Filmskabernes hemmeligheder

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Filmskabernes hemmeligheder

Indlæg af mediumaevum »

Hvis I har kendskab til gode filmteoretiske videoer for opsætning/opbygning af ind- og udendørs scener må I meget gerne smide links'ene her.

Jeg efterspørger ikke tutorials til den konkrete praktiske brug af programmer, videoredigering mv. men den mere teoretiske gennemgang af opsætningen af f.eks. en udendørs scene, uden at skabe inkonsistente scener.

Hvis man f.eks. opbygger en scene (forgrund, mellemgrund, baggrund) og skifter klip/vinkel skal den nye vinkel - som iøvrigt også er en helt ny scene for sig, være konsistent med den første vinkel, så selvom seeren ser på to vidt forskellige scener, føles det som at se den samme scene, bare fra forskellige vinkler.

Jeg går ud fra der er en hel del teori på det område, og dokumentarer/tutorials om disse filmtricks kunne være til stor hjælp.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har du set alle de videoer jeg har postet i denne tråd?:
viewtopic.php?f=53&t=79855

Det er muligvis ikke 100% hvad du efterspørger, men jeg tror stadig du kan få noget ud af det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev: lør 15. aug 2020 19:37 Har du set alle de videoer jeg har postet i denne tråd?:
viewtopic.php?f=53&t=79855

Det er muligvis ikke 100% hvad du efterspørger, men jeg tror stadig du kan få noget ud af det.
Alle de videoer handler om kamerabevægelser og lyssætning.

Det jeg spørger til har ikke så meget med kamera at gøre. Det er sceneopbygninger og deres indbyrdes relationer til hinanden.

Jeg spørger, fordi man normalvis ikke plejer at bygge hele miljøet/omgivelserne op. Jeg tror kun det var i til Hobitten, at de lavede udendørsscenen The Shire, som idag kan besøges af gæster. Men derudover ved jeg, at man opbygger en scene ad gangen - for hver vinkel.

Problemet er, at når man gør det, kan jeg ikke se hvordan man undgår at der opstår inkonsistens, dvs. at man som seer vil få fornemmelsen af at det er f.eks. 2 vidt forskellige steder, selvom det er 2 vinkler fra samme sted.

En anden udfordring som jeg ser det, er at ting i baggrunden/mellemgrunden fra det ene til det andet klip, ikke matcher - hvis ikke man som filmskaber er meget opmærksom på at få alle detaljer med. Mener da også at i animationen The Good Dinosaur fra Disney, er der flere mis-matches fra klip til klip.

Det er fejl som denne video nævner:


Nyt svar