Installation af Windows 10 Home *OEM* udgave

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Installation af Windows 10 Home *OEM* udgave

Indlæg af Holger »

lakris skrev: fre 29. okt 2021 19:55 OEM du har købt er vel bare et serial nr eller?
Hvis det er kan du jo hente den nyeste Win 10 på MS side
Jo, det er præcis hvad jeg har gjort. Nyeste Windows 10 Home (OEM udgave) - men jeg ved selvfølgelig ikke om det man reelt downloader bare er den samme generiske Windows-udgave.

OEM er ikke bare et serienummer, men et link til en OEM download + et serienummer på Microsofts side i min mail, men måske er det ikke korrekt forstået.

Uanset hvad, så mangler der som sagt drivers (på papiret i hvert fald), så det kan ikke installeres. Længere diskussion - læs tråden ;-)

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Hvis du kan pege på en mappe, så tror jeg bare du skal lægge alle drivere i en mappe og henvise til den mappe.

Jeg ved ikke selv meget om alt dette. Jeg trækker bare på erfaringer fra mine kontakter og fra det, jeg kan finde på nettet. Jeg har ikke selv en laptop.

Man kan jo godt få eksterne USB-DVD-drev til 150 kr.
https://www.proshop.dk/Optiske-Drev-DVD ... ri/2829380
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

amolin skrev: fre 29. okt 2021 15:39 Det kan være det her

1. Boot to BIOS setup.
2. Locate System Configuration/SATA Operation
3. Change option to AHCI
4. Apply and exit.
BIOSen kommer man ind i ved at holde F1 nede.

Men der er ikke mulighed for at ændre SATA/AHCI.

Jeg kan ændre fra UEFI boot til "Legacy boot", men that's it. Så kan jeg ændre noget med USB osv. men det står alt sammen slået til/korrekt.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Win bruger UEFI
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis nogen vil lære noget af mine tre dage i Lenovo/Windows-land, så er her hvad jeg fandt ud af:

· Man kan IKKE bruge Balena Etcher til at blitze en støvlestroppet USB med Windows. Det ser ud til at virke og starter op, men det virker ikke reelt. Dette er dokumenteret fejl/mangel med Etcher fandt Hippo ud af.

· Man kan IKKE installere (medie)enhedshåndteringsfiler undervejs med ovenstående Etcher-løsning - selvom man har nedlastet de rigtige filer og udpakket dem - og Windows installationen beder om dem. De selvudpakkende arkiver var åbnet korrekt og lagt på en separat USB-pind, men installationen vil ikke æde nogle af dem.

· Man kan IKKE bruge en OEM-nøgle købt hos e-nemt til en fuld Windows 10 til at installere Windows 11, selvom version 11 er gratis. Muligvis en fejl i e-nemts nøgletype (opgradering kontra fuld version - hjælp er kontaktet!). I værste tilfælde koster det mig, udover tid, 245 kr. til en spildt Windows 10 rettighedskode og så 400 til en ny W11, så ikke så slemt.

· Hvad til gengæld VIRKER var at bruge en eksisterende Windows-datamat og nedlaste Rufus, og så bruge et Windows 11 ISO-billede til at blitze på USB-pinden. Dog kan man ikke få adgang til trådsløst internet undervejs og SKAL bruge et netværkskabel indtil Windows er installeret og WLA-enhedshåndtereren er installeret.

· Det vil muligvis også virke med Media Creation Tool i stedet for Rufus, men var umiddelbart ikke muligt at installere Windows uden i forvejen at have adgang til Windows for mig, hvilket jo er klassisk Punkt 22.

Selve Windows 11 installationen ellers var fod i hose, også mht. kørere o.a. Muligvis skal jeg opdatere BIOS manuelt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for update ,..

Hører gerne om svar fra E-nemt senere vedr manglende W11 upgrade mulighed

Kan man mon så snart købe W11 pro hos E-nemt istedet ?
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man kan i hvert fald købe en alm W11 licens til 399, hvilket jeg håber de opgraderer mig til og ellers må jeg punge ud.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev: søn 31. okt 2021 15:21 Tak for update ,..

