Headroom
- Morten Hjort
- Medlem
- Indlæg: 1428
- Sted: Virum
Meget ligger i arrangementet og produktionen.
Derefter fx EQ, og i nogen grad alm. komprimering og kontrol.
Derudover findes der udmærkede "krykker", som fx TrackSpacer fra Wavesfactory, som er en multibånds side-chain compressor:
https://www.wavesfactory.com/audio-plugins/trackspacer/
Sæt den på det eller de (via en bus) instrumenter du gerne vil have dykket og indstil side-chain input oppe i højre hjørne til det instrument du gerne vil have dominerer.
Med gode indstillinger og ikke meget over 10-15% effekt er det ganske usynligt og effektivt, men det er stadig en krykke - så gør alt det andet først og hiv TrackSpacer frem hvis alt andet ikke er nok.
Derefter fx EQ, og i nogen grad alm. komprimering og kontrol.
Derudover findes der udmærkede "krykker", som fx TrackSpacer fra Wavesfactory, som er en multibånds side-chain compressor:
https://www.wavesfactory.com/audio-plugins/trackspacer/
Sæt den på det eller de (via en bus) instrumenter du gerne vil have dykket og indstil side-chain input oppe i højre hjørne til det instrument du gerne vil have dominerer.
Med gode indstillinger og ikke meget over 10-15% effekt er det ganske usynligt og effektivt, men det er stadig en krykke - så gør alt det andet først og hiv TrackSpacer frem hvis alt andet ikke er nok.
Spørgsmålet gik på headroom, men reverb vil tværtimod gøre headroom dårligere/lavere fordi det tilføjer noget.
Om reverb giver "luft" mellem instrumenter er en tolkningssag, men jeg vil sige nej. Rumklang har tendens til at lime ting sammen mere, i hvert fald hvis flere elementer får (samme) rumklang.
Panorering eller balancering derimod kan godt give lidt luft mellem instrumenter, ja. Grundlæggende skal arrangementet dog kunne bære evt. simultane figurer og det skal først og fremmest equalizes vel relativt set, ellers betyder panoreringen mindre for følelsen af plads. Og det fixer intet i mono eller gør ikke den stor forskel på afstand (tænk: du lytter til musikken fra et andet rum).
Om reverb giver "luft" mellem instrumenter er en tolkningssag, men jeg vil sige nej. Rumklang har tendens til at lime ting sammen mere, i hvert fald hvis flere elementer får (samme) rumklang.
Panorering eller balancering derimod kan godt give lidt luft mellem instrumenter, ja. Grundlæggende skal arrangementet dog kunne bære evt. simultane figurer og det skal først og fremmest equalizes vel relativt set, ellers betyder panoreringen mindre for følelsen af plads. Og det fixer intet i mono eller gør ikke den stor forskel på afstand (tænk: du lytter til musikken fra et andet rum).
Super.. tak for jeres input.
Jeg ved ikke om jeg tager fejl, men jeg har oplevelsen af at Relab LX480 reverben skaber headroom - det er en L480 algoritme..
Jeg holder generelt alle instrumenter så tørre som muligt, men ledte bare etfer en metode til at kunne gøre dem lidt mere præcise at udpege i lydbilledet, specielt en kontrabas, og dens karakteristiske modulerende lyd, og jeg bruger også såvidt muligt kun eq, og track styring af volume på hver enkel kanal (men det er vel bare en form for manuel compresser på den måde)
Jeg ved ikke om jeg tager fejl, men jeg har oplevelsen af at Relab LX480 reverben skaber headroom - det er en L480 algoritme..
Jeg holder generelt alle instrumenter så tørre som muligt, men ledte bare etfer en metode til at kunne gøre dem lidt mere præcise at udpege i lydbilledet, specielt en kontrabas, og dens karakteristiske modulerende lyd, og jeg bruger også såvidt muligt kun eq, og track styring af volume på hver enkel kanal (men det er vel bare en form for manuel compresser på den måde)
Se mit ovenstående svar.
Tilføjet reverb skaber ikke headroom - det fjerner headroom.
Måske bruger du ordet headroom forkert. Headroom = plads i dB før overstyring.
Tilføjet reverb skaber ikke headroom - det fjerner headroom.
Måske bruger du ordet headroom forkert. Headroom = plads i dB før overstyring.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Ja hvis man taler om bløde værdier, men hvad nu hvis "udtværingen" forekommer i de sidste konvertere i kæden - langt de fleste af os er nu på floating point værktøjer, hvilket undervejs frem mod udgangen faktisk kan have 96 dB løft, hvis det skulle være, alle native plugins i Logic Pro kan godt håndtere det, så længe at man husker at hive den ned igen inden man rammer konverteren på udgangen.
Så mit bud er at man kan etablere sig et headroom, ved at indsætte:
....mere om det her:
Det kan meget vel være, at jeg ikke beskriver det jeg leder efter, på den rigtige måde.. Det jeg mener er, at jeg søger plads imellem instrumenterne så de let kan høres og stedbestemmes i lydbilledet. - Giver det mening.?
Til eksempel kan jeg forklare det ved, at når jeg har haft noget over ved dig Holger for at få masteret - så kommer det retur med netop det jeg forsøger at beskrive.. Ikke at jeg forsøger at rende dig i bedene, men det ville være rart om jeg selv kunne generere noget af den feeling i mit eget setup, inden det kommer til dig
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Måske skulle du tænke på at øret ikke kun stedbestemmer et objekt ved simpel forskelle i styrken i de to ører, men også for området 1K til 3K stedbestemmer med fase/tid. Det er noget som almindelige pan-knapper som udgangspunkt ikke håndterer.
I Logic, kan du fuldstændigt uden plugins via bounce-in-place tror jeg det hedder, og så flytte den nye kopi et par milli-sekunder senere, og så panorere det modsat af det andet:
--sd
Super.., tak for tips SørenSøren Dyhr skrev: ↑tors 2. sep 2021 17:13Måske skulle du tænke på at øret ikke kun stedbestemmer et objekt ved simpel forskelle i styrken i de to ører, men også for området 1K til 3K stedbestemmer med fase/tid. Det er noget som almindelige pan-knapper som udgangspunkt ikke håndterer.
I Logic, kan du fuldstændigt uden plugins via bounce-in-place tror jeg det hedder, og så flytte den nye kopi et par milli-sekunder senere, og så panorere det modsat af det andet:
--sd
Holger skrev: ↑tors 2. sep 2021 12:54 Spørgsmålet gik på headroom, men reverb vil tværtimod gøre headroom dårligere/lavere fordi det tilføjer noget.
Om reverb giver "luft" mellem instrumenter er en tolkningssag, men jeg vil sige nej. Rumklang har tendens til at lime ting sammen mere, i hvert fald hvis flere elementer får (samme) rumklang.
Panorering eller balancering derimod kan godt give lidt luft mellem instrumenter, ja. Grundlæggende skal arrangementet dog kunne bære evt. simultane figurer og det skal først og fremmest equalizes vel relativt set, ellers betyder panoreringen mindre for følelsen af plads. Og det fixer intet i mono eller gør ikke den stor forskel på afstand (tænk: du lytter til musikken fra et andet rum).
jeg syntes da, også at lyden kun sovser og flyder sammen, ofte , hvis jeg tilføjer reverb .
Jeg spurgte engang til , hvordan guitaristen fra Janis Joplins Sommertime. Opnåede denne effekt af at komme fra det fjerne. Om man, live, simpelthen bare stillede lydkilderne med afstand ? Og fik svaret - Eller reverb-
Headroom- Jeg er ikke helt inde i udtrykket. Mere plads, altså fysisk rum. Eller EQ kurven som kan nå så højt at det klipper. Så kan man vel sænke lydstyrken ? Udtrykket findes også som at man live spiller lidt under det niveau man kan, for ikke at fejle.
Undskyld at jeg skal have tingende ind med skeer. Jeg kender ikke de mange betegnelser, men meget af det i praksis.
Jeg vil prøve om jeg kan lave distance mellem instrumenterne i AX8 og Studio One. Panorering. AX8 har noget som hedder definition . Jeg kan ændre på amplituden . Jeg vil tro det er simulation. Måske tonelokation. Og lydstyrken på de forskellige indspilninger. Mulighederne er mange med Fraktal AX8.
Jeg skal li´ som, have det mellem fingrende.
Interessant video, tak for tippetSøren Dyhr skrev: ↑tors 2. sep 2021 17:13Måske skulle du tænke på at øret ikke kun stedbestemmer et objekt ved simpel forskelle i styrken i de to ører, men også for området 1K til 3K stedbestemmer med fase/tid. Det er noget som almindelige pan-knapper som udgangspunkt ikke håndterer.
I Logic, kan du fuldstændigt uden plugins via bounce-in-place tror jeg det hedder, og så flytte den nye kopi et par milli-sekunder senere, og så panorere det modsat af det andet:
--sd
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Jeg tror at det som her kaldes headroom, ikke er det - men i stedet for, tredimensionel lyd fra blot to højttalere ... headroom har med udstyring af forstærkertrin at gøre, altså gainstrukturen. Der hvor tingene så går hen og bliver indviklede er at man i nogle tilfælde sender sidesignalerne i m/s stereo igennem saturation, men laver noget andet på hovedsignalet:
Prøv at se denne her video:
...jeg syntes faktisk han kommer godt rundt i valget af aspekterne på en forholdsvis økonomisk måde, men ignorer ikke at der er en grund til at masteringhuse tager penge for deres ydelse, for grejet dertil bliver ikke omdelt gratis....
