Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Re: Holgers Blog

Indlæg af Mr. Soundman »

Tillykke :denmark:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hippo skrev: ons 25. aug 2021 23:15teamwork! :)
100%

5kswzr.jpg
5kswzr.jpg (57.92 KiB) Vist 3050 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

:lol:
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Haha, tillykke til jer begge :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: ons 25. aug 2021 23:27
Hippo skrev: ons 25. aug 2021 23:15teamwork! :)
100%


5kswzr.jpg
Haha!! :lol: Genialt. Også jeres arbejde.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Skærmbillede 2021-10-20 kl. 10.51.25.png
Skærmbillede 2021-10-20 kl. 10.51.25.png (308.92 KiB) Vist 2787 gange
Rimeligt banalt, men effektivt trick til stereomastering, hvor man per definition er begrænset i sin adgang til enkeltdele i mixet.

Der kan være flere måder at fixe et lidt begravet kick. Her er kicket ok punchy i 80 - 130 Hz, men savner lidt dybde.

Et statisk EQ boost i subben vil hive hele bunden konstant op, inkl. bassen og halen af kicket, hvilket gør nummeret tungt i røven.

I stedet expander jeg her den dybe bund op. Først shaper jeg filteret, så det hiver den bund op jeg vil have. I dette tilfælde ikke en low shelf, men mere klokkeformet for lidt fokus omkring 55 Hz.

Lidt lookahead + hurtig attack sørger for at punchet hives op og ikke halen. Releasen er sat så længden passer på kicket, dvs. hvor længe jeg vil have kicket hevet op. Hurtig release vil fokusere på punchet alene og meget lidt af halen.

Vil man i stedet have forlænget halen på et kick, så brug lidt langsommere attack og langsommere release.

Hard knee er nødvendigt for at ikke andet end lige punchet i kicket trigger expansionen i den interne side-chain. Derefter sættes threshold, så punchet i kicket trigger expansionen, og ikke at signal længere nede gør det, fx haler eller basfiguren.

Ratio er sat meget højt, da kombinationen af hard knee/præcis threshold giver mig mulighed for meget præcis trigging, og efterfølgende at styre max gain reduction via Range.

Hvis ratioen er for lav, så vil det typisk begrænsen mængden af expansion på en måde som gør at man har tendens til at sænke threshold, hvilket giver falske triggers i stedet. Så hellere høj ratio og evt. skrue den ned senere, hvis det overhovedet er nødvendigt.

Et tip er at sætte Range ca. 1 dB højere end man reelt sigter efter, da det giver lidt "headroom" at arbejde med under tweakingen af de forskellige parametre, da Range ikke opfører sig lineært i de fleste comps, inkl. Kotelnikov, Unisum og FabFilter.

100% mid er valgt for kun at hæve bunden i summen/mono, hvis der nu skulle ligge lidt snask i stereobilledet dernede.

Den essentielle del af tricket er så at indstille den interne side-chaines filter separat fra selve audio-båndet (Band > Free), dvs. at expanderen lytter til 80 - 130 Hz, men reelt expander fra ca 40 - 75 Hz.

Grundlæggende lyder dette trick som om der var 3-4 dB mere omkring 55 Hz i kun kicket og mest i kickets punch. Det gav lige lidt mere varme og dynamik i bunden i et ellers lidt fladt track.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De der "nyere" dynamiske features i Fabfilter plugins'ne er altså guld værd. Jeg bruger dynamiske bånd i Pro-Q 3 dagligt.

Har du en god volume shaper i arsenalet? Hvis kicket altid spiller 4/4 kunne du relativt hurtigt lave en send til sidechain trig, som kun er åben når kicket slår, og du kan endda trimme halen med shaperen.
Hvis jeg husker rigtigt kan både Cableguys Volumeshaper og Polyverse Gatekeeper trigge forskellige envelopes via midi, hvis man har en bar e.l. hvor kicket slår anderledes.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: ons 20. okt 2021 17:17 Har du en god volume shaper i arsenalet? Hvis kicket altid spiller 4/4 kunne du relativt hurtigt lave en send til sidechain trig, som kun er åben når kicket slår, og du kan endda trimme halen med shaperen.
Masser af expanders, men det giver ikke umiddelbart mening med en bredbånds-expander eller volume shaper. Det skal være multibånd.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vi taler muligvis forbi hinanden. Jeg foreslår at du sender dit stereospor til en kanal. Denne kanal processerer du, for at få et bedre ekstern sidechain signal til den Pro-MB du beskriver nogle posts oppe.
På kanalen kan du bruge en volume/envelope shaper til at isolere kicket. Det kunne være et af disse 3 plugins:
https://www.cableguys.com/volumeshaper.html
https://polyversemusic.com/products/gatekeeper/
https://xferrecords.com/products/lfo-tool

På den måde skal du ikke tage højde for fejltrig i Pro-MB fra baslinje o.l.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ah, nu mig forstå.

Altså en slags præ-expander expander, om du vil.

Jeg er ikke sikker på det vil gøre nogen forskel i praksis, da uanset hvor du begynder vil der være en eller anden form for threshold, der skal trigges af kildesignalets peak og ikke af et signal længere nede.

Om det er et threshold med hard knee i selve MB-compen eller en envelope shaper, så tror jeg ikke det vil gøre den store forskel, da begge dele vil være afhængig af kildesignalets beskaffenhed på det område.

Det vil nok mere handle om fx side-chain filtrerets skarphed eller lign.

Kan du komme med en argumention for hvorfor fx en volume shaper rent thresholdmæssigt skulle kunne det bedre end max hard knee threshold i Pro-MB (i combo med SC filteret)?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: ons 20. okt 2021 19:15 ...
Kan du komme med en argumention for hvorfor fx en volume shaper rent thresholdmæssigt skulle kunne det bedre end max hard knee threshold i Pro-MB (i combo med SC filteret)?
Hey Holger.
Jeg endte med at lave en video istedet for at skrive tilbage. Der er en tråd her:
viewtopic.php?t=83215

Jeg ved ikke hvor meget jeg svarer på de ting du tænker på. For mig er det mere den rytmiske kontrol det giver, der er perfekt til situationen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den metode jeg beskriver er universel og fungerer med alle genrer og rytmer, så længe kicket har højere peak end bassen.

Som jeg forstår dit forslag, så dur det kun til four-to-the-floor med 100% kvantiseret rytme - altså en simpel, forudsigelig diskorytme a la ting man kunne bruge LFO tools til.

Men der giver det nok god mening og kunne give lidt ekstra kontrol. :)

Mit eksempel her er et groovy pop/rnb nummer.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, det ér noget begrænset.

Hvis du anskaffer dig sådan en volume shaper, så kan Gatekeeper, som jeg bruger i videoen, og linket et par posts oppe, outputte DC, unipolar og bipolar. Det virker som beskrevet andetsteds på forummet aldeles fantastisk med eksempelvis Kelvin. :-D
Cableguys' lignende plugin er så vidt jeg husker ganske billigt og stadig godt.


Tilføjelse:
Jeg er iøvrigt selv stor tilhænger af kæder, der sættes op til at reagere på de rigtige dele af lyden. Ofte er der gates fra iZotope Trash 2 i brug til at åbne for signaler på de rette tidspunkter. Gaten åbner eksempelvis på de rette frekvenser, evt. i kombination med den rette amplitude. Igen er Pro-Q 3's dynamiske bånd virkelig brugbare, og de tager ca. 10 sekunder at indstille..... Det er virkelig et lækkert GUI.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Og så gik det også op for mig nu her, at du vel ikke er vant til at forholde dig til tempo, eller hvordan? Som i, det er ikke vigtigt for dig, om projektet er indstillet til nummerets tempo.
Det gør det selvfølgelig også noget mere omstændigt, selvom Logic nok har tools til at detektere tempo.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er nemt at detecte tempo, men stort set irrelevant til stereomastering.

Jeg plejer at bruge BPM Counter plug-in i LPX, da det meste er fast tempo/til click.

Alternativt vælger jeg en sektion og beder Logic udregne tempoet baseret på takter/tid, hvis det live, uden clixk. Derefter laver jeg et tempo map. Det er bare uhyre sjældent i mastering.

I stemmastering gør jeg det oftere (finder og indstiller tempo) fordi jeg nogle gange skal klippe/klistre eller bruger NR Kickstart/LFO tool på en stem.

Men tempo detection eller ej, så ændrer det ikke så meget: kick-figuren er ikke nødvendigvis tæppebankerrytme eller den er ikke nødvendigvis kvantiseret.

Derfor er alm. theshold-baseret expansion normalt bedst i (stereo)mastering.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: tors 21. okt 2021 15:17 Hvis du anskaffer dig sådan en volume shaper, så kan Gatekeeper, som jeg bruger i videoen, og linket et par posts oppe, outputte DC, unipolar og bipolar. Det virker som beskrevet andetsteds på forummet aldeles fantastisk med eksempelvis Kelvin.
Har du nævnt det for Rune? Lyder som en interessant idé du har fået til en feature i Kelvin 2.0.

Der er en v. 1.5 på vej i øvrigt…

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: tors 21. okt 2021 21:42
Christoffer I. N. skrev: tors 21. okt 2021 15:17 Hvis du anskaffer dig sådan en volume shaper, så kan Gatekeeper, som jeg bruger i videoen, og linket et par posts oppe, outputte DC, unipolar og bipolar. Det virker som beskrevet andetsteds på forummet aldeles fantastisk med eksempelvis Kelvin.
Har du nævnt det for Rune? Lyder som en interessant idé du har fået til en feature i Kelvin 2.0.

Der er en v. 1.5 på vej i øvrigt…
Tak, det kunne da godt være jeg skulle skrive til ham så... :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Blev i går tilbudt 400.000 SEK for brug af sangskrivningen på et af mine gamle numre til en reklame.

Det er da en sjat, men siden det skal deles med en vis anden person, hvis mellemnavn er Imer, så er det desværre ikke så simpelt at få til at ske.

Lå vågen to timer ekstra i nat, men fandt muligvis en løsning her til morges. Hvis det lykkedes, så fortæller jeg gerne hvordan jeg kringlede den.

Falder det til jorden, så fortæller jeg også gerne om hvorfor ;-)

Det er en ting jeg har lært: man kan ikke forhandle, hvis man er en lille bange kattekilling.

Man skal være klar til at miste det hele eller i det mindste være klar over ens BATNA og kunne leve med resultatet.

Det hjælper, når man i forvejen har en solid økonomi - det er nemmere sagt end gjort, at gå fra forhandlingsbordet, når man suger på lappen. Men man skal også kunne se sig selv i spejlet bagefter pengene er kommet ind og brugt igen.

Med andre ord: jeg har sat mig et minimum og opnår jeg ikke det, så får ingen noget. Det kan jeg godt leve med.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Lyder som en god beslutning, du har sat op for dig selv.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Uanset hvad, så ligger der nok en lektie gemt et sted. Enten for andre eller for mig :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

En win-win situation kan være fordelagtig på lang sigt: glade kunder har det jo med at komme igen :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den slags er jeg heldigvis fri for ,.. hvor må det alt sammen være besværligt :)

Kan da godt sætte mig ind i ikke at ville dele med en bestemt person ,.. hvis man ikke mener denne person har fortjent det

Løsningen at alle taber kan bestemt være at fortrække ,.. og så har man alligevel vundet på sin vis
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alle har en smertegrænse og nogle gange er den grænse psykisk.

Hvis man kan vende en ulempe til en fordel, så kan man være heldig at vinde på det.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Holger skrev: fre 5. nov 2021 09:04 Blev i går tilbudt 400.000 SEK for brug af sangskrivningen på et af mine gamle numre til en reklame.

Det er da en sjat, men siden det skal deles med en vis anden person, hvis mellemnavn er Imer, så er det desværre ikke så simpelt at få til at ske.

Lå vågen to timer ekstra i nat, men fandt muligvis en løsning her til morges. Hvis det lykkedes, så fortæller jeg gerne hvordan jeg kringlede den.

Falder det til jorden, så fortæller jeg også gerne om hvorfor ;-)

Det er en ting jeg har lært: man kan ikke forhandle, hvis man er en lille bange kattekilling.

Man skal være klar til at miste det hele eller i det mindste være klar over ens BATNA og kunne leve med resultatet.
Bare en update på den her. Det lykkedes mig at få det igennem, men i første omgang drejer det sig alene 200k SEK, da den anden del er en option.

Desværre har jeg også underskrevet en non-disclosure aftale med bureauet, så kan ikke lige umiddelbart forklare hvordan jeg kringlede den :-/ Men det virkede.

Af andre ting så er jeg på månedens forside af tyske Recording Magazin.
Vedhæftede filer
Recording Magazin Germany Interview Mastering Holger Lagerfeldt.png
Recording Magazin Germany Interview Mastering Holger Lagerfeldt.png (1.73 MiB) Vist 2181 gange

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg kender kun din disput med Imer fra pressen og den kan man jo ikke altid stole på. Kan godt forstå det ville være lidt svært at skulle få det til at fungere igen, men godt du fandt en løsning. Og tillykke med forsiden af Forbes :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Nyt svar