Hører gerne om svar fra E-nemt senere vedr manglende W11 upgrade mulighed

Kan man mon så snart købe W11 pro hos E-nemt istedet ?
Hvis du har Win10 (aktiveret) allerede er Win11 en gratis upgrade - MEN - der er jo som sagt de her nye system-krav, hvor den største showstopper er et krav om TPM2.0 - pc'ens svar på Apples T2 chip (ish ..).
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Fy for en skefuld. Nåh men fedt du fik det til at virke. Sidst jeg købte en PC fik jeg producenten (MM-Vision) til at installere en OEM Windows på maskinen. Det gør jeg også næste gang kan jeg mærke 😅

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: søn 31. okt 2021 15:38 Man kan i hvert fald købe en alm W11 licens til 399, hvilket jeg håber de opgraderer mig til og ellers må jeg punge ud.
Yep, vil dog helst have en PRO version ,.. er næsten sikker på den vil være tilgængelig lige om lidt :)
Hippo skrev: søn 31. okt 2021 15:42
DUBTEMPLE skrev: søn 31. okt 2021 15:21 Tak for update ,..

Hører gerne om svar fra E-nemt senere vedr manglende W11 upgrade mulighed

Kan man mon så snart købe W11 pro hos E-nemt istedet ?
Hvis du har Win10 (aktiveret) allerede er Win11 en gratis upgrade - MEN - der er jo som sagt de her nye system-krav, hvor den største showstopper er et krav om TPM2.0 - pc'ens svar på Apples T2 chip (ish ..).
Tusind Tak ,.. har nu læst lidt op på det

Har stumper liggende til et 9900K system ,.. går ud fra dette er kompatibelt

Derudover 2 stks 4790K systemer der skal genbruges til slave-maskiner ,.. de er muligvis på grænsen

Tilsyneladende handler TPM2.0 om en fysisk chip, der i nogle tilfælde kan tilføres senere hvis den mangler


Kører lige nu på en ældre bærbar fra 2015 ,.. dog en god quad-core ,..

Har lige taget et check ,.. både TPM og CPU er usupportet

Den får lov at dø med W10 ,.. kikker alligevel så småt efter ny hvilket nok blir noget 11800H basseret octa-core
Vedhæftede filer
W11B.JPG
W11B.JPG (86.43 KiB) Vist 624 gange
/Dub

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Stort set alle laptops har haft et TPM-modul gennem flere år (ved dog ikke hvornår, TPM 2.0 afløste 1.2).
Stationære PC'ers bundkort har ikke altid TPM 2.0 (der skal være en sokkel til modulet):
https://www.indigo2.dk/i2pc/images/tpm_modul.png
Hvis PC'en har en 8. generations Intel CPU eller nyere eller en Ryzen 2000 eller nyere, så forlyder det, at man kan slå CPU'ens indbyggede TPM-modul til i UEFA i stedet for at bruge et fysisk modul.
Det hedder PTT i UEFA. Det står nok under overskriften "PCH-FW Configuration".
Secure Boot skal også være slået til.
Man kan ret nemt slippe uden om Windows 11's restriktioner, men man kan så muligvis ikke få automatiske opdateringer af Windows 11. Jeg har en opskrift på det, hvis nogen er interesseret.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Holger skrev: søn 31. okt 2021 15:14 · Man kan IKKE bruge en OEM-nøgle købt hos e-nemt til en fuld Windows 10 til at installere Windows 11, selvom version 11 er gratis. Muligvis en fejl i e-nemts nøgletype (opgradering kontra fuld version - hjælp er kontaktet!). I værste tilfælde koster det mig, udover tid, 245 kr. til en spildt Windows 10 rettighedskode og så 400 til en ny W11, så ikke så slemt.
I dag skriver Windows 11:

Aktiveringstilstand - Aktiv √

Og at jeg kan "opgradere til Windows 11 Pro".

Tyder det ikke på, at nøglen alligevel er gået igennem efter genstart? Eller det bare min 30 dages prøveperiode der kører?

Jeg har også muligheden for at "skifte nøgle", hvilket for mig indikerer at den alligevel har ædt min Windows 10 OEM nøgle efter genstart?

Sproget er noget mindre klart i (den danske udgave af) Windows end i macOS, så det er ikke helt tydeligt for mig.

Fx ville "Nøgle godkendt - licens aktiveret" + evt. nøglenummer være tydeligt, men hvad "aktiveringstilstand aktiv" dækker over er ikke 100% klart for den uindviede.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Der er et skifte undervejs mellem gamle og nye dialogbokse/vinduer, og jeg kan heller ikke finde det nøjagtige sted længere, hvor man kan se aktiveringsstatus.
Men er den ikke aktiveret, så kan man ikke gemme personlige indstillinger.
Højreklik et sted på skrivebordet og vælg "Personlige indstillinger".
Hvis du kan ændre på skrivebordets farve, så er jeg ret sikker på, at din Windows er aktiveret.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yup, den er aktiveret. Gode nyheder.

