Holgers Blog
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Kun 1 blog pr. bruger.
Der kan være flere måder at fixe et lidt begravet kick. Her er kicket ok punchy i 80 - 130 Hz, men savner lidt dybde.
Et statisk EQ boost i subben vil hive hele bunden konstant op, inkl. bassen og halen af kicket, hvilket gør nummeret tungt i røven.
I stedet expander jeg her den dybe bund op. Først shaper jeg filteret, så det hiver den bund op jeg vil have. I dette tilfælde ikke en low shelf, men mere klokkeformet for lidt fokus omkring 55 Hz.
Lidt lookahead + hurtig attack sørger for at punchet hives op og ikke halen. Releasen er sat så længden passer på kicket, dvs. hvor længe jeg vil have kicket hevet op. Hurtig release vil fokusere på punchet alene og meget lidt af halen.
Vil man i stedet have forlænget halen på et kick, så brug lidt langsommere attack og langsommere release.
Hard knee er nødvendigt for at ikke andet end lige punchet i kicket trigger expansionen i den interne side-chain. Derefter sættes threshold, så punchet i kicket trigger expansionen, og ikke at signal længere nede gør det, fx haler eller basfiguren.
Ratio er sat meget højt, da kombinationen af hard knee/præcis threshold giver mig mulighed for meget præcis trigging, og efterfølgende at styre max gain reduction via Range.
Hvis ratioen er for lav, så vil det typisk begrænsen mængden af expansion på en måde som gør at man har tendens til at sænke threshold, hvilket giver falske triggers i stedet. Så hellere høj ratio og evt. skrue den ned senere, hvis det overhovedet er nødvendigt.
Et tip er at sætte Range ca. 1 dB højere end man reelt sigter efter, da det giver lidt "headroom" at arbejde med under tweakingen af de forskellige parametre, da Range ikke opfører sig lineært i de fleste comps, inkl. Kotelnikov, Unisum og FabFilter.
100% mid er valgt for kun at hæve bunden i summen/mono, hvis der nu skulle ligge lidt snask i stereobilledet dernede.
Den essentielle del af tricket er så at indstille den interne side-chaines filter separat fra selve audio-båndet (Band > Free), dvs. at expanderen lytter til 80 - 130 Hz, men reelt expander fra ca 40 - 75 Hz.
Grundlæggende lyder dette trick som om der var 3-4 dB mere omkring 55 Hz i kun kicket og mest i kickets punch. Det gav lige lidt mere varme og dynamik i bunden i et ellers lidt fladt track.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
De der "nyere" dynamiske features i Fabfilter plugins'ne er altså guld værd. Jeg bruger dynamiske bånd i Pro-Q 3 dagligt.
Har du en god volume shaper i arsenalet? Hvis kicket altid spiller 4/4 kunne du relativt hurtigt lave en send til sidechain trig, som kun er åben når kicket slår, og du kan endda trimme halen med shaperen.
Hvis jeg husker rigtigt kan både Cableguys Volumeshaper og Polyverse Gatekeeper trigge forskellige envelopes via midi, hvis man har en bar e.l. hvor kicket slår anderledes.
Har du en god volume shaper i arsenalet? Hvis kicket altid spiller 4/4 kunne du relativt hurtigt lave en send til sidechain trig, som kun er åben når kicket slår, og du kan endda trimme halen med shaperen.
Hvis jeg husker rigtigt kan både Cableguys Volumeshaper og Polyverse Gatekeeper trigge forskellige envelopes via midi, hvis man har en bar e.l. hvor kicket slår anderledes.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Masser af expanders, men det giver ikke umiddelbart mening med en bredbånds-expander eller volume shaper. Det skal være multibånd.Christoffer I. N. skrev: ↑ons 20. okt 2021 17:17 Har du en god volume shaper i arsenalet? Hvis kicket altid spiller 4/4 kunne du relativt hurtigt lave en send til sidechain trig, som kun er åben når kicket slår, og du kan endda trimme halen med shaperen.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Vi taler muligvis forbi hinanden. Jeg foreslår at du sender dit stereospor til en kanal. Denne kanal processerer du, for at få et bedre ekstern sidechain signal til den Pro-MB du beskriver nogle posts oppe.
