2019 MBP - Blæsere kører ved tilslutning af ekstern skærm...

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

2019 MBP - Blæsere kører ved tilslutning af ekstern skærm...

Indlæg af Storm Music »

Jeg har en 2019 16"' MacBook Pro (2,4 ghz, 8-core Intel i9, 64gb ram, AMD Radeon Pro 5500M 8gb, Intel UHD Graphics 630 1536mb), hvis blæsere kører konstant (og ret meget), når der er sat en ekstern skærm til (i dette tilfælde via USB-C->HDMI-kabel), selv om maskinen intet skal yde...
Jeg kan læse mig til, at det vist er et relativt udbredt problem, men synes ikke, at jeg har kunnet finde en løsning...

Nogen, der er faldet over et fix...?

På forhånd tak!

Medlemsavatar
AdamSampler
Medlem
Indlæg: 325

Indlæg af AdamSampler »


Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Er ikke helt med... Det er en turbo booster app....? Jeg har ingen problemer med ydeevnen... :-)

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Samme problem her… måske kan du finde en løsning her:


Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Storm Music skrev: tors 18. nov 2021 15:07 Er ikke helt med... Det er en turbo booster app....? Jeg har ingen problemer med ydeevnen... :-)
Jeg tænker den lader dig få kontrol over hvor hurtigt dine blæsere kører. Der findes flere af den slags programmer.
Jeg har tidligere brugt et der hedder SMC fancontrol.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har præcis samme Macbook Pro som dig, men har aldrig oplevet at blæserne larmer når jeg sætter den til en ekstern skærm.
Har du checket hvad der sker i aktivitetsovervågnings programmet når du sætter en skærm til?
Er din Mac sat til automatisk at skifte mellem de to indbyggede grafikkort?

Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Nej, har ikke tjekket aktivitetsovervågningen...
Ja, den stod til automatic graphics switching...

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Prøv lige at checke det. Computeren og grafikkortet burde ikke blive så belastet af at du sætter en skærm til at det skulle få blæserne til at gå i gang.

Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Enig, det burde ikke være et problem - det er desværre en kendt ting ved macbook 16"-modellerne (intel)...
Det er pænt syret: hvis MBP'en ikke er i clamshell-mode (men altså er åben), så springer strømforbruget på GPU'en fra 4w til 20w, når man tilslutter ekstern skærm... Noget af en bug... :-(

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Har du et link til det?

Medlemsavatar
AdamSampler
Medlem
Indlæg: 325

Indlæg af AdamSampler »

Storm Music skrev: tors 18. nov 2021 15:07 Er ikke helt med... Det er en turbo booster app....? Jeg har ingen problemer med ydeevnen... :-)
Nej Det er jeg klar over.

Ofte starter mac's deres turboboost (og dermed også blæsere) unødigt derfor er appen en god utility til at bestemme om det skal startes eller ej.

Medlemsavatar
Storm Music
Medlem
Indlæg: 2049
Sted: Søborg

Indlæg af Storm Music »

Ja! Det er genialt! Tak!

Nyt svar