Hurtig ekstern HDD til backup - hvilken?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Hurtig ekstern HDD til backup - hvilken?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg står i fremtiden med en større datamigration og er derfor på udkig efter en ekstern harddisk, som er hurtig hvad angår overførsel.

Men de eksterne harddiske jeg har prøvet har været alt for langsomme. Jeg har iøvrigt kun USB 2.0 i min nuværende PC.
Dog er der større eksterne harddiske (som udover USB også skal tilsluttes med strømkabel) som går meget hurtigere.

Dette er dog noget besværligt, og jeg er derfor på udkig efter en "almindelig" ekstern harddisk (der ikke skal have ekstern strøm) som kan overføre med minimum samme hastighed som dem, der kræver ekstern strømforsyning.

Hvad skal jeg holde øje med her? Jeg har ingen forstand på de tekniske specifikationer og hvad der gør en harddisk hurtig etc.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hold øje med read og write samt buffer, men du finder ikke noget "hurtigt" med USB 2.0
Jeg vil vove den påstand at du ikke en gang finder noget som er hurtigt nok (hvis jeg kender dig ret) med USB 3.1 (hvis din PC havde haft det)

Det hurtigste i dit tilfælde ville være en helt alm. Sata Intern Disk, og så pille siden af PC´en og slutte den til. Så går det noget stærkere.
Selv med en alm. HDD
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: søn 2. maj 2021 18:15 Hold øje med read og write samt buffer, men du finder ikke noget "hurtigt" med USB 2.0
Jeg vil vove den påstand at du ikke en gang finder noget som er hurtigt nok (hvis jeg kender dig ret) med USB 3.1 (hvis din PC havde haft det)

Det hurtigste i dit tilfælde ville være en helt alm. Sata Intern Disk, og så pille siden af PC´en og slutte den til. Så går det noget stærkere.
Selv med en alm. HDD
Ups, jeg har lige tjekket. Jeg har usb 3.0, men kun bagtil (hvor jeg også plejer at tilslutte eksterne enheder).

Har også lige fundet ud af, at de eksterne harddiske jeg taler om med ekstern strømkilde kaldes "stationære" eksterne harddiske, og de andre (små) hedder "bærbare". Det jeg helt konkret leder efter er en bærbar ekstern harddisk med samme hastighed som en stationær ekstern harddisk.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Beklager det sene svar :(

En stationær ekstern HHD er det samme som en ekstern HDD.
Man kan købe en stor klodset en som står på bordet, eller en lille smart en man kan ha´ i brystlommen.

Hvis den er USB, får den strøm fra USB-kablet.

Når du har USB på bagsiden (blåt stik) vil du opnå en hvis hastighed, men drejer det sig om f.eks 500 gb der skal flyttes,
vil det formentlig ta´ det meste af en times tid. Mere hvis du kopierer.

Dette kan ca. halveres med en SATA HDD (sådan en du formodentlig har som system disk).
Det er blot mere besværligt, da du skal åbne PC´en, og slutte 2 kabler til. SATA og strøm.

Håber det hjalp lidt. Ellers spørg :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvor meget data snakker vi om, for en SSD koster ikke meget i dag, så kan man lave den som ekstern USB disk, og udnytte overførselshastigheden, vil du længere op i hastighed hvor du kun har USB2 til rådighed i maskinen må du åbne den som Hugo skriver, og koble disken til internt på SATA.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja SATA hvis det skal være rigtig hurtigt, det andet bliver navle-pilleri uanset hvad

I visse BIOS kan et par af SATA portene sættes til "hot-swap" ,... så disken detekteres on the fly ,... det er i hvert fald set før i tiden

Man kan føre sådan en port permanent ud til bagladen men en plade i en ledig slot, eller en stump ledning der stikker ud
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Tak for jeres svar. Jeg tror bare jeg nøjes med at koble en ekstern hdd til bagsiden af kabinettet, hvor jeg har usb 3.0 porte.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Jeg bruger en Seagate Backup Plus i 4 TB med USB 3.
Den har nok kostet mig omkring 800 kr. med moms.

Jeg kan overføre ca. 130 MB/s = cirka 8 GB/minut = 1/2 TB i timen.
Der er mange variable, men jeg vil tro, at dette er den mindste hastighed, du få.
Hvis alt svinger, og du faktisk kører USB 3.1 i 2. generation, så er det måske dobbelt så hurtigt.
Hastigheden er vel mindre vigtig, hvis du ikke skal gøre dette for ofte.
Bare sæt det i gang og lav noget andet imens.

Her er en 2 TB til 660 kr.
https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern ... rt/2717497
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

mediumaevum skrev: søn 2. maj 2021 17:47 Jeg har iøvrigt kun USB 2.0 i min nuværende PC.
mediumaevum skrev: man 3. maj 2021 11:44 Jeg tror bare jeg nøjes med at koble en ekstern hdd til bagsiden af kabinettet, hvor jeg har usb 3.0 porte.
Really.. 🙄
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hald skrev: man 3. maj 2021 13:54
mediumaevum skrev: søn 2. maj 2021 17:47 Jeg har iøvrigt kun USB 2.0 i min nuværende PC.
mediumaevum skrev: man 3. maj 2021 11:44 Jeg tror bare jeg nøjes med at koble en ekstern hdd til bagsiden af kabinettet, hvor jeg har usb 3.0 porte.
Really.. 🙄
Som jeg skrev i indlægget lige efter den med USB 2.0 så havde jeg taget fejl. Jeg har også 3.0 men kun bagtil på PC'en/kabinettet, dvs. den del der vender ind under skrivebordet, som er for bøvlet at få sat i, ifht. dem der sidder foran eller i siden af min skærm.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Koster 65 kr. Kablet er kort, men en forlænger koster formentlig 19-29 kr.
Så har du 4 x 3.0 USB på skrivebordet
Vedhæftede filer
Havit-H103.jpg
Havit-H103.jpg (5.71 KiB) Vist 866 gange
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: man 3. maj 2021 16:43 Koster 65 kr. Kablet er kort, men en forlænger koster formentlig 19-29 kr.
Så har du 4 x 3.0 USB på skrivebordet
Tak for info :)

Men nu ved jeg ikke om man "må" lægge en ekstern harddisk direkte oven på kabinettet til en stationær?

Tænker på om sådan noget elektronik kan forstyrre hinanden. Hvis ikke er jeg nødt til at have en hub som ovennævnte, men hvis jeg sagtens kan have en ekstern harddisk liggende på PC'ens kabinet, skulle det ikke være et problem at tilslutte den bagtil.

Synes bare jeg engang havde læst... men det kan vel være en skrøne som med alle mulige andre "ammestuehistorier" på nettet...

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er en ammestuehistorie. Det eneste du kan komme ud for, hvis det er en HDD som roterer, er at den kan larme lidt.
Det kan klares med lidt blød filt.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar