Dagens " dumme " spørgsmål :
Hvad hører sangere - og for den sags skyld også musikere - i det headset de altid har på når de optræder ( typisk på tv ) ?????? - eller sagt med andre ord : hvorfor har de det på????
Sangere og headset på scenen
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Mange TV ting er jo ind og ud igen på et øjeblik, og oftest i scene opbygninger som ikke kan rumme skråkasser. Mere generelt er in-ear monitorer et forsøg på at fjerne overhør fra medhøret i mikrofonerne, da det komplicerer mixet af frontlyden.
Det mest essentielle problem in-ear kan løse er at give "lidt af det hele" til dem som beder om det. Hvor hvis det bliver gjort med skråkasser, så vil de samme lydkilder komme fra en hel masse steder på sceneområdet og blive en diffus grød hvis der ikke er meget store afstande på scenen. Den diffuse grød vil uværgeligt komme i mikrofonerne også ... så mange mikrofoner vil komme til at fange sig selv, med in-ear bliver medhøret inde i knoppen på musikerne, så der skal ikke bruges tid på at ringe alle skråkasser ud ... altså fjerne tilbagekoblingen og dæmpe niveauet på scenen.
Nu er det at høre de forskellige instrumenter, måske fint nok men oftest hænger timingen i bandets performance sammen med at kunne føle anslaget fysisk anderledes end at høre den. Så man sætter på trommeslagerens stol en art servo/elektromotor så han også får sine og bassistens anslag fysisk op gennem stolen. Disse servoer sættes også på et bræt som bassisten så stiller sig op på, så han får timings informationen op gemmen benene.
Der er selvfølgelig hybrider hvor man bruger et mix af rystere, skråkasser og in-ear. I et band som Metalica, har Hetfield sing egen guitars lyd ind i maven fra en skråkasse men har resten af bandet i ørene, så han kan opbygge sustain i guitaren ... for selve stacken er pakket ned i en flightcase som står bag scenen et eller andet sted, så dens op-mic'ning ikke kan fange andet end selve stacken samt at den ikke kan "høres" af andre instrumenters op-mic'ning.
Jo hurtigere et beat der spilles med på scenen, jo mere er det nødvendigt med disse indgreb, fordi grøden jo opstår fordi man uheldigvis får opbygget en art early reflections klang, fordi lyd bevæger sig forholdsvis langsomt 344 meter pr. sekund ... så en lyd som er spredt ud på mange skråkasser og fronten vil ankomme i hvertfald ude af fase hvis de ikke direkte kan høres som sene. I mere astadige tempi som et bluesband vil musikerne oftest opfatte det som ambiance de kan læne sig opad. Ældre musikere med en 30 års karriere bag sig, har oftest en bedre styr på timingen end unge knøse der skal schredde ... og derfor skal de ældre typisk have langt mndre medhør i det hele taget.
--sd
Det mest essentielle problem in-ear kan løse er at give "lidt af det hele" til dem som beder om det. Hvor hvis det bliver gjort med skråkasser, så vil de samme lydkilder komme fra en hel masse steder på sceneområdet og blive en diffus grød hvis der ikke er meget store afstande på scenen. Den diffuse grød vil uværgeligt komme i mikrofonerne også ... så mange mikrofoner vil komme til at fange sig selv, med in-ear bliver medhøret inde i knoppen på musikerne, så der skal ikke bruges tid på at ringe alle skråkasser ud ... altså fjerne tilbagekoblingen og dæmpe niveauet på scenen.
Nu er det at høre de forskellige instrumenter, måske fint nok men oftest hænger timingen i bandets performance sammen med at kunne føle anslaget fysisk anderledes end at høre den. Så man sætter på trommeslagerens stol en art servo/elektromotor så han også får sine og bassistens anslag fysisk op gennem stolen. Disse servoer sættes også på et bræt som bassisten så stiller sig op på, så han får timings informationen op gemmen benene.
Der er selvfølgelig hybrider hvor man bruger et mix af rystere, skråkasser og in-ear. I et band som Metalica, har Hetfield sing egen guitars lyd ind i maven fra en skråkasse men har resten af bandet i ørene, så han kan opbygge sustain i guitaren ... for selve stacken er pakket ned i en flightcase som står bag scenen et eller andet sted, så dens op-mic'ning ikke kan fange andet end selve stacken samt at den ikke kan "høres" af andre instrumenters op-mic'ning.
Jo hurtigere et beat der spilles med på scenen, jo mere er det nødvendigt med disse indgreb, fordi grøden jo opstår fordi man uheldigvis får opbygget en art early reflections klang, fordi lyd bevæger sig forholdsvis langsomt 344 meter pr. sekund ... så en lyd som er spredt ud på mange skråkasser og fronten vil ankomme i hvertfald ude af fase hvis de ikke direkte kan høres som sene. I mere astadige tempi som et bluesband vil musikerne oftest opfatte det som ambiance de kan læne sig opad. Ældre musikere med en 30 års karriere bag sig, har oftest en bedre styr på timingen end unge knøse der skal schredde ... og derfor skal de ældre typisk have langt mndre medhør i det hele taget.
--sd
TIllægsspørgsmål: Hjælper/beskytter in-ear monitor mod det generelle lydniveau, i forhold til beskyttelse mod tinnitus? jeg forsøger pt med "musiker-headset" med 25 db dæmpning, men det giver jo andre problemer, i forhold til at fornemme hvor man selv ligger i forhold til sine medmusikanter.
Og du føler det beskytter mod især de skadelig diskanter? Eller regulerer man også hvilke frekvenser man vil have mere af, og mindre af? Det kræver jo også at det slutter fuldstændigt, så lyder ikke kan komme "udenom" så at sige. De propper jeg har nu er jo formstøbt til mine ører - men har det med at glide lidt ud når man f.eks. synger (kæbebevægelser).
Hører gerne fra Jer som har erfaringer i forhold til dette - og evt. anbefalinger af mrk/model.