Aktie-tråden

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Re: Aktie-tråden

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 28. sep 2021 12:05 Hvad i alverden var det stunt Musk lavede der iøvrigt, hvis ikke det var kurs manipulation? 🤨
Han kan jo ikke gøre for at verden er af lave... ikke juridisk i hvert fald. Krypto er en juridisk gråzone, og når det gælder insiderhandel og kursmanipulation.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nej det er klart :-P Undrer mig bare når han er højt til hest omkring så mange andre ting.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hvis det skal være et problem for ham, kræver det jo han synes det er et problem - det tror jeg ikke han gør.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tirs 28. sep 2021 19:29 Hvis det skal være et problem for ham, kræver det jo han synes det er et problem - det tror jeg ikke han gør.
Haha. Ja det er jo lige det. Kong gullerod.

Jeg er hoppet på Norwegian igen, efter meldinger om store stigninger i rejsesalget efter genåbningen her oppe. Det lader til at hr. Og fru lapskaus ikke straffer Norwegian for deres inkompetence tidligere i år (de udbetalte 2-cifrede millionbeløber i bonus til ledelsen, imens staten havde lånt dem til den her re-strukturering som skulle holde dem i live).

Jeg ved godt man siger buy on rumors, sell on facts, men så hurtig er jeg sku ikke 😄

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Facebook er nede med over 5 pct idag, hvis aftermarket tælles med,.. og samlet er de nu ca 15 pct nede siden ATH

Google nede med knap 10 pct siden ATH

Man kunne udnytte det ,.. men tror på en endu størrer korrektion ,... måske enda et kollaps

Google tror jeg mest på af de to

Hvis prisen kommer på plads efter et endu størrer blodbad ,.. så er det en af dem på listen
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 4. okt 2021 23:34 Facebook er nede med over 5 pct idag, hvis aftermarket tælles med,.. og samlet er de nu ca 15 pct nede siden ATH

Google nede med knap 10 pct siden ATH

Man kunne udnytte det ,.. men tror på en endu størrer korrektion ,... måske enda et kollaps

Google tror jeg mest på af de to

Hvis prisen kommer på plads efter et endu størrer blodbad ,.. så er det en af dem på listen
Jeg har også fået tæsk - og min strategi er sat på prøve. Jeg ligger mere end 80.000 lavere end da kursen var på sit højeste, og jeg har hverken Facebook eller Google.
Det er markedet der er på prøve lige pt. og jeg tror heller ikke bunden er nået. Et godt råd jeg engang hørte er at lade være med at prøve at ramme bunden eller toppen i udsvingningerne, men vent med at købe til tendensen er vendt. HVis man går for tidligt ind eller ud, kan det blive svært at hente hjem på kort sigt.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Jeg tror alle sammen vi har fået tæsk!! Mærsk er faldet kraftigt den seneste uge. ca. 1200 aktien. Generelt har mine udenlandske aktier det noget bedre end de danske. Facebook og Google har jeg aldrig haft inde i overvejelserne, men det bliver spændende at føle dem nu
DUBTEMPLE skrev:Man kunne udnytte det ,.. men tror på en endu størrer korrektion ,... måske enda et kollaps
Hvorfor tror du at der kan være et kollaps i sigte med Facebook-aktien?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

K-Bee skrev: tirs 5. okt 2021 09:53 Jeg tror alle sammen vi har fået tæsk!! Mærsk er faldet kraftigt den seneste uge. ca. 1200 aktien. Generelt har mine udenlandske aktier det noget bedre end de danske. Facebook og Google har jeg aldrig haft inde i overvejelserne, men det bliver spændende at føle dem nu
DUBTEMPLE skrev:Man kunne udnytte det ,.. men tror på en endu størrer korrektion ,... måske enda et kollaps
Hvorfor tror du at der kan være et kollaps i sigte med Facebook-aktien?
Undskyld, var uklar, jeg tror markedet generelt er 20-30 pct overkøbt med få undtagelser, måske mere.

Facebook har bare jogget specielt meget rundt I spinaten, også før nedbruddet,... både brugere og investor er trætte af dem på forskellige vis

Der skal som minimum en størrer korrektion til før tingene igen giver mening, altså generelt, eller på stort index-niveau

Lige nu er vi kun kommet måske 5-10 pct ned I gennemsnit fra ATH, selv om noget er faldet mere

Begynder snart at købe Xact C25 tilbage i små bidder, størrer bidder hvis den falder yderligere, har pt tjent 5 pct ved at gå ud, men ingen kender bunden
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

DUBTEMPLE skrev:Undskyld, var uklar, jeg tror markedet generelt er 20-30 pct overkøbt med få undtagelser, måske mere.
Ah, så er jeg med. Jeg er egentlig enig. Markedet er kunstigt højt for en stor dels vedkommende og ligesom boligmarkedet burde det briste på et tidspunkt.
På den anden side - analytikere har ventet på at boligboblen brister og da Corona kom sagde man at NU sker det. Der skete så det modsatte. Folk købte løs og i København har ejerlejlighederne (som er den mest hyppige boligform i hovedstaden) nået de højeste priser nogensinde samtidig at boliger til salg har ekstremt korte liggetider. Med inflationen justeret, er priserne nu endnu højere end de var under højkonjunkturen i midten af 00'erne. Andelsmarkedet er nærmest ikke eksisterende da alle de gode bliver solgt internt på ventelister. De der kommer til offentligt salg er i gældsplagede foreninger som ofte er tæt på konkurser. Lejligheder som ingen tør købe.

Boligpriserne plejer at være en ret god indikation for hvorledes den danske økonomi har det. Samtidig er danskernes samlede opsparinger oppe på et fuldstændigt vanvittigt beløb hvoraf en stor del er akkumuleret under Corona, hvor der simpelthen ikke var ret meget at bruge penge til.
Offentliggjorte tal fra Nationalbanken i maj 2021 viser, at danske husholdninger havde 1.023 mia. kr. stående i banken i marts. Det svarer til, at hver voksne dansker har 218.000 kr. stående i banken. Det er jo helt vanvittigt taget i betragtning af der også er en del mennesker som kun har til dagen og vejen.
Intet under at aktieinvesteringer er blevet så populære siden Corona gjorde sit indtog.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

K-Bee skrev: tirs 5. okt 2021 10:26
DUBTEMPLE skrev:Undskyld, var uklar, jeg tror markedet generelt er 20-30 pct overkøbt med få undtagelser, måske mere.
Ah, så er jeg med. Jeg er egentlig enig. Markedet er kunstigt højt for en stor dels vedkommende og ligesom boligmarkedet burde det briste på et tidspunkt.
På den anden side - analytikere har ventet på at boligboblen brister og da Corona kom sagde man at NU sker det. Der skete så det modsatte. Folk købte løs og i København har ejerlejlighederne (som er den mest hyppige boligform i hovedstaden) nået de højeste priser nogensinde samtidig at boliger til salg har ekstremt korte liggetider. Med inflationen justeret, er priserne nu endnu højere end de var under højkonjunkturen i midten af 00'erne. Andelsmarkedet er nærmest ikke eksisterende da alle de gode bliver solgt internt på ventelister. De der kommer til offentligt salg er i gældsplagede foreninger som ofte er tæt på konkurser. Lejligheder som ingen tør købe.

Boligpriserne plejer at være en ret god indikation for hvorledes den danske økonomi har det. Samtidig er danskernes samlede opsparinger oppe på et fuldstændigt vanvittigt beløb hvoraf en stor del er akkumuleret under Corona, hvor der simpelthen ikke var ret meget at bruge penge til.
Offentliggjorte tal fra Nationalbanken i maj 2021 viser, at danske husholdninger havde 1.023 mia. kr. stående i banken i marts. Det svarer til, at hver voksne dansker har 218.000 kr. stående i banken. Det er jo helt vanvittigt taget i betragtning af der også er en del mennesker som kun har til dagen og vejen.
Intet under at aktieinvesteringer er blevet så populære siden Corona gjorde sit indtog.
Det afgørende er stadig hvor pengene skal gå hen.

Opsparingen er ret stor som du skriver, og sålænge renterne er negative, så blive mange skubbet hen mod aktier. Renterne hænger ret nøje sammen med QE-programmerne, som er varslet stoppet og jokeren i det her er om korrektionen er sket på forventning om ændringen eller om det store ryk først kommer når det rent faktisk sker.

Samtidig er der nogle jokere omkring særligt tech og globale virksomheder med leveranceproblemer både pga fragt og flaskehalse/manglende forsyninger (af chips fx.).

Personligt vil jeg nok kigge lidt mere over mod finansaktier, og andre aktier som klarer sig bedre med lidt inflation, end tech aktier og vikrsomheder der er steget i værdi på baggrund af forventet indtægt i fremtiden (fx Moderna). Når renten stiger udhules gevinsterne på langt sigt.
--
Robert

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Leveranceproblemerne fylder rigtig meget og faktisk så meget at nogle de helt store er begyndt at omstrukturere deres planer og ideer i forhold til leverancemanglerne.
Eksempelvis er Microsoft er ved at skifte strategi da de simpelthen ikke kan producere nok x-boxe til kunderne pga chipmangel, og lægger nu meget arbejde i Cloudgaming og udvider også deres Gamepass abb. service så os med "gamle" konsoller vil kunne spille spil til den nyeste generation konsoller, men via streaming som ikke lægger så meget pres på CPU'en som under normal spilafvikling.

On a personal note: Min cykel har stået hos forhandleren en uge fordi man simpelthen ikke kan skaffe en reservedel hjem fra USA pga leveranceproblemer.

Men du har ret. Techaktier er ikke de mest oplagte investeringsobjekter, og de kurerer der skal levere varerne lider også. Jeg synes faktisk det er lidt svært at investere i øjeblikket.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er begyndt at købe Xact C25 tilbage i små bidder, næste order lagt ind på 177

Dejligt at være en tøsedreng,

Har foreløbig tjent 5-6 pct på den manøvre

MSCI World og Stoxx 600 ,.... senere
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mit pensionsselskab har lige stolt meddelt mig at de har forrentet min pension med hele 9,5% i årets første 9 måneder, og for de allermest risikovillige investeringspuljer hele 15,5%.

Afkastet på mine personlige investereringer er selv efter de seneste korrektioner på mere end 43%...
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har lige swing-traded hele C25 med +4 pct ,... syge tider når selv hele index går sidelæns eller ned over tid :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

DUBTEMPLE skrev: tors 14. okt 2021 16:31 Har lige swing-traded hele C25 med +4 pct ,...
"swing-traded" - hvad vil det sige?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: tors 14. okt 2021 18:23
DUBTEMPLE skrev: tors 14. okt 2021 16:31 Har lige swing-traded hele C25 med +4 pct ,...
"swing-traded" - hvad vil det sige?
Når man går ind og ud af aktier på bølgerne,. men ikke så hurtigt som en day-trader, der kan købe og sælge indenfor minutter
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mrs Wood er sgu noget helt specielt ,.. ser ud til hun stadig er fit ,.. trods øretæverne

https://www.bloomberg.com/news/videos/2 ... ypto-china
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

NORDEA: Jeg fyldte på her til morgen, -2 pct, men af ren nysgerrighed, hvem sælger ud til morgen oven på sådan et fint regnskab ?

(og fin historik)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Damen købte TSLA på $650, og igår røg den op i $1023.....

Og ved siden af sidder jeg med mine index papirer (som i den samme periode har givet +3%) :lol: :lol: :lol:

Man kan ikke være god til alting :-P

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 15:28 Damen købte TSLA på $650, og igår røg den op i $1023.....

