Optagelse fra køretøj i bevægelse

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Optagelse fra køretøj i bevægelse

Indlæg af DUBTEMPLE »

Skal have lavet nogle film med optagelser fra mc-ture ,.. (alm. landevejshastighed)

Helmetcam er Sony HDR AZ1 ,.. lyden bliver selvfølgelig elendig ,..

Og der er ikke udvendigt mikrofonstik uden at lave et mod samt bøvle med ledning

Hvad er nødvendigt, og hvordan gribe man tingene an, for at få lidt bedre:

A: stereolyd fremadrettet ?
B: stereolyd bagudrettet ?
c: lyd af egen motor ?

Editor vil antageligt blive Vegas Pro 15 ,.. lejlighedsvis multicam

Jeg er på lavt budget, men rimelig ferm til DIY-løsninger

Senest rettet af DUBTEMPLE søn 24. okt 2021 08:15, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis det skal være billigt kan det være det her kan bruges:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2 ... 8&p=654915
Og så nogle Bubblebee vindhætter. Jeg ved ikke hvilken størrelse der virker til de kabinetter de sælger hos Mic Booster, men det står der nok noget om.
Bubblebee:
https://www.thomann.de/dk/bubblebee_mik ... etter.html

Men samtidigt vil du optage 5 kanaler.. Det er ikke ligefrem alle mobile optagere der kan det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Her er et cykel-eksempel, dog kun 2 mikrofoner, med Lom Audio USI. Han har flere af den slags videoer på kanalen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak, kikker på det, i første omgang kunne det selvfølgelig være fedt med bare at have en stereoløsning PÅ HJELMEN med udvendige mikrofoner tilkoblet kamera via en mod, tænker hvis man kunne finde et sted nederst på hjelmen, f.eks, ud for kæben i hver side, med minimal turbolæns, evt via en lille blød "skygge" og så bygge mini-kapslerne ind under polstringen, og lægge noget af det langhårede "dead cat" stof ud over,...

Ja, det ville selvfølgelig se ud som om jeg har et zz-top fipskæg stikkende ud i hver side :-) men jeg er ligeglad :-)

Det hele styres over min android smartphone, så det ville være ultra behageligt at slippe helt for bøvl med ledninger på kroppen, samt recordere, og microfoner her og der og allevegne, samt eftersynkronisering af lyd ville man også slippe for

EVT kunne multitrack og flere mikrofoner så nøjes med at blive brugt kun i "krævende" situationer
Vedhæftede filer
03072018070303.jpg
03072018070303.jpg (84.79 KiB) Vist 1329 gange
/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Har du mulighed for at montere kameraet på et mere stabilt sted end hjelmen. Filmen kan virke ret rystet hvis du ikke har et mere stabilt underlag. Øvrigt bør du være opmærksom på at jo mere vidvinkel du bruger des mindre rystet vil optagelsen virke.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kimex skrev:Har du mulighed for at montere kameraet på et mere stabilt sted end hjelmen. Filmen kan virke ret rystet hvis du ikke har et mere stabilt underlag. Øvrigt bør du være opmærksom på at jo mere vidvinkel du bruger des mindre rystet vil optagelsen virke.
Hjelmen ligger fast, og er såmænd ikke et af de mest ustabile steder, Man kan spænde dem fast på brystkassen, men arme og spejl er i vejen og det er for lavt, montage på mc bliver også for lav, og der er alvorlige vibrationer gennem stellet. Desuden kan jeg ofte godt lide den effect der er i at det følger hovedet, samt at man kan styre det en smule på denne måde, f.eks. hæve hovedet lidt for at få et højdedrag med, elle sænke hovedet lidt når man kører nedad igennem nogle hårnålesving e.lign.

