Nogen her med Mac Mini M1 16GB erfaring?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Nogen her med Mac Mini M1 16GB erfaring?

Indlæg af bluefonia »

Er tæt på at bestille en Mini M1 16 GB.
Geekbench tests viser, at sådan en på både single- og multicore ydelse er mere end dobbelt så magtfuld som min late 2012 iMac i7, 3.4 ghz. Den har godt nok 32 GB ram, men kørte også upåklageligt til mit brug, da den kun havde 16 GB ram installeret. Mine musikproduktioner er på max. 20-30 spor.

Jeg vil være glad, hvis der her på maskinen er en eller flere, der har hands on erfaring med en mini M1, og som vil dele ud af deres erfaringer...
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
twice
Medlem
Indlæg: 413
Sted: Skive

Indlæg af twice »

Lytter lige med her, Mac mini M1 sammen med Sq 6 mixer
[color=#0000FF][u]www.contexttrio.dk[/u][/color]


Mac - Logic X pro - Uad Apollo 8 - Roland Rd800 - Kurzweil PC3K8 - Nord A1 - Neuman - AKG - Shure - Genelec

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Jeg har en Air (M1) med 8GB og den har været overraskende effektiv til f.eks Omnisphere eller Superior Drummer, som æder RAM. Umiddelbart vil jeg tænke at 16GB er fint medmindre du bruger store lydbiblioteker.

Har en Intel Mac Mini 3.2 Ghz (2018-model) med 32GB ram og min Air blæser Mini'en af banen endda uden blæser (eller at den overhovedet bliver varm). Har dog ikke presset den ift en produktion da jeg bygger studie, men jeg ville ikke være bekymret. Kan du dog vente et års tid kan du sikkert få 32GB ram og en endnu kraftigere M2 processor.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg er den lykkelige ejer af en 16gb mac mini men jeg har ikke skamridt den så meget endnu at jeg kan sige noget om hvor begrænsningerne ligger.

Det kører rigtig godt og meget bedre end min mbp L2013. Uden fans der kører konstant, hvilket gjorde det umuligt at indspille akk.

Jeg har set enkelte der har fortrudt 8gb ram men var vist osse i en LUNA gruppe. Software under udvikling og kører temmelig tungt. Hos mig kører det rigtig godt.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Morten Hjort skrev: ons 10. nov 2021 13:32 Kan du dog vente et års tid kan du sikkert få 32GB ram og en endnu kraftigere M2 processor.
Uh det der med at vente. Det kunne jeg ikke mere. Jeg tvivler osse på der kommer kraftigere mac mini allerede til næste år og HVIS der gør, så kan det være prisen ikke er så overkommelig igen.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg prøvede lige kort med en jeg købte til mine forældre, og prøvede at stresse den med nogle Logic-projekter fra nettet. Der skulle ret meget til, inden den begyndte at hakke. Som i urealistisk meget, og meget mere end 20-30 spor.

Som nævnt ovenfor - hvis du ikke ved du har store lydbiblioteker der fylder i RAM, så tror jeg ikke du rammer begrænsningen.

Du skal bare stadig være opmærksom på hvilke plugins og hvilket hardware (og konfigurationssoftware) der fungerer godt med M1-chippen.
--
Robert

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Tak for inputs, allesammen :-)
Kan du dog vente et års tid kan du sikkert få 32GB ram og en endnu kraftigere M2 processor.
Jah :-) - men jeg har det nok lidt sådan, at hvis jeg nu venter til næste år, så kan jeg så står der en gang til - for til næste år igen kommer der en, der er endnu bedre - men jeg forstår 100%, hvor du vil hen :-)

Jeg kører godt nok med lidt halvtunge samplebiblioteker ind i mellem, men aldrig på ret mange spor. Det har hidtil kunnet lade sig gøre på min nuværende iMac - også uden at være i nærheden af 32 GB ram-forbrug og også uden at have behov for at bruge purge-funktionen i NI´s Kontakt. Det er faktisk mere CPUén, der har været lidt presset ind i mellem ved low latency indstillinger

Jeg har et Apollo Twin TB lydkort, og det skulle køre ganske fint på en M1.

