Christoffers tanker

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Re: Christoffers tanker

Indlæg af Christoffer I. N. »

Endelig et nyt afsnit i min musikalske videodagbog, fra i aftes.
15 minutters 3-lags melodisk drone, 2 af lagene sequenced i Reaktor Blocks, det tredje jammer jeg selv. Relativt udførlig patch-gennemgang i beskrivelsen på youtube.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Installerede Audacity på denne maskine (min kontor/surfer computer) tidligere på måneden, fordi jeg skulle bruge en hurtigere og mere ligetil mp3 converter.
Nu har jeg lige fået prøvet den indbyggede Paulstretch, som jeg har kendt til i nogle år. Prøvede Paulstretch standalone programmet for 4-5 år siden, og det var irriterende tweaker-arbejde som var meget besværligt at få et brugbart resultat ud af. Her i Audacity er der nærmest intet at tweake, tilgengæld lød min første test godt.
Så er det givet videre herfra.
Nogle gange er det fedt at kunne tweake løs, andre gange må det gerne bare virke første gang...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

collector//emitter har lavet en video om Fairfield Circuitry Randy's Revenge, en tremolo/ring modulation pedal. Nu er ring mod ikke en effekt jeg har brugt specielt meget tid på, men her i videoen gives der nogle fede generelle idéer til melodisk brug.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tror jeg skal ha' prøvet Unfiltered Audio G8 af her i weekenden, da den kan fås gratis med deres "MEGA-SALE-20-OFF" rabatkode. Har kun 1 anden gate der kan trigges via ekstern sidechain i iZotope Trash 2, og G8 ligner den har lidt sjove features hist og her.
https://www.plugin-alliance.com/en/prod ... io_g8.html

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den anden dag fik jeg en idé, endnu engang relateret til wavetable design, grundet et bestemt problem man kan støde på ved specifikke omstændigheder.
Det tager mig nok 10-20 minutter at få prøvet ordentligt af, om idéen kan bruges, og om og hvordan de udfordringer jeg har forudset kan løses.
Emnet er tilpas nørdet til at der kunne blive en video ud af det, men i første omgang får jeg det prøvet af her til aften, og skriver nok igen om det her på bloggen.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Okay, nerd alert, here we go...

Når jeg laver wavetables, så er det oftest med det formål at "indfange" en modulation der er programmeret i lyden. Det kan være 5 phasere der modulater med hver deres hastighed, flangere, frequency shiftere, evt. detunede oscillatorer som laver fede bevægelser i en kompleks patch i Bazille (En "modular" softsynth, patch et givent signal hvorhen du vil), o.m.a.

Har man læst med tidligere om min udforskning med Wavetables, så ved man at wavetable synths oftest arbejder med faste framesizes. Jeg arbejder altid i 1024 samples, i 44.1kHz. 1024 samples udgør 1 wavetable frame. Dette tal er valgt fordi jeg altid bruger 44.1kHz samplerate i mine projekter, og fordi 1024 samples stemmer med F0 detuned -24 cents, omkring 43.0-43.1 hz. Det er altså en frekvens der er til at arbejde med. 2048 samples, som er det mest populære format, vil have den halve frekvens (ved samme samplerate), og det bliver alt alt for dybt at arbejde med.

Når man laver de her modulations, eksempelvis hvis man bruger en phaset/flanget støjkilde som top lag til lyden, eller en detunet oscillator, så kan det være svært at finde en ordentlig zero crossing, når de enkelte frames skal klippes ud.

Jeg har lavet et eksempel her til aften, en ren sinus sub (som nævnt, F0 detuned -24 cents), og så et top lag bestående af filtreret og modulated white noise. Både modulated i Bazille synthen, og udenfor synthen, EQ'et, lowcuttet subben væk, og flanger, phaser, frequency shifter m.m.
Jeg splitter oftest mine lyde op i 2 eller flere bånd, så netop sådan et top lag kan få den slags modulation effekter på, uden at det påvirker sub tonen.

Her ses 1024 samples markeret. Hvis filen skulle bruges til en wavetable, så skulle enderne fades, så der er en god zero crossing fra frame til frame.
Forstør evt. billedet op i fuld størrelse.