Kameraet har indbygget stabiliserings function, samt på sigt regner jeg med at stabilisere yderligere via software, sam diverse andre forbedringer

Jeg syntes det er tåleligt på filmen, i forhold til det er uden efterbehandling, og at kvaliteten rækker til det jeg vil, (skal ses i 1080p)

Filmene bliver iøvrigt et mix af film og stilbilleder m.m. ,.. derfor kommer film-sekvenserne heller ikke til at stå alene

Kameraet har faktisk en rimelig stor vidvinkel i forhold til mange andre, og jeg syntes det er et udemærket kompromis med billed-kvaliteten

Indrømmet I visse tilfælde kunne man godt bruge lidt mere vidvinkel, men klarer mig, og skal holde budgettet lavt, der blir ikke købt nyt foreløbig

Mit almindelige video-kamera er et Panasonic F200, der snart bliver uppet til FZ300, till disse har jeg rigtige pro vidvinkler fra Raynox, på billedet her ser du virkningen af 180 gr, det er pragtfuldt, men den kommer ikke ud på vejen, no way :dollargrin:

Lige nu prøver jeg således at holde mit focus på lyden, og lyden alene,..
Vedhæftede filer
049.jpg
049.jpg (300.8 KiB) Vist 1301 gange
/Dub

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

jeg har svært ved at forestille mig en løsning der er rigtigt tilfredsstillende... -der er rigtigt rigtigt meget vind når man kører mc, og kan ikke forestille mig at vindhætter ville kunne afhjælpe problemet

Medlemsavatar
Gyraf
Professor i DIY
Indlæg: 658
Sted: Aarhus (Lyd-) Havn

Indlæg af Gyraf »

Enig.

Tror det er en primær misforståelse at forestille sig at der "findes en lyd" af at køre 80kmh på landevej uden vindstøj. Har du prøvet uden hjelm?

En realistisk lyd vil være den der findes indeni en styrthjelm.

Alternativt optaget fra vejsiden af et hav af stationære mikrofoner tour-de-france-style. Måske et loop af sådan en?

Sidste udvej ku' være en massiv dosis izotope :-)

Jakob E.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak til jer begge !!! skriver bag øret !!!

Nej, det bliver op af bakke, det har jeg også på fornemnelsen :-)

Har lige fundet en gammel ussel optager, som jeg forsøgte at bruge off-road i Rumænien for en del år siden, ser om jeg ka få den op og køre igen, der var vist to løse elektret mikrofonrr
Vedhæftede filer
mania2.jpg
mania2.jpg (267.03 KiB) Vist 1230 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Update:

HAR LAVET EN SPECIFIK TRÅD OM SOFTWARE

viewtopic.php?p=726636#p726636

Lad os holde denne her tråd til HARDWARE

-------------------------------------

Fik købt en Ucho fra LOM

https://store.lom.audio/collections/mic ... 2165712928

Med den kan prøves forskellige placeringer, i hjelm, tøj og på MC

Men mangler stadig recorder og noget phantom-power på farten

En ren motorlyd til at mixe ind betyder meget ,.. og jeg oplever den selv tydeligt modsat optagelserne

Overvejer en mekanisk transducer i stellet som del af løsning

Overvejer også en transportabel multitracker :-)

Jeg har ikke noget imod vindstøj bliver mixet med ind som det nævnes

Men det skal ikke lyde af lort :-)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har kik på denne ,.. både til stationær video og fra køretøjer

Virkeligt kompakt rejse udstyr ville kunne laves med lidt elektret mics

PITA at skulle synce, samt klippe/klistre i PP ,... men sådan er det

Ville ønske der var en "line-in" i hjelmkameraet så der kunne optages bedre i første take, alene grundet senere sync


https://www.thomann.de/dk/zoom_podtrak_p4.htm



zoom.JPG
zoom.JPG (86.66 KiB) Vist 745 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

teach_me skrev: søn 17. okt 2021 11:27 Du kan reducere vindestøjen rigtig meget hvis du har mulighed for at placere en mikrofon bag kåben eller lignende
Helt klart noget jeg vil eksperimentere med, under kåbe, sæde, i tøj, samt diverse andre placeringer, samt alternativer til dead-cats osv.

Nok flere steder på en gang, som nævnt ovenover, motor alene, samt et par former for ambience,..

Men det må også godt være nemt, tænker mig noget fastmonteret, med et multistik, så recorderen også kan bruges andre steder
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvad ønsker du egentlig man skal høre på sådan en video? Motor? Omgivelserne? Vind?

