er. Et scroll wheel irriterer mig både på Mac og Windows, men jeg har stadig til gode at opleve en fornuftig trackpad på mine (dyre) Lenovomaskiner på jobbet. På en Mac-laptop eller med overfladen på applemusen er det en helt anderledes positiv oplevelse.

At programmer ikke lukker ned irriterede også mig til at starte med, men det giver ikke samme mening på en Mac at lukke programmer, for den holder selv styr på hvad der er aktiv og cache'r den RAM der måtte bruges, hvis den har brug for det til de aktive programmer. Det tager selvfølgelig en smule ressourcer, men slet ikke i samme grad som hvis man har for mange åbne programmer på en windows, og med de nye med unified memory bliver det endnu mindre (i stil med iOS). Hvis du kigger på RAM-forbruget på en Mac skal du ikke kigge på tallene - de er næsten irrelevant, men på grafen med hukommelsesbelastning. Hvis den bliver gul eller rød har du et problem med for lidt RAM - ellers ikke. Det er irrelevant hvormeget der er brugt, ledig eller cache't. PT. har jeg 15 vinduer åbne (og yderligere en del i baggrunden) på min 4-5 år gamle maskine (deriblandt Lightroom som sluger en del ressourcer) med 24 GB RAM. Det er meget sjældent jeg har behov for at lukke vinduer ned.

Jeg har tidligere været typen, der skulle tweake ALLE indstillinger jeg kunne komme i nærheden af, og det irriterede mig også i starten at man ikke alle steder har den samme kontrol over alle detaljer, men da jeg først accepterede at sådan er det i stor udstrækning på Mac er det faktisk en lettelse. Man skal lige finde ud af hvorfor tingene er som de er, og så flyde med strømmen i stedet for at svømme imod. Senere har jeg fundet ud af at man kan rigtig meget fra terminalen, hvis man gider google sig frem. Og så er standardindstillingerne langt oftere fornuftige på en Mac.

Nu blev det meget Mac pro, men det var sådan set ikke meningen. Der er selvfølgelig en grund til at jeg har valgt Mac personligt, men forskellen er blevet mindre, og ift dengang jeg skiftede, kan man godt bruge en windowsmaskine uden at rode rundt med alt for mange indstillinger og man er heller ikke nødt til at geninstallere i tide og utide for at undgå den bliver sløv.

Den allerstørste fordel ved Mac er for mig, at jeg fortalte mine forældre at hvis jeg skulle supporte dem, så skulle de skifte fra windows. Siden de er skiftet for 7-8 år siden har jeg stort set ikke skulle hjælpe dem (og de er altså årgang 39 og 40). De kan sågar selv opgradere fra en OS-version til den næste, og kun én eneste gang har de fået noget NAG-ware slået til, som jeg har måttet fjerne. Det skete med halve års mellemrum på windows (der er windows dog også blevet meget bedre).
--
Robert

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Holger skrev: tirs 23. nov 2021 19:58 Mon dog det giver mening at tage en anden persons sorger på forskud.
Ja da ;)
Holger skrev: tirs 23. nov 2021 19:58 Mærkelige er de kun, hvis man er mere vant til eller er startet på Windows.

Jeg har ikke tal på de gange på hvor Windows har lukket hele programmet ned bare fordi jeg har ramt luk-vinduet-knappen. Om man kan slå den ting fra på Windows ved jeg ikke, men det ville være rart.

macOS gør det på optimale måde, især hvis man har gang i mange ting og ikke gider at åbne og lukke programmer hele tiden bare fordi man lukker et vindue.
Dejligt vi kan være så forskellige. MacOS irriterer mig grænseløst med de ting, hvor jeg meget bedre kan lide windows...
For mig gør MacOS det langt fra på den optimale måde, men igen, vi er så forskellige.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg vil lige tilføje at jeg som sagt bruger både Windows og Mac OS professionelt, og da jeg bruger dem til noget hardcore behind-the-scenes software udvikling, så har jeg en ganske god forståelse for hvordan begge platforme virker, incl memory management, hvor MacOS ikke er bedre end Windows btw. De gør det fint begge to.

