TUBE-TECH MP 1A

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

TUBE-TECH MP 1A

Indlæg af nkholst »

Kære lydnørder

Efter godt 10år i "fangeskab" er jeg ved at genoplive mig selv, forstået på den måde, at jeg er blevet gift, fået børn, bil, hund og bygget nyt hus og i hele den periode har lukket ned for musik og lydproduktion. Det har været en prioritet jeg har taget dengang som nu er ved vejs ende, da min situation i dag ser anderledes ud pga. store børn og et overstået husprojekt.

Jeg har gravet alt mit udstyr frem, støvet af og sat op igen. Geninstalleret gammel MacBook Pro 2011 og installeret programmer på ny. For ca. 5 år siden, fik jeg byttet noget udstyr og fik erhvervet mig en Tube-Tech MP 1A preamp, da jeg altid gerne har ville have fingre i deres produkter - primært preamp og compressor. Men - efter at have testet min "nye" Tube-tech MP 1A preamp i sammenligning med de preamps der er født i mit RME Fireface 800 lydkort, så er skuffelsen dog MEGET stor. I sammenligning på 2 mikrofoner (Shure SM58 + SE Eletronics Z5600A) på hhv. RME Fireface 800 preamp og Tube-Tech MP1A preamp, så lyder Tube-Tech´en som om der er trukket en dyne henover mikrofonen. Lyden er mørk og mangler nuance, samt det virker som om forstærkningen ikke kan forstærke nok. Når man så forsøger at forstærke max eller næsten max, så lyder det som om det overstyrer, selvom signalet liger 10-15 db under 0 (hvis man kan forklare det sådan).

Mit spørgsmål er, om der er andre, som har en Tube-Tech MP 1A og kan konkludere noget lignende, eller om mit setup måske ikke er "skruet" rigtigt sammen?

Mikrofon --> XLR --> Tube-Tech MP 1A --> XLR (med påsat jackstik-adapter som ikke er ballanceret - altså mono) --> RME input (uden preamp). Ved ikke om XLR-stikket med påsat jackstik-adapteren kan være en synder? Adapteren er et monostik og ikke balanceret som jeg forstår det?
IMG_0697.JPG
IMG_0697.JPG (3.88 MiB) Vist 1195 gange
IMG_0698.jpg
IMG_0698.jpg (579.08 KiB) Vist 1195 gange
Hilsen den fortvivlede...

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Det kunne jo være at en kondensator eller to har lækket væsken indeni:

https://gyraf.dk/schematics/tubetech_mp1a.gif

Viser at der en 6-7 stykker, hvilken der lige skulle være løbet - i dit tilfælde, skal være usagt.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Skal der ikke bare nye rør i? De har ikke uendelig levetid og er typisk det første der skal skiftes efter max 5-6 år i brug.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Tak for svar.
Jeg kan forstå på jeres svar, at den ikke bør lyde sådan (ved god i ikke lige kan høre det).
Er der et sted i Odense-området, der servicerer sådan en fætter eller blot kan teste den?

... og fremgår det på rørene om hvilken alder de har? samt købe nye rør, hvor?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ville nok sende den til en som har forstand på rørmaskiner, fx høre Jakob Erland @Gyraf om hjælp eller han kender nogen.

MP1 A skal lyde luftig og glasagtig, ikke mørk og forvrænget. Så et fuldt check-up er nok en god idé og en fin investering - det er en klassiker, der både kan bruges nu og holder værdien fremover.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Tak for hjælpen... jeg prøver Jakob

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Med al respekt for Jakob, så lige præcis med TT produkter, hvorfor så ikke lade John P selv kigge på den?
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Nicolai skrev: ons 25. aug 2021 13:18 Med al respekt for Jakob, så lige præcis med TT produkter, hvorfor så ikke lade John P selv kigge på den?
John p?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

nkholst skrev: ons 25. aug 2021 13:46

John p?
...er ham som har firmet der laver dem. Men jeg tror reparationer skal køre igennem:

https://cyberfarm.dk/reparationer/

--sd

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Søren Dyhr skrev: ons 25. aug 2021 17:09
nkholst skrev: ons 25. aug 2021 13:46

John p?
...er ham som har firmet der laver dem. Men jeg tror reparationer skal køre igennem:

https://cyberfarm.dk/reparationer/

--sd
Da jeg sidste år arvede en PE-1b, der ikke havde været tændt i små 10 år, ringede jeg til ham. Han ville gerne kigge på den men sagde at jeg rolig kunne fyre op for den uden at frygte noget. De har også en gut ansat, Per Jensen, til at reparere. Men nu kender jeg også John fra min tid hos TC, og jeg vil da ikke udelukke, det normalt skal køre gennem farmen….

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har deres CL-2A kompressor, og den lyder ihvertifald ikke dynet overhovedet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Jeg prøver lige herinde, eftersom den enten skal sendes til eller afleveres på sjælland...
Er der én herinde som bor i Odense/Fyn som kender til Tube Tech MP1A og ved hvordan den skal lyde, som i første omgang bare kan teste den, for at høre om den fejler noget?

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Hvad med Gustav fra Goly i Odense? Mener, at han også tager sig af servicere andet end hans egne produkter.....

goly.dk
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Jeg har lokaliseret fejlen!!! :jam:

Du skal køre balanceret hele vejen.

Prøv lige at udskifte den der XLR->jack mono adapter med en XLR->jack stereo, altså balanceret.
Jacks på bagsiden af FF800 er nemlig balanceret. Så med mono-adapteren taber du den ene side af det balancerede signal og dermed får du kun "det halve" signal ind og det lyder vildt uldent. (taler af erfaring... :roll: )

Lur mig, om ikke det løser dit problem uden at du skal have den til service :wink:
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

BOBofthePOP

Ja da….. det giver mening. Jeg prøver at købe nye kabler. Jeg giver lige en tilbagemelding når det er afprøvet.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

BOBofthePOP

Jeg fik skiftet kablerne og BOOM der skete noget med signal og lydbillede.... uldet forsvandt.
Der er dog fortsat et eller andet galt. Der er lidt løse forbindelser når man skruer på knapperne, men det virker som om man kan stabilicere det...
Problemet er, at TUBE-TECH MP1A overstyrer ret meget, selvom signalet i både RME-software og Logic ikke overstyrer!! Også selvom jeg skruer langt ned for forstærkningen. Det er uanset om det er mig eller DI inputtet jeg bruger.Når jeg kigger på signalet i Logic, så sker der også noget mystisk med nogle frekvens-afkortninger eller hvordan det beskrives? Øverst TUBE-TECH, midt AVALON U5, nederst RME 800.

Kabling: mic/DI --> input 1/2 TUBE-TECH --> output TUBE-TECH 1/2 --> input RME 800 (nu med nye balancerede kabler)
Både AVALON U5 og RME 800 preamps lyder fint.... hmmmm... måske skal TUBE-TECH til doktoren alligevel??
Vedhæftede filer
IMG_0946.JPG.jpeg
IMG_0946.JPG.jpeg (1.27 MiB) Vist 717 gange

Nyt svar