Ozone vs. FF L2

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Ozone vs. FF L2

Indlæg af Hugo »

Nå, Holger og Christoffers snak i Holgers blog fik mig nu gjort nysgerrig på Ozone Izotope 9 advanced.
Så jeg downloadede en trial (gælder i fuld version i 10 dage)
Presets lyder i mine ører ganske godt, og det er godt de er der, for der er da godt nok noget at sætte sig ind i der.
Måske er det osse bare fordi at det er et nyt interface. Men meget fedt at der er EQ, Comp, Imager, og maximizer i et.
Det tar´ nok et par måneder at få mig sat ind i det, og ikke kun de 10 dage.
Godt at Thomann har den på tilbud til kun 2200.- :dollargrin:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Udover at den kan køre standalone (så piller man ikke i sporene) :-)
Så er det smart at man også (måske er det kun advanced versionen) kan åbne alle "moduler" som individuelle plugins, hvis du nu f.eks kun skal bruge Imager på et spor i din DAW

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det var en go´ oplysning.
Thomann har ikke specs på standard vers. , men jeg kunne self. overkomme min dovenskab og gå på Ozone.com og læse om forskellen på de 2.
Der er trods alt en tudse til forskel i prisen.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Yes, Advanced giver mulighed for at loade de individuelle moduler som hvert sit plugin.



Der er "mixing/mastering" tilbud for tiden, ihvertfald hos iZotope selv. Opret dig evt. som bruger derinde, og glo på priser m.m.
Jeg tvivler på at Thomann er det billigste sted at købe på nuværende tidspunkt.
Plugin Boutique plejer at følge iZotopes tilbudskampagner.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Christoffer I. N. skrev: tors 5. aug 2021 22:08 Yes, Advanced giver mulighed for at loade de individuelle moduler som hvert sit plugin.



Der er "mixing/mastering" tilbud for tiden, ihvertfald hos iZotope selv. Opret dig evt. som bruger derinde, og glo på priser m.m.
Jeg tvivler på at Thomann er det billigste sted at købe på nuværende tidspunkt.
Plugin Boutique plejer at følge iZotopes tilbudskampagner.
iZotope selv skal ha´ 300 dollar + dansk moms. Det bliver et par hundrede mere end hos Thomann, eller det samme(har ikke tjekket kurs for nylig)
Er det så korrekt at man ikke kan loade moduler i Standard?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

OBS!
Du får ikke en "magisk" knap til at det lyder godt, selvom prisen lidt indikerer det med Ozone Adv. :-)

Bare så du ikke bruger penge på noget som du tror der er "the magic touch" - vi har alle været der ;-)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: tors 5. aug 2021 22:18
Christoffer I. N. skrev: tors 5. aug 2021 22:08 Yes, Advanced giver mulighed for at loade de individuelle moduler som hvert sit plugin.



Der er "mixing/mastering" tilbud for tiden, ihvertfald hos iZotope selv. Opret dig evt. som bruger derinde, og glo på priser m.m.
Jeg tvivler på at Thomann er det billigste sted at købe på nuværende tidspunkt.
Plugin Boutique plejer at følge iZotopes tilbudskampagner.
iZotope selv skal ha´ 300 dollar + dansk moms. Det bliver et par hundrede mere end hos Thomann, eller det samme(har ikke tjekket kurs for nylig)
Er det så korrekt at man ikke kan loade moduler i Standard?
De har ganske gode oversigter over hvad du får i deres elements, standard og advanced udgaver. Her for Ozone:
https://www.izotope.com/en/products/ozo ... .html#comp

Med standard får du ikke:
Codec preview
Master rebalance
Low end focus
Tonal Balance plugin
Spectral Shaper
Og muligheden for at loade moduler som separat plugin

Det betyder, at hvis du skal bruge Maximizeren, som denne tråd startede ud med at handle om (med sammenligningen til Fabfilter Pro-L 2), så vinder du intet ved at købe Advanced, udover de 10 sekunder det tager at slå de moduler fra, du nu ikke gider bruge i standard presettet. Muligvis tager Standard vs. Advanced Maximizer plugin marginalt mere cpu, nu der skal loades alle moduler i Standard, det ved jeg ikke.

Efter min ydmyge mening vil Advanced være overkill til dig.

Og så er jeg helt enig med lakris.
Din musik bliver ikke 10%, eller bare 1% bedre af, at du skifter Fabfilters pakke ud med Ozone.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis man ikke helt ved hvad man laver, så er der faktisk større sandsynlighed for det bliver værre med Ozone. Et utal af (flere) muligheder og ting at pille ved, især stereobilledet.

De klart dårligstlydende og sværeste at redde mixes jeg får ind er ødelagt af folk der har mixet gennem Ozone.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Lakris og Christoffer, jo tak for advarslen.
Jeg har fulgt trådene som handler om emnet, og som fotograf og medlem af klubber, har jeg osse advaret mange om at en god fotograf med et middel kamera kan ta´ bedre fotos, end en amatør med et "top gun kamera."