Er p.t.også tilbudt en pæn pris for min iMac, har et studerende familiemedlem, så - jeg tror sgu, at jeg hopper ud i det.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Default avatar
hrbaltzer
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Herfølge

Indlæg af hrbaltzer »

Jeg har i snart 10 måneder haft en MacMini M1 med 16GB Ram og 1 TB HDD. Den er et kæmpe performancespring fra min mbp i7 L2011, og den leverer bare. Bruger LPX, iZotope (det meste), Waves (både deres synth, pianos, Guitar amps og diverse echo, reverbs, compressor ect),Band In A Box 2021, og Scaler 2….og lidt andet småskravl.

Det eneste du skal være opmærksom på er, at du skal downloade og aktivere Rosetta 2 ellers kan du godt vinke farvel til hovedparten af iZotope og Waves plugins af ældre version.

Det eneste sted jeg er blevet en lille smule skuffet - det er latency i LPX ved analog recording, men det skyldes til dels nødvendigheden af Rosetta 2 + mit lydkort Focusrite Scarlett 8i18 2. Gen USB2 heller ikke er en Ferrari længere. Det er ikke værre end jeg blot slår Low Latency Monitor Mode til i LPX, men havde håbet at køre uden. Måske når iZotope tager sig sammen, så kan jeg køre M1 native.

Håber det gav mening
Hilsen
Peter

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg bruger Luna (UAD's DAW) som er tonsetung og der er deres Steinway Piano ikke helt optimalt. Lidt knæk, pop og udfald og evt crash. Aner ikke om det er noget bug eller det er begrænsninger på M1, men det skulle gerne køre på Rosetta2. Hvordan jeg tjekker det, aner jeg ikke. Jeg kan heller ikke se, hvad problemet skulle være for i Big Sur er memory-meteret gået amok og er vist ikke retvisende. Det skulle være fikset med Monterey, men det er meget af mit software ikke klar til endnu.

Men derudover kører alt pisse godt. Har endnu ikke bemærket noget. Jeg burde lave indspilning og mix i forskellige trin men der har ikke været noget med eks. Soothe2 på flere kanaler, som ellers er et af de tungere plugins.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Det nye Monterey OS har vist sig at have et memory-leak. Det giver sig udslag i, at forskellige apps bliver ved med at bygge hukommelsesforbruget op, så man indimellem bliver nødt til at genstarte for at frigøre hukommelse. Apple er klar over problemet og en OS opdatering skulle være på vej, så der kommer styr på sagen.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73


Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jamen så venter vi på Santa Maria, Barbara, Ipanema eller Alcapulco eller hvad det næste styresystem nu kommer til at hedde :-)

Big Sur kører godt på den ellers. Hvis du trykker på knappen, så undersøg om det er Big Sur den bliver leveret med. Aner ikke hvordan man tjekker, men jeg var lidt nervøs for, hvilket styresystem den ville have = 1/2 års ubrugelighed.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Jeg bestiller en mini i næste uge. Da jeg skal have 16 Gb ram i maskinen, er den ikke lagervare - skal bygges og sikkert i Holland. Så der går en 10-11 dage med det. Måske der er kommet en OS opgradering imellemtiden. Da jeg fik min iMac i 2012, blev den iøvrigt også bygget specielt i Holland idet konfigurationen ikke var den, de fleste vil have.
Jeg har iøvrigt bestemt mig for at beholde min gamle iMac i første omgang - just in case....
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja behold lige din iMac

jeg fandt ud af at køre Mac mini M1 over Delt Skærm på min mbp, så du behøver ikke engang købe ny skærm, mus/trackpad og tastatur i første omgang men se om du kan leve medde.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Skærm, diverse kabler og hub er allerede på plads, så alt er køreklart :-)
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Nyt svar