Akustiske produkter

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Akustiske produkter

Indlæg af bryla »

Jeg er flyttet i nyt studie og skal til at dæmpe mellemtone/bas. Jeg har indset jeg ikke får bygget det selv, så kiggede på Thomanns udvalg og ville høre, om der er nogen der har erfaringer med disse produkter:

EQ Acoustics Bass Trap: https://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_ ... p_grey.htm

HOFA Basstraps (de små cylindre): https://www.thomann.de/dk/hofa_basstrap ... rdeaux.htm

HOFA absorber Mk2: https://www.thomann.de/dk/hofa_absorber_mk2_creme.htm

og som et wildcard (da to parallele vægge er skrå indad) til hjørnerne: https://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_ ... s_blue.htm

Hvis I har alternativer, som I foretrækker ville det være fedt at høre :)
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg tror ihvertifald at det er en god ide med de store bass traps til hjørnerne, eftersom hjørnerne virkelig gør en forskel, og eftersom det er bas du er ude efter (hvor bølgelængden er lang), så skal de også være tykke. 10 cm tykkelse er ikke nok.

En stor tung sofa, bogreoler med mange bøger på, og hylder med LP'er er altsammen også gode idéer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

bryla skrev: fre 14. aug 2020 14:45 EQ Acoustics Bass Trap: https://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_ ... p_grey.htm
[...]
Hvis I har alternativer, som I foretrækker ville det være fedt at høre :)
Dette er det eneste af de tre produkter jeg ville overveje, men med mindre jeg kunne se nogle uvildige testresultater for det produkt, så ville jeg forholde mig skeptisk.

En bedre - sikrere - løsning er, at købe GIK batts og kun købe fra deres Bass Traps sortiment:
https://gikacoustics.co.uk/product-category/bass-traps/

Du får også mellemtone/topdæmpning med de produkter jeg nævner, men altså mere bass trapping, som er det tricky at opnå.

Det vil ikke være nødvendigt med separat mellemtone/topdæmpning, hvis du køber nogle sæt af disse.

Optimalt set køber du to til fire Tri-Trap til dine hjørner og et antal 244 Bass Traps (Full Frequency versions) til det meste andet (front/bag/sider).

De er gode, uvildigt testet, ikke så dyre igen og har en OK gensalgsværdi, hvis du bygger nyt studie en dag.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu spørger jeg blot, er det ikke nemmere, bedre og måske billigere at få en tømrer/snedker til at bygge dem som du ønsker dem? Evt kun anskaffelse af stof til dem? Tænker der stadig er sultne håndværkere i denne tid.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tak for svar og links!

Jeg nok i grunden ikke, hvad jeg ønsker og tænker det bliver omstændigt, hvis jeg får en tømrer til at custombygge moduler, som i sidste ende ikke virker / passer til mit behov eller smag. Hvis jeg køber et par produkter, kan jeg prøve at rykke rundt med dem og se, hvordan det virker og jeg skal ikke involvere én til at bygge uden grund.
skriver noder

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg har selv de EQ Acustics basstraps du linker til (men modellen til hjørner), og er glad for dem. Jeg har også haft GIK og vil mener at de er på niveau. De sidder godt i hjørnet, har god masse, og føles i det hele taget ganske robust. Ingen målinger desværre, men jeg har kunnet høre en forskel og er tilfreds med dem.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger skrev: fre 14. aug 2020 18:07
bryla skrev: fre 14. aug 2020 14:45 EQ Acoustics Bass Trap: https://www.thomann.de/dk/eq_acoustics_ ... p_grey.htm
[...]
Hvis I har alternativer, som I foretrækker ville det være fedt at høre :)
Dette er det eneste af de tre produkter jeg ville overveje, men med mindre jeg kunne se nogle uvildige testresultater for det produkt, så ville jeg forholde mig skeptisk.

En bedre - sikrere - løsning er, at købe GIK batts og kun købe fra deres Bass Traps sortiment:
https://gikacoustics.co.uk/product-category/bass-traps/

Du får også mellemtone/topdæmpning med de produkter jeg nævner, men altså mere bass trapping, som er det tricky at opnå.

Det vil ikke være nødvendigt med separat mellemtone/topdæmpning, hvis du køber nogle sæt af disse.

Optimalt set køber du to til fire Tri-Trap til dine hjørner og et antal 244 Bass Traps (Full Frequency versions) til det meste andet (front/bag/sider).