2020-07-01 - WT AM Fade test - Uden AM 1024.png
2020-07-01 - WT AM Fade test - Uden AM 1024.png (458 KiB) Vist 3797 gange

Som man kan se på billedet, så ligger der mange frekvenser fra støj-laget og svinger konstant. Det gør det til en udfordring at finde ud af hvilket udsving man skal klippe i. Når man fader fra frame til frame i sin wavetable synth, så kan den slags godt lave dårligt lydende overgange, hvis grundtonen ikke starter og stopper samme sted, den kan være offsat. I værste tilfælde er det vel 1 max 2 millisekunder det handler om. Dette ville være lettere at demonstrere med en video, men I må leve uden, på nuværende tidspunkt.


Her kommer vi så til min idé, som jeg skrev om i posten ovenover.
Min idé er at bruge den rene grundtone til at skrue op og ned for top laget. Jeg vidste at teorien var meget let og ligetil, da jeg har lavet en video omkring audiorate modulation i Reaktor Blocks (se evt. her: viewtopic.php?p=692340#p692340).
I dette tilfælde ville jeg bruge top laget som input til en VCA, og grundtonen til modulation af volume på VCA'en.

Dog arbejder modulation på VCA'en kun med positive signaler, dvs. den negative halvbølge fra min grundtone ville ikke skrue hverken op eller ned for VCA'en.
Til Blocks medfølger der et Bento Box CV Processor modul. Den har en funktion som kan ensrette negative værdier. Resultatet ville man normalt kalde en dobbelt-ensretning, på engelsk fullwave rectification, og jeg vidste at det var en ensretning af den negative halvbølge jeg havde brug for. Michael Hetrick har også en half og fullwave rectifier Block i hans gratis EuroReakt pakke, men CVP modulet gjorde hvad jeg havde brug for, inklusiv gain.

Grundtonen, som skal modulate VCA'en, er pannet til højre, og top laget, som er det lag vi vil ende ud med at høre på, er pannet til venstre. Derefter er de sendt ind i Reaktor, hvor processeringen foregår, og ud kommer det modulatede top lag.

Her er et screenshot af min patch.
Kanal 4 (gul) er en kopi af grundtonen. Den er gainet op tæt på 0dB, for at modulate så meget som muligt i VCA'en.
Kanal 8 (rød) får signal fra kanal 7, der er det færdigprocesserede top lag. Det er ligeledes gainet op, og pannet som beskrevet.
Reaktor VCA processeringen foregår på kanal 9 (orange). EQ'en efter Reaktor er kun negativ gain, for nogenlunde at matche peakniveauet fra kanal 7.
Oscilloskopet i Reaktor viser det dobbelt-ensrettede signal der bruges som modulator. Hakket/glitchen i waveform er fra da screenshottet blev taget.

2020-07-01 - WT AM Fade test - Blocks patch.png
2020-07-01 - WT AM Fade test - Blocks patch.png (386.83 KiB) Vist 3797 gange

Det resulterer jo så i, at top laget bliver fadet op og ned, når grundtonen fader op og ned.
Her er screenshot af en 1024 samples frame:

2020-07-01 - WT AM Fade test - Med AM 1024.png
2020-07-01 - WT AM Fade test - Med AM 1024.png (431.86 KiB) Vist 3797 gange

Den her slags amplitude modulering har jo lidt sin egen lyd, som nogle gange kan bruges, og andre gange ikke.
Her er lydeksempler, den første er uden VCA modulationen, den anden er med.

2020-07-01 - WT AM test ting - Uden AM - LM klip.wav
(678.48 KiB) Downloadet 111 gange
2020-07-01 - WT AM test ting - Med AM - LM klip.wav
(756.35 KiB) Downloadet 110 gange
Som altid er man velkommen til selv at bruge lydene som man nu lyster, nu jeg har delt dem herinde. Patchen er ikke specielt vellydende, det var primært for at prøve min teori af.
Grunden til at jeg på forhånd havde en god fornemmelse af idéen, var fordi jeg bruger grundtonen fra lyden, så alt trigges på samme tid.

