Velkommen tilbage til Lydmaskinen

Kom med forslag til eller stil spørgsmål om selve forummet.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Velkommen tilbage til Lydmaskinen

Indlæg af Holger »

Velkommen tilbage
Tak fordi du kiggede forbi igen :-)

Det er vi rigtig glade for.

På vegne af Team Lydmaskinen
/Holger

Derfor har Lydmaskinen været væk
Vi har haft over en måneds ufrivillig pause fordi det datacenter i Frankrig, hvori Lydmaskinens server var placeret, er brændt ned. Som hundelorten på de mugne cornflakes, så virkede deres backups for netop disse servere heller ikke.

Lydmaskinen nu
Heldigvis havde vi selv en backup fra start september sidste år, som vi har genoprettet til nu. Hip hurra for @Hippo!

Det er trist med et halvt års mistede indlæg, men life goes on.

Nye brugere siden september 2020
Har du registreret dig på Lydmaskinen siden start september 2020, er du derfor nødt til at gen-registrere dig, da din konto ikke er en del af vores egen backup.

Ældre medlemmer
Ældre medlemmer er stadig registrerede og al medlemsdata og alle indlæg op til start september 2020 ser intakte ud.

Login på ny
Alle skal logge sig ind igen.

Kan du ikke huske dit kodeord, så brug funktionen til at få tilsendt dit kodeord pr. email. Kan du ikke huske dit brugernavn eller den email du brugte, så skriv en email til holger snabela pag punktum dk eller find mig på Facebook Messenger.

Markedspladsen
Der vil være nu forældede/solgte/købte annoncer - uden at det fremgår af tråden. Derfor har vi valgt at lukke en del af dem for at undgå misforståelser. Henvendelse pr. PM hvis man som trådopretter vil have lukket noget op igen.

Hvis du oplever tekniske problemer
Der kan givetvis være opstået problemer i forbindelse med gendannelsen fra vores backup. Dem kan man rapportere i dette emne: viewtopic.php?f=8&t=82510

Lydmaskinen fremover
Der er flere konsekvenser af denne brand.

1) Vi vil fremover arbejde hen mod, at Lydmaskinen får sin helt egen fysiske server i Danmark. Der vil være daglig lokal NAS backup, samt offsite spejling. Og Lydmaskinen vil komme til at køre lidt hurtigere og forhåbentligt stabilt.

2) Adskillige af mine andre websites har også være ramt af total datanedsmeltning, hvilket har medført et mindre sekscifret tab. Den situation har også været medvirkende til ønsket om at lave eget server setup.

3) Hvad datatabet medfører af potentielle yderligere økonomiske tab fra annoncer på Lydmaskinen er ikke klart endnu, men det løber op i flere tusinde kroner. Dertil kommer noget højere driftsomkostninger fremover.

Donation
Enhver donation er velkommen. Der er en PayPal eller MobilePay knap til højre (på desktop) eller i bunden (på mobil). Bemærk, at donationer meget muligvis også bliver brugt på en kold øl eller tre, som moralsk support.

50 kr., 100 kr. eller hvad du selv har lyst til. Intet for småt, intet for stort.

Men vigtigst af alt er DIT engagement på Lydmaskinen og at vi sammen fortsat kan gøre Lydmaskinen til det bedste og venligste sted at dele viden og søge hjælp på DANSK om musikproduktion og lydteknik.

Fortæl om det på Facebook eller til dine studievenner. Spread the word!

:denmark:

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Tusind tak for det ;) Det var dejligt! At have lydmaskinen tilbage.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fedt at se maskinen kører igen. Skal nok lige få smidt en donation afsted, I må også have fået brugt en del timer på de rådne cornflakes.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Wauw hvor fedt. Har været dyyybt savnet. Sender en donation. Den gamle har fået smartphone og MobilPay i mellemtiden :)
Tusinde tak for et stort stykke arbejde :)

Der bør være en titel som superæresmedlem til Hippo :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3219
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Maskinen reloadet! Herligt !
Leve Hippo og Holger :!:

"Som hundelorten på de mugne cornflakes" –– som du dog kan sige det :dollargrin:

"sekscifret tab" fy for den lede –– håber, du klarer skæret :-/

Smider en skærv i bøssen snarest.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

WOW :shock: så lykkedes det... :-D

Jamen goddag igen :lol:

Holger skrev: fre 9. apr 2021 19:16 Lydmaskinen nu
Heldigvis havde vi selv en backup fra start september sidste år, som vi har genoprettet til nu. Hip hurra for @Hippo !
:thumbup:

Skulderklap herfra! :wink:

Holger skrev: fre 9. apr 2021 19:16 1) Vi vil fremover arbejde hen mod, at Lydmaskinen får sin helt egen fysiske server i Danmark. Der vil være daglig lokal NAS backup, samt offsite spejling. ...
Jeg vil gerne donere et sprinkleranlæg... Hvor kan jeg læsse det af henne? :lol:

Holger skrev: fre 9. apr 2021 19:16 Donation
Enhver donation er velkommen. Der er en PayPal eller MobilePay knap til højre (på desktop) eller i bunden (på mobil). Bemærk, at donationer meget muligvis også bliver brugt på en kold øl eller tre, som moralsk support.
...
Jeg har faktisk ikke kunnet logge ind på min PayPal i snart et halvt år af safety reasons, eftersom jeg ikke har fået opdateret mit tlf.nummer derinde... så nu er jeg låst ude af min konto, og har ikke udsigt til at kunne komme derind igen... :roll:

Det er ikke sådan, at man bare kan lave en bankoverførsel?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Herligt! Det var kedeligt når i var væk.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

For en gammel IT driftsmand, bringer det mange assosiationer frem til hvad der kan gå galt i en maskinstue.

1) Det er ikke nok at lave backup, man SKAL teste at man kan reetablere dem, og man skal helst have to separate backup-rutiner kørende. Korrupte backuper er IKKE noget særsyn. Privat bruger jeg timemachine lokalt for en hurtig mulighed for genetablering, samt Jottacloud i skyen for sikkerhed, ved indbrud, brand eller HW-faillure. Der udover har jeg klon af min primære disk (refreshes ca månedligt). På mac kan man bruge den til at starte op eller genetablere fra, hvis man har fået lavet fejl, der er nået at blive kopieret til backup - det er særlig relevant ved opgradering af styresystemer.

2) Den med sprinkleranlægget bragte også gamle minder frem. Sådan et kan starte utilsigtet, og jeg har hørt om leverandører der, der har stået med føn-tørrere for at se om de kunne redde diskene (det var før den tid hvor man opgjorde harddiske i enten 2,5" eller 3,5" - har haft en 40 MB disk på 32 kg stående på mit kontor i mange år). Sprinkleranlægget blev sat igang af smeden som var igang med at reparere vandkølingen på Mainframen. Der er forøvrigt ret specifikke, detaljerede krav til kvaliteten af (luft fra) køleanlæg. En leverandør levede ikke op til det, med det resultat at der dannede sig saltagtig belægning på alle print i med tiden - det kom til at koste ham dyrt.

De fleste større maskinstuer er på en eller anden måde dubbleret, men det indebærer også ricisi og introduceret andre ting der kan gå galt.

Et par hurtige nedslag i større nedbrud jeg har oplevet:

1) En opsagt leverandør skulle hente sit udstyr, men da de trak kablerne fra under gulvet, hev de strømmen til et vigtigt handelssystem.
2) Under vedligehold af nødstrømsanlægget, gravede en gravko (ude i byen) strømkablet over til den ene maskinstue. Jeg havde vagten den dag, og fik fornøjelsen af en arbejdsdag fra tirsdag morgen til ud på natten onsdag. Det gav forøvrigt anledning til en hel række projekter for at kompensere for alle de ting vi troede bare kunne køre videre fordi de var dubleret. Strømmen var væk under 30 minutter, men vi turde ikke starte systemerne op før vi var helt sikre på at vi havde styr over alle transaktioner (det var en bank).
3) En anden maskinstue for en mindre installation var ikke dubleret, da et kloakrør over maskinstue gennemtærede. Var ikke selv involveret, men efter signende var man ikke i tvivl om hvad det var der dryppede ned i diskene.
4) På samme installation foregik test af no-break anlæg hver fredag eftermiddag, ved at man slukkede for hovedforsyningen og konstaterede at dieselgeneratorer tog over. En fredag - den eneste hvor jeg har været til stede faktisk, som helt ung og frisk operatør uden anele om hvad der foregik - kunne jeg se, hvordan panikken bredte sig i ansigterne på de tilstedeværende, da de kunne konstatere at nødstrømsanlæget af en eller anden grund ikke tog over. Det tog en uge at få liv i systemerne igen.

Som en sidste lille note, så er det niveau af sikkerhed rigtig, rigtig dyrt, og jeg er meget spændt på i fremtiden at se, hvor mange af de, der begynder at bruge de moderne cloudløsninger, der har været villige til at betale prisen for at mitigere den risiko. Lydmaskinens leverandør har åbenlyst ikke, og jeg 100% på at der i kontrakterne ikke er mulighed for at drage den ansvarlige til direkte økonomisk ansvar - de har helt styr på at skrive kontrakter.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Lydmaskinen er noget helt unikt, især i disse FB-tider, et rigtigt community, noget vi påskønner, godt at se den tilbage igen :)

TAK specielt til jer der der dedikeret holder den kørende på den lange bane :thumbup:

Bedste ønsker om succesfuld genetablering af det hele !!!!
/Dub

Default avatar
helletofte
Forum Donator
Indlæg: 137
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg af helletofte »

Yes ,jeg er ikke det mest aktiv, men har savnet jer så meget ,great to be back
Good luck alle,greg

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 331
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

f*ck hvor er I bare seje og talentfulde!

Jeg har virkelig savnet maskinen og alle forumister.
Når der kommer gryn i min del af branchen, så fylder jeg fandeme en skotøjsæske med dem og svinger forbi med den og en pose brunsvier'

Al hæder, respekt og kærlighed til maskinrummet :sweden: :denmark:

Østerz, ja det er rigtigt, med svenske aner - men hvem fanden elsker ikke ABBA, Surströmming og kanelgifler???
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Stor tak, og respekt til @Hippo for hans indsats :bow:

Edit:
(og selvfølgelig til Holger, men uden hippo's backup indsats havde vi jo nok været lidt på skideren?)
Senest rettet af Mike-air søn 11. apr 2021 17:45, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mr. Soundman skrev: søn 11. apr 2021 13:03 Jeg har faktisk ikke kunnet logge ind på min PayPal i snart et halvt år af safety reasons, eftersom jeg ikke har fået opdateret mit tlf.nummer derinde... så nu er jeg låst ude af min konto, og har ikke udsigt til at kunne komme derind igen... :roll:

Det er ikke sådan, at man bare kan lave en bankoverførsel?
Du må meget gerne donere til Lydmaskinen via bankoverførsel men MobilePay er måske nemmere?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tusind tak for støtteerklæringerne og de mange flotte donationer! Det er virkelig værdsat, også på moralen.

En enkelt donator (initialer M.C.E.) mangler jeg medlemsnavn på, så hvis man gerne vil have sit brugernavn opdateret til donator, så send mig en PM.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Michael Østerz skrev: søn 11. apr 2021 14:38 f*ck hvor er I bare seje og talentfulde!

Jeg har virkelig savnet maskinen og alle forumister.
Når der kommer gryn i min del af branchen, så fylder jeg fandeme en skotøjsæske med dem og svinger forbi med den og en pose brunsvier'

Al hæder, respekt og kærlighed til maskinrummet :sweden: :denmark:

Østerz, ja det er rigtigt, med svenske aner - men hvem fanden elsker ikke ABBA, Surströmming og kanelgifler???
Heh heh, well du kender adressen, så må jeg arrangere at Hippo også er her samtidig og hjælper med server setup.

Selvom vi er ved at være på plads med serverindkøbslisten, så overvejer jeg lidt at lave en tråd om projektet. Så kan alle de kloge IT hoveder herinde måske give tommel op eller ned til ideerne eller måske noget vi har overset.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Skønt at have maskinen tilbage.

Og ja en tråd om projektet kunne være fint at følge med i.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: søn 11. apr 2021 17:13
Mr. Soundman skrev: søn 11. apr 2021 13:03 Jeg har faktisk ikke kunnet logge ind på min PayPal i snart et halvt år af safety reasons, eftersom jeg ikke har fået opdateret mit tlf.nummer derinde... så nu er jeg låst ude af min konto, og har ikke udsigt til at kunne komme derind igen... :roll:

Det er ikke sådan, at man bare kan lave en bankoverførsel?
Du må meget gerne donere til Lydmaskinen via bankoverførsel men MobilePay er måske nemmere?

Jeg har ikke MobilePay. Jeg er ikke så moderne... :) Jeg er altid 5-10 år bagud... Det er vidst ikke meget mere end 2 år siden, jeg fik min første smartphone 8-) ... og jeg har endnu ikke engang fundet ud af, hvordan man scanner med den :lol:

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Feeeedt
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
stig-b
Forum Donator
Indlæg: 494
Sted: Fyn

Indlæg af stig-b »

Pyhaaa.... nu var jeg også træt af at rende i jemogfix i tide og utide for bare at dulme div. nerver. :)

Medlemsavatar
jawin
Forum Donator
Indlæg: 1036
Sted: Holstebro

Indlæg af jawin »

Fedt at vi er oppe igen. Nu var jeg lige kommet tilbage efter en længere pause fra maskinen og så kommer der grus i.
Det er længe siden jeg donerede sidst, så det er måske det rette tidspunkt at komme til lommerne igen :-D
Two wrongs don't make a right - however, three lefts do.

:) Jakob

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

'Kæft hvor har jeg savnet Lydmaskinen. Godt at I er tilbage :)


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SAPPY skrev: søn 11. apr 2021 20:48Godt arbejde!!
Ja. Jeg er faktisk dybt taknemmelig over Lydmaskinens eksistens.
Og det arbejde, der bliver gjort for at holde stedet ved lige.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Dejligt at være tilbage
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
bigdaddy
Forum Donator
Indlæg: 112
Sted: Århus

Indlæg af bigdaddy »

Tak for indsatsen for at få maskinen op igen. Dejligt.
Og en passende lejlighed til at dykke lidt ned i læderet for en lurer som mig. Keep on rocking, folks.

Nyt svar