På kanalen kan du bruge en volume/envelope shaper til at isolere kicket. Det kunne være et af disse 3 plugins:
https://www.cableguys.com/volumeshaper.html
https://polyversemusic.com/products/gatekeeper/
https://xferrecords.com/products/lfo-tool
På den måde skal du ikke tage højde for fejltrig i Pro-MB fra baslinje o.l.
På kanalen kan du bruge en volume/envelope shaper til at isolere kicket. Det kunne være et af disse 3 plugins:
https://www.cableguys.com/volumeshaper.html
https://polyversemusic.com/products/gatekeeper/
https://xferrecords.com/products/lfo-tool
På den måde skal du ikke tage højde for fejltrig i Pro-MB fra baslinje o.l.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Ah, nu mig forstå.
Altså en slags præ-expander expander, om du vil.
Jeg er ikke sikker på det vil gøre nogen forskel i praksis, da uanset hvor du begynder vil der være en eller anden form for threshold, der skal trigges af kildesignalets peak og ikke af et signal længere nede.
Om det er et threshold med hard knee i selve MB-compen eller en envelope shaper, så tror jeg ikke det vil gøre den store forskel, da begge dele vil være afhængig af kildesignalets beskaffenhed på det område.
Det vil nok mere handle om fx side-chain filtrerets skarphed eller lign.
Kan du komme med en argumention for hvorfor fx en volume shaper rent thresholdmæssigt skulle kunne det bedre end max hard knee threshold i Pro-MB (i combo med SC filteret)?
Altså en slags præ-expander expander, om du vil.
Jeg er ikke sikker på det vil gøre nogen forskel i praksis, da uanset hvor du begynder vil der være en eller anden form for threshold, der skal trigges af kildesignalets peak og ikke af et signal længere nede.
Om det er et threshold med hard knee i selve MB-compen eller en envelope shaper, så tror jeg ikke det vil gøre den store forskel, da begge dele vil være afhængig af kildesignalets beskaffenhed på det område.
Det vil nok mere handle om fx side-chain filtrerets skarphed eller lign.
Kan du komme med en argumention for hvorfor fx en volume shaper rent thresholdmæssigt skulle kunne det bedre end max hard knee threshold i Pro-MB (i combo med SC filteret)?
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Hey Holger.
Jeg endte med at lave en video istedet for at skrive tilbage. Der er en tråd her:
viewtopic.php?t=83215
Jeg ved ikke hvor meget jeg svarer på de ting du tænker på. For mig er det mere den rytmiske kontrol det giver, der er perfekt til situationen.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Den metode jeg beskriver er universel og fungerer med alle genrer og rytmer, så længe kicket har højere peak end bassen.
Som jeg forstår dit forslag, så dur det kun til four-to-the-floor med 100% kvantiseret rytme - altså en simpel, forudsigelig diskorytme a la ting man kunne bruge LFO tools til.
Men der giver det nok god mening og kunne give lidt ekstra kontrol.
Mit eksempel her er et groovy pop/rnb nummer.
Som jeg forstår dit forslag, så dur det kun til four-to-the-floor med 100% kvantiseret rytme - altså en simpel, forudsigelig diskorytme a la ting man kunne bruge LFO tools til.
Men der giver det nok god mening og kunne give lidt ekstra kontrol.
Mit eksempel her er et groovy pop/rnb nummer.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Yes, det ér noget begrænset.
Hvis du anskaffer dig sådan en volume shaper, så kan Gatekeeper, som jeg bruger i videoen, og linket et par posts oppe, outputte DC, unipolar og bipolar. Det virker som beskrevet andetsteds på forummet aldeles fantastisk med eksempelvis Kelvin.
Cableguys' lignende plugin er så vidt jeg husker ganske billigt og stadig godt.
Tilføjelse:
Jeg er iøvrigt selv stor tilhænger af kæder, der sættes op til at reagere på de rigtige dele af lyden. Ofte er der gates fra iZotope Trash 2 i brug til at åbne for signaler på de rette tidspunkter. Gaten åbner eksempelvis på de rette frekvenser, evt. i kombination med den rette amplitude. Igen er Pro-Q 3's dynamiske bånd virkelig brugbare, og de tager ca. 10 sekunder at indstille..... Det er virkelig et lækkert GUI.
