Køb af Mandolin

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Køb af Mandolin

Indlæg af mik_c »

Hej i dejlige og smukke og erotiske mennesker derude

Jeg står og gerne vil købe en mandolin, men har ingen forstand på hvad der er skidt og hvad der er kanel. Jeg vil bare have en der lyder godt og ikke koster en bondegård og som er sat nogenlunde op til at spille på da jeg ikke har forstand på at sætte alt muligt op. Jeg har aldrig spillet på en mandolin før så kan ikke rigtig bruge min "gut feeling", så derfor sprøger jeg jer til råds.

https://www.thomann.de/dk/the_loar_lm_520_vs.htm

Jeg tænke på sådan en, men ved ikke om der kan fåes noget jeg bliver lige så glad for langt billigere eller hvordan.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Lohar er faktisk et ret ok mærke, man får sædvanligvis en del for pengene

Jeg kigger lidt på deres arch top guitarer og håber på at støde ind i en brugt

Der skal nok justeres en del når/hvis du får en hjem.

Jeg vidste ikke de lavede mandoliner

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det meste er vel lavet i østen og skal der stå The Gibson made in the U. S. A. koster det omkring de 30.000.

Levin går man ikke fejl af

og her er den brugt men super fin, så hvis der er noget med den så er der langt op til Lohar-prisen i justering.

https://www.dba.dk/mandolin-levin-no-55 ... 078284331/

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg købte den lidt billigere udgave for nogle år siden : https://www.thomann.de/dk/the_loar_lm_310f_brb.htm . Den lød fint straight ud fra kassen og det var ikke nødvendigt at justere noget. Jeg er vant til at spille guitar, men nogle af grebene er sgu stadig lidt hårde ved fingrene :-)
Tunere og den generelle kvalitet syntes jeg er helt i top. Dækket er massivt og jeg syntes den lyder godt (og højt!), så jeg kunne ikke forestille mig, at den Loar du linker til, vil være et dårligt køb.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Tak for jeres svar .. jeg endte med at udskyde mandolin projektet og købte mig en cubansk Tres istedet for. Men kan være mandolinen bliver næste gang så rådene er på ingen måde spildt :)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Er det den fra Buena Vista Social Club. [Google: ja det er det]. Lyder fanme godt så'n nåed.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Morten Bjørn skrev: lør 23. okt 2021 12:13 Er det den fra Buena Vista Social Club. [Google: ja det er det]. Lyder fanme godt så'n nåed.
hehe ja det er sådan en.. og ja den lyder rigtig hyggelig :)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Bare du ikke falder for en mandocello, af en eller anden grund får jeg det lidt dårligere af sådan en end 4 minutters downstrokeakkorder på en banjo.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Morten Bjørn skrev: man 25. okt 2021 09:45 Bare du ikke falder for en mandocello, af en eller anden grund får jeg det lidt dårligere af sådan en end 4 minutters downstrokeakkorder på en banjo.
Oh nej de ser slet ikke ud til at være noget for mig.. .. jeg overvejer en spansk Bandurria da den er meget som en mandolin bare ikke så flad klang :) .. Men men lige nu er jeg glad for min Tres.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Prøv at tjekke hvordan Bjarke Falgren spiller på en bratsch, så vil du osse ha en – jeg vil gerne men det tager år at få det til at lyde sådan dér


Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Morten Bjørn skrev: lør 13. nov 2021 23:21 Prøv at tjekke hvordan Bjarke Falgren spiller på en bratsch, så vil du osse ha en – jeg vil gerne men det tager år at få det til at lyde sådan dér
Haha... ej det er ikke lige mig det der... hvis det skal være noget uden bånd så vil jeg har en Oud :D

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Tror jeg har hørt en oud solo i noget Thomas Dybdal, skal lige se om jeg kan finde det igen.

Ellers så jeg Robert Plant på Roskilde sidst det fandtes, hoooooold nu kæft det var fedt det hele, oud inkluderet

Nyt svar