Reference tracks - hvor?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Reference tracks - hvor?

Indlæg af TJJ »

Hvor køber I reference tracks i wav-format? Eller Flac eller lignende?
Eller er Mp3 ok?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Om mp3 er OK, kommer vel lidt an på, hvad du vil referere. Hvis det er mix, overall lyd (EQ, dynamik), arrangement, er mp3 godt nok (for mig), men hvis der virkelig skal finlyttes (eks. hvordan skal en hi-hat lyde) og kigges på de tekniske detaljer af filen er wav at foretrække.

Jeg plejede at købe enkeltnumre hos CDON.com, men det ser ikke ud til, man kan det mere.

Her skriver de lidt https://tapeconnection.dk/blog/7-koeb-h ... ik-online/
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MP3 er nok meget bredt, det kan være noget der gør ondt at hører på, men også være topkvalitet.

Men hvis det er til at lytte i studiet bruger jeg de AAC fra Apple Music, og i dag er det meste af det lossless.

Er det til referencemix er jeg ikke så sart med kvaliteten.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Altså hele numre? Jeg vælger et nummer i iTunes og optager i DAW i et stereospor.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Tak for svar :)

Det er bare til overall reference, hvis der er noget, der hedder det.
- altså for at jeg ikke bliver helt døv på det, jeg sidder og roder med og kan ramme nogenlunde inden for skiven i forhold til niveauer og sådan.

Og nej, jeg har ikke brugt ref. tracks tidligere 😳 :-D

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Bruger du et A-B-plugin?

Jeg tror ikke man skal bruge så mange som 100vis med mindre man har rigtig mange kunder med vidt forskellige ønsker.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Men det behøver ikke være mere kompliceret.

Alt skal sådan set bare lyde som en John Mayer Plade.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Morten Bjørn skrev: tors 9. sep 2021 09:46 Altså hele numre? Jeg vælger et nummer i iTunes og optager i DAW i et stereospor.
Yep, hele numre.

Ah ja, det kunne jeg selvfølgelig også gøre fra Spotify, hvis jeg ellers kan finde ud af at route det 🤷🏼‍♂️
Men tænker, det er nok er nemmere for mig at have en stak numre i forskellige genrer liggende på harddisken.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Morten Bjørn skrev: tors 9. sep 2021 09:55 Men det behøver ikke være mere kompliceret.

Alt skal sådan set bare lyde som en John Mayer Plade.
He he :-D

Nej jeg bruger ikke et A-B plug-in nu, men tror, jeg køber et.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det er bare at lede efter kanalen i din DAW/lydkort.

Ikke med monitor/inspector knappen sat til, der er fare for digitalt feedback og det er ikke en rar oplevelse.

Klausefar (Sandberg Mix på youtube) har lavet en video om et A-B-plugin.

Jeg venter lidt med sådan noget. Synes min metode virker fint for nu.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ok, tak for svar :)

Faldt for nylig over den YouTube-kanal - det er gode videoer, synes jeg :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Uden at der skal gå snob i den, så prøv at få fat i en WAV eller evt. FLAC version.

Mht. MP3/AAC, så er det ikke kun at kvaliteten er et sted mellem teoretisk dårligere og hørbart dårligere pga. den lossy encoding, men at disse versioner kan have et mere ukontrollabelt ophav og dermed ikke nødvendigvis er den rigtige master.

Det har jeg set adskillige gange, hvor en købt AAC på iTunes er "off" eller været pillet ved af lord knows who.

Men det er rigtig svært at skaffe ting i PCM. Jeg køber stadig CD'er og ripper fra dem, men står man og skal bruge 1 track lige her og nu, så er der HDTracks.com eller overvej at købe hi-fi abonnement til Tidal, som har ægte lossless.

Men husk at slå Tidals MQA lort fra, altså "master quality" som IKKE er master quality, men komprimeret bullshit. Det er "hi-fi" versionen du skal have fat i.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ok, tak :)
Tidal ser ikke ud til at være dyrere end Spotify. Kan ikke lige gennemskue udvalget derinde, men der er en trial.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Udfordringen med Tidal (for mig) er deres loudness algo ikke fungerer på samme måde som Spotify, så det kan være en lidt frustrerende oplevelse for en mastering engineer.

Lyden fejler ellers ikke noget og de betaler lidt mere til artister/producere.

Deres søgealgoritme er desværre noget hø i forhold til Spotify. Jeg gik derfor væk fra Tidal (betalt) og til Spotify (betalt), selvom det ikke huede mig.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg køber download-musik her:
Bandcamp
Databeats
Junodownload
Beatport

Alle steder sælger wav.
Jeg vil i dag under ingen omstændigheder betale for en mp3. Så hellere streame.

Jeg køber cd'er en sjælden gang imellem her:
imusic.dk
cdon

I mit tilfælde er jeg heldig at jeg primært køber elektronisk musik, som har været godt med på digitale udgivelser/download-salg i ~15 år.
Beatport bliver kun brugt hvis ingen af de 3 andre muligheder er der, da Beatport koster markant mere.
Jeg køber mest hos Juno, og så venter jeg til de en gang eller to om året giver 20-30% rabat. Så meget køber jeg alligevel ikke mere. I mellemtiden kan jeg finde ud af, om jeg virkelig vil smide ~11 kroner efter et nummer, eller fortsætte med at høre det på youtube.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Morten Bjørn skrev: tors 9. sep 2021 09:46 Altså hele numre? Jeg vælger et nummer i iTunes og optager i DAW i et stereospor.
Hvis pointen er at undgå artefacts fra lossy encoding, så giver denne fremgangsmåde ikke rigtig mening; en optagelse i wav-format er jo sådan set bare en 1-til-1 gengivelse af hvad der kommer ud af den fil, der optages, inkl. artefacts. De forsvinder ikke af at man optager det over i et andet format. Det er lidt som at overspille kassettebånd til DAT bånd (for dem af os der er gamle nok til at den reference giver mening); det lyder stadig som et kassettebånd, fordi det er et kassettebånd der kilden.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dog bliver en optaget MP3 bedre i 24 bit WAV end en konverteret MP3 i bl.a. Logic Pro X fordi den ikke hårdt trunkeres til 16 bit ved import.

MP3 er et floating point format.

Det kan man så argumentere er en fejl eller et bizart valg i fx LPX, altså straight up trunkering uden dither ved MP3 import.

Det er nok nemmere at importere en MP3 i fx RX og så eksportere ind i DAWen bagefter.

Men ellers ja, så er der intet vundet.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

david mondrup skrev: fre 10. sep 2021 08:32
Morten Bjørn skrev: tors 9. sep 2021 09:46 Altså hele numre? Jeg vælger et nummer i iTunes og optager i DAW i et stereospor.
Hvis pointen er at undgå artefacts fra lossy encoding, så giver denne fremgangsmåde ikke rigtig mening; en optagelse i wav-format er jo sådan set bare en 1-til-1 gengivelse af hvad der kommer ud af den fil, der optages, inkl. artefacts. De forsvinder ikke af at man optager det over i et andet format. Det er lidt som at overspille kassettebånd til DAT bånd (for dem af os der er gamle nok til at den reference giver mening); det lyder stadig som et kassettebånd, fordi det er et kassettebånd der kilden.
Tak for info. Nej det var ikke formålet :-)

Formålet (for mig ihvertfald) er at have en reference på sin computer og gerne i det projekt man arbejder i. Spørgsmålet var HVOR man skaffer musik til download. Det var så mit forslag. Jeg er ikke så avanceret at jeg ville være bekymret for forskellige formater, nok lige med undtagelse af mp3.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hvis andre har ledt efter et A-B-plugin til reference tracks - men har været nærige :-D :
ADPTR Audio Metric AB er på tilbud til 50 dollars (plugin-alliance).
Jeg hopper på.

Nyt svar