Vind og/eller motor burde være let, men alt det andet tror jeg kan blive ganske drilsk at få med. Hvis det var en spillefilm, ville jeg nok anbefale at redigere lyde af forbipasserende biler ind manuelt... men det er jo "snyd" på en måde, og tager sikkert også tid at gøre.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev: lør 23. okt 2021 22:31 Hvad ønsker du egentlig man skal høre på sådan en video? Motor? Omgivelserne? Vind?

Vind og/eller motor burde være let, men alt det andet tror jeg kan blive ganske drilsk at få med. Hvis det var en spillefilm, ville jeg nok anbefale at redigere lyde af forbipasserende biler ind manuelt... men det er jo "snyd" på en måde, og tager sikkert også tid at gøre.
Du har helt ret, det bliver drilsk, hvilken type film og hvad jeg ønsker der skal høres vil jeg lige quote fra søster-tråden om software-siden:
DUBTEMPLE skrev: lør 16. okt 2021 20:24
Mike-air skrev: lør 16. okt 2021 19:48 Nu spørger jeg lige dumt- for selv om det er et super interessant problem:

Hvad er formålet? Hvis vindstøjen er borte, så vil vej-støj og lyden af motorcyklen være igen. Er det de to elementer der skal være tilbage?
Nej det er bestemt ikke et dumt spørgsmål, glad for du dropper ind, du kender jo "filmen"

Når jeg laver disse rejse-film, bliver det en blanding af still-billeder i slide, film fra fast grund, samt film fra hjelm-kamera, fra MC, kajak, eller bil

Lyden oplevet fra en MC er en meget stor del af oplevelsen, jeg hører tydeligt selv motoren, (især vigtig), gear, underlag, osv, også lyden fra forbipasserende køretøjer, cykelrytterne der råber til hinanden, høje skrig fra fugle osv

Lyden bliver nok til slut en blanding af musik, speach, samt "on location" optagelser, på både køretøjer og grounded

Selvfølgelig hører jeg også vinden, og den er et vigtigt bidrag, men som det også nævnes i søstertråden om hardware:
Fik købt en Ucho fra LOM

https://store.lom.audio/collections/mic ... 2165712928

Med den kan prøves forskellige placeringer, i hjelm, tøj og på MC

Men mangler stadig recorder og noget phantom-power på farten

En ren motorlyd til at mixe ind betyder meget ,.. og jeg oplever den selv tydeligt modsat optagelserne

Overvejer en mekanisk transducer i stellet som del af løsning

Overvejer også en transportabel multitracker :-)

Jeg har ikke noget imod vindstøj bliver mixet med ind som det nævnes

Men det skal ikke lyde af lort :-)
Det jeg har lyder desværre af lort i enhver henseende

Svarer slet ikke til oplevelsen, eller hvad der er ønskværdig i sidste ende

Er nået frem til jeg skal optage med mindst 4 kanaler

Samt bruge alle mulige tricks både hardware og software i PP

Helt ned i den enkelte film-sekvens skal der nok ideelt kunne mixes mellem: motor, ambience, samt vindstøj

(samt efterfølgende selvfølgelig musik og speach i PP, tager hul på Resolve når jeg har tilstrækkeligt materiale)

Ved ikke om jeg fik svaret overhovedet :lol:
Så for at summere op ,.. hvad jeg er nået frem til ,... og regner med af lyd i prioriteret rækkefølge

1. Motorlyd ,... (tænker mig fast-monteret mikrofon og/eller accelerometer på motorcyklen)
2. Vindlyd ,... (her kan blot tages sporet fra selve kameraet til en spæd start, lavfrekvent "rumble" kan fjernes med software)
3. Ambience ,.. (ideelt fremad, siderne, og bagud, med fast monterede vindæmpede retnings-mics i stellet, og i læ under kåbe-dele)

I post-production kommer

4. Musik
5. Speech

6. Som du nævner faste "snyde lyde" af f.eks. passerende biler, dyt, acceleration, osv,..

Derudover måske små elektrets i hjelm og i tøj

Regner med at optage 4 vigtigste spor på den viste ultra-kompakte multitracker, og have et fast multistik til mics monteret i MC

