October 18 Apple Event

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Re: October 18 Apple Event

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har sovet på det nu

kom frem til at hvis jeg skal have en MBP så skal jeg af med mellem ca 27. og 35.000 qua min grådighed og frygt for at løbe tør for power med tiden.

Jeg kan se jeg kan få en mac mini 16gb for ca 11.000
Har set hvordan den klarer sig i forskellige tråde og det er rigtig godt både for Logic Pro X og Luna.

mac book pro er lidt irriterende da jeg egentlig gerne vil have mine guitarpedaler foran mig i et rack og så løs trackpad og tastatur lige der hvor jeg arbejder, evt osse skærm via sidecar, ved vokalmikrofonen, keyboardet osv. Mac mini installeret et sted i racket over lydkortet.

Jeg kan få en tusse for nuværende macbook pro i en byttehandel, men der er masser af netflixserier tilbage i den.

Sover lige på det igen

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Godt sovet, men alligevel vigtige overvejelser.

Sov godt!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg mangler heldigvis intet på den almindelige MBP M1, dejlig arbejdshest.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

david mondrup skrev: ons 20. okt 2021 06:49
Pastorius skrev: tirs 19. okt 2021 23:47Selvom jeg er lige så træt af Apples meget amerikanske marketingsgejl (Jeg arbejder for et firma der er næsten lige så slemt i intern kommunikation), så er udviklingen med én samlet chip i mine øjne en noget større revolution en den er blevet modtaget som.
Design og indretning af whatever der er inde i maskinen er mig ærligt talt inderligt ligegyldigt. Så længe det virker, og yder tilstrækkeligt til mit behov, så må de kalde den chip lige hvad de vil, og indrette den nøjagtig som de gider. Så nej, jeg falder ikke rigtig på halen over den her nyhed - den er mest rettet mod computerhardwarenørderne. Jeg gætter på at i omegnen af 90% af alle andre slutbrugere har det ca. ligesådan.
Jeg er også ret ligeglad med udvendigt design, men ikke det indvendige. Ikke at det er voldsomt interessant hvordan den er opbygget, men hvad den kan. Den nye arkitektur er altså en mindre revolution, og over de næste år, vil jeg tror vi kommer til at se ting der kommer til at kunne udnytte de fordele endnu bedre end det vi nu har set, og så kommer det til at blive svært at sammenligne performance på traditionelle PC'er og Apple-siliconbaserede.

Men fordelene (udover støj og batteritid) ligger på et andet niveau en de fleste af os kommer til at opleve, og de fleste af os ville sikkert fint kunne nøjes med de M1-baserede modeller, også selvom vi tidligere har haft brug for maskiner med meget RAM og store CPU'er. Alene det er en revolution, der smadrer det traditionelle argument om at Mac's er dyrere ift. tilsvarende performance fra en Intelbaseret PC.

Jeg er ikke i tvivl om at de næste år vil vise jeg har ret, selvom det lige nu ser ud til at være en stille revolution. Jeg vil holde rigtig godt fat i mine Appleaktier, selvom techaktier måske ikke er det bedste bud på gevinst fremover lige pt.
--
Robert

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Nå, jeg bed i det sure æble (pun intended) og har bestilt en af de nye MBP's.
M1 Max, 32gig ram, 1tb disk. Bliver spændende at se hvordan den er i forhold til min nuværende MBP 2016.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

amolin skrev: tors 21. okt 2021 13:39 Nå, jeg bed i det sure æble (pun intended) og har bestilt en af de nye MBP's.
M1 Max, 32gig ram, 1tb disk. Bliver spændende at se hvordan den er i forhold til min nuværende MBP 2016.
Fedt! 💪 Post gerne dine tanker her når du har fået lidt erfaring med den. Vi har 2016, 2018 og 2019 mbp herhjemme, og det kunne snildt være 2016’eren skulle udskiftes.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

amolin skrev: tors 21. okt 2021 13:39 Nå, jeg bed i det sure æble (pun intended) og har bestilt en af de nye MBP's.
M1 Max, 32gig ram, 1tb disk. Bliver spændende at se hvordan den er i forhold til min nuværende MBP 2016.
Tør man spørge??
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Nicolai skrev: tors 21. okt 2021 19:01
amolin skrev: tors 21. okt 2021 13:39 Nå, jeg bed i det sure æble (pun intended) og har bestilt en af de nye MBP's.
M1 Max, 32gig ram, 1tb disk. Bliver spændende at se hvordan den er i forhold til min nuværende MBP 2016.
Tør man spørge??
Hvis det er en 14" står den til 27.199,- når man konfigurerer den.
--
Robert