Det samme ved jeg godt gør sig gældende her. Gid den var der den "magiske knap"

Det som alligevel frister mig til et skift (ja undskyldninger er der nok af) er at jeg har nemmere ved at pånå dynamic med Ozones EQ.
Deres Imager regner jeg med er bedre end Waves, som Christoffer har kritiseret for artifacts.
Low and Focus er jeg osse allerede glad for.

Min musik bliver ikke bedre, det har du ret i, det er op til min kunstneriske kunne, men jeg tror på at jeg godt kan lave bedre lyd.
Jeg har oplevet at min lyd er blevet (lidt) bedre fra før hvor jeg brugte Waves og til nu hvor jeg har FF.
Om det så er pga softwaren, eller det faktum at jeg blot er blevet bedre til at lytte.

Men ja, jeg er da i fristelsernes syv sind :?: :?:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Holger skrev: tors 5. aug 2021 22:49 Hvis man ikke helt ved hvad man laver, så er der faktisk større sandsynlighed for det bliver værre med Ozone. Et utal af (flere) muligheder og ting at pille ved, især stereobilledet.

De klart dårligstlydende og sværeste at redde mixes jeg får ind er ødelagt af folk der har mixet gennem Ozone.
Virkelig en humørløfter, dig vil jeg gerne ha´ til bords ved næste middagsselskab :dollargrin:

Spøg til side; I get the message. :wink:

Nå, du har sparet mig for en masse penge.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu bliver det her lidt offtopic, men jeg tillader mig lige alligevel...
Hugo skrev: tors 5. aug 2021 22:59 ...
Gid den var der den "magiske knap"
....


..
Men ja, jeg er da i fristelsernes syv sind :?: :?:
Hvis jeg må bidrage med mine bud på "magisk knap plugins":
Sonnox Inflator - Holger er nok ikke ligefrem enig, læs tråden her: viewtopic.php?f=1&t=82740
Variety Of Sound SlickHDR - gaaammel gratis VST, man kan nok opnå noget lignende med nogle velvalgte parallelle compressorer
Kush Audio Clariphonic DSP Mk 2 - Bare prop den på, og lad alt stå på minimum. Altså medmindre din top er umanerligt hypet iforvejen.
En vilkårlig, god og meget gerne hurtig, "analog" farvelade compressor plugin, sat til at squashe og pumpe amok, sneget ind parallelt.

... Nu jeg tænker mig om, så behøver den her parallelle døds-pumper måske ikke engang være god. Så længe den gør noget interessant kan den være brugbar.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg bruger jo tit go´ gammeldags -70´er sologuitar. Ved ikke om det er hypet top?
Men det er da værd at teste.

Jeg er dog stadig dybt forelsket i Ozone. Tonal balance & Low focus er 2 fede ting. Når man sætter Tonal balace til drums + Low focus, så har man en go ´ tæt bund.
Men jeg slår mig over fingrerne lidt endnu. Holger siger jo at det er et no go :(
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ozone kan sagtens være et fedt redskab.
Hvis jeg må give et bud, så tror jeg Holger mest af alt peger i retningen af "jeg vælger lige det her preset, som f*cker stereo up, smadrer fasen med 5-bånds multibåndscompressor, hyper områder med preset eq kurve" find selv på mere.
Hvis du lærer de enkelte moduler at kende, og evt. bruger dem enkeltvis, så er det begrænset hvor meget skade du gør.


Jeg synes også low end focus lyder som en spændende dims.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Uden at vide det, da jeg ikke har meget teoretisk viden, så har jeg nok f...ket meget af min lyd up med f.eks. FF MB comp. Jeg har ikke andre muligheder end at lytte mig frem, ja og så det jeg har læst.
En saturator gør sikkert osse skade i ukyndige hænder, lige som så meget andet software.

Jeg har nu kigget alle steder, man kan selvfølgelig ikke købe de nævnte fed ting separat. Vil man ha´ low end focus, tonal balance mm, skal man købe Advanced.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
hrbaltzer
Medlem
Indlæg: 17
Sted: Herfølge

Indlæg af hrbaltzer »

Selvom jeg bare er en hulkindet amatør, så synes jeg, at Ozone både er intuitivt og en yderst godt hjælp, men Ozone skal da bruges som et Mastering Tool og ikke i mix. Deres presets og deres AI resultater kræver stadig megen tweaking, men mest af alt nogle gode ører og en meget forsigtig tilgang mht at skrue for meget op og ned for elementerne i process chain.

Hvis det bliver brugt i mix-fasen, så kan jeg godt forstå din indvending.

Nu hvor vi alligevel er i mastering mode - en del blogs på nettet anbefaler at benytte reference tracks, hvad er din tilgang?
Hilsen
Peter

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Spørger du mig?

Mht. referencetracks - sjældent til det enkelte nummer, med mindre det er en direkte rip-off og vel at mærke godt lavet.

