Guitar modeling-tråden

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Re: Guitar modeling-tråden

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev: fre 23. apr 2021 18:51 Cab Clone er en af de mest udskældte load boxe. Hvorfor skal det lige være den?
Den er indbygget i MESA/Boogie Mark Five: 25´ combo udgave. Mesa Boogie combo udgaven vejer under 11 kg. Der kan tilsluttes høretelefoner og man kan optage. Og der kan tilsluttes eksterne højtalere. Hvad er udmærket, da combo udgaven kun har en 10" højtaler. Jeg kan vælge mellem 10 og 25 wat og der er fx loop.



Jeg er sikker på at der findes bedre load boxe. Men som helhed er det en løsning der passer mig fint.

Derhjemme spiller jeg mest clean. Vil jeg bruge effekter kan jeg lige så godt bruge AX8.

https://www.thomann.de/dk/mesa_boogie_m ... o_1x10.htm

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ahhh, du køber forstærkeren.

God fornøjelse med den
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Cremen af load-boxe/attenuators må være Tone King's Iron Man II. Jeg har endnu til gode at høre en dims, som bevarer lyden af en knækket amp så godt, ved så lave lyd-niveauer. Her demonstreret af den altid ydmyge og super behagelige Shawn Tubbs...

A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kendte faktisk ikke den der Tone King. Den ser ud til at være lavet helt rigtigt. Suhr og Fractal laver dem også rigtigt.

Her min lille video om, hvor meget, det faktisk betyder.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Smittefar skrev: lør 24. apr 2021 08:37 Jeg kendte faktisk ikke den der Tone King. Den ser ud til at være lavet helt rigtigt. Suhr og Fractal laver dem også rigtigt.

Her min lille video om, hvor meget, det faktisk betyder.
Kender ikke rigtigt Fractals koncept, men du har ret ift. Suhr. Jeg har deres lille (nu udgået) studio-amp "Corso", som har indbygget power-scaling. Det fungerer helt utrolig godt. Desværre laver Suhr ikke en decideret stand-alone attenuator, hvilket jeg synes er lidt spøjst, når det virkelig er noget de er gode til. Deres 2 Reactive Load's er desværre kun udviklet til brug med IR's.
Og her kom Tone King så ind i billedet... 8-)
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fractals LB-2 er stort set det samme som Suhr RL - Godt byggede reaktive loads, der bevarer forstærkerens response. Ingen af dem kan bruges som attenuator.

Suhr, Fractal og ToneKing laver alle impedanskurver der er meget tæt på kurven fra en rigtig højttaler. De billigere attenuatorer fra Torpedo og andre har en helt anden impedanskurve og så arbejder rørforstærkeren ikke længere som den er designet til.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Mr. Soundman skrev: fre 23. apr 2021 12:55 ... jeg planlægger endvidere at købe en Fryette PS-2 ... :)
Så er den lige blevet bestilt :banan:

Jeg endte med at bestille den fra musik-produktiv.de, eftersom thomann nu i måneder er blevet ved med hele tiden at udskyde, hvornår de får den på lager. Så udskyder de det nogle uger... så udskyder de det nogle uger igen... og så igen... og så igen igen... osv... og nu har de lige ændret det til, at de først får den på lager om 12-15 uger... :roll: Mine nerver er blevet fuldstændig tyndslidte nu af det der :lol:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

... hov - den hører måske ikke hjemme i en guitar-modelling-tråd, eller...?

...den kan bruges som attenuator, der dæmper signalet fra guitar-forstærker til guitar-kabinet, den kan bruges som signalforstærker, der forstærker signalet fra low-watt-guitarforstærkere og så kan den bruges som reactive load efter en guitar-forstærker for silent recording.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har leget med forskellige typer Chorus i min AxeFX

Det er 80er Chorus igen skam, så stereo er anbefalet, og hvis man ikke er så glad for firser lyd skal man måske skåne sig selv

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev: søn 2. maj 2021 17:56 Jeg har leget med forskellige typer Chorus i min AxeFX

Det er 80er Chorus igen skam, så stereo er anbefalet, og hvis man ikke er så glad for firser lyd skal man måske skåne sig selv


Spændende. Jeg leger for tiden med noget lignende, men jeg foretrækker rotary frem for chorus. Det er jo noget af det samme. Jeg bruger oftest chorus , meget moderat, hvis jeg vil give lidt bid.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er aldrig helt selv blevet helt hooked på rotary, men det er jo som du siger lidt i samme boldgade.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev: man 3. maj 2021 08:45 Jeg er aldrig helt selv blevet helt hooked på rotary, men det er jo som du siger lidt i samme boldgade.
Det er smag og behag. Disse våde effekter kan godt være svære at sætte i sammenhæng i et nummer. Men de kan være meget inspirerende. Og når man som vi har Fractal . Skal de da prøves af. Ellers spiller jeg mest med clean lyd.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den her sammenligning mellem Quad Cortex, Kemper Stage, HX stomp og AxeIII er faktisk lavet helt hæderligt.