Hvis du anskaffer dig sådan en volume shaper, så kan Gatekeeper, som jeg bruger i videoen, og linket et par posts oppe, outputte DC, unipolar og bipolar. Det virker som beskrevet andetsteds på forummet aldeles fantastisk med eksempelvis Kelvin.
Cableguys' lignende plugin er så vidt jeg husker ganske billigt og stadig godt.
Tilføjelse:
Jeg er iøvrigt selv stor tilhænger af kæder, der sættes op til at reagere på de rigtige dele af lyden. Ofte er der gates fra iZotope Trash 2 i brug til at åbne for signaler på de rette tidspunkter. Gaten åbner eksempelvis på de rette frekvenser, evt. i kombination med den rette amplitude. Igen er Pro-Q 3's dynamiske bånd virkelig brugbare, og de tager ca. 10 sekunder at indstille..... Det er virkelig et lækkert GUI.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Og så gik det også op for mig nu her, at du vel ikke er vant til at forholde dig til tempo, eller hvordan? Som i, det er ikke vigtigt for dig, om projektet er indstillet til nummerets tempo.
Det gør det selvfølgelig også noget mere omstændigt, selvom Logic nok har tools til at detektere tempo.
Det gør det selvfølgelig også noget mere omstændigt, selvom Logic nok har tools til at detektere tempo.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Det er nemt at detecte tempo, men stort set irrelevant til stereomastering.
Jeg plejer at bruge BPM Counter plug-in i LPX, da det meste er fast tempo/til click.
Alternativt vælger jeg en sektion og beder Logic udregne tempoet baseret på takter/tid, hvis det live, uden clixk. Derefter laver jeg et tempo map. Det er bare uhyre sjældent i mastering.
I stemmastering gør jeg det oftere (finder og indstiller tempo) fordi jeg nogle gange skal klippe/klistre eller bruger NR Kickstart/LFO tool på en stem.
Men tempo detection eller ej, så ændrer det ikke så meget: kick-figuren er ikke nødvendigvis tæppebankerrytme eller den er ikke nødvendigvis kvantiseret.
Derfor er alm. theshold-baseret expansion normalt bedst i (stereo)mastering.
Jeg plejer at bruge BPM Counter plug-in i LPX, da det meste er fast tempo/til click.
Alternativt vælger jeg en sektion og beder Logic udregne tempoet baseret på takter/tid, hvis det live, uden clixk. Derefter laver jeg et tempo map. Det er bare uhyre sjældent i mastering.
I stemmastering gør jeg det oftere (finder og indstiller tempo) fordi jeg nogle gange skal klippe/klistre eller bruger NR Kickstart/LFO tool på en stem.
Men tempo detection eller ej, så ændrer det ikke så meget: kick-figuren er ikke nødvendigvis tæppebankerrytme eller den er ikke nødvendigvis kvantiseret.
Derfor er alm. theshold-baseret expansion normalt bedst i (stereo)mastering.
Har du nævnt det for Rune? Lyder som en interessant idé du har fået til en feature i Kelvin 2.0.Christoffer I. N. skrev: ↑tors 21. okt 2021 15:17 Hvis du anskaffer dig sådan en volume shaper, så kan Gatekeeper, som jeg bruger i videoen, og linket et par posts oppe, outputte DC, unipolar og bipolar. Det virker som beskrevet andetsteds på forummet aldeles fantastisk med eksempelvis Kelvin.
Der er en v. 1.5 på vej i øvrigt…
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Tak, det kunne da godt være jeg skulle skrive til ham så...Holger skrev: ↑tors 21. okt 2021 21:42Har du nævnt det for Rune? Lyder som en interessant idé du har fået til en feature i Kelvin 2.0.Christoffer I. N. skrev: ↑tors 21. okt 2021 15:17 Hvis du anskaffer dig sådan en volume shaper, så kan Gatekeeper, som jeg bruger i videoen, og linket et par posts oppe, outputte DC, unipolar og bipolar. Det virker som beskrevet andetsteds på forummet aldeles fantastisk med eksempelvis Kelvin.
Der er en v. 1.5 på vej i øvrigt…
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Blev i går tilbudt 400.000 SEK for brug af sangskrivningen på et af mine gamle numre til en reklame.
Det er da en sjat, men siden det skal deles med en vis anden person, hvis mellemnavn er Imer, så er det desværre ikke så simpelt at få til at ske.
