Tone Projects Kelvin - Saturation plugin

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Tone Projects Kelvin - Saturation plugin

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fra mailen:

Our new plug-in is coming next week!

We're excited to share what has been cooking in the lab here the past year. What started out as the idea to offer "Hygge" (the acclaimed saturation circuit from the Unisum compressor) as a simple dedicated plug-in has grown into something that improves on the original in pretty much every aspect.

It is called Kelvin, and it packs several highly detailed saturation models, creative tonal control, and mastering-grade performance into an inspiring and easy-to-use package. We can't wait for you to hear it...

As a subscriber to this newsletter you will get access to a special intro offer, so keep an eye out for the release next week.


Så hvis man vil ha' mulighed for introrabat, kan det være man skal hoppe på deres nyhedsbrev. :)
https://www.toneprojects.com/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

10/10

Bruger Kelvin næsten hver dag.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: søn 6. jun 2021 08:35 10/10

Bruger Kelvin næsten hver dag.
Hvorfor?

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Til saturation på et nummer der trænger til lidt snask.

Det sker, at et mix jeg får ind er lige sterilt nok og kan få lidt mere liv i lyden af det.

Nu mastererer jeg mest, men det sker at jeg mixer et nummer, og så er Kelvin også fed til at lege exciter på en vox eller arbejde på en trommebus.

Pre-emphasis og post kompensation gør at man kan styre farveladen fleksibelt.

Som noget rigtig interessant, så kan Kelvin lave den (i min erfaring) mest naturligtlydende emulering af stereobredden fra fx en trafo/rør ting a la HG-2 fordi det sker via en overtoneforskel mellem kanalerne og ikke et eller andet pseudo-spreading eller Side gaining.

Det serielle design med valgbare algoer i hvert af de to trin gør at man kan blende mellem fx even/odd harmonics og komme tættere på fx grundlyden af HG-2 end det officielle plug-in.

Vil jeg have præcis lyden af HG-2 så smækker jeg selvfølgelig min hardware på, men i en fart eller til mere tweaking, så er Kelvin et godt bud.

Factory presettet “Black & Blue” i Kelvin er min kreation og repræsenterer en brugbar emulering af en Analog Design Black Box HG-2 grundlyd.

Kelvin er i min optik et mere ærligt og tweakbart (og vellydende) plug-in end diverse hype-markedsførte Waves one trick ponies.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg tænker bare på om ikke det er noget, man kommer til at hælde for meget ud af for siden at have besvær med at få det af, lidt med at det man gør det ved det hele uanset, hvad signalet går hen og gør.

Var det ikke bedre at køre med rigtigt lave thresholds og blot minimal komprimering mindre end 2:1 for at lave den der grynethed, på individuelle signaler. I erkendelse af at vi i vores analoge fortid, fik vendt os til en vis slew-rate i rør og transistorer, og at vi helre vil have lavet transienter om til et ultra kort overtoneløft?

Det som jeg ser faren i er at man smider det på meget komplekse signaler, og ikke harmonisk relaterede toner. I begyndelsen af 70'erne, gjorde Greatful Dead det at de fordi de vidste at hvert system af højttalere forvrængede så meget at man ikke kunne håndtere flere toner samtidigt, så hver streng af bassens 4 strenge havde hver sin egen pickup, ved at dreje den 90 grader så den flugtede med strengen. Fra dem blev der så sendt et signal fra en streng til hvert sit eget PA system. Der blev kørt med en PA søjle for hver stemme i orkesteret, men med det resultat at alle 50000 publikummer kunne høre stort set samme totale signal fra orkestret.

Min egen erfaring fra Harrison mixbus er også at mixet bliver bedre, når man Brauerizer (MIchael Brauer) ud i stemmer hvor man så komprimerer ret svagt og lægger bånd saturation ud i busserne, i stedet for at smække en hulens masse på udgangen.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Søren Dyhr skrev: søn 6. jun 2021 14:47 Jeg tænker bare på om ikke det er noget, man kommer til at hælde for meget ud af for siden at have besvær med at få det af, lidt med at det man gør det ved det hele uanset, hvad signalet går hen og gør.
Man maler sig jo ikke op i et hjørne med mindre man er uerfaren.

Er man uerfaren, så kan hvad som helst ske af fejl, men det er ikke saturation-specifikt.

I mastering tager hele processen typisk ikke mere end 20-30 minutter per master, så hvis det ikke fungerer med saturation, så er det jo bare af med plug-innet igen.

Faren er langt større ved mixing, hvis man mixer gennem saturation fra starten og ikke observerer god gain staging. Her bør man som minimum lige lave et approksimeret faders up mix fra begyndelsen som test, og så ned igen i detaljen.
Var det ikke bedre at køre med rigtigt lave thresholds og blot minimal komprimering mindre end 2:1 for at lave den der grynethed, på individuelle signaler. I erkendelse af at vi i vores analoge fortid, fik vendt os til en vis slew-rate i rør og transistorer, og at vi helre vil have lavet transienter om til et ultra kort overtoneløft?
I mastering er der i udgangspunktet ikke adgang til individuelle signaler, så nej det er ikke muligt.

Så kan man diskutere hvad der skal eller bør foregå i mixet tidligere i processen, men det er mit job som mastering engineer at fixe hvad jeg kan i masteren - uanset hvad der "burde" være foregået tidligere i mixet.

I masteringen kan saturation på et helt mix godt være en løsning, uanset om den stammer fra Kelvin, HG-2 eller en low ratio, low threshold comp.

2:1 ratio er højt i min verden.

Hvis jeg bare vil have primært saturation fra en comp, så hellere meget lav ratio som fx 1.05:1 - 1.20:1 og lav konstant threshold.

Den slags saturation er ikke langt fra det netop Kelvin også tilbyder, men til gengæld piller compen mere ved andre dynamiske ting.
Det som jeg ser faren i er at man smider det på meget komplekse signaler, og ikke harmonisk relaterede toner.
Absolut.

Men samtidig kan det være præcis det man ønsker. En interaktion mellem alle signaler, uanset om det er pænt harmonisk relateret.

Jeg prøver ikke at være dogmatisk, da jeg så ville blive fastlåst i min tankegang.
Min egen erfaring fra Harrison mixbus er også at mixet bliver bedre, når man Brauerizer (MIchael Brauer) ud i stemmer hvor man så komprimerer ret svagt og lægger bånd saturation ud i busserne, i stedet for at smække en hulens masse på udgangen.
Det er jeg ikke nødvendigvis uenig i, men nu handler mastering nogle gang om et kompromis eller at finde en praktisk løsning på et problem og ikke brokke sig dagligt til kunderne over hvad de burde have gjort. ;-)

Kelvin er i øvrigt ikke et mastering specifikt plug-in, men kan bruges til alt muligt i produktion og mix. Men grundet den store grad af kontrol og høje kvalitet, så er det også muligt at bruge i mastering.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev: man 7. jun 2021 10:35 Hvis jeg bare vil have primært saturation fra en comp, så hellere meget lav ratio som fx 1.05:1 - 1.20:1 og lav konstant threshold.
Ja det var først og fremmest det her jeg ville have frem, at saturation ... hvis behovet er der, nok helre skulle være introduceret tidligere i kæden med de værktøjer man allerede har rådighed over.

Der er så vidt jeg har kunne se, opstået en trang til en fix-it-in-the-mix i stedet for at have en plan med det man gør ... kreativitet forsøges det kaldt. Men kreativitet er altså ikke det modsatte af fokuseret intention ... det er heller ikke det modsatte af håndelag og erfaring.

I gamle dage taltes om guddommelig intervention, i dag er dansen om guldkalven AI (artificial intelligence) og det som du i et af dine første indlagt i tråden kaldte One-trick-Pony. Alle vil have del i Bob Katz og Holger Lagerfelts magi, bare uden at ville betale det som det reelt koster!

--sd


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så er manualen læst igennem. Får prøvet af her til aften. Fedt at kunne spare lidt ekstra på mail-tilbudet. 40% rabat som introtilbud er sgu en god deal.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Må indrømme at jeg er gået hen og blevet jævnt glad for Kelvin og måtte hoste op med et par $$ efter at have kørt demoen noget tid.

Jeg er ret vild med hele shaping delen, da jeg lige fik behersket mig lidt. Ud over noget colour på masteren, så bruger jeg den også parallelt på f.eks. en synth hvor jeg har haft god held med at stereo-ficere et mono signal ved hjælp spread funktionen og så bare tonsvis af drive. Det giver et dejligt levende stereo billede som jeg ikke føler jeg nemt kunne opnå på anden vis, uden at bruge adskillige plugins.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, der er et unikt "secret weapon" plug-in.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har indtil videre kun brugt det kreativt, og det er hurtigt blevet en favorit.

Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »

Må indrømme at jeg også er blevet svært glad for Kelvin.
Bliver brugt tæt på hver dag her :) <3

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

v1.5 er kommet indenfor den seneste uge.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Yep. Jeg er også hoppet på nu. Lyder lækkert, så jeg overgør selvfølgelig brugen :-D

Nyt svar