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Det er en 16"
30.7k
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

amolin skrev: fre 22. okt 2021 15:02 Det er en 16"
30.7k
Det er et hidsigt bæst, bliver spændende at hører hvad du oplever. Hvordan er det med understøttelse af dit nuværende hardware?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Jeg var nødt til at købe den store, da jeg skal have 3 skærme på...

Jeg lever af to ting, den ene er studiet hvor jeg primært tracker og mixer, den anden er at udvikle software. Den her er købt til software delen, hvor jeg bruger rigtig meget tid i Xcode.
Det svinger lidt om det er studiet eller softwaren jeg bruger mest tid på.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

amolin skrev: fre 22. okt 2021 15:55 ... den anden er at udvikle software. Den her er købt til software delen, hvor jeg bruger rigtig meget tid i Xcode.
Interessant, det vidste jeg ikke du lavede. Håber på en Lydmaskine-grilfest næste år så jeg kan hører mere om det. 😊
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Det her er første gange hvor jeg ser en test der virkelig prøver at udfordre Apple Silicon Mac's ved at (over-)belaste RAM.



Den bekræfter at unified memory (at RAM'en sidder i Chipen) ændrer hele ideen om hvad man har brug for af RAM, medmindre man har én operation der har brug for at fylde hele RAM, så går det så hurtigt med at swappe og cache at man nærmest ikke mærker forskel mellem en maskine med 32 GB RAM og 64 GB RAM.

Der ligger også masser af test med brug af de nye chips til musikproduktion, og resultaterne er nogenlunde entydige. De er virkeligt kraftige, og vi kan godt glemme det meste vi troede vi vidste om RAM tidligere.
--
Robert

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Indlæg: 462
Sted: København

Indlæg af Jens D »

Det der bliver spændende (og det har jeg ikke set nogen teste endnu) er hvordan den reagerer når du loader alle mulige forskellige sample libraries, kontakt instrumenter, Omnisphere, osv. og spiller forskellige ting på dem (de test, hvor de loader den samme VSTi på 150 spor og lader dem allesammen spille den samme tone, dem giver jeg ikke meget for!), hvordan reagerer maskinen så når vi ryger over 32 GB ram? Kan den swappe noget af det eller er det bare "surt show - du skulle ha' købt 64GB ram"

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jens D skrev: ons 10. nov 2021 11:04 Det der bliver spændende (og det har jeg ikke set nogen teste endnu) er hvordan den reagerer når du loader alle mulige forskellige sample libraries, kontakt instrumenter, Omnisphere, osv. og spiller forskellige ting på dem (de test, hvor de loader den samme VSTi på 150 spor og lader dem allesammen spille den samme tone, dem giver jeg ikke meget for!), hvordan reagerer maskinen så når vi ryger over 32 GB ram? Kan den swappe noget af det eller er det bare "surt show - du skulle ha' købt 64GB ram"
Enig, som han også siger i videoen. Hvis du ved du skal bruge mere end 32 GB på én gang, så har du brug for mere RAM (Det er det eksempel, hvor der rent faktisk er forskel på performance mellem de to maskiner).

På den anden side har jeg heller kunnet finde én eneste der har haft problemer med mangel på RAM - ikke engang på Mac Mini. Jeg har ikke ledt voldsomt, men ville have forventet at der dukke et eller andet op, hvis det var et problem. Det kan selvfølgelig også skyldes at der (næsten) ikke er nogen der har skiftet, hvis de er i tvivl om maskinerne er kraftige nok og al software kan køre på M1.
--
Robert

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Så skulle min nye MacBook Pro lande på mandag. Bliver spændende at se hvordan den performer :)
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Nyt svar