Jeg kan lide begge platforme, og bruger Mac i studiet, selvom jeg faktisk har et valg der.
Helt overall, så kan jeg bedst lidt at arbejde med windows for at være helt ærlig, men skulle jeg aldrig bruge andet end Mac ville det som sådan ikke genere mig (kun lige til gaming hvor Windows er lysår foran mac)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Sætter meget pris på jeres tanker uanset om I er enige eller ej. Det gør, at jeg vil have det i baghovedet.

Hvordan med ekstern harddisk til programmer. Er det ok? Har f.eks Superior Drummer 3 og det er meget stort og de sælges nemlig osse på ekstern harddisk. Er der noget der, jeg skal være opmærksom på? Og hvad kan køres fra en ekstern harddisk?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

amolin skrev: tirs 23. nov 2021 21:05 (kun lige til gaming hvor Windows er lysår foran mac)
Ja, den er vigtig at få med. Mac dur ikke rigtig til gaming, men det eneste jeg rigtig spiller på computeren er skak (online) så det er ikke en prioritet for mig.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tirs 23. nov 2021 22:16
amolin skrev: tirs 23. nov 2021 21:05 (kun lige til gaming hvor Windows er lysår foran mac)
Ja, den er vigtig at få med. Mac dur ikke rigtig til gaming, men det eneste jeg rigtig spiller på computeren er skak (online) så det er ikke en prioritet for mig.
Hov, lige en essential app mere, hvis man er til tastatur-genveje. Cheatsheet viser samtlige genvej i det aktive program, hvis man holder command nede.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

amolin skrev: tirs 23. nov 2021 19:36 Hvis man klikker på den røde knap i venstre hjørne, for at lukke et program, kører programmet videre i baggrunden, det er kun selve vinduet der lukker. Hvis du lukker et program i windows, så lukker det rigtigt.
Jeg elsker den måde hvordan Windows folk har det med at definere hvad der er "rigtigt" og "forkert" ud fra hvordan tingene fungerer hos dem selv. :wink:
Men altså, på Mac'en lukker du kun vinduet når du lukker for vinduet, og du lukker først hele programmet når du aktivt går ind og vælger at lukke for programmet (CMD+Q). I min verden giver det mere mening, men i sidste ende handler det kun om vane.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det handler vel også om funktionalitet - ikke bare vane.

Det her med at kunne lukke vinduer og stadig have programmet kørende i baggrunden er jo smart til mange ting rent workflowmæssigt.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Tja tjo, man kunne også argumentere for at det er praktisk ikke at ha' programmet kørende længere, hvis du er færdig med at bruge det, og at det ikke bare står og kører i baggrunden, hvis du ikke har brug for det.
Jeg oplever virkelig mange Mac brugere der har næsten samtlige programmer åbne, som de har i Dock'en, også selvom de kun bruger 2-3 programmer lige nu og her. De genstarter så at sige aldrig deres maskine, og de er ikke bevidste om at man skal "quitte" programmet når de er færdige med det. Det gode er at det med de nyere Mac OS slet ikke har nogen indvirkning på ydeevnen af computeren, da systemet automatisk frigiver de resurser der måtte være optaget af passive programmer og sætter dem i "dvale" i baggrunden.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tværtimod - det er netop praktisk.

Det handler om at bruge bl.a. drag & drop mere. Fx giver det ingen mening at hele tiden lukke Mail-programmet bare fordi man vil lukke vinduet.

Har man en fil man skal sende, så drag & dropper man bare filen ned på Mail-ikonet i docken, og så laver Mail automatisk en nyt vindue med en mail med filen attached.

Havde man lukket programmet, så skulle det først gennem opstartsprocessen igen, selvom det generelt går tjept på Mac.

Der findes mange andre eksempler på denne type funktionalitet (fx kan man gøre det samme i Messenger), hvor det giver mening at have programmer kørende uden et aktivt/synligt vindue. Photoshop er et ret krævende program at åbne op, og selvom det er en ressource-gris, så kan det sagtens køre i baggrunden med macOS.

Hvis man kommer fra Windows-land og ikke har så udbredt drag & drop funktionalitet, så kunne det undre.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg giver dig fuldstændig ret. Jeg prøver bare at se det fra det anden side :)

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

På Windows:
Hvis ikke du ønske at "quitte" programmet, men kun at lukke vinduet, så trykker du bare på ikonet med en enkelt vandret streg i stedet for krydset. Begge muligheder er til rådighed lige ved din fingerspids. Det er ganske smart fundet på ;)

Jeg bruger selv både Windows og MacOS hver dag og er egentlig ret overrasket over, hvordan det er muligt for mig at skifte flydende mellem begge systemer flere gange dagligt uden overhovedet at tænke over det. Jeg tror at det er forskellene i det grafiske udtryk, der gør at jeg hele tiden ubevidst er klar over, hvilket system jeg interagerer med. Jeg tror egentlig også kun at det er ved brug af @ at jeg lige skal tænke mig om :)

Og ja, jeg mangler endnu at støde ind i en trackpad på en Windows laptop som ikke føles som noget billigt l***. Til gengæld er det overraskende fedt og føles helt naturligt at sidde med en trackpad på en Apple MacBook et eller andet, når man lige har fået styr på de forskellige gestures. Faktisk er Apples trackpad nok den primære årsag til at jeg er parat til bruge over 20.000 kroner på at skaffe mig en ny MBP det øjeblik min nuværende 11½ år gamle MBP dør.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nej, på den måde minimerer du kun vinduet. Du lukker det ikke.
Det er det tilsvarende på Mac'en når du bruger den gule knap og minimerer vinduet ned i Dock'en.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

benjisan skrev: ons 24. nov 2021 11:07
amolin skrev: tirs 23. nov 2021 19:36 Hvis man klikker på den røde knap i venstre hjørne, for at lukke et program, kører programmet videre i baggrunden, det er kun selve vinduet der lukker. Hvis du lukker et program i windows, så lukker det rigtigt.
Jeg elsker den måde hvordan Windows folk har det med at definere hvad der er "rigtigt" og "forkert" ud fra hvordan tingene fungerer hos dem selv. :wink:
Men altså, på Mac'en lukker du kun vinduet når du lukker for vinduet, og du lukker først hele programmet når du aktivt går ind og vælger at lukke for programmet (CMD+Q). I min verden giver det mere mening, men i sidste ende handler det kun om vane.
Jeg mente det som at det "var rigtigt lukket, væk, gone fra ram", og ikke bare "gemt". Ikke hvad der var rigtigt eller forkert.

Og så har du da vist ikke læst hvad jeg ellers har skrevet, jeg er lige så meget til Mac som til Windows, så jeg ville normalt ikke kalde mig "Windows folk"
Senest rettet af amolin ons 24. nov 2021 13:02, rettet i alt 1 gang.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jo, men hvis du lukker et program "rigtigt" på Mac'en, så er det også gone og ikke kun gemt væk.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

benjisan skrev: ons 24. nov 2021 12:57 Nej, på den måde minimerer du kun vinduet. Du lukker det ikke.
Det er det tilsvarende på Mac'en når du bruger den gule knap og minimerer vinduet ned i Dock'en.
Uha, det er en sindsygt medrivende og interessant diskussion der kører her i tråden :)

Ja, jeg mener, det du kalder "ninimere" vinduet da jeg skrev "lukke".
Men jeg forstår faktisk ikke, hvordan det adskiller sig fra det du kalder at "lukke" vinduet?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja, det er vigtige ting vi får hevet fat i her i dag :)

Forskellen er, at når minimerer et vindue, lægger du det i virkeligheden bare "til side" og fjerner det fra dit synsfelt, men det er stadig åbent og aktivt.
Når du lukker det, vil det blive fjernet fra rammen, gemt på disken og ikke længere være aktivt.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Så når du siger "lukke", så mener du det der før er blevet omtalt her i tråden som at "quitte"?

Nyt svar