Der er typisk for mange forskelle til at det giver mening at bruge et referencetrack 1:1 i mastering, når man er professionel.

I stedet kommer man til at skohorne et nummer i en uskøn retning, hvor man burde tage hensyn til nummerets faktiske potentiale.

Et referencetrack kan dog være fint til et lille reality check, hvis man enten er uerfaren eller en klient har nogle lidt "off" ønsker, hvor man så kan pointere, at man nu bevæger sig lige langt nok væk fra stilen.

Den første del af forrige sætning er nok hvorfor en del blogs på nettet taler om referencetracks, uden jeg ønsker at lyde nedladende. Det er bare ikke noget en professionel masteringtekniker bruger i selve sessionen.

Om det derimod giver mening for en amatør eller i en læringssituation er svært at sige, men umiddelbart vil jeg anbefale at man ikke bruger et referencetrack i en session, men i stedet lytter til gode ting i stilarten inden - og så alene bruger sin hukommelse/fornemmelse i selve sessionen.

Referencetracks er mere noget jeg betragter som en del af en masteringteknikers erfaring. Dvs. en lang række af relevante tracks over årene, som danner det grundlag hvorpå ens ide om balance og smag er baseret.

Referencerne er derfor noget der bare findes inde i ens hjerne, ikke et konkret stykke musik man har brug for at hive frem, når man sidder med et nyt stykke musik.

Som sagt ender det sjældent med at forløse det nye stykke musiks potentiale.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

@Hugo
Hvis det er værktøj til mix er der Izotope Neutron

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg er ikke helt klar over endnu om det er til mix eller mastering.

Imager regner jeg med bruges i mix, hvis jeg ikke er helt galt på den.
Low end focus regner jeg for et mastering værktøj
Tonal balance er vel oss til mastering

Det er de 3 værktøjer som især interesserer mig.

Der ud over kan Mastering assistent presets lave bedre lyd end jeg selv er i stand til.

Ulempen ved sådan et autoværktøj er selvfølgelig at jeg ikke selv lærer at lave lyd.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har læst som en gal hele dagen, og osse testet.

Imager delen er virkelig noget som tiltaler mig, til forskel fra Waves Imager så har Ozone Vectorscope og Correlation Meter indbygget, samt en auto funktion som passer på mono lydbilledet.

Spectral Shaper er osse virkelig fed. Kan kirugisk farve/dæmpe skingre toner eller timbre, og kan selvfølgelig automatiseres. Jeg kom dog frygtelig til skade med den i dag, den skal man lige lære at kende.

Ja, og så er der alt det andet goe´ . Sjit at man ikke kan købe dem enkeltvis :?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Ozone er lavet til mastering. Men kan jo også bruges i mix.
Som regel er det vel begrænset hvor meget der skal gøres i mastering udover at styre loudness i forhold til standarder og i forhold til de individuelle tracks(Album).
Alt andet klares i mixet.
Mastering er de sidste 2-3 %, medmindre der er lavet nogle mix f*ck ups.

Jeg bruger ofte Ozone i standalone mode når jeg master, så er fokus kun på de sidste procent af lydoptimeringen.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Holger skrev: tors 5. aug 2021 22:49
De klart dårligstlydende og sværeste at redde mixes jeg får ind er ødelagt af folk der har mixet gennem Ozone.
Fake news; jeg har sq da aldrig mixet gennem Ozone :-D

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hugo skrev: fre 6. aug 2021 20:12 Har læst som en gal hele dagen, og osse testet.

Imager delen er virkelig noget som tiltaler mig, til forskel fra Waves Imager så har Ozone Vectorscope og Correlation Meter indbygget, samt en auto funktion som passer på mono lydbilledet.

Spectral Shaper er osse virkelig fed. Kan kirugisk farve/dæmpe skingre toner eller timbre, og kan selvfølgelig automatiseres. Jeg kom dog frygtelig til skade med den i dag, den skal man lige lære at kende.

Ja, og så er der alt det andet goe´ . Sjit at man ikke kan købe dem enkeltvis :?
Imager er svjh gratis på deres side, men det er selvfølgelig kun et af deres plugins :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

TJJ skrev: fre 6. aug 2021 20:57
Holger skrev: tors 5. aug 2021 22:49
De klart dårligstlydende og sværeste at redde mixes jeg får ind er ødelagt af folk der har mixet gennem Ozone.
Fake news; jeg har sq da aldrig mixet gennem Ozone :-D
Haha ur not even close

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Ozone er imo et glimrende produkt, der gør mastering væsentlig mere overskueligt og intuitivt. Kan det erstatte en professionel mastering-tekniker? Naturligvis ikke. Mastering er et håndværk ligesom alle andre dele af skabelsen fra sangskrivning til instrumentering til mix og til mastering. Det kræver blod, sved og tårer hele vejen :D

Men for dem der kun laver musik på hobby plan og næppe har råd til professionel mastering (hvilket vil sige langt de fleste) så er Ozone sgu et vildt godt værktøj :)

Nyt svar