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

https://www.dropbox.com/s/17np5hz22a711 ... 4.wav?dl=0

Her er en ret beskidt rotary effekt. I AX8 har jeg lagt rotary på et preset, kaldet, Dirty Shirley . Jeg bruger ikke andet end Amp, cab og rotary. Og ellers justere med Crunch, depth, EQ, osv. pr. gefühlen.
Nummeret er ikke noget at skrive hjem om. Men jeg ville udforske Rotary lidt mere. Og så er enkle akkorder og arpeggio et indlysende sted at starte.


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har fornylig købt dette nye plugin


Mest fordi, det er Pete Thorn, og med vouchers og lignende kunne jeg få det til en god pris.

Jeg tror aldrig, jeg bliver helt glad for at indspille med plugins - Selv med de mest aggressive latency indstillinger på mit lydkort, føles det stadig ikke 'direkte'. Når jeg indspiller med min AxeFX føler jeg mig ikke 'disconnected' på samme måde.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her er en lille sjov test, som Fractal Audio har lavet

Der er tre modellers og en rigtig amp. Den ene modeller er åbenlyst en AxeFX III, de to andre er formentlig Quad Cortex og Helix

https://www.fractalaudio.com/tmp/Be_Be_Be.mp3

Forstærkeren er en Fender Deluxe Reverb og det er tre modeller af den forstærker. Alle er indstillet til Gain 10, Bass 2 og Treble 8.

Her er tråden - hvor svaret også afsløres (på side 8 eller sådan noget). Tråden er lang, og der er som sådan ikke så meget ny information. https://forum.fractalaudio.com/threads/ ... ow.180618/

Jeg kan sige, at jeg var i stand til at spotte de to andre modellers. Jeg var i tvivl om, hvad der var Axe, og hvad der var den rigtige forstærker. Jeg foretrak lyden af den rigtige forstærker.

Det er selvfølgelig værd at huske på, at det er Fractal, der har lavet testfilen. De ville selvfølgelig ikke have frigivet den, hvis de andre lød objektivt bedre. Det hører med til historien, at Fractals model jo også er baseret på præcis den forstærker, vi hører i klippet. De fire klip er ikke 100% loudness matched, men niveauerne er ens inden for en dB.
Senest rettet af Smittefar lør 22. jan 2022 22:53, rettet i alt 1 gang.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Her er tråden - hvor svaret også afsløres (på side 8 eller sådan noget). Tråden er lang, og der er som sådan ikke så meget ny information
Er der intet link til denne tråd ?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Smittefar skrev: søn 19. sep 2021 12:42 Jeg har fornylig købt dette nye plugin


Mest fordi, det er Pete Thorn, og med vouchers og lignende kunne jeg få det til en god pris.

Jeg tror aldrig, jeg bliver helt glad for at indspille med plugins - Selv med de mest aggressive latency indstillinger på mit lydkort, føles det stadig ikke 'direkte'. Når jeg indspiller med min AxeFX føler jeg mig ikke 'disconnected' på samme måde.
Det ser spændende ud. Jeg overvejer det. Forstærkertoppen jeg bruger er samme koncept som Suhr forstærkeren han bruger. Med D.I output til både XLR og usb. Og bypas, så jeg kan høre det gennem høretelefoner alene. Men min top er en Pavey. Jeg formoder jeg kan installere plugin´et i min DAW og spille gennem min Pavey . Eller hva´ ?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Tak .

Jeg kan godt høre forskel. Det bliver lidt tyndere efter det første eksempel. Især nr. 2 og 3.
I mine ører lyder den første som en tube eller solid- state forstærker . Og jeg syntes ikke lyden er specielt inspirerende . Og så har man forsøgt at chase lyden fra en tube.
Jeg har haft AX8 i omtrent 3 år nu. Jeg nåede , på et tidspunkt til den erkendelse at jeg vil ikke bruge AX8 til at forfølge en rør lyd. Der er så mange muligheder . Og AX kommer bedre til sin ret på den måde.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En ny video om IK Multimedia Amplitube 5. Nu er jeg jo ikke selv guitarist, jeg har bare lyttet nogle(...) videoer efterhånden.
For jer der er vant til ægte amps og sims, hvordan lyder det her for jer?




Jeg synes der mangler lyden af kabinettet.
Altså, forstærkningen, drive, saturation, blah, EQ'ing osv. er der fint, men for mig lyder det som om man bare har proppet et avanceret distortion plugin på.

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Christoffer I. N. skrev: tirs 25. jan 2022 04:08 For jer der er vant til ægte amps og sims, hvordan lyder det her for jer?
Jeg synes ikke det lyder imponerende - især når han skruer ned på guitaren kan man høre den der irriterende modeller-ting

MEN i det hele taget vil jeg sige, at selv om man synes det lyder godt eller ej, så er det som guitarist fuldstændig ligegyldigt, hvis det ikke føles som at plugge i en amp. Jeg har virkelig hørt mange overbevisende ting efterhånden og tænkt "så, nu er den der" og når man så selv prøver, så føles det som en slatten karklud man har plugget i. Der sker noget specielt i interaktionen mellem pickup og højtaler, som bare ikke rigtig kan gengives (i hvert fald indtil videre)

Neural DSP har IMO gang i nogle ting, som gør oplevelsen nogenlunde acceptabel, når man sidder og øver hjemme og ikke kan larme

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du skulle prøve en (min?) Axe @megl - Det er aldrig lykkedes mig at blive gode venner med et plugin, men med Axe savner jeg intet fra mine gamle forstærkere.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar