mediumaevum's blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Re: mediumaevum's blog

Indlæg af mediumaevum »

En skov jeg arbejder på i Blender. Renderet i Eevee (realtime). 2 sek. inkl. compositing på RTX 3070.

Hvad tænker I om det?
Forest in Eevee.jpg
Forest in Eevee.jpg (493.35 KiB) Vist 412 gange

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

Rekonstruktioner af Viborgegnens voldsteder. Nu på CGSociety - online portfolio for digital kunst.

https://mediumaevum.cgsociety.org/

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

Puha.... nu bliver det svært. Jeg føler jeg står over for den sværeste opgave i mit virke som kunstner/hobby-animator - nogensinde.

Det er aftalt med en journalist gennem min mentor, at jeg skal interviewes om mit virke med Viborg Museum og de animationer/rekonstruktioner og videoer jeg har lavet i samarbejde med dem.

Jeg skal på den ene side stå frem og fortælle hvad jeg laver og på den anden, hvem jeg er.

Personligt ønsker jeg mest fokus på samarbejdet og værkerne (dvs. overvejelserne ved de valg der er truffet i forbindelse med at rekonstruere en borg eller kloster samt de tekniske metoder til at gøre det).

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 848
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

fedt, tillykke
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1452
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Stor udfordring. Det vokser man af.
Held og lykke med det herfra. :thumbup:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 7073
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Godt at høre, det er vejen frem, og nogle meget vigtige ting at arbejde med

Selv om udfordringen er stor, så tror jeg også "belønningen" er tilsvarende stor, fagligt såvel som personligt

Forhåbentligt når du så langt så du istedet kan kalde det en "lettelse", og en af de vigtigste skridt du har taget

(har selv en form for sceneskræk der aldrig blev arbejdet væk)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

https://viborg-folkeblad.dk/artikel/det ... -bygninger



For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at vi intet ved om bygningernes udseende på Niels Bugges Hald fra 1300-årene.

Det baseres dog på fundet af en voldgrav der løber midt i den nuværende "borggård" på Hald Ruin, som indikerer at den oprindeligt ikke var én men 2 øer med adgang med en bro - sandsynligvis en vindebro.

Derudover det baseret på en anden af Niels Bugges borge fra samme tid, nemlig Nr. Vosborg hvor fundamentet til hovedbygningen på Niels Bugges borg er fundet. Resten, dvs. de øvre etagers udseende, er ren gætværk, dog baseret på samtidens arkitektur fra bla. verdslig + kirkebyggeri.

Vinduernes størrelse, skytteloft og bygningerne på "bailey'en" (gård- eller økonomibygningerne) er ren gætværk, men dog baseret på bla. middelaldercenteret på hhv. Bornholm og Lolland-Falster. Det er jo lidt svært at få adgang til eksisterende bulværkshuse fra den tid ;)

At ovenstående ikke fremgår i artiklen skyldes at vi ikke ønsker at gøre artiklen for "nørdet" - den skal kunne læses af de fleste, og vække interesse for områdernes historie.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 9953
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det var en fin linje at du fik det løst sådan Lasse 👍
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 12 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 7073
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Må være lidt af en milepæl trods alt ,.. tillykke med det

Forhåbentligt kan det fortsætte, nye steder, nye udfordringer,..

Godt det bliver påskønnet ,.. det er fantastisk arbejde

Derudover en gevinst for kutur og historie
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

DUBTEMPLE skrev: man 20. sep 2021 20:49 Må være lidt af en milepæl trods alt ,.. tillykke med det

Forhåbentligt kan det fortsætte, nye steder, nye udfordringer,..

Godt det bliver påskønnet ,.. det er fantastisk arbejde

Derudover en gevinst for kutur og historie
Takker. Ja, jeg håber da så sandelig også det fortsætter. Jesper Hjermind fra museet er virkelig både en flink og dygtig samarbejdspartner.

- Og det er Rasmus Johansen alias Telestjernen også.

Håber da også, at det her kan skabe nye kontakter.

Lige lidt generel info:

"mediumaevum" - findes altså forskellige steder. Medmindre det er angivet som youtube-kanalen mediumaevum (min kanal), eller i relation til sidstnævnte, er det ikke noget, der har med mig at gøre. Der er en facebookside med samme navn - den er ikke min heller.

Ej heller mediumaevum.com

Jeg opfordrer derfor altid kun til at man henviser til min youtubekanal.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

Jeg håber at artiklen kan være medvirkende til flere samarbejdsmuligheder.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

Lidt opdateringer på Hammershus-projektet, som jeg endelig er kommet godt igang med.
Har lavet terræn. Mangler dog stadig hav og søer.

Renderer det hele i Eevee for at speede rendering op. Dog vil jeg sige, at Eevee kan komme et godt stykke på vej henad den filmiske kvalitet i Terra X/Faber Courtial (ZDF)-kvalitet, som jeg bruger som reference til lyssætning og billedmæssig komposition.
hammershus_wip1_1.jpg
hammershus_wip1_1.jpg (255.17 KiB) Vist 101 gange
hammershus_wip1_2.jpg
hammershus_wip1_2.jpg (527.26 KiB) Vist 101 gange
Jeg har på forskellig vis markeret de områder der mangler at blive rekonstrueret. Det gråfarvede område på wip1_2 er det næste hus der mangler.

Dernæst følger staldene, så Lübecker-tårnene og til sidst ringmurene.

I må gerne komme med feedback til lyssætning, eller andre idéer.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

Opdateringer på Hammershus-projektet:
Hammershus Rekonstruktion_01.jpg
Hammershus Rekonstruktion_01.jpg (587.62 KiB) Vist 55 gange
Hammershus Rekonstruktion_02.jpg
Hammershus Rekonstruktion_02.jpg (610.07 KiB) Vist 55 gange
Hammershus Rekonstruktion_03.jpg
Hammershus Rekonstruktion_03.jpg (319.66 KiB) Vist 55 gange
Hammershus Rekonstruktion_04.jpg
Hammershus Rekonstruktion_04.jpg (346.3 KiB) Vist 55 gange
Hammershus Rekonstruktion_05.jpg
Hammershus Rekonstruktion_05.jpg (554.36 KiB) Vist 55 gange
Så snart rekonstruktionen er godkendt af borgforskere mfl. påbegynder jeg rendering.

Men jeg vil meget gerne have lidt feedback på lyssætningen, renderingerne og billederne generelt, inden jeg laver animation. Det tager alligevel lidt renderingstid, trods det at jeg bruger en realtime-render.

Efterbehandlingen af billederne i Blender's Compositor er i sig selv udfordrende nok...
Senest rettet af mediumaevum man 11. okt 2021 16:59, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 9204
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hvordan er du kommet frem til koordinater på de forskellige ting, samt elevation af terrænget? :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: man 11. okt 2021 16:49 Hvordan er du kommet frem til koordinater på de forskellige ting, samt elevation af terrænget? :)
Højde- og satellitkort over ruinerne, fra Geodatastyrelsen.

Husenes højde har jeg fået via Bornholmske Samlinger fra 1997, der er en artikel med mulige rekonstruktioner af bygningerne, både ind- og udvendigt. Dvs. skitser og grundplaner.
Senest rettet af mediumaevum man 11. okt 2021 16:53, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 9204
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fedt at der er så meget åbent data idag 👍

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3046

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: man 11. okt 2021 16:51 Fedt at der er så meget åbent data idag 👍
Netop :)

Der er meget mere læsestof her - med grundplaner og andet godt - helt gratis:

http://bornholmske-samlinger.dk/wp-cont ... -rk-11.pdf

Nyt svar