Og ved siden af sidder jeg med mine index papirer (som i den samme periode har givet +3%) :lol: :lol: :lol:

Man kan ikke være god til alting :-P
Ikke hele tiden i hvert fald. Jeg afskrev også Tesla som for risikabelt. Jeg orker ikke at regne på hvor meget det har kostet mig. Jeg klarer mig dog en smule bedre end 3% :)
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tirs 26. okt 2021 16:48
Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 15:28 Damen købte TSLA på $650, og igår røg den op i $1023.....

Og ved siden af sidder jeg med mine index papirer (som i den samme periode har givet +3%) :lol: :lol: :lol:

Man kan ikke være god til alting :-P
Ikke hele tiden i hvert fald. Jeg afskrev også Tesla som for risikabelt. Jeg orker ikke at regne på hvor meget det har kostet mig. Jeg klarer mig dog en smule bedre end 3% :)
Men er du også bedre end hende? 😎 😂

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 18:04
Pastorius skrev: tirs 26. okt 2021 16:48
Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 15:28 Damen købte TSLA på $650, og igår røg den op i $1023.....

Og ved siden af sidder jeg med mine index papirer (som i den samme periode har givet +3%) :lol: :lol: :lol:

Man kan ikke være god til alting :-P
Ikke hele tiden i hvert fald. Jeg afskrev også Tesla som for risikabelt. Jeg orker ikke at regne på hvor meget det har kostet mig. Jeg klarer mig dog en smule bedre end 3% :)
Men er du også bedre end hende? 😎 😂
Dunno - har forrentet hele min portefølje med lidt mere end 50% siden starten af året.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er også flot.

Hun er pt. på 55% uden at have gjort andet end at købe Tesla aktier. Jeg følger meget med i hvad de laver, og har sagt hun vel lige så godt kan beholde dem, hvis ikke hun skal bruge pengene. Tesla har en masse ting i pipeline som teoretisk set udvider markedet, og en masse ordrer de ikke engang kan levere endnu. Jeg tror ikke vi har set loftet på den lange bane.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 26. okt 2021 19:28 Det er også flot.

Hun er pt. på 55% uden at have gjort andet end at købe Tesla aktier. Jeg følger meget med i hvad de laver, og har sagt hun vel lige så godt kan beholde dem, hvis ikke hun skal bruge pengene. Tesla har en masse ting i pipeline som teoretisk set udvider markedet, og en masse ordrer de ikke engang kan levere endnu. Jeg tror ikke vi har set loftet på den lange bane.
Ja, de kloge siger jo at man skal sprede sine investeringer, men hvis man nu bare havde sat sin opsparing gennem tiden på en af de gode aktier, og bare holdt ved den, både gennem IT-boblen i 2003 (tror jeg det var), finanskrisen og hvad der nu eller har været af bump, så var man meget bedre stillet end eksperterne. Men altså hvis nu man var hoppet på IT-factory, OW bunker eller en af de andre skrøbelige varmluftsballoner.

Jeg hørte engang en af dem i Millionærklubben (ikke en af de faste, men en fornuftig gæst) sige at når man dykkede ned i tallene, så skulle man gå ind i markedet på det rigtige tidspunkt, og ramme en eller to af de rigtig gode aktier (jeg tror han snakkede om ti forskellige) for at for at slå inflationen mærkbart.

Lige nu er det nemt at slå index'ene, for det hele er steget mere eller mindre kontinuert siden marts 2020. Kunsten er at kunne forrente sin kapital, også når det ikke går så godt, og minimere sine tab når det går rigtig dårligt. Jeg forestiller mig ikke at jeg kan blive ved med at slå udviklingen henover flere år, men det føles da godt så længe det går godt.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det lyder meget fornuftigt. Jeg har personligt bare for meget arbejde i forhold til at kunne følge helhjertet med på arktiemarkedet. Derfor kører jeg den her kedelige/dovne index tilgang. Jeg tror mine næste (seriøse) investeringer bliver i boligmarkedet/noget udlejning af en art.

Nyt svar