Lå vågen to timer ekstra i nat, men fandt muligvis en løsning her til morges. Hvis det lykkedes, så fortæller jeg gerne hvordan jeg kringlede den.
Falder det til jorden, så fortæller jeg også gerne om hvorfor
Det er en ting jeg har lært: man kan ikke forhandle, hvis man er en lille bange kattekilling.
Man skal være klar til at miste det hele eller i det mindste være klar over ens BATNA og kunne leve med resultatet.
Det hjælper, når man i forvejen har en solid økonomi - det er nemmere sagt end gjort, at gå fra forhandlingsbordet, når man suger på lappen. Men man skal også kunne se sig selv i spejlet bagefter pengene er kommet ind og brugt igen.
Med andre ord: jeg har sat mig et minimum og opnår jeg ikke det, så får ingen noget. Det kan jeg godt leve med.
Det er da en sjat, men siden det skal deles med en vis anden person, hvis mellemnavn er Imer, så er det desværre ikke så simpelt at få til at ske.
Lå vågen to timer ekstra i nat, men fandt muligvis en løsning her til morges. Hvis det lykkedes, så fortæller jeg gerne hvordan jeg kringlede den.
Falder det til jorden, så fortæller jeg også gerne om hvorfor
Det er en ting jeg har lært: man kan ikke forhandle, hvis man er en lille bange kattekilling.
Man skal være klar til at miste det hele eller i det mindste være klar over ens BATNA og kunne leve med resultatet.
Det hjælper, når man i forvejen har en solid økonomi - det er nemmere sagt end gjort, at gå fra forhandlingsbordet, når man suger på lappen. Men man skal også kunne se sig selv i spejlet bagefter pengene er kommet ind og brugt igen.
Med andre ord: jeg har sat mig et minimum og opnår jeg ikke det, så får ingen noget. Det kan jeg godt leve med.
Uanset hvad, så ligger der nok en lektie gemt et sted. Enten for andre eller for mig
Den slags er jeg heldigvis fri for ,.. hvor må det alt sammen være besværligt
Kan da godt sætte mig ind i ikke at ville dele med en bestemt person ,.. hvis man ikke mener denne person har fortjent det
Løsningen at alle taber kan bestemt være at fortrække ,.. og så har man alligevel vundet på sin vis
Kan da godt sætte mig ind i ikke at ville dele med en bestemt person ,.. hvis man ikke mener denne person har fortjent det
Løsningen at alle taber kan bestemt være at fortrække ,.. og så har man alligevel vundet på sin vis
/Dub
Alle har en smertegrænse og nogle gange er den grænse psykisk.
Hvis man kan vende en ulempe til en fordel, så kan man være heldig at vinde på det.
Hvis man kan vende en ulempe til en fordel, så kan man være heldig at vinde på det.
Bare en update på den her. Det lykkedes mig at få det igennem, men i første omgang drejer det sig alene 200k SEK, da den anden del er en option.Holger skrev: ↑fre 5. nov 2021 09:04 Blev i går tilbudt 400.000 SEK for brug af sangskrivningen på et af mine gamle numre til en reklame.
Det er da en sjat, men siden det skal deles med en vis anden person, hvis mellemnavn er Imer, så er det desværre ikke så simpelt at få til at ske.
Lå vågen to timer ekstra i nat, men fandt muligvis en løsning her til morges. Hvis det lykkedes, så fortæller jeg gerne hvordan jeg kringlede den.
Falder det til jorden, så fortæller jeg også gerne om hvorfor
Det er en ting jeg har lært: man kan ikke forhandle, hvis man er en lille bange kattekilling.
Man skal være klar til at miste det hele eller i det mindste være klar over ens BATNA og kunne leve med resultatet.
Desværre har jeg også underskrevet en non-disclosure aftale med bureauet, så kan ikke lige umiddelbart forklare hvordan jeg kringlede den :-/ Men det virkede.
Af andre ting så er jeg på månedens forside af tyske Recording Magazin.
- Vedhæftede filer
-
- Recording Magazin Germany Interview Mastering Holger Lagerfeldt.png (1.73 MiB) Vist 2192 gange
Jeg kender kun din disput med Imer fra pressen og den kan man jo ikke altid stole på. Kan godt forstå det ville være lidt svært at skulle få det til at fungere igen, men godt du fandt en løsning. Og tillykke med forsiden af Forbes
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]