Reducere vindstøj med software ? (evt hardware)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Reducere vindstøj med software ? (evt hardware)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hvad er mulighederne ????

Har lige fået en licens til Acon Restauration Suite 2.0

Har en licens til RX7 standard via Music-Production Suite 2

(men gider ikke at opdate noget Izotope længere da suiten vil koste 400$ at opdatere, og RX7>9 100$)

Det er mit indtryk at Acon og RX supplerer hinanden og er gode til forskellig støj med repterende mønstre for det meste

Men vindstøj er sgu noget andet :(

Der er mest tale om optagelse fra køretøjer, men også blæsevejr i almindelighed,..

Jeg er interesseret i hardware også, kender selvfølgelig til "dead-cats" osv ,.. men er ikke en løsning f.eks. i hjelm-cam

VIGTIGT:

Jeg vil foretrække hvis hardware kan holdes til den allerede eksisterende tråd:

HER: viewtopic.php?t=77036





Senest rettet af DUBTEMPLE lør 16. okt 2021 18:02, rettet i alt 4 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Beklager at det bliver den hurtige her, jeg har hverken set din video eller dem jeg linker til. Men iZotopes egne RX tuts plejer at være fine.

"izotope rx wind noise" giver dem her. Der er tilsyneladende kommet et modul der hedder De-Wind:





og en med spectral repair, ikke fra iZotope selv:


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev: lør 16. okt 2021 17:42 Beklager at det bliver den hurtige her, jeg har hverken set din video eller dem jeg linker til. Men iZotopes egne RX tuts plejer at være fine.

"izotope rx wind noise" giver dem her. Der er tilsyneladende kommet et modul der hedder De-Wind:
Tusind tak, tager et kik senere,..

Åbningspost redigeret lidt, prøver at holde hardware og software adskildt i to tråde :)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

DUBTEMPLE skrev: lør 16. okt 2021 18:01
Christoffer I. N. skrev: lør 16. okt 2021 17:42 Beklager at det bliver den hurtige her, jeg har hverken set din video eller dem jeg linker til. Men iZotopes egne RX tuts plejer at være fine.

"izotope rx wind noise" giver dem her. Der er tilsyneladende kommet et modul der hedder De-Wind:
Tusind tak, tager et kik senere,..

Åbningspost redigeret lidt, prøver at holde hardware og software adskildt i to tråde :)
Ok ,.. havde set den første

Af de næste er især 3'eren spændende da man grafisk ser problemet, og fixet falder godt ud

Men helt tydeligt at RX kun forholder sig til den meget lille del af vindstøj som de kalder "rumble"

Og ydermere er de selv inde på at det kun virker i begrænset omfang.

Men værd at tage med ,.. og min gamle RX7 lader til at være med på dette

Tak for at hjælpe mig til at få barberet denne lille del af geden :)

Er bange for resten ikke lader sig barberer :(
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nu spørger jeg lige dumt- for selv om det er et super interessant problem:

Hvad er formålet? Hvis vindstøjen er borte, så vil vej-støj og lyden af motorcyklen være igen. Er det de to elementer der skal være tilbage?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: lør 16. okt 2021 19:48 Nu spørger jeg lige dumt- for selv om det er et super interessant problem:

Hvad er formålet? Hvis vindstøjen er borte, så vil vej-støj og lyden af motorcyklen være igen. Er det de to elementer der skal være tilbage?
Nej det er bestemt ikke et dumt spørgsmål, glad for du dropper ind, du kender jo "filmen"

Når jeg laver disse rejse-film, bliver det en blanding af still-billeder i slide, film fra fast grund, samt film fra hjelm-kamera, fra MC, kajak, eller bil

Lyden oplevet fra en MC er en meget stor del af oplevelsen, jeg hører tydeligt selv motoren, (især vigtig), gear, underlag, osv, også lyden fra forbipasserende køretøjer, cykelrytterne der råber til hinanden, høje skrig fra fugle osv

Lyden bliver nok til slut en blanding af musik, speach, samt "on location" optagelser, på både køretøjer og grounded

Selvfølgelig hører jeg også vinden, og den er et vigtigt bidrag, men som det også nævnes i søstertråden om hardware:
Fik købt en Ucho fra LOM

https://store.lom.audio/collections/mic ... 2165712928

Med den kan prøves forskellige placeringer, i hjelm, tøj og på MC

Men mangler stadig recorder og noget phantom-power på farten

En ren motorlyd til at mixe ind betyder meget ,.. og jeg oplever den selv tydeligt modsat optagelserne

Overvejer en mekanisk transducer i stellet som del af løsning

Overvejer også en transportabel multitracker :-)

Jeg har ikke noget imod vindstøj bliver mixet med ind som det nævnes

Men det skal ikke lyde af lort :-)
Det jeg har lyder desværre af lort i enhver henseende

Svarer slet ikke til oplevelsen, eller hvad der er ønskværdig i sidste ende

Er nået frem til jeg skal optage med mindst 4 kanaler

Samt bruge alle mulige tricks både hardware og software i PP

Helt ned i den enkelte film-sekvens skal der nok ideelt kunne mixes mellem: motor, ambience, samt vindstøj

(samt efterfølgende selvfølgelig musik og speach i PP, tager hul på Resolve når jeg har tilstrækkeligt materiale)

Ved ikke om jeg fik svaret overhovedet :lol:
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jo det gjorde du absolut, også så jeg forstod det :-) jeg kører ikke mc, så hvad ved jeg lydens rolle og vigtighed.

iPhone laver ganske imponerende optagelser med optage appen, har brugt det flere gange under dårlige kår og alligevel har man kunne høre hvad der blev sagt ganske tydeligt.

Har du overvejet at prøve at køre en tur med din smartphone i jakke/bukselommen imens den optager? Det burde jo fjerne en del vindstøj, men stadig opfange lyden af motorcyklen tænker jeg.

Default avatar
teach_me
Medlem
Indlæg: 76
Sted: CPH

Indlæg af teach_me »

Du kan reducere vindestøjen rigtig meget hvis du har mulighed for at placere en mikrofon bag kåben eller lignende

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: søn 17. okt 2021 00:20 Jo det gjorde du absolut, også så jeg forstod det :-) jeg kører ikke mc, så hvad ved jeg lydens rolle og vigtighed.

iPhone laver ganske imponerende optagelser med optage appen, har brugt det flere gange under dårlige kår og alligevel har man kunne høre hvad der blev sagt ganske tydeligt.

Har du overvejet at prøve at køre en tur med din smartphone i jakke/bukselommen imens den optager? Det burde jo fjerne en del vindstøj, men stadig opfange lyden af motorcyklen tænker jeg.
Super god ide med smartphone, den vil kunne placeres forskellige steder for test og forsøg

Har faktisk Field Recorder 9.0 på Android

Ved ikke hvorfor jeg ikke er kommet på det noget før, svarer lidt til at gå rundt med solbrillerne i panden og lede efter dem :)

(hvilket jeg også godt kan finde på)

Det blir ikke et endeligt setup ,.. men super ide nu og her

Måske kan jeg nå lidt prøver endu i år
teach_me skrev: søn 17. okt 2021 11:27 Du kan reducere vindestøjen rigtig meget hvis du har mulighed for at placere en mikrofon bag kåben eller lignende
Helt sikkert, har tilladt mig at svare i hardware tråden :-)

viewtopic.php?f=2&t=77036&p=726671#p726671
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: søn 17. okt 2021 13:03
Mike-air skrev: søn 17. okt 2021 00:20 Jo det gjorde du absolut, også så jeg forstod det :-) jeg kører ikke mc, så hvad ved jeg lydens rolle og vigtighed.

iPhone laver ganske imponerende optagelser med optage appen, har brugt det flere gange under dårlige kår og alligevel har man kunne høre hvad der blev sagt ganske tydeligt.

Har du overvejet at prøve at køre en tur med din smartphone i jakke/bukselommen imens den optager? Det burde jo fjerne en del vindstøj, men stadig opfange lyden af motorcyklen tænker jeg.
Super god ide med smartphone, den vil kunne placeres forskellige steder for test og forsøg

Har faktisk Field Recorder 9.0 på Android

Ved ikke hvorfor jeg ikke er kommet på det noget før, svarer lidt til at gå rundt med solbrillerne i panden og lede efter dem :)

(hvilket jeg også godt kan finde på)

Det blir ikke et endeligt setup ,.. men super ide nu og her

Måske kan jeg nå lidt prøver endu i år
Det er oftest lettere for folk udefra at se hvad der mangler. Og pisse svært når man selv står midt i det :-D

Men måske du bare skal teste det derhjemme? Sneen begynder nemlig at ligge sig snart. Kan se der allerede skal komme sne på tirsdag i Oslo området.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: man 25. okt 2021 10:01 Bliver et spændende projekt! Glæder mig til at høre og se slut produktet 😄
Yep, foreløbig er denne app installeret på begge mine Androids, "Field Recorder 9.5"

Poster lige i begge tråde da det ligger mellem hardware og software

/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

At fjerne vindstøj i software er en nødløsning. Den bedste løsning er absolut at forhindre problemet i første omgang. Jeg ville nok vælge våben i den her rækkefølge:

1) Vindhætte eller anden form for læ. Og hvis det ikke er nok...
2) Highpass filter i selve mikrofonen (før preamp'en), og ellers...
3) Highpass filter i preamp'en, og ellers...
4) Prøve at redde katastrofen efter den er sket (software).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev: man 25. okt 2021 13:55 At fjerne vindstøj i software er en nødløsning. Den bedste løsning er absolut at forhindre problemet i første omgang. Jeg ville nok vælge våben i den her rækkefølge:

1) Vindhætte eller anden form for læ. Og hvis det ikke er nok...
2) Highpass filter i selve mikrofonen (før preamp'en), og ellers...
3) Highpass filter i preamp'en, og ellers...
4) Prøve at redde katastrofen efter den er sket (software).
Helt sikkert, det her bliver 90 pct hardware-løsning

Så software-tråden her bliver nok den mindste 😀

Vil nok tage nogle rå-optagelse på et tidspunkt og
prøve en række forskellige filtre og processer i PP

Men vil ikke putte for meget energi i det

Noget af vindstøjen kan godt virke som bredspektret støj, men tror den lapper for meget over det ønskede signal til at der kan gøres særlig meget

RX fjerner tilsyneladende kun LF-rummel delvist

Frygter Acon suiten er lidt det samme
/Dub

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

De fleste vindstøjalgoritmer fungerer bedst hvis man optager med flere mikrofoner, så man kan tjekke for korrelation. Kender ikke Izotope nok til at viden om den understøtter dette.

Nyt svar