Allerførst nogle forsøg hvor min android telefon bruges som recorder, diverse steder, i tøj, og på MC

Dernæst eksperimenter med den lille LOM mikrofon når jeg får den 4-spors recorder

Synkronisering i post-production som vist på neden-stående film
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har lige fundet denne video om stor forbedring via recorder lagt vibrations-dæmpet i et hul-rum på MC

Der vises også hvordan der synkroniseres til filmen efterfølgende, hvilket er samme måde jeg har tænkt




/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Helt sikkert. Det var også derfor jeg regnede med, at motorlyden ville være ganske realistisk at få med. Han laver endda en fejl i sin video: Motorlyden overstyrer når han giver den mest gas, så man skal huske at give det lidt headroom. Men ud over det, lyder det jo rigtigt godt.

Men lyden af omgivelserne er godt nok en udfordring. Mit bedste gæt lige nu er at have en rygsæk på, og så lægge en lydoptager inde i den - eventuelt padded med et eller andet vindhætte-agtigt materiale eller en uldtrøje, så mikrofonen ikke rammer siderne af rygsækken direkte. Rygsækken må ikke være lavet af et alt for tæt materiale, for så kommer der ikke nok diskant med.

Grunden til at jeg tror det er et godt sted, er at jeg gætter på der måske er bare en lille smule læ bagved, og samtidigt er man også lidt længere væk fra motoren. Men det kommer nok til at kræve en del eksperimenteren.

Det er sgu en god udfordring til en lydnørd! Hvis jeg havde en motorcykel (og kørekørt til en), ville jeg nok være fristet til at afprøve et par ting selv. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Har du iøvrigt prøvet at optage med mobilen i en jakkelomme eks.? :-D

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: søn 24. okt 2021 11:09 Har du iøvrigt prøvet at optage med mobilen i en jakkelomme eks.? :-D
Jeg har været nordpå i bil lige siden

Har ikke glemt det, kører mod syd nu igen 😉
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev: søn 24. okt 2021 10:11 Helt sikkert. Det var også derfor jeg regnede med, at motorlyden ville være ganske realistisk at få med. Han laver endda en fejl i sin video: Motorlyden overstyrer når han giver den mest gas, så man skal huske at give det lidt headroom. Men ud over det, lyder det jo rigtigt godt.

Men lyden af omgivelserne er godt nok en udfordring. Mit bedste gæt lige nu er at have en rygsæk på, og så lægge en lydoptager inde i den - eventuelt padded med et eller andet vindhætte-agtigt materiale eller en uldtrøje, så mikrofonen ikke rammer siderne af rygsækken direkte. Rygsækken må ikke være lavet af et alt for tæt materiale, for så kommer der ikke nok diskant med.

Grunden til at jeg tror det er et godt sted, er at jeg gætter på der måske er bare en lille smule læ bagved, og samtidigt er man også lidt længere væk fra motoren. Men det kommer nok til at kræve en del eksperimenteren.

Det er sgu en god udfordring til en lydnørd! Hvis jeg havde en motorcykel (og kørekørt til en), ville jeg nok være fristet til at afprøve et par ting selv. :-D
Ja, det er en både sjov og spændende udfordring 🙂

Tak for rygsæg-ide, den kunne godt bruges tror jeg,.. om ikke andet midlertidigt

Drømmen er at alle mics er fast monteret på mc og man bare plugger et multi-stik i recorder en når der skal optages

Lyd fremad blir mest udfordrene, dernæst sideverts, og nemmest nok bagud

De 4 kanaler kunne være:

1. Motor
2 . Venstre
3. Højre
4. Bagud

Idet fremad droppes

V/H kunne evt slås sammen, og give plads for hjelm-mikrofon
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Bliver et spændende projekt! Glæder mig til at høre og se slut produktet 😄

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: man 25. okt 2021 10:01 Bliver et spændende projekt! Glæder mig til at høre og se slut produktet 😄
Yep, foreløbig er denne app installeret på begge mine Androids, "Field Recorder 9.5"

Poster lige i begge tråde da det ligger mellem hardware og software

/Dub

Nyt svar