Hvad er "stems" ?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Hvad er "stems" ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har set dette ord brugt meget de seneste år

Tænker det betyder spor eller stemmer

Men den måde det bruges virker tit forvirrende

Hvad er det HELT præcist ?
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det ser ud til at det intersubjektivt betyder spor

På engelsk betyder det vist stilk som på en blomst.

søgning på LM:
search.php?keywords=stems

I Logic Pro X hedder det Regions, men jeg fornemmer at stems skal være kontinuerlige fra 1-slaget eller ihvertfald være låst i smpte. Af hensyn til modtageren.

Der hedder det osse bounce når man 'printer' stems eller mix.

I Reaper hedder det render.

I Luna hedder det mix.

Forventer der kommer en DAW hvor det hedder fry eller bake.

Måske skal vi fremover bare kalde stems for en buket.

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Hvis man skal aflevere noget i stems, vil man typiske samle sine spor i grupper der giver mening, og bounce dem i stems. Derved kan man koge sit mix ned til måske 4-8 stems. Fx Trommer, Guitar, synths, Backing vokaler osv...

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Indlæg: 89
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

Morten Bjørn skrev: ons 27. okt 2021 09:35 I Logic Pro X hedder det Regions, men jeg fornemmer at stems skal være kontinuerlige fra 1-slaget eller ihvertfald være låst i smpte. Af hensyn til modtageren.

Der hedder det osse bounce når man 'printer' stems eller mix.

I Reaper hedder det render.

I Luna hedder det mix.
Didn't know that. Troede egentlig, at stems var forholdsvis "universelt.

Til OP:
What are stems?
Stems are stereo recordings sourced from mixes of multiple individual tracks. For example, a drum stem will typically be a stereo audio file that sounds like all of the drum tracks mixed together. In most cases, additional processing such as equalization, compression, and time-based effects is included to ensure that the sound achieved by the mixing engineer is committed. The image below shows a folder of stems generated from a mix of the multitrack files displayed in the previous image.
Kilde: https://www.izotope.com/en/learn/stems- ... rence.html

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

TUSINDE TAK ,.. skal I have !!!

Jeg blev endu engang lidt klogere 🙂
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev: ons 27. okt 2021 09:23 Har set dette ord brugt meget de seneste år

Tænker det betyder spor eller stemmer

Men den måde det bruges virker tit forvirrende

Hvad er det HELT præcist ?
Stems i musiksammenhæng er typisk en samling af spor, eksporteret ud i stereofiler.

Dvs. fx trommer, guitarer, vokaler, m.v.

Man bruger det ofte til stem-mastering, hvor de våde effekter altså også er med i hver stem. Det er således ikke at sammenligne med individuelle (tørre) spor til mixing.

Stems bruges ofte også til mere avanceret show-afvikling eller i kombination med liveinstrumenter, fx X Factor. Så kan man live skrue op og ned for enkelte grupper, men uden at have brug for decideret mixing i realtime.

Jeg kan godt lide denne tanke:

Mixdown = Alt på stammen fra planten, dvs. alt kommer med i 1 stereofil

Stems = Stilke eller hele "grene" fra planten, dvs. grupper af spor (typisk våde), som også har bladene med

Tracks = Bladene på grenene, de individuelle spor (typisk tørre)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten Bjørn skrev: ons 27. okt 2021 09:35 Det ser ud til at det intersubjektivt betyder spor
Ikke bare (individuelle) spor, men typisk samlinger af spor.
I Logic Pro X hedder det Regions, men jeg fornemmer at stems skal være kontinuerlige fra 1-slaget eller ihvertfald være låst i smpte. Af hensyn til modtageren.
Ja, stems er normalt bouncet/eksporteret fra et fast punkt ja, dvs. fx 1.1.1.1 og enten til et fast slutpunkt eller til indholdets slut.

Men regioner i Logic Pro og stems har ikke noget med hinanden at gøre. Regioner i Logic Pro er ikke engang lydfiler, men derimod aliaser, dvs. henvisninger, til enten fulde lydfiler eller oftere til dele af en lydfil.

Man kan således have mange identiske regioner, der alle henviser til den samme lydfil eller dele af lydfilen.

For lige at forvirre endnu mere, så opererer man i Logic Pro også med såkaldte clones, som er klonede regioner. Der er ingen original/alias her (som med MIDI regioner), men alle kloner påvirker hinanden.
Der hedder det osse bounce når man 'printer' stems eller mix.
Bounce, export, print, mixdown (det sidste er normalt reserveret for noget der samtidig lægges sammen, a la merge down i Photoshop) - kært barn har mange navne ;-)

"Bounce", som Logic meget bruger, er lidt pudsigt fordi jeg forbinder det med dengang vi "bouncede" spor fra ét track til et andet på spolebånd. Det er nok lidt misvisende at bruge det ord i dag, men sådan er Logics terminologi.
I Reaper hedder det render.
Render er ofte kun brugt om noget der offline bounces - ikke realtime. Kalder Reaper også realtime bounce for render?
I Luna hedder det mix.
Mixdown måske?
Forventer der kommer en DAW hvor det hedder fry eller bake.
"Baked-in" er til gengæld betydningen for når effekter er bouncet med i et spor/stem.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Holger skrev: ons 27. okt 2021 14:31
Render er ofte kun brugt om noget der offline bounces - ikke realtime. Kalder Reaper også realtime bounce for render?

Reaper har en funktion, der hedder "save live output to disk (bounce)".
Men render kan også foregå realtime i Reaper, det hedder så bare "online render".

Jeg vil tro, at forskellen på de to funktioner er, at at man kan "live-tweake" under bounce og ikke under online render, men jeg ved det faktisk ikke.
Jeg bruger altid render.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Thanks, det viser bare at der ingen konsensus er for hvordan hvem bruger hvad. Etymologien er gået tabt.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Yep - jeg brugte mindst en halv dag på at prøve at forstå forskellene på de nævnte begreber, da jeg skiftede fra PT.
Og jeg er stadig ikke helt med :-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg holder mig til Logic, det er safe zone for mig. Leder altid efter funktionerne når jeg prøver andre DAWs.

Men stems er fede, hvis man kan skaffe dem fra kendte numre er der ofte nogle gode oplevelser i gennemlytningen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Tak for svar @Holger

Både underholdende og sjovt.

EDIT: og både lærerigt og informativt

(jeg er vist træt)
Senest rettet af Morten Bjørn tors 28. okt 2021 11:09, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, tak til Holger :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten Bjørn skrev: tors 28. okt 2021 10:52 Tak for svar @Holger

Både underholdende og sjovt.

EDIT: og både lærerigt og informativt

(jeg er vist træt)
Hvis mit svar kan være bare en smule sjovt, så har det reddet min dag. :-D

Nyt svar