Herfra er der en del retninger at gå i.
Den der for mig er mest interessant, er også den der krævet mest trial & error, nemlig at lave en ekstra synth patch, spillet en oktav dybere, som trigger på præcis samme tidspunkt (og lige så vigtigt samme fase) som den lyd jeg vil påvirke. Dette ville nemlig betyde, at dens halve bølgelænge ville svare til en hel bølgelængde på den lyd jeg ender ud med at ville bruge. Det betyder at man kun får fadet i start og slutning af framen, og ikke også i midten af framen, som i mit eksempel vist her i posten.

Derudover har jeg lidt idéer til andre waveforms, der kan bruges til at fade med, eksempelvis en afrundet square/godt saturated sinus, som ville resultere i en kortere fade.

Jeg har også tidligere eksperimenteret med støj kilder udenfor Bazille, og her kunne man jo bare lave den waveform man vil i en vilkårlig synth, og processere det man vil efterfølgende.

Jeg fik også den idé at tune patchen 1 oktav dybere, filtrere laveste grundtone fra slut-lyden, og bruge den laveste som modulator. Men så kan man eksempelvis ikke bruge den dejlige "analoge" gain i Bazille.

Godt at få prøvet det her af. Nu har jeg vist brugt en time eller halvanden på denne post, samt ~1½ time på patchen, screenshots og optagelser, så det må være fint at slutte her.
Håber nogen kan bruge noget af det. Alternativt er det et fint opslagsværk for mig selv.. :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Quote fra wavetable posten fra i nat:
Christoffer I. N. skrev: tors 2. jul 2020 01:43 ....
Jeg fik også den idé at tune patchen 1 oktav dybere, filtrere laveste grundtone fra slut-lyden, og bruge den laveste som modulator. Men så kan man eksempelvis ikke bruge den dejlige "analoge" gain i Bazille.
...
Det gik lige op for mig, at jeg godt kan dette, i Bazille. Kompromiset er selvfølgelig 1 oscillator mindre til den reelle lyd.
Den her lavere tunede "AM fade oscillator" kan routes direkte til output. Dog kan det være der sker noget fasedrejning i filtre, det må jeg kigge på.
Det bliver klart det næste jeg prøver, hvad det her emne angår.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har haft idéen til denne specifikke videodagbog i måske 1½ måned, så jeg ventede bare på datoen..
Min måde at markere at min yngste niece er blevet 3 måneder:




@bryla Nu jeg ville spille navnet Ida, er der så en "i" tone eller akkord jeg ikke kender til? D og A var jo ligetil at finde.. Jeg valgte et E som erstatning, grundet dansk og engelsk udtale.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Man kan gøre det på et par måder. Hvis du bliver med at tælle alfabetet videre fra, når du op til B som erstatning for I.

Du kan også kortlægge de første 28 tangenter (både sorte og hvide) til alfabetet. Det kommer nok til at lyde spøjst hvis man skal stave lange ord. Ida vil blive til F C A nedadgående.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak for idéer, det kan være det skal prøves af. :) Som jeg skriver på youtube, så var det en sjov hurtig udfordring, det med at der blev valgt 3 toner, og så skulle lave noget sammenhængende. Og især godt for min manglende klaver-navigering/motorik.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DivKid video om eurorack crossover filter modul LR4, fra firmaet LA67. Da det hurtigt gik op for mig hvad man kunne med modulet, måtte jeg vente ustyrligt længe på at høre 2 audiorate signaler modulate hver sin crossover på LR4. Der er potentiale for nogle virkelig fede patches med sådan et modul.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Faldt over et 4 år gammelt Malux nummer igår. En Drum & Bass producer jeg først begyndte at lytte til for et års tid siden, men så er der gamle numre at dykke ned i. Det her specifikke nummer har nogle mega fede overtoner i bassen, som jeg tror jeg skal prøve at efterligne her til aften.

Tag et lyt på mit reference-udklip her:
Malux - Begin - bass overtoner ref.wav
(2.96 MiB) Downloadet 108 gange



Eller hør hele nummeret her:





Får lavet nogle mega fede Drum & Bass basser for tiden, hvis jeg selv skal sige det. Der bliver ikke lavet så mange wavetables, istedet prøver jeg at lave færdigprocesserede lyde, optager et par minutter (eller meget mere....), som der kan klippes oneshots ud af, klar til brug.
Det er sjovt det med wavetables. Jeg har først for alvor forstået muligheder og begrænsninger, efter jeg er kommet igang med at lave og bruge mine egne her i år.