Virker som om aktiveringsfejlen opstod fordi en opdatering var igang i baggrunden, hvilket jo er forståeligt nok.

Anyways, tak for hjælpen allihop, og min kone skal nok blive glad for sin nye laptop.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: søn 31. okt 2021 15:14 Hvis nogen vil lære noget af mine tre dage i Lenovo/Windows-land, så er her hvad jeg fandt ud af:

· Man kan IKKE bruge Balena Etcher til at blitze en støvlestroppet USB med Windows. Det ser ud til at virke og starter op, men det virker ikke reelt. Dette er dokumenteret fejl/mangel med Etcher fandt Hippo ud af.

· Man kan IKKE installere (medie)enhedshåndteringsfiler undervejs med ovenstående Etcher-løsning - selvom man har nedlastet de rigtige filer og udpakket dem - og Windows installationen beder om dem. De selvudpakkende arkiver var åbnet korrekt og lagt på en separat USB-pind, men installationen vil ikke æde nogle af dem.

· Man kan IKKE bruge en OEM-nøgle købt hos e-nemt til en fuld Windows 10 til at installere Windows 11, selvom version 11 er gratis. Muligvis en fejl i e-nemts nøgletype (opgradering kontra fuld version - hjælp er kontaktet!). I værste tilfælde koster det mig, udover tid, 245 kr. til en spildt Windows 10 rettighedskode og så 400 til en ny W11, så ikke så slemt.

· Hvad til gengæld VIRKER var at bruge en eksisterende Windows-datamat og nedlaste Rufus, og så bruge et Windows 11 ISO-billede til at blitze på USB-pinden. Dog kan man ikke få adgang til trådsløst internet undervejs og SKAL bruge et netværkskabel indtil Windows er installeret og WLA-enhedshåndtereren er installeret.

· Det vil muligvis også virke med Media Creation Tool i stedet for Rufus, men var umiddelbart ikke muligt at installere Windows uden i forvejen at have adgang til Windows for mig, hvilket jo er klassisk Punkt 22.

Selve Windows 11 installationen ellers var fod i hose, også mht. kørere o.a. Muligvis skal jeg opdatere BIOS manuelt.
Virkede det out of the box med Rufus og Windows 11, eller måtte du alligevel finde alle Lenovo-driverne og installere dem manuelt ved siden af?
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så virkede det, ja. Rufus + Windows 11 = succes.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: tors 18. nov 2021 18:03 Så virkede det, ja. Rufus + Windows 11 = succes.
Ok tak, vi er lige blevet skilt ud fra det gamle firma og overflyttet til et nyt. Hverken det nye eller gamle firma vil vide af min gamle lenovo arbejdsmaskine, så det er jo en billig måde at få en ny computer på, og konen er vist fint tilfreds med windows.

Jeg kan se man kan spare 100,- ved at købe en win 10 først og derefter opgradere, men for 445,- er det vist ikke bøvlet værd. Kender du billigere steder end pcmac.dk?
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 18:17
Holger skrev: tors 18. nov 2021 18:03 Så virkede det, ja. Rufus + Windows 11 = succes.
Ok tak, vi er lige blevet skilt ud fra det gamle firma og overflyttet til et nyt. Hverken det nye eller gamle firma vil vide af min gamle lenovo arbejdsmaskine, så det er jo en billig måde at få en ny computer på, og konen er vist fint tilfreds med windows.

Jeg kan se man kan spare 100,- ved at købe en win 10 først og derefter opgradere, men for 445,- er det vist ikke bøvlet værd. Kender du billigere steder end pcmac.dk?
Det ser forøvrigt ikke ud til at man behøver en windowsmaskine for at lave nummeret. Kan fortælle om det virkede om lidt:

--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 18:49
Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 18:17
Holger skrev: tors 18. nov 2021 18:03 Så virkede det, ja. Rufus + Windows 11 = succes.
Ok tak, vi er lige blevet skilt ud fra det gamle firma og overflyttet til et nyt. Hverken det nye eller gamle firma vil vide af min gamle lenovo arbejdsmaskine, så det er jo en billig måde at få en ny computer på, og konen er vist fint tilfreds med windows.

Jeg kan se man kan spare 100,- ved at købe en win 10 først og derefter opgradere, men for 445,- er det vist ikke bøvlet værd. Kender du billigere steder end pcmac.dk?
Det ser forøvrigt ikke ud til at man behøver en windowsmaskine for at lave nummeret. Kan fortælle om det virkede om lidt:
Det gjorde det så ikke i første forsøg, men det er vist noget med at det kan give problemer at boote fra exFAT. Nu blev jeg stædig, så næste forsøg bliver noget med homebrew, wimlib og dele filer der er for store i 2 dele:

--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 19:26
Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 18:49
Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 18:17
Ok tak, vi er lige blevet skilt ud fra det gamle firma og overflyttet til et nyt. Hverken det nye eller gamle firma vil vide af min gamle lenovo arbejdsmaskine, så det er jo en billig måde at få en ny computer på, og konen er vist fint tilfreds med windows.

Jeg kan se man kan spare 100,- ved at købe en win 10 først og derefter opgradere, men for 445,- er det vist ikke bøvlet værd. Kender du billigere steder end pcmac.dk?
Det ser forøvrigt ikke ud til at man behøver en windowsmaskine for at lave nummeret. Kan fortælle om det virkede om lidt:
Det gjorde det så ikke i første forsøg, men det er vist noget med at det kan give problemer at boote fra exFAT. Nu blev jeg stædig, så næste forsøg bliver noget med homebrew, wimlib og dele filer der er for store i 2 dele:
...og så kører det.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 18:17
Holger skrev: tors 18. nov 2021 18:03 Så virkede det, ja. Rufus + Windows 11 = succes.
Ok tak, vi er lige blevet skilt ud fra det gamle firma og overflyttet til et nyt. Hverken det nye eller gamle firma vil vide af min gamle lenovo arbejdsmaskine, så det er jo en billig måde at få en ny computer på, og konen er vist fint tilfreds med windows.

Jeg kan se man kan spare 100,- ved at købe en win 10 først og derefter opgradere, men for 445,- er det vist ikke bøvlet værd. Kender du billigere steder end pcmac.dk?
Jeg købte Windows 10 til 245 kr. inkl. moms hos e-nemt.

Så downloadede jeg i stedet Windows 11 og installerede det. Til Windows 11 brugte jeg min nyindkøbte Windows 10 kode, da Microsoft sagde, at det kunne man godt. Og ganske rigtigt.

Så 245 kr. for Windows 11 kan man sige.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: tors 18. nov 2021 19:34
Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 18:17
Holger skrev: tors 18. nov 2021 18:03 Så virkede det, ja. Rufus + Windows 11 = succes.
Ok tak, vi er lige blevet skilt ud fra det gamle firma og overflyttet til et nyt. Hverken det nye eller gamle firma vil vide af min gamle lenovo arbejdsmaskine, så det er jo en billig måde at få en ny computer på, og konen er vist fint tilfreds med windows.

Jeg kan se man kan spare 100,- ved at købe en win 10 først og derefter opgradere, men for 445,- er det vist ikke bøvlet værd. Kender du billigere steder end pcmac.dk?
Jeg købte Windows 10 til 245 kr. inkl. moms hos e-nemt.

Så downloadede jeg i stedet Windows 11 og installerede det. Til Windows 11 brugte jeg min nyindkøbte Windows 10 kode, da Microsoft sagde, at det kunne man godt. Og ganske rigtigt.

Så 245 kr. for Windows 11 kan man sige.
Tak - så blev det alligevel 200,- sparet. Jeg nåede lige at se din besked inden jeg trykkede køb til 445 :)
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Obs. Det virkede først efter genstart.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: tors 18. nov 2021 20:05 Obs. Det virkede først efter genstart.
Tak - jeg er ikke blevet bedt om at aktivere endnu. sker det først efter et stykke tid?
--
Robert

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Holger skrev: tors 18. nov 2021 19:34
Pastorius skrev: tors 18. nov 2021 18:17
Holger skrev: tors 18. nov 2021 18:03 Så virkede det, ja. Rufus + Windows 11 = succes.
Ok tak, vi er lige blevet skilt ud fra det gamle firma og overflyttet til et nyt. Hverken det nye eller gamle firma vil vide af min gamle lenovo arbejdsmaskine, så det er jo en billig måde at få en ny computer på, og konen er vist fint tilfreds med windows.

Jeg kan se man kan spare 100,- ved at købe en win 10 først og derefter opgradere, men for 445,- er det vist ikke bøvlet værd. Kender du billigere steder end pcmac.dk?
Jeg købte Windows 10 til 245 kr. inkl. moms hos e-nemt.

Så downloadede jeg i stedet Windows 11 og installerede det. Til Windows 11 brugte jeg min nyindkøbte Windows 10 kode, da Microsoft sagde, at det kunne man godt. Og ganske rigtigt.

Så 245 kr. for Windows 11 kan man sige.
Så det var et serial number du købte? :)

Nyt svar