Anbefal bas-strenge

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Anbefal bas-strenge

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg skal på et tidspunkt have bestilt nogle ting fra Thomann... jeg tænker ved samme lejlighed at bestille nogle ekstra strenge til min Fender Precision American Standard el-bas.

Jeg har ikke tidligere skiftet strenge på den, så jeg har ingen erfaring med, hvad jeg synes er godt at gå efter.

Jeg har kun denne ene bas, så genremæssigt må det gerne være noget allrounder - vigtigst er dog, at det er egnet for rock/pop.

Nogen der har forslag / anbefalinger?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg har prøvet mange forskellige - dyre og billige, men jeg vender altid tilbage til Rotosound RS66LD i 0,45.
--
Robert

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har ikke meget forstand på det, men fik selv hjælp til at vælge dette sæt til min bas for nogle år siden.

https://www.thomann.de/dk/daddario_eps165.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: man 19. apr 2021 08:07 Jeg har prøvet mange forskellige - dyre og billige, men jeg vender altid tilbage til Rotosound RS66LD i 0,45.
Hald skrev: man 19. apr 2021 09:08 Jeg har ikke meget forstand på det, men fik selv hjælp til at vælge dette sæt til min bas for nogle år siden.

https://www.thomann.de/dk/daddario_eps165.htm
Hvordan er disse to foreslag mht til den lyse ende og sprødhed ?

(Jeg syntes hellere at de skal være for lyse end for mørke, da man jo altid kan kvæle toppen med EQ, men ikke omvendt)
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 19. apr 2021 09:14
Pastorius skrev: man 19. apr 2021 08:07 Jeg har prøvet mange forskellige - dyre og billige, men jeg vender altid tilbage til Rotosound RS66LD i 0,45.
Hald skrev: man 19. apr 2021 09:08 Jeg har ikke meget forstand på det, men fik selv hjælp til at vælge dette sæt til min bas for nogle år siden.

https://www.thomann.de/dk/daddario_eps165.htm
Hvordan er disse to foreslag mht til den lyse ende og sprødhed ?

(Jeg syntes hellere at de skal være for lyse end for mørke, da man jo altid kan kvæle toppen med EQ, men ikke omvendt)
Generelt er strenge altid til den lyse side, når de er friske og skal lige spilles til. Ift. bund er der så mange andre faktorer der er langt vigtigere (pickup, hvor man laver anslag, lys/mørk hals).
På Roto Sounds pakning, står der :"Bright hard hitting tone".

Roto Sound er et godt all round-valg, men der slevfølgelig nuancer og forskelle, men der tror jeg det kræver at man har prøvet mange forskellige strenge for at finde sine præferrencer. Selv har jeg været omkring Elixsir, DR, D'addario, Warick og Ernie Ball, uden at finde noget der for alvor stak ud. Elixir var de bedste, men også de dyreste og jeg var ikke imponeret af holdbarheden. Jeg har sprunget 2-3 af dem på det år jeg brugte dem, og I hele resten af min tid som bassist (siden 1980 ca) har jeg kun sprunget én streng fra andre mærker.

PS! Hvis man gerne vil undgå for meget bund, så brug et nummer tyndere.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for forslagene.

Mr. Soundman skrev: man 19. apr 2021 05:56 ... genremæssigt må det gerne være noget allrounder - vigtigst er dog, at det er egnet for rock/pop.
Jeg glemte en lille detalje:

Jeg bruger den udelukkende til indspilning (og øvelse) - aldrig til live-performance.

Indspilningskæden vil typisk være igennem min REDDI, hvorefter en amp-simulering vil blive lagt på med en plug-in i DAW - ofte noget, der skal forestille en Ampeg-amp.

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

Okay, jeg har ikke særlig dyb erfaring med bas eller strenge, men jeg har haft rigtig god held med dem her https://www.thomann.de/gb/daddario_exl170.htm. De giver ret en dyb og rund lyd i forhold til de andre sæt jeg har prøvet. Hvis man er til den slags.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Dem Pastorius forslår lyder helt fint. Det vigtigste, især hvis du ikke har prøvet mange, er at de er roundwound (sprød lyd, og min smag)
Er du derimod til mere afdæmpet lyd, så vælg flatwound.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak skal I have.

Default avatar
Instrumental Reason
Medlem
Indlæg: 218
Sted: Nørrebro

Indlæg af Instrumental Reason »

Jeg er personligt endt på DR Hi-beams som et godt kompromis mellem pris holdbarhed og lyd .
Elixir er fine, men jeg har oplevet problemer med elektrisk støj pga coatingen på strengen bryder stelforbindelsen, så til studiebrug er det ikke så optimalt.

Tomastik Infield flatwounds lyder vildt fedt til mere jazzede/RnB ting ,men fås kun med nickel wound så hvis man er det mindste nickelallergisk bør man holde sig langt væk

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak skal du have.

Instrumental Reason skrev: man 26. apr 2021 19:21 Tomastik Infield flatwounds lyder vildt fedt til mere jazzede/RnB ting ,men fås kun med nickel wound så hvis man er det mindste nickelallergisk bør man holde sig langt væk

Tak for advarslen - jeg har flere allergier... Jeg havde ikke før hørt om allergier overfor bestemte typer strenge, så det vil jeg da lige være opmærksom på fremover.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Så har jeg bestilt et sæt Rotosound RS66LD i 0,45 :)

Billede

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: tirs 4. maj 2021 09:05 Så har jeg bestilt et sæt Rotosound RS66LD i 0,45 :)

Billede
Et ekstra lille tip til at forlænge levetiden på strengene. Vask altid dine hænder inden du skal spille. Det gør en verden til forskel på levetiden at de ikke bliver fedtede.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Tak for tippet.

Default avatar
Instrumental Reason
Medlem
Indlæg: 218
Sted: Nørrebro

Indlæg af Instrumental Reason »

Nickel allergi er desværre en meget reel ting. Tomastik-Infield flats lyder fedt men jeg får fandme en svidende fornemmelse i fingrene efter at have spillet med dem i længere tid. og det skulle bare blive værre med øget eksponering. Så jeg bruger dem ikke, og må istedet køre med stainless steel strenge. Det er ikke verdens undergang men lidt ærgerligt alligevel

Nyt svar