Det eksperiment jeg omtalte på forrige side, med "tilfældig" tempo trig af en sekvens, er snart lavet til et færdigt nummer. Jeg skrev om den oprindelige patch her:
viewtopic.php?p=711480#p711480

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Er igang med et remix til en konkurrence. 114 bpm chill breaks noget, med stutter/glitch trommer. Er nu blevet færdig med at klippe trommer, for sidste gang. Har også kun brugt 5 timer i alt, på rent klippearbejde. Derudover er der så brugt tid på processering, af 3 eller 4 omgange..... Nå men nu er de klar til brug. :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hey, er det kun en uge siden jeg skrev at de trommer var klar til brug?
Har netop slettet dem fra projektet, da jeg var løbet tør for cpu, og de ikke blev brugt. Tilgengæld får jeg myrepatter over min outro idé. Gad vide om det nogensinde bliver til et komplet nummer....
Jeg når ikke deadlinen til konkurrencen, men jeg arbejder iforvejen på minimum 3 numre jeg vil ha' selskabet til at lytte på, og lyden af det her remix går fint i spænd med 2 af de andre numre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lille melding her på bloggen som nogen måske kan bruge til noget.
Jeg er begyndt lidt på at "lytte" musik afspillet i iZotope RX. Det er primært når mine ører lige falder over en detalje jeg af uransagelige årsager aldrig har lagt ordentligt mærke til før. Det visuelle frekvens over tid plot i RX (og andre spektrale plots) hjælper vildt meget til at forberede ørerne på hvad der venter lige om lidt. Har man først vænnet sig til hvordan sunget/rappet vokal ser ud, er det utroligt genkendeligt, nok ikke mindst grundet det altid er et prominent element i et mix, så det står tydeligt frem i det spektrale plot. Men derudover, eksempelvis til Drum & Bass, hvor der er en eller anden vild modulated bass, så er det meget tydeligt at genkende de visuelle mønstre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu her efter servercrash har jeg gerne villet prøve at samle lidt op her på bloggen. Der er heldigvis ingen af mine lange wavetable-skriverier der er gået tabt, da jeg ikke lavede noget af den slags fra Juli/August 2020, og så lige indtil igår. Det vender jeg tilbage til senere i denne post.

Først, de af mine numre og video logs der nu ikke har en tråd eller en post. Herunder samlet i kronologisk rækkefølge:

Gravity Assist - Overlooking Future Shores - også omtalt tidligere på bloggen her: viewtopic.php?p=711480#p711480





Log entry: 20201009





Gravity Assist - The Ritual - et u-udgivet nummer fra Januar 2019, lavet til en dansk Ambient opsamling





Log entry: 20210224







Så langt så godt.
Herunder følger lidt spredte ting og sager.

I slutningen af Marts lavede jeg denne patch. Ville dele resultatet med min ven Jakob, så det blev uploadet til Soundcloud, med mulighed for download, og det gælder selvfølgelig stadig. Der er en rimelig grundig gennemgang af idéen med projektet.
Privat Soundcloud link:
https://soundcloud.com/cp5sd/2021-03-31 ... 90DdWq4Qem

Der er, blandt andet, ikke gennemgang af de omkring 170 EQ bånd der er brugt på lyden. Langt størstedelen af båndene skyldes dog at jeg udser mig bestemte overtoner som skal fjernes, og de dæmpes så i alt 120dB med 5 stackede bånd, i hver deres Flux Epure EQ plugin. Man kan se et billede af mixeren her:

2021-03-31 - harmonics bass mixer.png
2021-03-31 - harmonics bass mixer.png (206.58 KiB) Vist 3501 gange



Tidligere i April købte jeg Toybox Audio's Nano pakke til Reaktor Blocks. Over 500 moduler for lige over 200 kroner. De lyder generelt ret godt, og så passer det virkelig når de skriver, at de ikke bruger den store mængde CPU. Jeg har lavet ret omfangsrige patches, som ikke bruger mere end 20-40%. Det er ganske fedt at modulerne er så små som mulige. Også fedt med et ensartet udseende, dog måtte de gerne skille sig lidt mere ud fra hinanden. Det kan godt være svært at kende forskel på de forskellige filter-moduler, f.eks. Og især filtrene er jeg blevet glad for. Keytrackede EQ's (som jeg også er glad for ved U-He Zebra/Zebrify!), og filtre der ikke lyder kedeligt digitalt.
Det eneste der irriterer mig ved de moduler er de synlige kabler, som kom med Front Panel Patching til Reaktor. Jeg har ikke umiddelbart fundet en måde at slå det fra, muligvis fordi jeg ikke bruger Racks, eller loader Blocks på den "rigtige" måde. Det er vigtigt for mig fortsat at kunne bruge alle moduler, FPP eller ej, da jeg alligevel patcher i Structure view. Ofte har moduler også ekstra I/O's netop i Structure view.



Indledningsvist skrev jeg lidt om wavetables.
Igår fik jeg nogle idéer til egne wavetable-filer jeg skal prøve af. Den første blev så prøvet af. Måske kender læsere af denne blog MOK Waverazor synthen. I den kan man opdele sin waveform i flere dele, 1 til 16 bidder, eller noget i den stil.
Min idé var lidt inspireret af det. Lave en wavetable der består af 2 halve waveforms, og så offsette fasen på den midterste waveform gradvist fra frame til frame. Eksemplet blev lavet med en sinus fra Galbanum Audio's store wavetable pakke.
Istedet for at forsøge at forklare fremgangsmåden, er det næsten lettere bare at vise et billede der viser 4 ud af de 32 frames som min test-fil indeholder.
Øverst venstre: Frame 1, den rene sinus
Øverst højre: Frame 10, "fase offset" er igang
Nederst venstre: Frame 21, "fase offset" er længere fremme
Nederst højre: Frame 32, mest mulige offset i denne fil

2021-04-24 - Phase Shift WT verb jam - alle frames gimp.jpg
2021-04-24 - Phase Shift WT verb jam - alle frames gimp.jpg (526.62 KiB) Vist 3501 gange

Jeg var interesseret i flere ting ved dette eksperiment, blandt andet hvordan frekvens-spektret kommer til at se ud, når man gør det her. Så det var ganske lærerigt, udover at mit hoved vist stadig ikke helt har forstået sammenhængen 100%.
Iøvrigt super fedt lige at glo på lidt waveforms igen fra Galbanum pakken. Er man wavetable interesseret, er det altså et must at have den i sin samling.
Det var også et godt eksperiment iforhold til matematikken i den her slags idéer. Jeg skal vist bruge 128 frames for at komme en hel cycle igennem i den "fase-offsettede" waveform. Der offsettes med 16 samples fra frame til frame i denne fil.
Det er værd at bemærke at filen er i 96kHz samplerate, og 2048 samples længde. 2048, som er den gængse længde til software wavetable synths - som jeg oftest ikke bruger, da jeg normalt arbejder i 44.1kHz, og laver mine filer i 1024 samples per frame.
Nok wavetable "ramble" for nu, man er altid velkommen til at spørge ind til det. :)



Jeg lavede selvfølgelig en Blocks patch med min wavetable fil. Det blev til 2 wavetable oscillatorer med filen loadet, den ene modulater Cutoff på Nano Diode filteret. Mod osc'en er + en oktav, og så en S&H der trigger ny værdi ved Gate input. S&H styrer finetuning af Mod osc, så der tilfældigt kommer lidt detuning ind i filter modulationen. Derefter 4-5 yderligere filtre/EQ m.m.
Den rene lyd lød super fedt, men jeg skulle jo lige prøve med noget rumklang på. Og delay...
Jeg manglede noget (offentligt) indhold på min Soundcloud, så her er en demo af patchen:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så fik jeg lavet en ny log. En tung omgang rytmisk Ambient Dub. Som altid står der en del om processen i beskrivelsen på Youtube.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er langt fra altid jeg synes Justin's videoer er tiden værd, men den her tror jeg faktisk jeg vil lade mig inspirere af, til at kværne nogle hurtigere idéer ud.

Ofte tager det mig et par timer, fra jeg starter til jeg er færdig, med eksempelvis en bass patch. Og det er ikke fordi det er hårdt arbejde eller noget, jeg nyder hvert minut, men måske kunne det være en god indgangsvinkel, at finde på et tonalt "riff", bruge nogle mockup trommer til at finde ud af rytmen, osv., og så fylde ud med lækkert lyddesign efterfølgende.

Om "præ-produktion/demoer":


Medlemsavatar
Casperlyd
Forum Donator
Indlæg: 261
Sted: Silkeborg

Indlæg af Casperlyd »

Christoffer I. N. skrev: fre 14. maj 2021 04:41 Det er langt fra altid jeg synes Justin's videoer er tiden værd, men den her tror jeg faktisk jeg vil lade mig inspirere af, til at kværne nogle hurtigere idéer ud.

Ofte tager det mig et par timer, fra jeg starter til jeg er færdig, med eksempelvis en bass patch. Og det er ikke fordi det er hårdt arbejde eller noget, jeg nyder hvert minut, men måske kunne det være en god indgangsvinkel, at finde på et tonalt "riff", bruge nogle mockup trommer til at finde ud af rytmen, osv., og så fylde ud med lækkert lyddesign efterfølgende.

Om "præ-produktion/demoer":

Er ret enig. Har hjulpet mig personligt. Blev tit fanget i at forsøge at gøre alt "perfekt" fra start, hvilket; - ihvertfald i min tilgang, kan være ret omfattende. Så en tilgang med en hurtig "formulering" af en ide først, eller en demo, har vist sig at bære ret meget frugt for mig ihvertfald. Dertil har det også gjort at jeg faktisk "undgår" en del spildtid med at lave "perfekte" numre på et minut som aldrig bliver til mere end det :D Prøv det og se hvad det gør for din tilgang :)
Logic Pro - RME - Adam P33a

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Super! Ja, jeg har også gået og vendt den her tilgang i hovedet i dag, og tror jeg har fundet en løsning, der stadig bliver nogenlunde hurtig, og ikke går på noget specielt kompromis.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Opdagede tidligere på måneden, at Wavesfactory Trackspacer var på det "sædvanlige" 30% tilbud. Nu er jeg så kommet igang med at teste den, på nogle samples, sådan som jeg plejer. Det tager for lang tid at lave noget til lejligheden, når jeg bare skal teste om et plugin gør noget brugbart.
Udover nogle crashes, som jeg muligvis har fundet mønster/løsning på, så gør den som forventet.
Så den bliver nok købt (inden d. 1. hvor tilbudet udløber)
På tilbud hos Plugin Boutique.
https://www.pluginboutique.com/product/ ... rackspacer


Jeg kører 2.5.4, da det er seneste 32 bit version. Der skulle være fikset noget stabilitet i en nyere version, men det kan jeg ikke bruge til noget, hvis jeg insisterer på at køre 32 bit... Prøver nok mere af i morgen, men det skal kun være for at finde mere ud af det med crashes. Effekten er jo meget ligetil.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Angående demo af Trackspacer:
De får ikke mine penge, ihvertfald ikke i denne omgang.
Jeg har tidligere købt plugins der kan finde på at crashe. De bliver brugt yderst sjældent, og generelt valgt fra til dagligt brug, netop pga. at de kan crashe.
Demoen lader til at køre for evigt, så kan det være jeg bruger den hist og her, da den også er ganske sjov til kreativt brug.
Og så kan det være jeg snart får testet BX_DynEQ 2, som jeg har skaffet gratis for længe siden. Udover at den ikke bliver lige så hurtig i brug som Trackspacer, så skal de gerne kunne udfylde samme rolle.
Derudover har jeg Baby Audio Smooth Operator, som kan sidechain trigges, og derfor kan lignende ting. Den skal dog prøves mere af iforhold til "farvning" af signalet, men et ret fedt plugin, også til kreativt brug.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har prøvet Tone Projects Kelvin af her til aften/nat. Plugin'et har en tråd her, hvis det er: viewtopic.php?f=1&t=82754

Det "trælse" først":
Jeg har rimelig konsistent crash hvis jeg vil skifte kvalitet, og bruge de-fuzz funktionen.

Det gode er, at jeg ikke har brug for at ændre de parametre for at bruge plugin'et.
Min egen lyn analyse af problemet:
Jeg har før oplevet crashes i plugins hvor plugin'et automatisk bliver deaktiveret for at udregne/melde ny latency. Eksempler:
Unfiltered Audio SpecOps (ændring af FFT size)
Unfiltered Audio Zip compressor (ændring af lookahead)
Unfiltered Audio Triad - Specifikt load af den indbyggede compressor. Sker ikke ved andre af effekterne.
Muligvis nogle flere.
Det sjove er, at flere af GRM Tools plugins'ne også baserer sig på FFT, og også deaktiveres for at melde ny latency, men jeg har aldrig oplevet crashes med dem.

Ingen crashes med de andre features i Kelvin, og derfor kan jeg som sagt sagtens bruge den.

Godt lige endnu engang at blive mindet om, at jeg reelt ikke har fattet distortion i dybden. Det skal jo bare gøre min lyd kraftigere, højere, whatever, men især her, hvor der er gain kompensering indbygget, er det langt fra givet, at bare man giver den gas på en vilkårlig algoritme, og så er lyden kraftigere.


Derudover interessant at alle algoritmer, pånær Pure 2nd og Pure 3rd, tilføjer stereo information. @Holger, stemmer det?



Her er nogle hurtige eksempler. Især Pure 3rd i kombination med Purple er hurtigt blevet en favorit her.
I vanlig stil squashed i Pro-C 2.

"Test 3" - Først uden Kelvin, så med, og så algo's swapped:

Indstillinger - jeg fandt her ud af at swap knappen er for fed til hurtig kreativ leg - screenshot viser swapped/3. eksempel i lydfilen:

2021-06-09 - Kelvin test 3 - Dry - purple_pure3rd - swapped - screenshot.png
2021-06-09 - Kelvin test 3 - Dry - purple_pure3rd - swapped - screenshot.png (589.33 KiB) Vist 3134 gange


"Test 4" - Noget mere processering denne gang. Kelvin på en Send som parallel processering.
Kæden var vist:
Gatekeeper (volume envelope)
D16 Decimort 2 (Bit/SR/tone shaping som vanligt fra mig)
Kelvin
SoundToys Little MicroShift - ~7% wet
Ozone 9 Elements til lowcut

Efterfølgende er den tøre/u-distortede lyd processeret med Decimort 2 og EQ til at rydde op omkring 200-500. Alt sammen bare hurtigt smækket sammen..

Først uden parallel distortion, så med parallel kanal uden Kelvin, og til slut med Kelvin.
Indstillinger:

2021-06-09 - Kelvin test 4 - Para test - dry - send u Kelvin - send m Kelvin - screenshot.png
2021-06-09 - Kelvin test 4 - Para test - dry - send u Kelvin - send m Kelvin - screenshot.png (1.28 MiB) Vist 3134 gange

Ser frem til at få prøvet noget mere af, efter noget søvn (og forhåbentligt en delvis solformørkelse uden skyer). Jeg ved godt jeg skrev at jeg ikke køber plugins der crasher, men når det er forudsigeligt, hvilket det indtil videre er, så vil jeg gerne.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Christoffer I. N. skrev: tors 10. jun 2021 03:31... Tone Projects Kelvin ...
..
Derudover interessant at alle algoritmer, pånær Pure 2nd og Pure 3rd, tilføjer stereo information....
Bekræftet hos min ven, men altså, det er jo ret subtilt, medmindre man bruger Spread funktionen. Alternativt kan man altid lave mono efterfølgende, hvis det pinedød ikke må indeholde stereo. Det kunne jeg måske godt finde på, nu jeg ofte komprimerer heftigt, og af flere omgange.

Men den blev købt her til aften, til 40% rabat. Nogle rigtig sjove muligheder for farvning, som jeg glæder mig til at dykke ned i. Kush Audio Pusher, som jeg for nyligt har "genopdaget" i samlingen, kan også "sådan noget", omend et meget mere kringlet, eller skal vi være venlige og kalde det eksperimenterende interface. :)
Stadig ingen crashes når jeg ikke skifter Quality eller aktiverer Defuzz, så det kan jeg absolut leve med.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ny, sen-aften synth jam uploadet:




Optaget aftenen inden VSS3 Native demoen løb ud, så det er et par uger siden. Det UAD tape delay, i kombination med noget pitch op og ned, kan altså noget med tekstur, efter min ydmyge mening.. :)

Nyt svar