...endelig er der, en mulighed for at købe sig en plugin, der lige netop er lavet til det her 3D halløj - der er bare et prisskilt på:
https://www.mathewlane.com/plugins/drms/?ref=MixbusTV
og der er givetvis flere "skovture" man risikerer end egentlige løsning af problemer med et arrangement der halter.
--sd
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Voxengo MSED er meget ofte i brug her. Nærmest dagligt. Virkelig praktisk plugin.
Tilbage til hvad Stig skriver om. Jeg vil måske nærmere kalde det separation.
Det giver jo fin mening at du får den virkning ud af rumklang, fordi der ofte sker mere eller mindre komplekse ting med stereo fra rumklang.
Lige netop med rumklang kan det være smart at holde styr på, om den summer til mono, om der laves kreative ting med feed fra den ene til den anden side, eller om den er "true stereo". Den lette måde at få et indtryk af det på kunne være, at panorere det du sender til rumklangen (ikke selve rumklangs-kanalen, hvis du bruger en send/aux), og høre hvordan rumklangen ændrer sig med panoreringen, hvis den da ændrer sig.
En af mine favoritter fra Eventide følger ikke just placeringen fra inputtet, desværre. Hvis din tøre lydkilde er statisk et sted, og din rumklang ikke følger med placeringen af input, kan du jo panorere selve kanalen rumklangen er på. Det kræver så igen at der ikke er andet der sender til den rumklang..
Har lyst til at skrive noget om det du selv er inde på, Stig, omkring Holgers processering (compressor, eq, saturation, andet?), men det kan være Holger selv skal have lov at svare.
Tilbage til hvad Stig skriver om. Jeg vil måske nærmere kalde det separation.
Det giver jo fin mening at du får den virkning ud af rumklang, fordi der ofte sker mere eller mindre komplekse ting med stereo fra rumklang.
Lige netop med rumklang kan det være smart at holde styr på, om den summer til mono, om der laves kreative ting med feed fra den ene til den anden side, eller om den er "true stereo". Den lette måde at få et indtryk af det på kunne være, at panorere det du sender til rumklangen (ikke selve rumklangs-kanalen, hvis du bruger en send/aux), og høre hvordan rumklangen ændrer sig med panoreringen, hvis den da ændrer sig.
En af mine favoritter fra Eventide følger ikke just placeringen fra inputtet, desværre. Hvis din tøre lydkilde er statisk et sted, og din rumklang ikke følger med placeringen af input, kan du jo panorere selve kanalen rumklangen er på. Det kræver så igen at der ikke er andet der sender til den rumklang..
Har lyst til at skrive noget om det du selv er inde på, Stig, omkring Holgers processering (compressor, eq, saturation, andet?), men det kan være Holger selv skal have lov at svare.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Prøv at se hvad Isotope, siger om det:
Som jeg har fået det forklaret så findes der ikke 32 bits convertere, kun 24 bits ... så når man skal ud igen af DAW'en trunkerer man de 8 laveste bits af, og lægger dither på ... men inden i DAW'en kører man med 32 Bits floating-point.We’ve basically demonstrated that in the domain of floating-point, you can push above 0 dBFS and not harm the signal, so long as you dip back down on the track’s corresponding destination. This is all before you export it as a fixed-point file (a CD-quality WAV file, for instance), or before you send it through a D/A converter—do keep that in mind, or else you’ll incur distortion.
https://www.izotope.com/en/learn/gain-s ... do-it.html
Sonimus skriver følgende:
Så det er for at udnytte konverterne bedst muligt, i begge ender ... men hvis man holder sig til nyere ikke emulerende plugins - behøves man ikke bekymre sig om niveauerne før man kommer til udgangen, men der findes vist stadig 24 bits-fixed plugins - så hvis man lægger dem ind i sit flow, skal man passe lidt på.s it important to record with a good level and headroom. It is a common mistake to record at the maximum possible input level, nowadays all audio interfaces support at least 24 bits, so it does not make sense to record with extremely “hot” levels. When recording at “0VU = -18 dbfs”, you are replicating the standard headroom used in the analog world. You will get more dynamics and your preamps and converters will work much better.
Another advantage is that the tracks will be almost ready to start mixing.