De er gode, uvildigt testet, ikke så dyre igen og har en OK gensalgsværdi, hvis du bygger nyt studie en dag.
Jeg er lidt overrasket over, du ikke har tiltro til Hofa produkterne. Jeg troede, de var rimelig bredt anerkendte?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg savner nogle uvildige tests fra HOFA og EQ Acoustics, som fx GIK og RealTraps har. Måske findes de, men kunne ikke se dem hos Thomann.

GIK og RealTraps indgik for en del år siden i øvrigt en "fredsaftale" om at være enige om måden man måler de akustiske produkter på, så de ikke kunne manipulere (for det kan man). Det kunne være fedt hvis de andre producenter gjorde det samme.

"EQ Acoustics Bass Trap" er lavet med polyester og membraner, så den vil være et helt andet produkt end GIKs (rene fiberglas) produkter, så det vil være essentielt at se en uvildig måling af produktet. Pga. membranen vil den sandsynligvis være tuned et eller andet random sted og det er svært at vide hvor.

Mht. de to konkrete HOFA produkter her, så er de der cylindere ineffektive. Har selv testet dem for mange år siden. Den lille mid/high absorber er jeg grundlæggende også imod fordi det efter min mening (og erfaring) er en bedre løsning at dæmpe i bunden og bredt. Mid/top følger automatisk med ned og typisk vil man tværtimod gerne live toppen op igen bagefter, så den kan være direkte dårlig for lyden samlet set.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

God info! Tænkte ellers at HOFA var et sikkert mærke og at sådanne små fætre nemt kunne placeres 'rundt-omkring' for lige at gøre noget godt.

Som sagt er hjørnernes ene væg skrå indad, da det er en tag-etage. Der er stadig højt nok til loftet selv en halv meter fra hjørnet, men kan en Tri-trap stå en halv meter fra hjørnet eller er det bedre at køb en mindre størrelse, der kan gå helt ind?
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så ville jeg nok købe en mindre versioner, der kan komme helt ind. Det er fint med luft bag - men det skal så slutte tæt ved kanterne, og det lyder det ikke til at en stor Tri Trap vil gøre hos dig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Er det her noget, der kunne bruges: https://www.thomann.de/dk/thomann_exclu ... eco_wh.htm
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvordan fylder man den op med sand?

Er den hul, så ville jeg ikke røre den med en ildtang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: søn 23. aug 2020 17:23 Hvordan fylder man den op med sand?

Er den hul, så ville jeg ikke røre den med en ildtang.
Hey, hvordan gør man den slags så? Med div. selvbyg og vist nok Ultimate stativer, som så fyldes op med sand (eller stålkugler? mindes jeg...), der skal de så godt som fyldes helt op, og så forsegles eller hvordan?
Sjovt, jeg havde ikke tænkt over det med hulrum før. Men det er jo relativt høje bølgelængder(edit: høje frekvenser, og dermed lave bølgelængder.) det vil påvirke.. Vel?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Angående ovenstående, omkring at det er høje/mellemtone frekvenser der vil påvirkes af et eventuelt hulrum, så er det baseret på at hulrummet er fyldt med et materiale.
Det giver jo sig selv, at hvis man ingenting fylder i, så har man et hulrum der er eksempelvis "10x10x100cm", og så snakker vi noget lavere frekvenser.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Et hulrum vil lave en resonans, altså en selvlyd, når resonansfrekvensen rammes. Så højttalerstativer af denne slags skal altid fyldes op med sand.

Normalt skruer man bare toppen af og fylder sand nedi. Husk at lade sandet tørre først, da sandsække ofte indeholder forseglet (vådt) sand, som klumper og ikke kan hældes/udfyldes ordentligt.

Jeg har ingen idé om hvor det stativ vil lave resonans, men 200-400 Hz måske?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev: søn 23. aug 2020 19:08 Jeg har ingen idé om hvor det stativ vil lave resonans, men 200-400 Hz måske?
Nej det er jo svært at sige, om der også gælder den kvarte bølgelængde regel som fra resistance to flow/rockwool dæmpning.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Holger skrev: søn 23. aug 2020 17:23 Hvordan fylder man den op med sand?

Er den hul, så ville jeg ikke røre den med en ildtang.
Pas. Havde nok forestillet mig den var hul og det sorte var skum. Tror bare jeg hopper videre fra den.
skriver noder

Nyt svar