Sælg din musik fra skuffen

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
stefan.lund
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Gentofte

Sælg din musik fra skuffen

Indlæg af stefan.lund »

Har du noget musik liggende som enten ikke er udgivet, eller som du egentlig bare aldrig blev helt tilfreds med, eller måske bare ikke passer ind i din kunstnerprofil, så kan der være en mulighed for at du alligevel kan tjene penge på det. Tonal Perception er på udkig efter musiknumre/korte melodier, som kan sælges royaltyfrit til vores slutkunder via vores webshop. Vores målgruppe er erhverskunder, som benytter musikken til forskellige formål. Det være sig videoer, animation, eller andre præsentationer. Det kan også være til forskellige events. Du kan indsende mp3 på dette link, så tager vi et lyt. og kontakter dig efterfølgende.

https://tonalperception.com/contribute-with-your-music/

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Er medlemskab af Koda noget som påvirker den forretningsmodel?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja hvis du pludselig hører dit track på Oslofærgen, så ved du hvem du skal kontakte :-)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Morten Bjørn skrev: tors 18. nov 2021 10:10 Ja hvis du pludselig hører dit track på Oslofærgen, så ved du hvem du skal kontakte :-)
Kaptajnen?? :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja præcis

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvis det alligevel skal sælges for en slik, så hellere udgive det under Creative Commons og selv få mere credit, promo, samt kontrol ud af det.

Hvem gider blive set eller hørt sammen med noget der ikke er sympatisk, ensige skulle tage stilling til kiksede proposals, (såfremt man bliver spurgt overhovedet)

Tænker også Koda vil kikke konceptet igennem, både individuelt, samt om det bærer juridisk på det generelle plan
/Dub

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Jeg tænker også, at Koda-medlemmer bør tænke sig om en ekstra gang inden de kaster sig ud i ovenstående.

Eller endnu bedre, Tonal Perception undersøger på forhånd, hvordan reglerne er for Koda-medlemmer i forhold til Tonal Perception's koncept :)

Default avatar
stefan.lund
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Gentofte

Indlæg af stefan.lund »

Tak for jeres kommentarer. De er relevante og jeg vil gerne undersøge hvordan Koda medlemmer skal forholde sig. Umiddelbart adskiller konceptet sig ikke meget fra andre Stock sider med licensfri/royaltyfri musik, såsom www.epidemicsound.com og Pond5.com

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Som medlem af KODA kan man ikke frasælge sin rettigheder, men grundlæggende er det et generelt problem (eller en god sikkerhed - afhængig af øjnene) i Danmark pga. ophavsretsloven:

Bestemmelser om uoverdrageligt vederlagskrav ved udlejning af billed- og lydoptagelser
§ 58 a. Har en ophavsmand til en producent af billed- eller lydoptagelser overdraget sin ret til gennem udlejning af sådanne optagelser at gøre et værk tilgængeligt for almenheden, har ophavsmanden ret til et rimeligt vederlag fra producenten for udlejningen. Retten til vederlag kan kun udøves gennem organisationer, der repræsenterer de enkelte grupper af rettighedshavere. Bestemmelserne i 1. og 2. pkt. kan ikke fraviges ved aftale.

-
Epidemic Sound o.a. er ikke danske, så de er underlagt en anden lovgivning eller har krav til deres komponisters tilhørsforhold. Hele "work for hire"-konceptet er ikke i praksis mulig i Danmark som business model, netop for at beskytte ophavsretsmændene, omend det periodisk giver problemer,

Jeg har selv brudt reglerne og frasolgt visse rettigheder direkte, fx til Japan for en del år siden. Jeg er klar til at nogen sagsøger mig, gerne KODA. Det er lang tid siden jeg har skændtes med dem. Kom frisk!

PS. KODA kørte en forsøgsordning med Creative Commons for nogle år siden. Om det er blevet permanent eller om det kan bruges er værd at undersøge. Det kan dog ikke bruges til et egentlig frasalg af rettigheder, dvs. royalty/KODA/NCB-fri musik. Diskussionen kom især af problemerne for de danske spilkomponister, hvor KODA/NCB krævede royalty per solgt/trykt spil. Jeg tror stadig ikke den problematik er helt løst.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

stefan.lund skrev: tors 18. nov 2021 11:41 Tak for jeres kommentarer. De er relevante og jeg vil gerne undersøge hvordan Koda medlemmer skal forholde sig. Umiddelbart adskiller konceptet sig ikke meget fra andre Stock sider med licensfri/royaltyfri musik, såsom www.epidemicsound.com og Pond5.com
Mig bekendt, er det et krav at man som komponist/lyddesigner IKKE er medlem af et forvaltningsselskab som KODA, hvis man vil levere til Epidemic Sounds, som netop sælger sig på denne "frie" licens (f.eks til TV4 i Sverige). De sælger nemlig deres musik til kunder, som derfor ikke behøver at betale udgifter til f.eks KODA/STIM/osv... Husk også at man i DK ikke kan sælge sin ophavsret, så det gør også en sammenligning med hvad andre gør nærmest umulig.

Summasummarum: Det er sjældent manglen gode idéer eller en udviklingen af en platform som er udfordringen. Det er dét at have fuldt ud styr på ophavsretten der er afgørende for at finde plads i markedet. Både for ens egen skyld, men også for de deltagende parters skyld. Og så kan man jo til sidst vende det til ens fordel ;)

EDIT: Holger svarede imens jeg skrev, så kan kun tilføje at der er er ufattelig mange gråzoner, som man kan vælge at ignorere eller stå sig sikker på. I alle scenarier er det dog kun godt at vide, hvornår man går på grænsen eller muligvis presser den til det yderste.

Default avatar
stefan.lund
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Gentofte

Indlæg af stefan.lund »

Tak for jeres gode input. Jeg har også fået svar fra Koda medlemsafdeling. De svarer på mit spørgsmål om hvordan man som medlem af Koda bør forholde sig til stock sider som Tonalperception m.fl. :

"Som medlem af Koda vil du ikke kunne lægge din musik på den slags sider, du nævner. Dette er netop sider, hvor sangskrivere/komponister som ikke er medlem af et forvaltningsselskab lægger deres musik op enten til gratis anvendelse eller til anvendelse mod et én-gangs beløb. Dette er i direkte modsætning til forvaltningsselskaberne, hvor du løbende vil få en betaling i overensstemmelse med den faktiske offentlige brug.
Man kan derfor desværre ikke både være medlem af et forvaltningsselskab og lægge sin musik på disse sider."

Jeg vil sørge for at opdatere min side med disse informationer.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Super. Spurgte du KODA om § 58 a? Mest for min egen nysgerrighed.

Default avatar
stefan.lund
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Gentofte

Indlæg af stefan.lund »

Holger skrev: tors 18. nov 2021 13:59 Super. Spurgte du KODA om § 58 a? Mest for min egen nysgerrighed.
Det tænker jeg at jeg lige vil stille et uddybende spørgsmål omkring, nu hvor jeg har en dialog med dem :)

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak for hjælpen. Det er ikke min opfattelse, at de altid er lige skarpe på lovgivningen dog.

Default avatar
stefan.lund
Medlem
Indlæg: 5
Sted: Gentofte

Indlæg af stefan.lund »

Som kom svaret fra Koda, medlemsafdelingen.
Holger skrev: tors 18. nov 2021 14:29 Tak for hjælpen. Det er ikke min opfattelse, at de altid er lige skarpe på lovgivningen dog.
>>Der er mange forskellige slags rettigheder i spil, når vi snakker musik.

Dels er der nogle rettigheder, som du ikke kan overdrage, nemlig dine ideelle rettigheder, hvilket blandt andet vil sige, at du som ophavshavmand til et stykke musik ikke kan overdrage selve ophavet, dvs.at andre aldrig ville kunne købe sig til at kalde sig komponist på noget musik, du fx har skrevet. Det betyder også, at du uanset hvad har retten til at bestemme, hvornår din musik skal offentliggøres første gang, om andre må bearbejde den etc. Dette har ikke noget med et medlemskab i Koda at gøre – det indgår i ophavsretsloven.

Så er der de rettigheder man godt kan overdrage. Det kan fx være retten til at forvalte ophavsmandens økonomiske rettigheder, som når en musikskaber beder Koda om indhente den betaling for offentlig fremførelse af musik, som de er berettiget til ifølge loven. Har ophavsmanden overdraget denne rettighed, så vil denne ikke samtidig kunne selv kunne forvalte rettighederne efter egne principper. Derimod står det frit for ophavsmanden, om han/hun ikke ønsker at indgå et medlemskab, men i stedet selv forvalte disse økonomiske rettigheder.

Eksemplet du nævner nedenfor om udlejning af billed- eller lydoptagelser har ikke en direkte forbindelse til Koda, men ejer du fx rettighederne til nogen musikindspilninger (masterrettigheder), så er det også af den type rettigheder, som man kan sælge eller lade andre forvalte<<

Nyt svar