--sd
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Yes, lær dine plugins at kende. Det er meget tydeligt om de hardclipper over 0dBFS (så er de nok 24 bit), om de "distorter analogt" (Brainworx, UAD m.fl.....), eller om du bare kan skubbe det niveau du vil ind i dem, eksempelvis Fabfilter.
Og så de her "analoge" plugins, der kan det godt betale sig at finde frem til hvilket niveau du synes de lyder bedst ved.
Vi har denne nye tråd som også går i dybden med gain staging:
viewtopic.php?f=1&t=82950
Og så de her "analoge" plugins, der kan det godt betale sig at finde frem til hvilket niveau du synes de lyder bedst ved.
Vi har denne nye tråd som også går i dybden med gain staging:
viewtopic.php?f=1&t=82950
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
"headroom/luft imellem instrumenterne" får mig faktisk til at tænke på pauser.
Holder dine instrumenter pauser nok? Nogen gange er det dér hunden ligger begravet.
Holder dine instrumenter pauser nok? Nogen gange er det dér hunden ligger begravet.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
@kimex og andre. Jeg kan godt komme i tanke om situationer, hvor rumklang får et instrument til at træde frem i et mix. De kraftige toner får en ekstra hale af klang og fylder derfor mere. Man kunne næsten sige, at rumklangen får instrumentet til at virke mere dynamisk, fordi det kommer ekstra tryk på de kraftige toner.
Det blev for alvor tydeligt for mig et par gange, hvor jeg sammenlignede rigtige (Fender) amps med min AxeFX. Jeg synes ikke, jeg kunne få den samme dynamik ud af min Axe. Det var lige ind til, det gik op for mig, at de virkelige amps var sovset ind i fjederrumklang. Når jeg skruede op for fjeder rumklang i Axe, oplevede jeg samme dynamik.
Det blev for alvor tydeligt for mig et par gange, hvor jeg sammenlignede rigtige (Fender) amps med min AxeFX. Jeg synes ikke, jeg kunne få den samme dynamik ud af min Axe. Det var lige ind til, det gik op for mig, at de virkelige amps var sovset ind i fjederrumklang. Når jeg skruede op for fjeder rumklang i Axe, oplevede jeg samme dynamik.
Tak for alle jeres gode og deltagende input..
Jeg tror at Christoffer og Søren Dyhr er inde på det jeg efterlyser. Christoffer kalder det "seperation" og det tror jeg beskriver meget præsist hvad jeg leder efter, og Søren kommer ind på Holger og hele processen i masteringen og hvilke "dimser" han kommer signalet igennem, og dermed også prisen.. Så måske er det overkill for mig at turde håbe på at kunne opnå en lyd udfra mit setup alene - der skal vist mere udstyr til, og Holger´s øre Og som Christoffer også så rigtigt nævner, det ville være bedre at lade Holger få ordet.
Men igen, tak for alle input - det er værdsat.
Vh. Stig.
Jeg tror at Christoffer og Søren Dyhr er inde på det jeg efterlyser. Christoffer kalder det "seperation" og det tror jeg beskriver meget præsist hvad jeg leder efter, og Søren kommer ind på Holger og hele processen i masteringen og hvilke "dimser" han kommer signalet igennem, og dermed også prisen.. Så måske er det overkill for mig at turde håbe på at kunne opnå en lyd udfra mit setup alene - der skal vist mere udstyr til, og Holger´s øre Og som Christoffer også så rigtigt nævner, det ville være bedre at lade Holger få ordet.
Men igen, tak for alle input - det er værdsat.
Vh. Stig.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35560
- Sted: Hørsholm
Jeg var en igang med at skrive en masse omkring hvad Holgers processering kunne gøre, men bakkede så ud, som det kan læses længere oppe.
Jeg ville dog gerne lige få med, at så længe din musik kan komme til at lyde som du gerne vil, så eksisterer kilden jo allerede i den fil du sender til mastering. Og det synes jeg bare du skal glæde dig ved. Så er det ikke meget arbejde der mangler.
Jeg ville dog gerne lige få med, at så længe din musik kan komme til at lyde som du gerne vil, så eksisterer kilden jo allerede i den fil du sender til mastering. Og det synes jeg bare du skal glæde dig ved. Så er det ikke meget arbejde der mangler.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Det har du jo fuldstændig ret i Christoffer.Christoffer I. N. skrev: ↑søn 5. sep 2021 16:29 Jeg ville dog gerne lige få med, at så længe din musik kan komme til at lyde som du gerne vil, så eksisterer kilden jo allerede i den fil du sender til mastering. Og det synes jeg bare du skal glæde dig ved. Så er det ikke meget arbejde der mangler.